A babaápolási termékekből hazánkban is egyre többet adnak el a kiskereskedelem­ben, a kereslet bővülésére folyamatosan bővülő termékkínálattal válaszolnak a kiskereskedők.

A születések számának csökkenése ellenére kedvező trendek jellemzik a babaápolási termékek piacát, hiszen a vevők és a fogyasztók számára is különösen fontos ez a kategória, és nagyon odafigyelnek azokra a termékekre, amelyeket gyermekeik számára vásárolnak. A Nielsen Piackutató Intézet felmérése szerint a babáknak való árucikkeket a vásárlók világszerte inkább hagyományos boltokban, elsősorban drogériákban és hipermarketekben szerzik be, mint online, ez azonban változóban van, hiszen például az Y generáció számára már természetes az online felületeken való vásárlás.

Kiemelt figyelem a babaápolásra

A Lidl Magyarország kiemelt figyelmet fordít a minőségre és a széles árukínálatra, melyet babaápolási termékei esetében is folyamatosan biztosít vásárlói számára. A Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője, Tőzsér Judit úgy látja, hogy a babaápolás kategóriájába tartozó termékek esetében jellemző egyfajta márkaorientáltság a fogyasztók részéről, ugyanakkor a vállalat saját márkás termékei garantálta minőség időről időre növeli az ezen termékek iránt elkötelezett vásárlók számát.

Mint megtudtuk, a vállalat az idei évben babaápolás és babakozmetikum kategóriába tartozó Lupilu-termékei között olyan újdonságokat kínál, mint a babafürdető, a babasampon, a babaolaj vagy a babahidratáló krém. Emellett pelenka termékkínálatát tekintve is minőségi és szélesebb szortimenttel áll vásárlói rendelkezésére, továbbá olyan új, higiéniai termékeket is bevezetett, mint pelenkázó alátét, eldobható előke, tisztító vattakorong, baba fültisztító. A Lidl az évszaknak megfelelő, kényelmes és minőségi baba-mama ruházati termékek széles kínálatával várja vásárlóit a nyári szezonban.

A Lidl Magyarország kiemelt figyelmet fordít vásárlói igényeinek felmérésére, melyek alapján folyamatosan monitorozza és fejleszti termékszortimentjét. Ennek megfelelően a babákra jellemző érzékenységre, különböző allergiás tünetek elkerülésére is figyel az áruház; mint megtudtuk, a babakozmetikumok és higiéniai termékek tekintetében bőrsemleges, valamint ásványolaj-, alkohol- és színezékmentes kínálattal áll vásárlói rendelkezésére.
A babaápolási termékek megvétele nagyobb anyagi terhet ró a családokra, azonban Tőzsér Judit úgy tapasztalja, hogy a Lidl Magyarország vásárlóira jellemző tudatosság a babaápolási termékek kiválasztásánál is megmutatkozik.

„A Lidl Magyarország a vásárlói igények folyamatos monitorozásával alakítja termékszortimentjét, és biztosít széles kínálatot különböző termékkategóriákban a babák életkorának és igényeinek megfelelően” – árulta el a vállalati kommunikációs vezető. Tőzsér Judit hozzátette, hogy a vásárlói visszajelzések folyamatos monitorozása lehetővé teszi, hogy a vállalat időről időre bővülő és színes termékkínálattal rendelkezzen, amelyek megfelelnek a fogyasztói igényeknek. A termékek összetevőinek csomagoláson való feltüntetése mellett a vállalat hetente megújuló szórólapjában, weboldalán, valamint közösségi média felületein is tájékoztatja vásárlóit termékei színes választékáról és minőségéről.

Folyamatosan bővül a dm termékkínálata

„A babák érzékeny bőrének ápolása különös figyelmet igényel, ez jelenti a legnagyobb kihívást” – fogalmazott a dm Kft. marketing és PR menedzsere. Kanyó Roland hozzáfűzte, hogy a dm polcain is egyre több speciális termék jelenik meg.
Összetétel tekintetében a különböző allergiás megbetegedésekre a dm is termékfejlesztésekkel reagál. Mint megtudtuk, ezek a fejlesztések olyan természetes és speciális összetevők, amelyek kifejezetten az allergiás reakciókra, bőrirritációra hatnak. Létezik a dm választékában pl. az ekcéma tüneteire szteroid nélkül segítséget nyújtó krém, valamint egyre több olyan termék is megjelenik a szortimentben, amelyek nem tartalmaznak színezéket, mesterséges illatanyagokat és parabént.

„A kozmetikumok terén a korábbi években is bővítettük már választékunkat speciális védőkrémekkel, fürdető krémekkel, valamint tervezzük még a naturkozmetikumok választékát is bővíteni baba és gyermek kategóriában egyaránt” – ismertette Kanyó Roland.
A marketing és PR menedzser elmondta, hogy a dm-ben a babaápolás és babafelszerelés területén is találkozhatnak szezonális termékekkel a vásárló anyukák. Ilyenek a speciális ápolókrémek, naptejek, napkrémek, szél elleni krémek, valamint az utazáshoz kapcsolódó praktikus, kisebb kiszerelésű kozmetikumok, törlőkendők. Megtalálhatók a választékban még az időjáráshoz alkalmazkodó szezonális kiegészítők is, pl. napellenző, rovarháló, esővédő babakocsihoz. Ezenkívül a kismamák és babák kényelmét szolgálja a szoptatós sál, valamint a pelenkázáshoz segítséget nyújtó rendszerező.

A szülők döntésének szempontjai az alapszükségletek kielégítésének mentén találhatók egy-egy vásárlási döntés kapcsán. Az árérzékenység a babaápolási szegmensben is megmutatkozik. „Nagyon jó ár-érték arányú termékeket kínálunk, ebben az esetben a dm márkás szortimentet emelném ki, így az árérzékenyebb vásárlók is széles termékkínálatból választhatnak, valamint azt is tapasztaljuk, hogy a speciális termékekért (melyek egy-egy problémára nyújtanak megoldást, mint pl. pelenkakiütés, ekcéma, ill. a különösen érzékeny bőrre kifejlesztett babaápolási termékek) hajlandóak a magasabb árat kifizetni vásárlóink” – fogalmazott Kanyó Roland.

Kanyó Roland úgy látja, hogy a dm új online shopja kitűnő lehetőség arra, hogy az édesanyák egy helyen tájékozódjanak széles termékválasztékról, hiszen a webshopon a termékek mellett számtalan hasznos információt megtalálnak a termékek összetevőiről, tulajdonságairól. Mindemellett különböző babaápolási és étkezési tippekkel is találkozhatnak az oldalon.

„A dm üzleteiben különböző edukatív, tájékoztató kommunikációs anyagokkal igyekszünk felhívni a figyelmet újdonságainkra” – ismertette a marketing és PR menedzser.
Mindemellett, mint megtudtuk, idén különböző rendezvényeken is találkozhattak a dm-mel a fogyasztók mint például egy komplett családi eseményen, a dm gyereknapi programján a Vasúttörténeti Parkban, de a novemberi Baba-Mama expón is várják az érdeklődőket.

A babák igényeire koncentrálva

Az INTERSPAR hipermarketek kínálata a legszélesebb a babaápolási termékek tekintetében, míg a SPAR szuper­marketek választéka nagymértékben eltér az eladótér paramétereitől függően. „A babaápolási szegmensben kifejezetten jelentkezik az anyukák árérzékenysége, ezért a SPAR igyekszik minden kategóriában versenyképes árakat biztosítani a kisgyermekes szülőknek is” – fogalmazott a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Maczelka Márk szerint az egyre tudatosabb szülői magatartásnak köszönhetően egyre nagyobb a kereslet a jobb minőségű, magasabb árfekvésű prémium termékek iránt, amelyeket az INTERSPAR hipermarketek választékával törekszik a kiskereskedelmi vállalat kielégíteni. 

Mint megtudtuk, manapság minden területen, így a babaápolási termékek esetében is a nagy kiszerelésű termékek irányába tolódik el a vásárlás. „Termékválasztékunkkal igyekszünk minden igényt kielégíteni” – jegyezte meg Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy például a SPAR szezonális termékei között szerepelnek a nyári időszakban az úszópelenkák, és a különféle napozószerek is a strandolni vágyó babák számára.

A SPAR és INTERSPAR áruházak polcaira az újdonságok a piaci igények figyelembevételével kerülnek kiválasztásra. A kommunikációs vezető elárulta, hogy az idei év második felében is várható új termékek megjelenése a babaápolási termékkörben, ilyenek többek között a manapság népszerű micellás termékek lesznek.

Töretlenül vezető pozícióban a drogériák

 A papír pelenka a Nielsen által mért nyolcvan háztartási vegyi áru és kozmetikum negyedik legnagyobb forgalmú kategóriája, a mosószer, a toalett papír és az öblítő után. A kategória mérete meghaladja a 20 milliárd forintot. Bolti eladása értékben és mennyiségben is 5%-kal emelkedett 2017. április és 2018. márciusa között, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. 

Többek között ezt állapítja meg a Nielsen kiskereskedelmi indexe.

Erősen koncentrált az eladás: a drogéria vitte el a teljes bevétel 51%-át az előző 12 hónapban; ez 2 százalékponttal több mint az előző év azonos időszakában. A hipermarket 29%-os mutatója 4 százalékpontos csökkentést, míg a szupermarketet valamint diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna 16 %-os mutatója 1 százalékpontos növekedést jelent.

Értékben 7%, mennyiségben pedig 6% növekedést ért el a babatörlő kendő kiskereskedelmi eladása 2017.április és 2018. márciusa között, így a piac éves mérete több, mint 6 milliárd forint. 

Szintén koncentrált az eladás. A drogéria és a hipermarket elviszi a teljes forgalom 72,6%-át az elmúlt 12 hónap alapján, a tavalyi azonos időszakhozképest ez 1,5 százalékpontos növekedést jelent. A 401-2 500 négyzetméteres csatorna részaránya – 20%-ról 19%-ra csökkent, míg a többi 400 négyzetméter alatti üzletek aránya változatlan maradt.

Babahintőporral mintegy 325 millió forint bolti forgalmat ért el a kiskereskedelem 2017.április és 2018.márciusa között. Értékben ez 5%-kal több, mint a tavalyi hasonló periódusban, mennyiséget tekintve plusz 3%-ot regisztráltunk. Itt is a drogéria piaci pozíciója a legerősebb: piaci részesedése érték szempontjából 45%, mely 4%-pontos emelkedést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest. Babaolajból a forgalom 210 millió forint felett mozgott a legutóbbi 24 hónap alatt. Értéket 5%-os és mennyiséget tekintve 8%-os csökkenést regisztrált a Nielsen.

(TERMÉKMIX - 2018 júniusi szám)