A fogyasztók a fagyasztott termékeknél is elvárják az innovációt. Népszerűségük egyre nő egyszerű felhasználásuknak köszönhetően, illetve azért, mert a növényi alapú és az egészségtudatos étrendekbe is remekül illeszkedhetnek. A fagyasztott kategória szereplőit kérdeztük portfóliójukról és a fogyasztói szokások változásáról.

Egyre jobban nő az igény az olyan termékekre, amelyekkel időt megtakarítva gyorsan és egyszerűen, egészséges, vitaminokban és tápanyagban gazdag ételt készíthetnek a vásárlók. Mindehhez a fagyasztott termékek és készételek nagy segítséget jelentenek, a termékek hosszabb eltarthatósága miatt pedig a napi bevásárlás is elkerülhető.

Innovációk és széles termékválaszték
Maksi Gabriella, a Bonduelle Cent­ral Europe Kft. márka és trademarketing menedzsere közölte, hogy a Bonduelle széles termékválasztékkal rendelkezik a fagyasztott zöldségek piacán. A márka a standard alaptermékek, mono-zöldségek (kukorica, zöldborsó, brokkoli) mellett különböző, nagyobb hozzáadott értékű, könnyű és gyors felhasználást biztosító zöldségkeverékeket, krémleves alapokat és az új fogyasztói trendeknek megfelelő gabonával kevert zöldségkeverékeket kínál. A gazdag választék kialakítását ­azzal indokolta, hogy a márka célkitűzése, hogy az alapkategóriákon túl a fagyasztott zöldségpiacon különleges, újdonságnak számító termékeket is kínáljon a vásárlók számára.
„Kiemelten fontos számunkra, hogy az aktuális táplálkozási trendeknek megfelelő innovációkat hozzunk el a piacra” – jegyezte meg.
Tapasztalataik szerint a fogyasztói preferenciák az előző évekhez képest nem változtak. A fagyasztott zöldségpiacon a legnépszerűbb zöldség továbbra is a zöldborsó 28%-os volumenbeli piacrésszel, ezt követik a zöldségkeverékek 27%-os ­volumenbeli piacrésszel, a vajbab 11% és a spenót 7%-os volumenbeli piacrésszel.
A márka azon fogyasztók csoportjára szakosodott, akik több növényi alapú élelmiszert szeretnének fogyasztani mindennapi étkezéseik során. Maksi Gabriella úgy látja, hogy a magyar fogyasztók egyre tudatosabbak és vásárlásaik során tudatosan keresik a jó minőségű, tartósítószer és hozzáadott anyagok nélküli termékeket.
„Azt tapasztaljuk, hogy egyre jobban növekszik az igény az olyan termékekre, amelyekkel időt megtakarítva, gyorsan és egyszerűen, egészséges, vitaminokban és tápanyagban gazdag ételt készíthetnek a vásárlók. A fagyasztott zöldségpiac legnagyobb részét továbbra is a különböző zöldségkeverékek adják, amelyeket előszeretettel használnak zöldségköretek, levesek elkészítéséhez” – jegyezte meg.
Hangsúlyozta, hogy a magas tápanyagérték mellett gyors és egyszerű elkészíthetőség jellemzi a fagyasztott zöldségeket, emiatt egyre népszerűbbek az egészségtudatos fogyasztók körében is. Igaz, a jelenlegi gazdasági környezetben a fogyasztók még tudatosabbak és óvatosabbak lettek a kiadásaikat illetően. Sokan kevesebb terméket vásárolnak, emellett folyamatosan keresik az akciós, alacsonyabb árú termékeket. A szakember leszögezte, hogy a kihívásokkal teli piaci környezet ellenére a Bonduelle megőrizte piaci részesedését.


Minden korosztály számára ideális
Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. Iglo márkájáért felelős márkamenedzsere elmondása alapján az Iglo magyarországi kínálata két részre osztható fel: a fagyasztott halakra és a fagyasztott zöldségekre. A hal kategóriának a halrudacskák adják a legnagyobb részét, amiből a 10 és 15 db-os mellett, 12 db-os extra ropogós bundás és gluténmentes verzió is elérhető.
A zöldségek kategóriában pedig a fogyasztók választhatnak a mono zöldségekből – mint a kukorica és a zöldborsó, spenót és sóska –, vagy a mix zöldségkeverékekből – mint a franciasaláta alap és a mexikói zöldségkeverék –, illetve ezek különböző variációiból. Legnépszerűbb termékük a krémes parajpüré, a sóska, a halrudak és a zöldborsó.
„A fagyasztott halak és zöldségek nagy előnye, hogy minden korosztály számára ideálisak, hiszen a kezdő háztartásban élők megspórolják maguknak az előkészítési folyamatokat, a családosok számára a halrudacska mindig jó alternatívát jelent, hiszen a gyerekek szívesen fogyasztják, a zöldségekkel pedig egészséges ételeket is tudnak a kicsik étrendjébe csempészni. A gyereknek kifejezetten ajánljuk az Iglo Funny haldarabokat, amik horgony, hal és csillag alakjukkal rögtön feldobják az étkezést. Az idősebb generációnak pedig a termékek hosszabb eltarthatósága miatt nem kell naponta bevásárolnia, akkor nyúlnak a fagyasztóban található termékekhez, amikor csak kedvük tartja” – fogalmazott.
A fogyasztói szokásokról elmondta, hogy a fogyasztók ebben a kategóriában is nyitottak az újdonságokra, sőt, elvárják őket. Emellett évről-évre növekszik a halfogyasztás Magyarországon, aminek egy jelentős részét a fagyasztott haltermékek adják. Ezen felül folyamatosan bővül a kényelmi termékek aránya a piacon, amikkel spórolhatnak a fogyasztók, egyszerűsíthetik életüket, időt spórálhatnak maguknak.
„Halrudaink és zöldségeink esetében is kínálunk több termékből kisebb kiszereléseket, mint a 10 db-os halrudacskák, vagy a 325 g-os wok zöldségkeverékeink. A fagyasztott termékek előnye, hogy egyszerre csak annyit használunk fel belőlük, amennyire szükségünk van. Így a kisebb háztartások akár egy nagyobb kiszerelés vásárlásával sem kényszerülnek arra, hogy kidobják a megmaradt ételt” – magyarázta.
Müller Zita felhívta a figyelmet arra, hogy az Iglo kínálatában már elérhető gluténmentes halrúd is, ami tökéletes alternatíva lehet azok számára, akiknek ilyen étrendet kell követniük. A fagyasztott zöldségek pedig kiváló alapot nyújtanak az egészségtudatos étrendhez. Idén újdonságként az Iglo hal szortimentjének bővítésén dolgoznak, és készételek bevezetését is tervezik a magyar piacon.

Innovatív portfólió, díjazott termék
Schweickhardt András, a Prima Maroni Kft. tulajdonosa elmondta, hogy termékportfóliójuk gesztenyepüréket, gesztenyemasszát, szemes gesztenyét, gesztenyeszív desszertet és gesztenye alapanyagokat tartalmaz.
„Legnépszerűbb termékeink a B2B szektorban a 2 kg kiszerelésű, aromamentes prémium gesztenyepüré, a 334 g-os aromás gesztenyepüré, illetve az étkezési, előfőzött, hámozott szemes gesztenye. A legkedveltebb kiskereskedelemi termékeink: a Maroni Fehérarany gesztenyepüré, a Natúr gesztenyemassza és a Gesztenyepüré Édesítőszerrel. Az édesítőszeres gesztenyepüré fogyása évről-évre emelkedik. A kereskedelmi hálózatoknak gyártott saját márkás termékeink is nagyon jó eladásokat produkálnak” – mondta.
A Prima Maroni fő célcsoportja a kereskedelmi hálózatok esetében a fagyasztott termékeknél leginkább a bevásárlást intéző szülő, családtag. A gesztenye fogyasztása jótékony hatásai miatt minden korosztály számára ajánlott. A Maroni gesztenyemassza ráadásul hozzáadott cukor-, aroma-, glutén- és laktózmentes, ellenben rostban, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag. A szemes gesztenye hordozza a gesztenye összes előnyös tulajdonságát, salátákhoz, mártásokhoz, köretként is jól használható. A márka ugyancsak fontos célcsoportját adják az ipari felhasználók, például a tejipari vállalatok és a pékségek.
Érdekes, hogy a gesztenye láthatóan nem veszít népszerűségéből, amit Schweickhardt András szavai szerint az is bizonyít, hogy a gesztenyefagylalt sok cukrászda kínálatában megtalálható.
„A fagylaltszezonban a Hűtött Fehérarany Gesztenye­pürére, a Gesztenye Marci Gesztenyésrudakra és a Sült Gesztenye Snack-re koncentrálunk, ebben az időszakban ugyanis ezek nagyon keresett termékeink” – magyarázta.
Jelenleg a márkanév alatt 34 féle termék kapható, 67 különböző kiszerelésben. „A gesztenyepürék 200–250–334 g, étkezési szemes gesztenye 200 g és 1 kg-os kiszerelésben kaphatóak, a profiknak készülő gesztenyepüré termékek 2–4–7 kilogrammos kiszerelésben elérhetőek” – sorolta.
A Prima Maroni újdonságként a fagyasztott kategóriában olyan saját fejlesztésű gesztenyés töltelékkel jelentkezik, amelyet a cég jelenleg pékségekkel tesztel.
„Tavaly a Hűtött Gesztenyepüré az OMÉK innovációs termék kategóriájában II. helyezést ért el, idén pedig ­hűtést nem igénylő pürét szeretnénk bevezetni, nem konzerv formában” – közölte.
Ez utóbbi fejlesztésük a környezetterhelés szempontjából is fontos, hiszen a termék nem igényel fagyasztást, a csomagolóanyag pedig 100%-ban újrahasznosítható lesz.



Szuperprémium minőség
Monori Anett, a Maresi Food­broker Kft. Häagen-Dazs márkájáért felelős márkamenedzsere elmondta, hogy a Häagen-Dazs jégkrémek több formátumban is elérhetőek.
„Pint, minicup, pálcikás kiszerelésben is kaphatóak, de a márka alapformátuma a pint, vagyis a poharas, 460 ml-es kiszerelés. Az eladásaink legnagyobb része is ezekből származik” – sorolta.
Felhívta a figyelmet arra, hogy ízesítések tekintetében nem csak választékos, de innovatív is a Häagen-Dazs jégkrém portfólió, amely követi a trendeket.
„A tavalyi évben vezettük be a Pierre Hermé macaron házzal együttműködésben készült variánsokat, két ízben, amelyek idén tovább bővülnek. Ez a kollekció a már megszokott szuperprémium minőséget még magasabb szintre emeli, amelyet a csomagolás is bizonyít. A macaron kollekcióban a dupla csokoládés macaron ganache és az epres-málnás macaron jégkrémek mellett idén áfonyás-vaníliás és yuzu-citromos ízek is elérhetőek lesznek” – közölte.
Monori Anett elmondta, hogy a márka legnépszerűbb terméke az alap szortimentből a vanília jégkrém makadámdióval és a sós karamellás jégkrém. Mindemellett a tavaly bevezetett macaron ízek is nagy érdeklődésnek örvendtek a fogyasztók körében.

Kényelmes és gazdaságos megoldások
Sinkó Krisztina, a Bahamas Kft. marketing vezetője közölte, hogy termékválasztékuk közel 1200 cikkelemből áll, amelyben meg­találhatók a különféle húsok, vala­mint húskülönlegességek is.
Ten­geri és édesvízi halakat is forgalmaznak, de szortimentjükben megtalálhatóak a burgonyák, zöldségek, gyümölcsök, valamint kényelmi élelmiszerek is.
„Szezonálisan változik, hogy melyik a legnépszerűbb termék kínálatunkban. A nyári hónapok alatt slágertermék a hekk, a különféle burgonyák, fagyasztott tészták, és minden, ami elengedhetetlen a szezonálisan működő vállalkozások számára, míg a téli hónapokban a kacsa, libatermékek, ­halak, torták iránti kereslet az erősebb” – ismertette.
A Bahamas elsősorban nagykereskedelmi partnereinek a kiszolgálására fókuszál, de a lakossági vásárlóknak is van lehetőségük a vásárlásra. Szavai szerint fagyasztott terméket felhasználni több okból is jó döntés.
„Egyrészt kényelmes és gazdaságos megoldás, másrészt mindenképpen friss, hiszen a termékek üdeségét azonnal jégbe zárják. Kényelmes, hiszen előre be tudunk belőle raktározni, kalkulálni tudunk vele, miközben gazdaságos, hiszen elegendő annyit elővenni, amennyire az adott pillanatban szükségünk van, így a veszteség is minimalizálható” – magyarázta.
A Bahamas által forgalmazott termékek között mindenféle kiszerelés megtalálható, így az egyszemélyes háztartásoktól kezdve a nagykonyhákig minden igényt ki ­tudnak elégíteni.
„Kínálatunkat folyamatosan bővítjük gluténmentes és vegán termékekkel. Sőt, saját ötlet alapján közös projektet indítottunk a Szafi termékek gyártójával és a Hekkmesterrel egy hiánypótló gluténmentes hekk megalkotására is, amely tavaly nyáron hatalmas sikerrel debütált” – jelentette ki.
A tapasztalatok alapján egyre nagyobb a ­kereslet olyan termékek iránt, amelyek sütőben vagy airfryerben is elkészíthetőek.
„Itt mindenképpen fontos megemlítenünk a PASSNER termékeket, amelyeket 2004 óta állítunk elő. Szadai gyárunkban prémium, színhúsból készülő, különlegesen pácolt, panírozott és elősütött termékeket készítünk sertéskaraj, tarja, csirkemellfilé és pulykamellfilé felhasználásával. Saját fejlesztésű húsaink részben kézzel, részben géppel szeletelt, nem formázott termékek, amelyek családi recept alapján készülnek” – mondta.
A vállalatnál nagy figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre, ezért idén folytatják az energiatakarékossági megoldások implementálását.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. márciusi szám)

digitális lapszám elérhető ITT: