Nem érhet véget az év pezsgődurranás nélkül! A hazai pezsgőgyártók és forgalmazók idén is mindent megtettek azért, hogy buborékokkal a pohárban üsse el az év utolsó napján a tizenkettőt az óra. A trendeket illetően pedig itthon is növekszik a száraz pezsgők népszerűsége, mint ahogy a prémium pezsgőkből is több fogy.

PEZSGŐZÉS = ÜNNEPLÉS
Mint ahogy azt Csomay Andrástól, a Törley Kft. marketingvezetőjétől megtudtuk, a számadatok alapján a piacon még mindig a tartályos pezsgők vezetik a listát, de határozottan erős elmozdulás érezhető a prémium termékek felé. „Legnagyobb örömünkre a fogyasztók szeretik megismerni a pezsgőkészítés különböző metódusait, és nagyon nagy érdeklődést mutatnak a palackban erjesztett és érlelt pezsgők iránt. Az elmúlt évek tendenciái alapján nagyon népszerűek a limitált kiadású és fajta pezsgők, akár tradicionális, akár transvasée eljárással készülnek” – mondta.
A marketingvezető szerint Magyarországon a pezsgőzés még javarészt egyet jelent az ünnepléssel, erősen alkalmakhoz kötik a fogyasztók. „Természetesen, örömmel állunk minden jeles alkalommal a fogyasztóink mellett, de nagyon fontosnak tartjuk, hogy akár a hétköznapokon, az apró és nagyobb sikerekre is bontsunk ki egy pezsgőt, és ünnepeljük meg magunkat és szeretteinket egy pohár pezsgővel” – javasolta.
Magyarországon a tartályos erjesztéssel készült pezsgők a legnépszerűbbek, ebben a kategóriában olyan széles a Törley választéka, hogy minden vásárló megtalálhatja a számára kedvenc ízvilágot. „A kategórián belül a Törley Charmant Doux a kiváló édes cuvée és a Törley Gála Sec, mint száraz pezsgő a legnépszerűbb a fogyasztók körében. Ugyanakkor a feltörekvő kedvenc aspiráns a Törley Muscosecco, a száraz, de ­illa­tos pezsgő kedvelőinek nyújt kitűnő alternatívát. A ­2021-es ­évben a Hungaria pezsgő soha nem látott eladási számokat ért el, amit csodálatos sikerként könyveltünk el, bízunk ­benne, hogy az idei évben is hasonló eladásokra számíthatunk a termék­családtól. A Törley Tokaji Brut és Törley Tokaji Doux ­eladási számai a 2021-es debütálása óta folyamatosan növekednek” – tájékoztatott.
Az egész világon megfigyelhető az óriási érdeklődés a mentes termékek felé. A Törley alkoholmentes „pezsgő” fehér és rosé változatban is elérhető azon fogyasztók számára, akik ­bármilyen oknál fogva nem tudnak, vagy nem szeretnének alkohollal koccin­tani, így senki sem marad ki az ünneplésből.
„A ­2023-as alkoholos pezsgőtrendek kapcsán annyit már elárulhatunk, hogy készülünk egy újdonsággal, mely a pezsgő egy teljesen új arcát fogja megmutatni. Ezen felül számítunk a Prosecco és a Cava kategóriák jelentős fellendülésére is. Az olasz Prosecco már most nagyon nagy népszerűségnek örvend, de további fejlődés is várható, a spanyol Cava esetében biztosak vagyunk benne, hogy szintén egyre nagyobb népszerűségnek örvend majd az elkövetkező években” – árulta el a marketingvezető.

EGYRE KEDVELTEBBEK A SZÁRAZ PEZSGŐK
Kovács György, a Royalsekt Zrt. vezérigazgatója szerint is érezhető a prémium kategória fejlődése a magyar piacon.
„A fogyasztók számára fontos, hogy megbízható márkák ­közül választhassanak. Cégünk, a Royal­sekt Zrt. óriási hangsúlyt helyez a minőség folyamatos ­javítására, hogy az általunk feldolgozott szőlők­ből olyan pezsgőket állítsunk elő, amelyek leginkább megfelelnek a kor követelményeinek. Bár a Szovjetszkoje Igrisztoje az economy kategória zászlóvivője, úgy látjuk, hogy ebben a kategóriában is jelentős az emelkedés, ­ugyanis novem­ber végéig több mint ­kétszámjegyű növekedést tapasztaltunk”- újságolta.
A pezsgőfogyasztási szokásokat illetően a Royalsektnél egyértelmű elmozdulást látnak a száraz, illetve az extra ­száraz pezsgők irányába.
„Ez kifejezetten pozitív, hiszen ezek a ­pezsgők adják leginkább vissza a szőlő igazi zamatát. Persze a ­magyarok ­továbbra is az édes pezsgőt kedvelik leginkább, hiszen mi a mediterrán ízlésű nemzetek közé tartozunk. Továbbá azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók már nem csak kizárólag a nagy események alkalmaival fogyasztanak ­pezsgőt, ­mostanra már szerves részét képezi a mindennapi pillanatoknak is. Egy hétköznapi meghitt vacsorának, egy munka ­utáni ­baráti beszélgetésnek ugyanúgy része lehet egy kellemes ­pezsgő” – magyarázta.
A termékfejlesztések kapcsán Kovács György elmondta, hogy az idei szezonra megújították a Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgő ruháját, a szortimentet letisztították, valamint naprakész kommunikációs stratégiával indultak el.
„Ami a fejlesztéseket illeti, jövőre sem állunk meg, még több termékújdonsággal készülünk, amikkel kedveskedni szeretnénk a magyar fogyasztóknak, valamint több, már közismert termékünk arculata is felfrissül 2023-ban” – ígérte.
Az ünnepi szezonra készülve a Szovjet megújulása mellett, a cég rendelkezik egy ünnepi „jókívánság” termékcsaláddal, amely kivétel nélkül minden szezonban limitált szériákkal jelenik meg a piacon.

A pezsgőeladások egyharmada az év végén történik 

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a 2021. október és 2022 szeptembere közötti időszakban több mint 20 milliárd forint értékben vásároltak pezsgőt a hazai fogyasztók, ez 8%-os növekedést jelent az előző tizenkét hónapos időszakhoz képest. Mennyiségi eladást vizsgálva a változás mindössze 1%-os, összesen 14 millió liter pezsgőt vettek a boltokban.
Az egész éves értékbeli eladások egyharmada, a mennyiségi eladások 36%-a koncentrálódott az év végi (november-decemberi) időszakra. Mind­két részesedés 1–1 százalékpontos növekedést jelent a 2020-as szezonhoz viszonyítva.
A bolttípusok fontosságát tekintve igen koncentrált képet mutat a kategória, a forintban mért forga­lom több mint kétötöde, 43%-a a 2500 négyzet­méternél nagyobb üzletekben történik, ami az év végi ünnepi időszakban 52%-ra gyarapszik.
Ebben a kategóriában is a gyártói márkás termé­keket részesítik előnyben a vásárlók, amely hatványozottan igaz az év végén: a november-­decemberi szezonban 95%-kal dominálják a piacot az évi átlagos 91%-hoz képest. A gyártói márkák ­számára fontosabb a karácsonyi-szilveszteri időszak, az eladá­sok 35%-a történt november-­december ­során 2021-ben. Ugyanez a kereskedelmi márkáknál mindössze 18%.
A terméktípusok kapcsán stabilan tartja magát a pezsgő szegmens a habzó borhoz képest. Míg ­előbbi a kategóriaeladások négyötödét adja értékben, a habzó bor mindössze 11%-ot. A fennmaradó rész tartozik az alkoholmentes pezsgőkhöz. Bár a fontosságok közel változatlanok maradtak, a legnagyobb mértékben az alkoholmentes termékek növekedtek mind értéket, mind volument tekintve: forintban mért eladása 14%-kal emelkedett. Ezalatt a pezsgő 8, a habzó bor pedig 7%-os növekedést mutat. Az ünnepi időszakban megnő a pezsgő és alkoholmentes pezsgő fontossága a habzó borral szemben: előbbi részesedése 80%-ról 83%-ra, utóbbié 9%-ról 12%-ra növekszik.


