Bár az árak emelkednek, a kávézás öröme töretlen hazánkban. A pandémia alatt megváltoztak a kávéfogyasztási szokások és a növekvő árak sem kedvezőek, a gyártók nemcsak igazodtak az otthoni kávéfogyasztás erősödéséhez, színesítették is a kínálatukat.

Szélesedő minőségi választék
Az utóbbi években jelentős mértékben nőtt a szemes kávék forgalma, az őrölt kiszerelések kismértékben, de folyamatosan csökkenő tendenciát mutatnak. Margittai Péter, a MOCCABIT Kft. ügyvezető igazgatója szerint ez nagyban betudható annak a ténynek, hogy egyre több háztarásban használnak automata kávéfőzőket, amelyekkel a ­kényelmi funkciók mellett, frissen őrölt kávéból készíthető el forró ­italuk. „Tapasztalatunk azt mutatja, hogy a minőség iránti igény nagyban elősegíti a márkahűség kialakulását. A Dallmayr neve több évszázada egybeforrt a minőséggel, ennek, valamint a rendkívül széles választéknak köszönhetően jelentős az a fogyasztói kör, akik ragaszkodnak a Dallmayr márkához” – egészítette ki Margittai Péter.
Mint mondta, a választékot nézve, a kapszulás formátum továbbra is népszerű, mivel az azt kiszolgáló berendezések kis helyigénnyel rendelkeznek és a kávék elkészítése a lehető legkényelmesebb. Nem utolsó sorban, ebben a termékcsoportban is egyre szélesebb kínálatból választhatnak/variálhatnak a fogyasztók. A Moccabit ügyvezetője hangsúlyozta, hogy az innovációk egyre fontosabb szerepet töltenek be a kávézás területén is.
A presszókávé mellett a hosszú (lungo) változatok, továbbá a tejes variációk is nagyon népszerűek és közkedveltek Magyarországon. „A fiatalok többsége nem a hagyományos eszpresszót preferálja, hanem annak valamilyen tejes variációját (cappuccino, latte macchiato, stb.). Míg az idősebb korosztályra általánosan jellemző a konzervatív kávézás, addig az ifjabbak szeretnek kísérletezni az ízekkel” – ismertette Margittai Péter, hozzátéve, hogy az otthoni fogyasztásban is egyre többen használnak jó minőségű szirupokat, amivel tovább tudják „színesíteni” kedvelt kávés italaikat.
A jelenleg tapasztalható élelmiszerár-emelkedés a kávépiacot sem kíméli. A kávé árát – tőzsdei árucikként – elsősorban a mindenkori tőzsdei árfolyam határozza meg, amit sok tényező befolyásol (többek között az időjárás). Margittai Péter megjegyezte, hogy a pandémia egyéb negatív változásokat hozott, ami nagyban hozzájárult a kávék árának kedvezőtlen alakulásához. „A csomagolóanyagok terén tapasztalható hiányok, valamint a logisztikai területen zajló kaotikus helyzetek már a 2021-es évben érezhető hatással voltak az árak emelkedésé­ben” – ismertette az ügyvezető, megemlítve, hogy mindezt tovább fokozták a háború kapcsán előidézett, az energetikai szektorban is jelentkező rendkívüli állapotok.
„Elsősorban a szemes kávék és a kapszulák termékcsoportjában várunk erősödést, de a jelenlegi helyzetben – érdekes módon –, olyan kávétípusok, mint a kávépárnák is újra növekedést mutatnak” – árulta el Margittai Péter megemlítve, hogy azért van miért örülni: „A hagyományosan az év végi időszakban kelendő díszdobozos kávésorozatunk esztétikai frissítésen esett át. Ezek mellett a kiemelkedő minőségű Ethiopia kávécsalád is új köntösben és egy új kiszerelésben lesz kapható” – hívta fel a figyelmet a Moccabit Kft. termékfejlesztéseire Margittai Péter.

Növekszik a tudatosság
„A magyar piacról elmondható, hogy ugyan nagyon közkedvelt a fekete kávé, amit az esetek többségében cukorral fogyasztunk, ugyanakkor a magyarok nagyon szeretik a tejjel készült kávékat is. A fogyasztók körében egyre elterjedtebbek az egyszerű és gyors kávéelkészítést kínáló kapszulás rendszerek. Mivel nagyon széles a piacon elérhető kapszulakínálat, a Nescafé Dolce Gusto és a Nespresso kapszulás kávéfőző készülékekkel könnyen készíthetünk egy csésze testes eszpresszót vagy akár egy lágy Latte Macchiato-t is, néhány másodperc alatt” – mondta Csider Borbála, a NESCAFÉ Dolce Gusto kereskedelmi és marketing menedzsere.
A Starbucks márka menedzsere, Kátai Moána úgy látja, hogy a korosztályokat nézve, megfigyelhető, hogy a fiatal fogyasztók körében egyre inkább teret nyer a tudatosság, a környezetvédelemre való törekvés, illetve a tájékozottság. „Ebben a Nespresso és Nescafé Dolce Gusto kapszulás kávéfőző rendszerekre fejlesztett Starbucks kávékapszulák nagy segítséget nyújtanak, mert a kapszulák minőségmegőrző technológiájának köszönhetően mindig pontosan tudják, mire számíthatnak” – mutatott rá Kátai Moána.
A szakember megjegyezte, hogy a legtöbb élelmiszerről elmondható, így a kávéra is igaz, hogy a kávé világpiaci ára meredeken növekedett, főleg az elmúlt két évben. A drágulás érvényes az ellátási lánc minden szereplőjére és hatással van a teljes kávékategóriára, ezáltal a kapszulás kávé árának növekedésére is.
„Úgy gondoljuk, az áremelkedések miatt is az otthoni kávé­fogyasztás erősödni fog a következő időszakban, ami minden kávétípusra hatással lesz. A fogyasztók továbbra is szem előtt tartják majd a kényelmet és a minőséget, de valószínűsíthető, hogy keresni fogják az ár-érték arányban számukra legmegfelelőbb megoldásokat a kávéfogyasztás terén is” – jegyezte meg Csider Borbála.
Mint megtudtuk, a tudatosabb kávéfogyasztásnak is köszönhető, hogy évről évre dinamikusan növekednek a prémiumnak számító kapszulás rendszerek. Másrészt erősödni látszik a szemes kávék eladása, ami ugyan tradicionálisan egy kis szegmens, de egyre többen választják. A szemes kávékból is bővül a kínálat, itt is egyre több ízvariánst, különböző pörkölésű kávékat lehet megvásárolni, például a Starbucks márka kínálatában is elérhetők már különböző pörkölésű és ízvilágú szemes kávék.
„Természetesen az idei évben sem telhet el ünnepi időszak Starbucks kávékülönlegességek nélkül. Így limitált ideig újra a termékkínálatunkba kerülnek a Starbucks karácsonyi kedvencek, a Starbucks Holiday Blend kávénk, amely juharszirupos jegyekkel teszi felejthetetlenné az ünnepeket” – említette Kátai Moána, megjegyezve, hogy hallgatva a fogyasztói igényekre, a Starbucks szemeskávék nagyobb kiszerelésben is elérhetőek lesznek a már megszokott ízvilágban, így a lágy és kiegyensúlyozott Starbucks Blonde Espresso Roast, a közepes pörkölésű Starbucks Pike Place és a gazdag aromájú Starbucks Espresso Roast szemeskávék 200 gramm kiszerelése mellé 450 grammos formátumok is a polcokra kerülnek.

Jó minőség és kedvező ár
Szabó Péter, a Mocca Negra Zrt. vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy a Bravos szemes és őrölt termékei esetében a vásárlók igénye korábban az egyenletes, jó minőségről és a jó ár-érték arányról szólt. „Az elmúlt években ezek mellett az íz, a pörkölési intenzitás és a változatosabb ízvilág jelentek meg igényként, és mi ennek megfelelően frissítettük portfóliónkat a Bravos Classic Mild, Espresso valamint Espresso Rosso ­termékekkel. Fogyasztóink az újításainkat márkahűséggel hálálták meg, és nagyon sok új vásárló bizalmát is sikerült elnyernünk. Nem véletlen, hogy szemes kávé kategóriában a Bravos értékben és volumenben is a piac élére állt” – hangsúlyozta a vezérigazgató.
A szentendrei székhelyű cég a fogyasztói igények folyamatos változásaira reagálva hozta létre a Mantaro brandet a prémium szegmensben. A hagyományos instantizált, elsősorban kényelmi funkciót betöltő kávék piaca stagnáló képet mutat. „A piaci potenciált a prémium minőségű, kényeztető termékek fejlesztésében látjuk, ezért alkottuk meg Mantaro brandünk Forró csokoládé, Forró fehér csokoládé, valamint Frappé italporát” – ismertette Szabó Péter.
„A telítődő piacon a fogyasztók előtérbe helyezik a hozzáadott értékeket, mint a nagy kiszerelésű ajánlatokat vagy a fenntarthatóságot és környezetbarát csomagolásokat” – magyarázta a vezérigazgató.
Mint megtudtuk, az alapanyag (kávé), a dollár-forint és az euró-forint árfolyamváltozása, a csomagolóanyag drágulása és augusztustól a gyártás során felhasznált energia, a gáz és a villany árának drasztikus növekedése mind befolyásolják a polcon lévő kávé árát. Ezen tényezők együttese közel duplájára emelte a termékek beszerzési és előállítási árát, ezt a terhet a gyártók nem is tudják egy ütemben érvényesíteni az átadói áraikban.
„A tapasztalat azt mutatja, hogy a rendszeresen vásárolt fogyasztási cikkeknél előtérbe kerülnek a jó minőségű, megfizethető árú termékek, erre remek alternatíva a Bravos termékcsalád – említette Szabó Péter, hozzátéve, hogy az árak emelkedése azonban a prémium vásárlókra is hatással van, „ők továbbra is a magas minőséget keresik, de kedvezőbb áron. Erre ad választ a Mantaro termékcsalád, mely magas minőségű alapanyagokkal, izgalmas összetételekkel, impulzív külsejével hódítja meg a prémium szegmens egyre szélesebb fogyasztói körét” – tette hozzá a vezérigazgató.

Bővülő választékkal
„Az ALDI a kávék esetében is arra törekszik, hogy a lehető legtöbb fogyasztói csoportot, korosztályt megcélozza kínálatával, minden vevő megtalálja az általa kedvelt terméket. Az áruházlánc tapasztalata szerint az őrölt pörkölt kávék ugyanolyan kedveltek, mint a szemes kávék, illetve a kapszulás kiszerelésű kávék” – válaszolt kérdésünkre az üzletlánc, amelynek kínálatában megtalálhatóak a bécsi és az olasz pörkölésű kávék is. A fogyasztók inkább a jobban pörkölt, intenzívebb, erősebb ízélményt kínáló kávékat részesítik előnyben.
Mint hangsúlyozták, a kávék iránti kereslet kiegyensúlyozott, a szemes, a kapszulás kávé, valamint az instant ­termékek ­dinamikus fejlődésnek indultak, egyre több vásárló ­választja az alacsonyabb árkategóriába tartozó, saját márkás instant termékeket.
A tapasztalat szerint a vevők szeretik az állandó minőséget, általában a már bevált márkaterméket vásárolják, a kávék esetében kiemelkedő a márkahűség. A tudatos kávéfogyasztás, a különféle blendekben található kávék származási helye és fajtája alapján történő vásárlói döntés is megjelent, de jellemzően a kedvező ár és a megszokott, megszeretett ízélmény az, ami a vevők választását befolyásolja.
Az elmúlt évek tapasztalata, hogy a vevők számára ­egyre nagyobb jelenőséggel bírnak a kényelmi szempontok. A ­kávék esetében a megbízható minőség mellett fontos szemponttá vált a könnyű elkészíthetőség és a kávé elkészítésére szánt idő. A kapszulás kávéfőzők egyszerű működésük, megbízhatóságuk okán közkedveltek, a vásárlók szívesen választják a kapszulás kiszerelésben kapható kávékat.
A kávé árára számos tényező gyakorol hatást. Ilyen többek között a szállítmányozás, a munkaerő és a csomagolóanyag költségei, illetve a nyersanyagköltség, amelyet – többek között – erősen befolyásol a klímaváltozás. Egy-egy adag kávéra vetítve a kapszulás termékek nem jelentősen drágábbak a szortiment más termékeinél.
Az instant termékek között megtalálhatók a nagyobb, 200, illetve 500 grammos kiszerelésben elérhető termékek. A választék része a Latte Macchiato, a Csoki, a Vanília, a Wiener Melange, a light Cappuccino és a téli hónapok újdonsága, a Chai Latte is. Ezen kívül a 3 in 1 instant kávé elérhető barna cukorral édesített változatban is.
Az ALDI számos kommunikációs elemmel segíti vásárlóit. A vállalat a széles termékválasztékra klasszikus, szórólapos és webes megjelenéssel, valamint a közösségi médiumok felületein való kommunikációval hívja fel vásárlói figyelmét.

Nem csak az erős számít
Úgy tűnik, hogy a magas infláció, és ennek következtében az élelmiszerárak emelkedése nem riasztja el a kávékedvelőket – több pénzt költenek kávézási szenvedélyükre, és egyre nagyobb figyelmet fordítanak a kávé mellett fogyasztható desszertek, rágcsálnivalók kínálatára is – fogalmazott a TESCO sajtóosztálya.
Köztudott, hogy a reggeli első kávé fontos sokak számára, azonban az is megfigyelhető, hogy a funkcionális kávézást egyre inkább felváltja a minőségi fogyasztás. A magasabb árfekvésű márkatermékek forgalma lassan, de folyamatosan növekvőben van, tudtuk meg. Dobogós helyét az őrölt kávé évek óta tartja: az áruházláncban kávét vásárlók nagyobb aránya őrölt kávét választ. Mint megtudtuk, népszerű még a szemes és a kapszulás ­kávé is, valamivel kevesebben választják az instant és a mappás ­kávét. Mindez azt jelzi, hogy a fogyasztók élvezik az otthoni kávéfogyasztást, és ma már sokan rendelkeznek mappás, ­illetve kapszulás kávéfőzővel.
A tapasztalat szerint elmondható, hogy a kávénál erős a márkahűség, miközben az újdonságokat is szívesen kipróbálják a fogyasztók. A kávékülönlegességek, ízesített kávéitalok vásárlása népszerűbb a nők, mint a férfiak körében, és a kutatás szerint a nők szívesebben is készítik és fogyasztják ezeket ebben az időszakban.

A jövőre is gondolnak
„Folyamatosan fejlesztjük a saját márkás kávéinkat, melyek kaphatók őrölt, szemes, instant és kapszulás verziókban is. A legjobb ár-érték arányokat pedig mindig igyekszünk prezentálni az S-Budget, SPAR, Regio, SPAR Prémium és SPAR Natur*Pur márkáinkkal” – említette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.
Mint mondta, alapvetően az eszpresszó (kapszula, őrölt, szemes) és a tejes kávés (kapszula, ready to drink) megoldásokat keresik leginkább az üzletlánc vásárlói, de erőteljesen fejlődnek a különböző ízesített kávémegoldások is. Az őrölt kávék esetén a 250 grammos és 1 kilogrammos, a szemes kávék esetében az 1 kilogrammos, a kapszulás kávék esetében pedig a 10 db-os megoldások a legkedveltebbek, a vásárlások zöme ezeken a kiszereléseken képződik.
„A kapszulás kávék népszerűsége továbbra is töretlen vásárlóink körében, igaz, a növekedési dinamika már nem olyan erőteljes, mint mondjuk 5 évvel ezelőtt, de még ­mindig nem érte el a kávé fogyasztásának ezen formája a maximumát” – ismertette Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a kényelmi termékek vonatkozásában is találhat magának a vásárló az ­első áras termékekből kezdve a szuper prémiumig ­különböző megoldásokat.
A 2in1, 3in1 instant kávéspecialitások esetén az alap ­kávé, tejes kávé ízvilágon túl az irish cream, a karamella, illetve a nyári szezonban a különböző ice frappé megoldások a legkedveltebb választások a vásárlók körében. „Az azonnal fogyasztható kávéitalaink között a teljesség igénye nélkül találkozhatunk különféle kávé-tej arányokkal (latte macchiato, flat white, melange, cappuccino, stb.), ízesítésekkel mint a kókuszos, ­ karamellás vagy mogyorós, és olyan különlegességekkel is, mint a csak a SPAR üzleteiben kapható SPAR Café Frei tejeskávék közül az algériai karamella, narancs és vanília ízű latte, vagy a Miami-Beach vanília, fahéj és szerecsendió ízű latte” – árulta el lapunknak Maczelka Márk.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. októberi szám)

aktuális lapszám digitálisan elérhető ITT: