Olyan nincs, hogy egy évszak nem a kávé szezonja. A forró nyáron ugyanúgy létjogosultsága van az élénkítő koffeines italnak, mint az év többi részében, igaz ilyenkor jobban előtérbe kerülnek a kávé hűsítő változatai, a jegeskávék. Az ízek és az elkészítési lehetőségek száma folyamatosan növekszik, a gyártók idén nyárra is sok újdonsággal, újítással és meglepetéssel rukkolnak elő.

SOK ÚJDONSÁG VÁRHATÓ
A koronavírus járvány a kiskereskedelmi kávépiac jelentős fellendülését eredményezte: az otthoni kávéfogyasztás erősödése a korábban jellemző 5 százalék körüli éves növekedést kétszámjegyűre növelte a tavalyi év során. A hazai kávépiac forgalma különösen márciusban, a korlátozások legelején ugrott meg az előző évhez képest. „Mostanra már kezd érződni egy lassuló tendencia, ­azonban a járványhelyzet enyhülése nem feltétlenül vet véget az ­otthoni kávézás reneszánszának. Általánosságban elterjedtebb lett az otthoni munkavégzés, nem minden munkahelyen térnek vissza teljes munkaidőben az irodába. Ráadásul a korlátozások alatt többen ruháztak be komolyabb kávéfőző gépekbe, így a minőségi kávéélményért már nem feltétlenül muszáj kávézókba látogatniuk” – tudtuk meg Farsang Lucától, a Jacobs Douwe Egberts junior brand managerétől.
A hazai piac folyamatos átalakuláson megy keresztül, melynek legnagyobb nyertesei az egyadagos kávé és a szemes kávé szegmens. A legdinamikusabban az egyadagos, ezen belül a kapszulás kávé szegmens fejlődik, amely közel 30%-os éves növekedésével egyre több szereplőt vonz erre a piacra. Újabb és újabb kapszulás rendszerek jelennek meg vagy bővítik az elérhető funkcióikat, emellett pedig az új belépők jelenléte is egyre jelentősebb: egyre több, a vendéglátásból jól ismert márka jelenik meg a polcokon. A kapszulás kávé vásárlói szívesen kísérleteznek az ízekkel, jellemzően egyszerre többféle variánst is kipróbálnak, ez pedig a gépparkok fejlesztése mellett a termékinnovációnak is nagy teret hagy.
Eladott mennyiség tekintetében a második legnagyobb szegmenst az instant kávékeverékek alkotják, melyek a 2in1, 3in1 és 4in1 termékek mellett az egyre népszerűbb ízesített kávéspecialitásokat is magukba foglalják.
„Ezekben a szegmensekben rejlő lehetőségeket szeretnénk mi is kiaknázni termékinnovációink révén, így a második legismertebb hazai kávémárka, az őrölt és szemes változatban megszokott Douwe Egberts OMNIA, tavaly november óta kapszulás formában is elérhető. Az alumínium kávékapszulák mind 100% arabica kávét tartalmaznak és területszelektált variáns is található köztük. Emellett pedig júliustól két ízben – Classic és Café au lait – elérhetőek lesznek az instant 3in1 termékeink is. A prémium szegmensbe pedig a L’Or márka újdonságai érkeztek: egyrészt a Bio Organic kapszula, másrészt pedig a limitált kiadású Arabica Catuai, melynek egy ritka, sárga kávécseresznye az alapja” – avatott be Farsang Luca.
Az őrölt kávé részesedése továbbra is a legnagyobb a ­hazai piacon. A szegmens értékben stagnál, viszont részesedést ­veszít az egyadagos és a szemes kávé javára. A kapszulás ­kávé mellett a szemes kávé a második legdinamikusabban növekvő szegmens, ez is jól illusztrálja a hazai fogyasztók egyre növekvő igényét a minőségi kávé és a friss aromák iránt.

NAGY HANGSÚLY VAN A KÜLÖNLEGESSÉGEKEN
Az elmúlt 4–5 évben a kapszulás kávék mellett a szemes kávék eladási számai nőttek jelentős mértékben, ami elsősorban a minőség iránti igényt jelzi. Ez nem olyan látványos, mint például a kapszulás kávék fogyásának növekedése, ugyanakkor egyértelműen jelzi, hogy a fogyasztók az otthonaikban is jó minőségű kávékat kívánnak inni. Emellett szól a kínálati különbség is, ami a korábbiakhoz képest kimeríthetetlen lehetőségeket enged az arra fogékonyaknak.
„A magyar fogyasztók egyértelműen ár-érzékenyek. Ennek azonban némileg ellentmond az a tendencia, miszerint a minőségi kávék forgalma évről-évre növekszik. Azt gondolom, hogy olyan napi fogyasztási cikkeknél, ami egyben ­élvezeti kategóriába is tartozik, nem szabad, hogy kizárólag az ár döntsön. Úgy látjuk, hogy a tradíció és a minőség ­iránti elkötelezettség biztosabban válthat ki márkahűséget, amit azonban nemcsak elérni, de fenntartani is komoly felelősség. Éppen ezért, a Dallmayr márka nemcsak a nagy múltjával és a kiemelkedő minőségével igyekszik hosszú távú kapcsolatot kialakítani a kávé kedvelőkkel, hanem a sokszínű kínálatával is” – tudtuk meg Margittai Pétertől, a Moccabit Kft. ügy­vezető igazgatójától.
Sok szempont játszhat szerepet a kávéfajták kiválasztásánál, ami legtöbbször a főzőberendezés kiválasztásával dől el. A fiatalok esetében a kényelem és az esztétikum dönt, míg a kicsit idősebb korosztályoknál már sok esetben több szempont alapján hozzák meg a döntést. „Azt tapasztaljuk, hogy a sokszínűség és a széles választék ebben az esetben is fontos a kávét kedvelőknek. A Dallmayr választékában megtalálhatók a hagyományos eszpresszó és hosszú (lungo) kávé változatok (köztük koffeinmentesek is). Ahogy a szemes kávék esetében, itt is nagy hangsúly kerül a különlegességekre, így single origin, sőt komposztálható, Bio tanúsítvánnyal rendelkező kapszuláink is elérhetőek” – mondta el az igazgató.
A Dallmayr 2017-óta minden évben előrukkol az „év válogatása” termékével, ami mindig más ország egy-egy termő­helyéről származó – single origin – kávé. Az idei évben a ­karibi térségből került ki ez a kiemelt fontosságú termék. Az első években kizárólag szemes kiszerelésben kapható ­kávé már kapszulás változatban is elérhető. Emellett hamarosan elérhető lesz a „pörkölés művészete” sorozat, amelyben szintén termőhely specifikus, de csak kis tételben gyártott, csúcs minőségű kávészemek lesznek megtalálhatóak, impozáns csomagolásban.

A GYÓGYULÁS JELEI

2021 májusában az International Coffee ­Organization összetett mutatója szerint 10,4 százalékkal 134 amerikai cent/fontra emelkedett a kávé ára, ami a legmagasabb ár a 2017 februárjában regisztrált 137,68 amerikai cent/font szint óta. A kávéárak az első nyolc hónapban mutatott határozottan emelkedő tendenciája megerősíteni látszik a 2017/18-as kávéévben megkezdődött árcsökkenés utáni fellendülését. Májusban a kávé mind a négy csoportjának ára jelentősen emelkedett, ami különösen az Arabica fajtára volt jellemző. Az Arabica adja a világ kávétermelésének 75 százalékát, mely mennyiség nagy részét Brazíliában és Kolumbiában termesztik. Brazília csökkenő készlete és a kolumbiai szállítási problémák közepette az Arabica kávé árfolyama négyéves csúcsra emelkedett. Brazíliában az elmúlt hónapok száraz időjárása csökkentette az arabica termelőkben a már megkezdett betakarítási szezonra vonatkozó várakozásokat, míg Kolumbiában, a világ második legnagyobb arabica-exportőrénél hetek óta tartó kormányellenes tüntetések, útlezárások gátolják a kávéexportot.
A másik oldalon azonban biztatóak a kilátások, mivel a Covid-19 járvánnyal kapcsolatos ­lezárási intézkedéseket a főbb fogyasztói piacokon a vakcina­prog­ramoknak köszönhetően feloldják, ami fokozza a fogyasztók bizalmát a gazdasági fellendülésben és a normális helyzethez való visszatérésben és a kereslet is jelentősen megnőtt. 2020/2021-ben mintegy 166,63 millió 60 kilogrammos zsák kávét fogyasztottak el világszerte, ami enyhe növekedés az előző évi 164 millió zsákhoz képest. Bár a világ­fogyasztás növekszik, az 1,2%-kal továbbra is elmarad a világtermeléstől.

KÓKUSZTEJPOR AZ ÚJ ALAP
A kávékivonat alapú italporok térhódítása az 1990-es évek elején kezdődött, amikor először a cappuccino italporok robbantak be a piacra. Majd a kiemelt érdeklődés a 2000-es évek elején átfordult a 3in1 jellegű kávéitalporok irányába, és manapság is ez a fő irányvonal, ez a típus uralja az ­in­stant kávémixek szegmensét.
„Cégünk 35 éve van jelen a hazai piacon és gyárt kávékivonat alapú italporokat, melyek a kávé termékkör fontos, mennyiségben és értékben is meghatározó termékeivé váltak. Az instant szegmens népszerűsége továbbra is töretlen és ebben a jövőben is nagy lehetőséget látunk. Innováció tekintetében az új kókusztejpor alapú 3in1 és 2in1 termékünkkel is kifejezzük bizalmunkat és hitünket a kategóriában” – fogalmazta meg Németh Ferenc, a Tutti Élelmiszeripari Kft. kereskedelmi igazgatója.
A jegeskávé kategóriának van egy nagyon erős szezonális jellege, ami a május-augusztus időszak közé esik. „Sok vásárlónk viszont szezontól függetlenül is keresi és ­szívesen fogyasztja a Tutti Jegeskávéját, számukra az őszi-téli hónapokban saját webshopunkban folyamatosan biztosítjuk a termék elérhetőségét. Ebben a kategóriában nyáron jelenik meg az új Zero Iced Coffee cukormentes jegeskávé ital­porunk, ahol már a koffeinmentes terméket igénylő fogyasztókra is gondoltunk. S ha már az újdonságoknál tartunk: a 3in1 kávéitalpor kategóriában egy igazi különlegességet fejlesztettünk ki: kókusztejporból, inulinnal gazdagítva készítettük el a 3in1 és a hozzáadott cukor nélkül készült 2in1 változatokat. A népszerű termékkategóriát gondoltuk újra, és tettük könnyen elérhetővé azok számára, akik tejmentesen szeretnék gyorsan és könnyen elkészíteni kávéjukat. Az adagonként hozzáadott 3 g inulin még inkább kiemeli a termé­ket a nagy tömegből, mivel az emésztést és immunrendszert is támogató fontos hozzáadott összetevővel ­gazdagítja az elkészített italt” – árulta el az igazgató.
Bár a fogyasztók is egyre többen ismerik fel a Fair Trade, és a Rain Forest Allianz védjegyeit, egyelőre a beszerzői oldal részéről fogalmazódik meg az igény, leghangsúlyosabban a saját márkás termékeknél, hogy a kávéalapanyag fenntartható gazdálkodásból származzon. Ez egységes igény már nemcsak a kávé, de a kakaó, a tea és már a növényi zsírok tekintetében is. A fogyasztói oldalt a hazai piacon ez még kevésbé érinti meg.

 

A VERTUO MINDEN EDDIGINÉL SOKOLDALÚBB
A Nespresso a kapszulás ­kávék úttörőjeként folyamatosan újdon­ságokkal jelenik meg a piacon, legyen az például egy különleges termőterületről, például Galapagosról ­származó exkluzív kávé vagy egy különleges feldolgozási eljárással készült, fermentált kávé Nicaraguából.
„A kávézás a társasági élet egyik elengedhetetlen eleme, ezért arra számítunk, hogy a nyitás után egyre többen fogyasztanak majd kávét az ­otthonukon kívül is, de az ­otthoni kávézás dominanciája továbbra is megmarad” – vélekedett Rezsdovics Kata, a Nespresso marketing managere.
Nemrég a Nespresso bemutatta a kapszulás kávégépek új generációját, a Vertuo rendszert, amely a világon egyedüllálló Centrifusion™ technológiának köszönhetően kivételes minőségű kávét készít rendkívül gazdag crema réteggel a tetején. A Nespresso 1986-ban hozta létre ikonikus Nespresso Original kapszulás rendszerét, mely igazi áttörést hozott az otthoni kávézás történetébe. Több mint harminc év elteltével a márka újabb innovációval állt elő: a Vertuo minden eddiginél sokoldalúbb teljesítményre képes, és kiváló minőségű kávéélményt tesz lehetővé az espressótól ­kezdve a hosszú kávékon át az egészen nagy csészeméretekig – mindezt az újhullámos, kézműves kávézók stílusában. Az innovatív Vertuo kávégép vonalkód-leolvasója felismeri a különböző kapszulák peremén található vonalkódot, azonosítja a ­kávé típusát, és ezt követően minden paramétert (vízmennyiség, hőfok, kapszula forgatási sebesség, ­előáztatási idő) úgy állít be, hogy automatikusan a legjobb kávét készítse el. A kávé­gép jelenleg 27 féle teljesen új típusú, más formájú kapszulával működik, amelyekkel négy különböző hosszú­ságú kávé­típus készíthető. „Az új Vertuo rendszer mellett kávék tekintetében is rengeteg újdonsággal készülünk a fogyasztóinknak – legyen szó nyári jegeskávé kapszulákról, amelyeket szakértőink kifejezetten jegeskávé készítéshez fejlesztettek ki, vagy különleges termőhelyekről származó kávéritkaságokról vagy akár újabb organikus kávékról” –‑tudtuk meg a managertől.
Nyáron egyre népszerűbbek a jegeskávék: a 30 év alattiak 37 százaléka hetente háromnál is több alkalommal fogyaszt jegeskávét, ráadásul amellett, hogy szeretik a hideg kávét, ez a generáció kifejezetten keresi az újszerű kávéélményeket és az egzotikus ízeket.
„Ezt szem előtt tartva idén nyáron a Nespresso több, kimondottan jegeskávéhoz kifejlesztett kávékapszulát ­vezet be, köztük egy-egy új, kókuszos ízesítésű jegeskávét az Original és a Vertuo rendszerhez, ezzel kedveskedve a fiatalabb kávéfogyasztóknak” – avatott be a Nespresso újdonságaiba Rezsdovics Kata.

Töretlen a kapszulás kávé növekedése

2020 májusa és 2021 áprilisa között több mint 75 milliárd forint értékben vásároltunk kávét – ez közel 10%-os gyarapodást jelent, míg volumenben 4%-kal emelkedett a kategória forgalma az előző év azonos időszakához képest. Mennyiségben 22 ezer tonna kávét értékesítettek a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint.
A 401–2500 m2 alaperületű üzletek súlya értékben 12%-kal, volumenben pedig 9%-kal bővült, így már 45%-os értékbeli részesedéssel bírnak. A második helyen továbbra is a 2500 m2-nél nagyobb egységek állnak, ezeknek azonban csak értékben sikerült javítani a pozíciójukon, a 10%-os növekedéssel a piac közel egyharmadát hasítják ki. A 400 m2-nél kisebb boltok értékben és volumenben is veszítettek a fontosságukból.
A gyártói márkák a kategória forgalmának csaknem négyötödét adják, a saját márkák viszont értékben és mennyiségben is nagyobb ütemben tudtak növekedni a vizsgált időszakban.
A koffeines kávék 97%-os értékbeli részesedéssel továbbra is uralják a piacot, de a koffeinmentes termékek eladása is emelkedett az előző 12 havi perió­dussal összehasonlítva.
A teljes kategória tekintetében meghatározó a kapszulás, illetve a szemes kávék kétszámjegyű növekedése: előbbi értékben 25%-kal, utóbbi pedig 22%-kal erősödött az előző kumulált időszakhoz képest. Ennek ellenére az élen továbbra is a piac egyharmadát kitevő instant és őrölt szegmens áll, noha fontosságukból folyamatosan veszítenek. A következők a sorban a kapszulás termékek 25%-kal, a szemes kávék pedig 13%-os értékbeli részesedéssel.
Mennyiségben és értékben is kétszámjegyű növekedést produkáltak az 501–1000 grammos variánsok, értékben 17%-át adják a piacnak. Az értékesítés kétötödét továbbra is a 101–250 grammos termékek adják, ezt követi az ennél is kisebb csomagolásokat tömörítő két szegmens, a 0-50 grammos és az 51–100 grammos kiszerelés, 19%, valamint 18%-os értékbeli piacrésszel.

IGÉNY A KÁVÉHÁZI ÉLMÉNY MÁR OTTHON IS
A koronavírus járvány felforgatta az élet minden területét, így a kávézási szokásokat is. Az emberek rájöttek, hogy megfelelő alapanyagokkal akár ők is képesek kávéházi élményt varázsolni otthonukba. „Ezt mi is tapasztaltuk, hiszen a megnövekedett forgalmon érezhető volt az otthoni, minőségi kávézás előtérbe kerülése. A nyitások következtében ­egyelőre nem érzünk változást. Az tény, hogy az emberek örülnek, ha társaságban lehetnek és kiülhetnek egy kávéra. Azonban azt tapasztaljuk, hogy az emberek megszokták az otthoni kávézást és annak rituáléját, így továbbra is inkább emellett teszik le a voksukat” – tudtuk meg Prosenszki-Barcs Renátától, a Boro-Coffee Kft. tulajdonos-­ügyvezetőjétől, aki azt is elárulta, hogy „A Cápák között műsor nagyon nagy népszerűséget hozott nekünk. Mind lakossági fogyasztók, mind viszonteladók, kávéházak és éttermek is megkerestek minket, aminek hihetetlenül örülünk. A ­siker nem csak az eladásban mutatkozik meg, de érezhetően megnőtt a közösségi oldalaink látogatottsága és kedveltsége is. Balogh Leventével karöltve azóta folyamatosan újítunk, fejlődünk, és az a célunk, hogy országos márkává nőjük ki magunkat.”
Manapság már egyre több helyen hallhatjuk a speciality kávé kifejezést, amely nem csak egy fülbemászó jelző. A speciality kávé ugyanis nem csak nevében, de elkészítési módjában is különleges. Az emberek szeretnének minőségi kávét fogyasztani, akár napi szinten is. Éppen ezért, inkább már a szemes kávékhoz nyúlnak. A kapszulás kávé is lehet speciality minőségű, éppen ezért akár ez is lehet a jövő kedvence. „Érezhetően növekedett a kávékapszulák iránti kereslet az utóbbi években, kedvelt kávéforma lett ez sokak körében. Ez azért fontos, mert egyre több minőségi kapszulás kávé létezik, azonban ennek elkészítési módja nagyon gyors és egyszerű, ami egy rohanós hétköznap nagyon fontos szempont. Azonban még mindig azt tapasztaljuk, hogy a szemes kávé fogyasztása a legnépszerűbb hazánkban. Egyre inkább a magas minőségű kávé és a kávéházi élmény megteremtése az új norma. A BORO-Coffee fő profilja a szemes kávé. Mi azt tapasztaljuk, hogy erre van leginkább kereslet, majd ezt követik a kapszulás kávék. De sokan keresnék az őrölt változatot is. Ezt azért fontos figyelembe venni, mert az emberek szeretnének minőségi kávét fogyasztani, azonban nem mindenki engedheti meg magának anyagilag, hogy olyan kávéfőzőt vegyen, ami a szemes kávé feldolgozására is alkalmas” – mondta el Prosenszki-Barcs Renáta.
A Hungaricool miatt a BORO-Coffee nem csak a cég webshopjában, de már az Interspar üzleteiben is elérhető. Így mindenki megtalálhatja a számára legjobb vásárlási formát. „Idén az újításoknak és fejlesztéseknek köszön­hetően számos új, prémium minőségű kávékülönlegességeket, ízesített ­kávékat és kávékapszulás újdonságokat szeretnénk elhozni a vásárlóinknak. Ezzel is megköszönve, hogy ­velünk tartanak és minket választanak” – tette ­hozzá a ­tulajdonos-ügyvezető.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. júniusi szám)

BELELAPOZOK