A gyermekek egészséges étkezését a gyermekek igényeihez kell igazítani. A cereáliák, zab- és gabonapelyhek gyártói és forgalmazói színes kínálatukkal az egészségtudatos életmódra és a fenntarthatóság fontosságára is felhívják a figyelmet.

Kitűnni az egyediséggel

„A reggelizés a legfontosabb része a napunknak. Miután a felgyorsult életünkben egyre kevesebb idő marad rá, a fogyasztók nagy többsége szeretné megoldani minél egyszerűbben és gyorsabban. Persze úgy, hogy az a reggeli ízletes és egészséges is legyen. Mi ebben vagyunk a vásárlóink segítségére és próbálunk eleget tenni az igényeiknek” – hangsúlyozta Vida Róbert, az Úsovsko Hungary Kft. ügyvezetője, hozzátéve, hogy a vállalat többféle alternatívát kínál a Fit termékek kedvelői számára: Rizskása, Zabkása, Hajdinakása, Ropogós müzli, valamint Granola, és mindegyik termékcsalád több ízben is elérhető.
A gyermekek számára az ÚJ BoBo gluténmentes, ­mézzel és kakaóval ízesített kukoricapelyhet kínálja. Tízóraira és uzsonnára pedig az új összetétellel megalkotott vegán Fit Fruit szeletet ajánlja a cég, amely a magas gyümölcstartalmának köszönhetően (több mint 40%) elegendő ­mennyiségű egészséges gyümölcsenergiát biztosít a gyerekek ­számára. Vida Róbert megjegyezte, hogy a vegán Fit Fruit szeletek célja nem a főétkezés pótlása, hanem annak kiegészítése. Összetételének köszönhetően a fejlődésben lévő szervezetet folyamatos energiával látja el hosszabb időre.
Az Úsovsko Hungary Kft. ügyvezetője úgy tapasztalja, hogy az egészségtudatos vásárlásnak továbbra is töretlen a sikere. „Azt gondoljuk, hogy Fit termékeinkkel megfelelünk az elvárásoknak és cégünk továbbra is nyitott az újdonságokra, új ötletekre, sőt folyamatosan keressük a piaci réseket, lehetőségeket újat, egyedit alkotni. Fejlesztéseink során két alapelvünk irányít; a termékeink »egészségesek és finomak« legyenek. Ennek megfelelően az innovációnk legfontosabb szempontja az egészségtudatosság, a természetesség és a kényelem” – mondta.
Fit termékeivel továbbra is kitartóan „édesítőszer mentes” a márka. A gyártó több termékénél 30 százalékkal csökkentette a cukortartalmat „és van olyan Fit termék, amelyekben egyáltalán nincs hozzáadott cukor, a termékek édes ízét kizárólag a benne lévő gyümölcstartalom biztosítja” – ­jegyezte meg Vida Róbert.
Mint megtudtuk, tervben van több új termék bevezetése. A gluténmentes rizskásák továbbgondolva, új ízekkel fognak megjelenni és a Granola termékek kínálata is bővülni fog a jövőben. Szeptembertől egy nyereményjátékkal jelentkezik vásárlói számára a Fit márka. „TV- és rádiómegjelenésekkel, óriásplakát kampánnyal és egy intenzív Facebook- és Instagram- kampánnyal is készülünk” – említette Vida Róbert.

Termékbővítéssel és játékkal

„Minden évben azt tapasztaljuk, hogy az év ezen szakasza a legnagyobb forgalmú gabonapelyhek, valamint gabona­pehely-szeletek esetén is, emiatt is nagy hangsúlyt fektetünk ebben az időszakban a speciális ajánlatokra különböző partnereinknél” – mondta lapunknak Molnár Gréta, a Nestlé Digital & Trade Marketing Trainee munkatársa.
A gyerek gabonapehely szegmensben a legnépszerűbb ízek a kakaós, csokis, valamint Magyarországon sajátságos módon a fahéjas íz, ezért a Nestlé kínálatában jelen pillanatban a legnépszerűbb termékek még továbbra is a ­kakaós Nesquik, a fahéjas Cini Minis és a csokis Chocapic Nestlé gabonapelyhek. A gyerekek mellett a tinik és fiatal felnőttek is nagyobb körben fogyasztják a gabonapelyheket. Ebben a korosztályban a kakaós és a csokoládés ízvilág a legnépszerűbb a fogyasztói kutatások alapján. Emiatt az elmúlt hónapban a Nestlé gabonapelyhek újdonságaként bevezették a KitKat gabonapehelyhet.
„A Covid utóhatásának tekinthetjük, hogy a szeletes ­piac folyamatos növekedésben van, és lassan visszatérni látszik a vírus előtti formájába” – mondta lapunknak a Nestlé munkatársa. A KSH adatai alapján a cerália piacon az idei év első negyedévében közel 50%-os infláció volt ­megfigyelhető, így ez is erősen kihatott a volumen esésekre. A júliusi hónapban mérséklődés volt figyelhető az inflációban (kevesebb, mint 20% a cereália piacon), ami remélhetőleg lecsökkenti a volumen visszaeséseket is a jövőben. Molnár Gréta elárulta, hogy a gyártó ősszel új szeletes innovációkkal jelenik meg a Fitness márka alatt.
A Nestlé gyermekeknek szánt gabonapelyhek vitaminnal dúsítottak, a sokak által kedvelt Nesquik ABC gabonapehely legalább 30 százalékkal kevesebb hozzáadott cukrot tartalmaz, más kakaós és csokoládés gyermek gabonapelyhek cukortartalmához képest. A Nestlé Fitness gabonapelyhek teljes értékű búza és zab hozzáadásával készülnek, továbbá B2-, B3-, B5- és B6-vitaminokat is tartalmaznak. A Corn Flakes kukoricapelyhek 5 féle vitamint tartalmaznak.
Molnár Gréta megjegyezte, hogy a Nestlé folyamatos ­célja a kínálatbővítés, „hiszen fontos számunkra a fogyasztói igények kielégítése, a legújabb trendeknek való megfelelés”.
A Nestlé egész évben igyekszik edukációval – a megfelelő táplálkozással és tudatos életmóddal kapcsolatosan is – ­segíteni a fogyasztókat, amit különböző aktivitásokkal, árakciókkal támogat, valamint a promóciós csomagolásokon is nagy hangsúlyt fektet erre a vállalat. „A jelenleg is futó Monopoly promóciónk csomagolásán is elérhető olyan online játék, mely a számolást fejlesztheti, valamint a promóció ideje alatt 100 db Monopoly társasjáték kerül kisorsolásra. Mindemellett az utóbbi években kiemelt célunk az iskolakezdés időszakában különböző nyereményjátékokkal jelentkezni a fogyasztóink számára” – tudtuk meg.

Cereáliák piaca: Változó volumen

Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint 2022 augusztusa és 2023 júliusa között a cereáliák piaca meghaladta a 40 milliárd forintos forgalmat, mely 32%-kal több az előző év azonos periódusához képest. A volumen­forgalom 3%-os visszaesést produkált.

A gabonapelyhek kiskereskedelmi forgalma 17 milliárd forintra rúgott, ez 36%-kal több, mint az előző 12 hónapban. Mennyiségi eladásokat tekintve a kategória stagnált, idén is 9 ezer tonna landolt a kosarakban. A saját márkás termékeknek értékben 58, mennyiségben pedig 7%-os növekedést produkáltak, így részesedésük 47%-ra nőtt. A gyártói márkák volumenforgalma ezzel egyidőben 11%-kal visszaesett.
A legkeresettebb, ízesítés nélküli és csokoládés ­gabonapelyhek piaci részaránya 27 és 21%-ra kúszott kétszámjegyű értékbeli és volumenbeli növekedés után. A dobogó harmadik fokán álló kakaós müzlik vesztettek népszerűségükből, a piac 14%-át adták.

A müzli éves forgalma 23%-kal nőtt, közel 6 és fél milliárd forint volt a vizsgált időszakban. Volumen­forgalma 13%-kal megcsappant. A gabonapelyhekhez hasonlóan itt is a kereskedői márkák nyertek teret: noha mennyiségi forgalmuk kétszámjegyű csökkenést mutatott, a forintforgalmuk gyarapodása dinamikusabb volt a gyártói markákhoz képest, így 3 százalékpontos növekedéssel a piac felét adták már.
Típusok közül a ropogós müzlik piaci részaránya 49-ről 55%-ra duzzadt.

3 ezer tonna müzli- és szezámszeletet vettünk 17 milliárd forintért az elmúlt 12 hónapban, mely értékben 31%-kal több, mennyiségben pedig 3%-kal kevesebb a korábbi évhez képest. A fentebb ­vizsgált 2 kategóriával ellentétben itt a gyártói márkák a ­nyerők: nem csak forintban mérve, de volumenben is gyarapodtak, így a piac immár 67%-át adták. A kereskedői márkák volumenforgalma ezzel ellentétben kétszámjegyű visszaesést produkált.


Hangsúlyozott a tudatosság

„Az iskolakezdés minden szülő számára egy kihívás, így van ez az étkezés terén is. Reméljük, hogy megkönnyíthetjük a családok számára a reggeli kérdését, hiszen a granoláink, zabpelyheink kitűnő alternatívák lehetnek a reggelire, tízóraira. Hosszan eltelítenek, egészségesek, finomak, sokrétűen elkészíthetőek” – mondta Kovács Alexandra, a GOF Hungary Kft. director of gluten free oat mill.
Az Avena GoFit kínálatában háromféle ízesítésű granola szerepel, melyek mindegye gluténmentes, vegán, pálmaolajmentes, rostban gazdag, és nem mellesleg a 2023 szeptemberében Érték és Minőség Nagydíjat elnyert prémium zabpehely az alapjuk. Kovács Alexandra lapunknak elárulta, hogy a diétázókat is figyelembe véve alkották meg a Meggyes-Almás Gluténmentes Granolát, mely édesítőszerekkel, hozzáadott cukor nélkül készült. „A fiatalabbak szívesen fogyasztja a Csokoládés granolát, ami valódi étcsokoládéval és mandulapálcikákkal kényezteti a fogyasztókat. Az Áfonyás granola pedig igazi superfood, hiszen a vörös- és kékáfonya, illetve a prémium zabpehely mind olyan összetevő, ami rengeteg vitamint, ásványi anyagot tartalmaz és a szervezetre pozitív hatást gyakorol” – említette.
A vállalat minden terméke garantáltan gluténmentes, vegán. „Véleményünk szerint egyre nagyobb az igény az ilyen jellegű termékekre, és nem csak a gluténérzékenyek fogyasztják szívesen, hanem olyanok is, akik jobban odafigyelnek az egészségükre, egészségtudatosan táplálkoznak” – jegyezte meg Kovács Alexandra.
Az Avene GoFit-nek sokféle olyan megjelenése van, amely a zabtermékek előnyeit, jótékony hatásait helyezi előtérbe. Offline és online is számos elkészítési javaslat, recept segít a fogyasztóknak a termékek között eligazodni. A diabetes-és IR betegek is kontrollált körülmények mellett nyugodtan alkalmazhatják a termékeket a konyhában, amit a Szurikáta Alapítvánnyal való együttműködés is megerősít. Az Avena GoFit termékeinek népszerűsítését egész évben folyamatos, kiállítások, rendezvények számos sora segíti, így az iskolakezdés kapcsán is vannak folyamatban olyan akciók, amelyek megkönnyítik a hétköznapokat.
Ízletes és egészséges
A Bio Partner Kft. 16 éves működése alatt jól ­megfigyelhető volt az egészséges étkezés terjedésének tendenciája. Görgényi András, a Bio Partner Kft. operatív igazgatója szerint az előző évek tapasztalata azt mutatja, hogy az ősz kezdetével megugrik a reggeliző termékek forgalma.
A vállalat a kezdetektől együttműködik a nagymúltú Bauckhof német bio malommal, akik éllovasai a gluténmentes és vegán biotermékek gyártásának. „Importőrként nekünk is szembesülni kellett az elmúlt 1–2 év negatív gazdasági hatásaival, amik a fogyasztóink vásárlási szokásait is megváltoztatták. A mi esetünkben a prémium bioélelmiszer versenyképesebbé vált, azaz csökkent a felára a konvencionálishoz képest” – ismertette a jelenlegi helyzetet.
A gluténmentes és vegán müzlik mellett néhány éve nagyon keresettek a meleg zab­kásák és a hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékek. Érdekes színfolt a zabkásák, zabpelyhek, zabmüzlik mellett a rizsből, kölesből, tönkölybúzából készült kásák, a legnépszerűbb ízek a bogyósgyümölcsösek és a csokoládésak. A Bio Partner Kft. kínálatában megtalálhatók egy másik német bio malom, a Bohlsener Mühle-nek mandulás-­mogyorós, ­étcsokoládés, és málnás-citromos-joghurtos ízesítésű észbontóan finom crunchy-jai is. A legkisebbekről a több mint 85 éves svájci Holle cég többféle ízesítésű, hozzáadott cukrot nem tartalmazó bio gyümölcsszeleteivel és kekszeivel gondoskodik a vállalat.
Mint megtudtuk, a fiatalabbak körében évről évre tartja magát a csokoládés termékek népszerűsége. Nagyon népszerű a Bauckhof Bio Choco Balls három csokis ízű gabona­golyó, és a Bohlsener Mühle Bio 100% Étcsokoládés Crunchy-ja. „Aki pedig egyszer megkóstolta a málnás-citromos ­változatot, az rendszerint legközelebb is ezt veszi le a polcról – ­jegyezte meg az operatív igazgató.
„Minden termékünk BIO és/vagy Demeter ­minősítésű, ami egy még magasabb kategória, szortimentünk többsége gluténmentes vagy vegán. A Bio Partner, mint ahogy a nevünkben is szerepel, partner a bio élelmiszer kereskedelemben” – fogalmazott Görgényi András.
Viszonteladó partnereivel, illetve márkáival a Bio Partner részt vesz a marketing akciókban. „Mindezen túl a honlapunkon való tájékoztatást is fontosnak tartjuk. Szeptemberben fut az iskolakezdéshez kapcsolódó termékeinkre egy kampány a biopartner.hu-n.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. szeptemberi szám)

Aktuális lapszám ITT: