Noha a koronavírus-járvány befolyásolja a mindennapokat, a magyarok ragaszkodnak hagyományaikhoz, így a húsvéti sonka fogyasztása nélkül sem tudják elképzelni a tavaszi ünnepeket. A húsipar résztvevői szerint a hagyományos kötözött sonkák, prémium sonkák, szárazkolbászok és baconszalonnák idén is népszerűek lesznek.

A húsvéti füstölt hústermékekből évek óta mintegy 6–7 ezer tonna fogy, a járványhelyzet ellenére is hasonló ­forgalomra számíthatunk. A Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) szerint a húsüzemekben már jóval húsvét előtt megkezdődik a felkészülés, vannak olyan készítmények, például a hagyományos pácolt, érlelt, füstölt termékek, amelyeket ugyancsak időben, előre elkezdtek már gyártani.

A hagyományos ízek kedvelőinek is
„A főtt sonka kategória esetében mennyiségben +0,6%-os, értékben +11,7% növekedést látunk, míg a húsvéti termékek jelentős részét adó nyers sonka kategóriában ­+16,2%-os értékbeni növekedés mellett -0,8%-os volumen csökkenést tapasztalunk a 2019-20-as évek összehasonlításában” – ismertette lapunknak Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. márka­csoport vezetője. Mint mondta, a húsvéti termékek gyártása januárban, azok értékesítése február végén indul el a Pick Szeged Zrt.-nél. A vállalat az idei szezonban is a tavalyival megegyező forgalomra számít ezekből a termékekből.
„A Pick Szeged Zrt. az idei húsvéti szezonban is a tradicionális ízek kedvelőinek és a minőség iránt elkötelezett vásárlóinak kínálja a száraz sózással és hagyományosan bükkfa füstöléssel készülő Pick Békebeli termékeit” – említette Szántó Zoltán.
A termékpalettában a Békebeli kötözött ­sertéslapocka mellett megtalálható a Békebeli sertéstarja, valamint a Békebeli sertésfrikandó is. A kínálatot színesíti a ­szezonálisan kapható Békebeli sertés hátsócsülök, valamint a comb legnemesebb részéből készülő, Békebeli dió comb is. „A Pick Békebeli füstölt termékekről elmondható, hogy ízfokozót, színezéket nem tartalmaznak, ezen kívül szója-, glutén- és laktózmentesek” – jegyezte meg a márkacsoport vezető.
A füstölt-főtt húsok iránti keresletnek megfelelve a Pick szortimentjét, a már megszokott minőségben megtalálható Pick frikandó sonka, Pick bajai sertéslapocka, és a Pick kötö­zött sertéslapocka teszi teljessé. A szortiment teljes ­egésze önkiszolgáló, vákuumcsomagolt formában, cca. ­­0,8–1,2 kg-os kiszerelésben kerül értékesítésre.

Bővülő kínálattal
A tavalyi évben a főtt sonka kategóriában számos új fejlesztésű terméket vezetett be a Pick Szeged Zrt. A minőség­tudatos fogyasztói igényeknek maximálisan megfelelve, 2020 első negyedévében piacra kerültek a magas minőségű, a hazai piacon is kimagaslónak számító 95, illetve 97%-os hústartalmú HERZ XXL 150 g-os kiszerelésű szeletelt sonkák. A HERZ sonkaválasztéka a sertéscomb színhús alapanyagból kifejlesztett füstölt-főtt sonka és főtt sonka termékekkel, valamint a csirkemell színhúsból készült füstölt-főtt csirkemell sonkával bővül. Az alacsony zsírtartalmú, hozzáadott ízfokozó-, színezék-, glutén- és laktózmentes sonkák nemcsak finomak, de magas hústartalmuk jóvoltából táplálóak is, tudtuk meg.
Tavaly ősszel tovább bővült az önkiszolgáló termékek választéka a HERZ Delko paprikás pulykamell szeletelt 100 g-os kiszerelésével, mely kiváló minőségű, magyar pulyka­mell színhús alapanyagból készül.
Az idei év új bevezetése a HERZ Bársonysonka, mely natúr és paprikás ízesítésben, 100 g-os szeletelt védőgázas kiszerelésben érhető el. „Ezek a sonkafélék kiváló ­minőségű magyar pulykacomb húsalapanyagból készülnek, 85% hústartalmúak és hozzáadott ízfokozót szintén nem tartalmaznak. A termékek februári bevezetését országos online nyereményjáték promócióval, eladáshelyi eszközökkel és láncspecifikus trade marketing aktivitásokkal támogatjuk” – ismertette Szántó Zoltán.
Baromfihús alapanyagból az árérzékeny fogyasztói kör részére is történtek fejlesztések a tavalyi évben. A kellemesen füstölt ízvilágú Família formázott pulykaszelet, vala­mint a csirkehús alapanyagból előállított, hasáb alakúra préselt Família Baromfi Toast sonkás szelet tavaly október óta elérhető a Pick Szeged Zrt. választékában, tudtuk meg a Pick Szeged Zrt. márkacsoport vezetőjétől.

Minőség és hagyományok
Kovács Péter, a Tamási-Hús Kft. kereskedelmi igazgatója ­elmondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy a kiskereskedelmi csatorna forgalma a vírus jelenléte ellenére jelentősen nőtt. A vendéglátóipari egységeket is ellátó nagykereskedők forgalma a ­gasztronómiai piac leállása miatt visszaesett. Összességében azonban elmondható, hogy a Tamási-Húsnak magasabb árbevételt sikerült realizálnia a ­belföldi piacain.
„Véleményem szerint a kiskereskedelmi forgalmunk hozni fogja a tavalyi eredményeket, sőt amennyiben a gasztronómiai piac nyitása megtörténik húsvét előtt, akkor jelentős mértékben fejlődni is fogunk” – hangsúlyozta Kovács Péter.
Noha az idei húsvét valamivel korábban lesz, április elején, ez semmilyen kihatással nincs a termékek előállítására. A Tamási-Hús havi tervezéssel dolgozik, az igényeket e szerint mérik fel. Ennek megfelelően idén már március közepére a teljes húsvéti volumen rendelkezésre áll.
„A magyarokról elmondható, hogy hagyománykedvelőek. A húsvét a kereszténység egyik legnagyobb ünnepe, ilyenkor 40 napos böjtöt tartanak a keresztények, a böjt után viszont újra hús kerülhet az asztalra, mint például a füstölt sonka” – fogalmazott a kereskedelmi igazgató, megemlítve, hogy a húsvéti szezonban a füstölt-főtt karaj és tarja termékek iránt jelentős mennyiségben megnő a kereslet. A húsvét utáni időszakban pedig valamennyivel az átlagfogyás alá esik a forgalom.
„A karácsonyi időszak után a következő legerősebb periódus a húsvét, ilyenkor a sonkáink mellett megnő a kereslet a bacon termékeink iránt is, mint például a bükkfán füstölt szeletelt és kockázott bacon. Magyarország vezető bacon brandjeként elsősorban ezeket ajánljuk” – ismertette,
A Tamási-Hús kínálatában lévő sonkatermékek a cég­csoport Vajdaságban található üzemében készülnek, ­saját nevelésű és vágású sertésekből. Kovács Péter kiemelte, hogy a vállalat kizárólag minőségi termékeket gyárt magas hústartalommal, valamint a legkorszerűbb gépsoroknak és a ­minőségbiztosítási rendszereknek köszönhetően tud prémium minőséget előállítani.
Kovács Péter szerint álta­lá­nos­ságban elmondható, hogy a fogyasztók körében az elmúlt években elsősorban a ­minőségi termékek vásárlása irányába fordultak. Emellett a vásárlók egyre jobban kedvelik ezeknek a termékeknek a gazdaságos kiszereléseit is. „Ezeket a szempontokat figyelembe véve fejlesztettük tovább a csomagolási technológiáinkat, például a 4 kamrás tepertő vagy kockázott bacon esetében” – ­említette a kereskedelmi igazgató.
A vállalatot nem fékezi be a járványhelyzet, mint megtudtuk, a Tamási-Hús az idei évben márkaépítésbe kezd és új kommunikációs kampányt indít a fogyasztók felé.

Sonka húsvétkor – egyre hangsúlyosabb az önkiszolgálás

A tavalyi húsvéti szezon során (2020. március-április) 10 és fél milliárd forintért vásároltak a magyar fogyasztók sonkát – ez az összeg közel 4 ezer tonnára volt elegendő. Érték szempontjából 11 százalékkal nőtt a kategória a 2019-es szezonnal összevetve, volument tekintve azonban 1 százalékkal csökkent az eladás.
Mint az a korábbi évekre is jellemző volt, ismételten a főtt sonka dominált: a kéthónapos húsvéti időszakban 97 százalék jutott rá a kategória teljes bevételéből.
Az eladás a nagyobb üzletekre koncentrá­ló­dik: 5-ből 3 sonkára költött forintot a 401–2500 négyzet­méteres üzletek kasszáiban fizettünk ki. Értékben a piac további 22 százalékát az ennél nagyobb, 2500+ négyzetméteres boltok teszik ki. Az értékben mért forgalom egytizedét pedig az 51–200 négyzetméteres üzletek hasítják ki.
Az önkiszolgálás évről évre egyre inkább ­előtérbe kerül. A 2020-as szezonban a forintban mért sonka­piac 68 százalékát hasította ki, ami 2019 március-áprilisához viszonyítva 2 százalékpontos növekedést jelent. Az ilyen termékek értékbeli eladása 15 százalékkal volt magasabb tavaly húsvétkor, mint 2019-ben, míg a csemegepultos sonkák forgalma 4 százalékkal emelkedett.
A kategóriára szánt összeg 69 százalékát sertés sonkára adták ki a fogyasztók, a bevétel további 16 százalékát a csirke, 14 százalékát pedig a pulykasonka tette ki a vizsgált szezonban.

Felkészülten a húsvétra
Jóllehet a pandémia sok tekintetben merészen új kereskedelmi tapasztalatokat hozott a piaci szereplőknek, így a gyártóknak is, ennek ellenére a Pápai Hús Kft. a várokozásoknak megfelelően tudott teljesíteni a 2020-as húsvétot és karácsonyt illetően.
„Köszönhető volt mindez az időben előre történő alapos felkészülésnek, illetve a tervezésnek és az optimális gyártási ütemezésnek. A kötések és a forecastok már az év elején egyeztetve lettek, így az ünnepeket a Covid-19 árnyékában gyártói oldalról nézve szinte már csak a legyártott tételek megfelelő kiszállításai miatti aggódást jelentette. Szerencsére a helyzetfelismerés és válságkezelés átlendítette cégünket a tavaszi nehéz időszakon, területi képviselőinket átallokálva a megrohamozott kereskedelmi csatornákban nem hagytuk pihenni a termékeinket az áruházak raktáraiban, segítettünk és együtt dolgoztunk az áruházakkal, polcfeltöltőkkel. Ezzel a tapasztalattal felvértezve már felkészültebben vehettük és vesszük a kanyarokat azóta is” – ismertette Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője.
Mint megtudtuk, a termelésben a fűszer-, fólia- és tasakellátás vált kérdésessé, a határzár, illetve több nyugati üzem leállása miatt. A kiszállítás kiszámíthatatlansága a fóliás sonkáknál nem okozott gondot. „A füstölt, füstölt-főtt sonkák készletét a kereskedelmünk jól kezelte, a tervezett és gyártott mennyiség kb. 90-95%-ban kikerült az üzletekbe! 2020 őszén a karanténok miatt kieső dolgozók pótlása okozott némi fejtörést, de túlórával sikerült legyártani a tervezett mennyiségeket!” – hangsúlyozta az ügyvezető.
Annak ellenére, hogy a húsvéti készülődés és a vendégeskedés tradíciói tavaly óta erősen átformálódtak, maga az ünnepi asztal továbbra is megkívánja az eddigi klasszikus „feltéteket”, így a füstölt termékek nem maradhatnak el idén sem.
A február végén induló kiszállítások miatt a hagyományos pácolással készített termékek sózását már szilveszter után elkezdte a Pápai Hús. A gyorspácoltakat pedig jellemzően februártól kezdi gyártani a cég.
Szappanos Péter elárulta, hogy a húsvéti szezonban a Pápai Hús minden füstölt termékének megemelkedik a forgalma. Például a karaj, tarja, lapocka, csülök termékek kifejezetten keresettek a fogyasztók körében a sonkák mellett, de a ­füstölt-főtt, valamint a kötözött kategória is nagyon népszerű.
„Az alapanyagok válogatásán és megmunkálásán is sok múlik, ebben hiszünk a Pápai Húsnál” – ­nyomatékosította az ügyvezető, hozzáfűzve, hogy a hosszú érlelési idő, és a szakértő füstölés teszi egyedivé a vállalat prémium hagyományos termékeit, melyek a Pápai Excelsior esernyőmárka alatt érhetőek el a boltokban.
„Hogy a vásárlás során melyik terméket választják és teszik be a kosarukba a fogyasztók, az több mindentől függ, például attól is, mely hálózatban veszik meg a kívánt árut, de a trend a közepes árkategória felé mutat, melyre a Covid volt és van is befolyással” – jegyezte meg Szappanos Péter, elárulva, hogy termékeinek kiemelése érdekében a Pápai Hús idén nyereményjátékot indít, amit több kommunikációs csatornán keresztül megtámogat.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. februári szám)