PREMIZÁLÓDIK A PEZSGŐPIAC
Horváth Lászlótól, a Heinemann Testvérek Kft. brand managerétől megtudtuk, hogy a bubis tételek iránti érdeklődés generálisan emelkedő tendenciát mutat, és ezen belül is a magasabb minőségi kategóriások növekménye szignifikáns.
„Az általunk képviselt import brandek belépő szintjei is a ­közép kategóriánál kezdődnek, mint a Zonin, Codorniu vagy a Schlumberger, de ezen borászatoknak is vannak prémium soraik. A premizálódás abból is látszik, hogy a kezdő tételek bázishoz képest mért növekménye 25–50%, míg a felsőbb polcokra szánt tételek esetén ez a szám 70–150% között mozog. Természetesen a nagynevű champagne ­házak – Louis Roederer, Barons de Rothschild Champagne – vonat­kozásában kizárólag prémium vagy szuper prémium kategóriákról beszélhetünk. Az ő esetükben a növekedés maximum tippelhető, mivel a szigorú allokációk miatt az értékesítés mesterségesen visszafogott és tervezett időszakos készlethiányos állapotokkal teletűzdelt annak érdekében, hogy az év utolsó hónapjában is elérhető legyen belőlük mennyiség” – mondta.



Horváth László úgy gondolja, hogy a pezsgőzés ma már nem csak az év vége vagy az ünnepek privilégiuma. Egyre gyakrabban esik a választás hétköznapokon vagy egy teljesen általános családi, baráti összejövetelen erre a ­bortípusra.
„A szezonalitás természetesen a tavaszi, nyári időszak fogyasztását a könnyedebb variánsok felé tolja, és az év végéhez közeledve a komolyabb pezsgők kerülnek előtérbe. A champagne itt is kivételnek tekinthető, mert nincs az a rajongó, aki nemet tud mondani rá függetlenül az évszaktól, naptól vagy napszaktól. Valószínűleg az a pszichés hatás is közrejátszik, hogy egy hagyományosan ünnepi ital minden esemény fényén emel” – magyarázta.
A manager tapasztalata szerint a hazai fogyasztók nagyon kedvelik a könnyed, gyümölcsös ízeket, melyeket leginkább a prosecco-k, tankpezsgők közvetítenek. Az is elmondható, hogy egyre nyitottabbak az egyedi variánsokra, mint például a Magyarországon kevésbé ismert honos fajtákból készített pezsgők, cava-k. Ilyenek mondjuk a Grüner Veltliner, Macabeo, Xarel-lo vagy a Parellada alapborokból, cuvée-kből készített pezsgők.
Az örök klasszikusok azonban sohasem mennek ki a divatból és a hagyományos burgundi fajták mindig is keresettek lesznek. Ezek mellett a finomságokra nyitott ínyencek kimondottan keresik a nature, blanc de blancs és blanc de noir verziókat.
„A 2022-es szezonra a kínálatunkban mindenki jelentkezik valamilyen eddig nem látott verzióval vagy örök klasszikussal. Van díszdobozos szóló palackos és két poharas díszdobozos Zonin prosecco. Hasonló tételekkel van jelen a Schlumberger a piacon. A Codorniu különleges limitált szériás cava-val tiszteleg a 150 éves múltra visszatekintő pezsgőkészítésükre. Ez egy direkt ezen alkalomra készített extra cuvée fém díszdobozban, spanyol autochton fajtákból. Az ínyenceknek az idén debütáló Rare Collection Blanc de Blancs és Rosé champagne-okkal kedveskedünk a Barons de Rothschild Champagne jóvoltából, melyek mindegyike az egyik legmagasabban jegyzett 2012-es évjárat eredménye” – sorolta Horváth László a szezon újdonságait.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. decemberi szám)

aktuális lapszám digitálisan elérhető ITT: