A magyar fogyasztók szívesen kipróbálják az újdonságokat, miközben ragaszkodnak a megszokott sókhoz, fűszerőrleményekhez és fűszerkeverékekhez. Növekszik az inspirációkra egyre nyitottabbak tábora, ami a gyártók számára kaput nyit a fejlesztések és a termékkínálat-bővítés számára.

Újdonságokkal (is) fűszerezve
Az ünnepi szezonban az édes fűszerkeverékek (pl. süteményekhez, forralt borhoz és puncshoz), melegítő hatású fűszerek (pl. fahéj, chili, szegfűszeg, csillagánizs, vanília), valamint a fűszermalmok forgalmában tapasztalható fellendülés. A húsos ételekhez használatos fűszerkeverékek esetében is fontos szezonnak számít az év vége. 
„A Kotányi fűszerkeverékek közül a karácsonyi szezont tekintve a legnagyobb ­mértékű növekedést a halakhoz, pulykához és sertés­sültekhez használatos fűszerkeverékeink esetében lehet tapasztalni. 2020 ünnepi szezonjában ráadásul már elérhető My Coffee Spice elnevezésű új fűszermalom termékcsaládunk, (Chai Moment, Cinnamon Dream, Salted Caramel, Cacao Kiss változatokban) amely termékek lehetővé teszik forró italok, édességek fűszerezését és ízesítését. A My Coffee Spice termékek mind a kiskereskedelemben, mind a horeka-partnereink részére elérhetőek” – ismertette Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint megtudtuk, amíg a Horváth Rozi fűszermárka eseté­ben a fűszerkeverékeknél a magyaros ízek vannak előtérben, addig a Kotányi márka esetében sokkal szélesebb a kínálat. A klasszikus hazai ízek mellett a nemzetközi ételekhez használatos keverékek is jelentős részét adják a Kotányi Hungária forgalmának. 
„A tapasztalat azt mutatja, hogy a Kotányi-fogyasztók különösen nyitottak az újdonságokra, nagy örömmel fogadták az elmúlt időszakban a nemzetközi ízeket képviselő limitált szériás termékkülönlegességeinket is” – fogalmazott Galácz Márta, hozzá­fűzve, hogy a Kotányi márkaportfolió komplex, széleskörű igények lefedésére alkalmas, ezért nem lehet egy adott ízvilághoz kötni.
A fogyasztói árérzékenység megítélésének esetében fontos, hogy alapfűszerekről, fűszerkülönlegességekről vagy egyedi fűszerkeverékekről beszélünk. Az alapfűszerek esetében a legnagyobb mértékű az árérzékenység, míg mondjuk egy kedvenc, megszokott fűszerkeverék esetében kisebb egy konkurens promóció csábítóereje.
Galácz Márta megemlítette, hogy a 2020-as évben a ­koronavírus-járvány hatására tovább erősödött az otthoni főzés iránti igény, ami erősítette a fűszerpiaci keresletet is, aminek a hatása az év végi szezonban is várható lesz – igaz, mint megtudtuk, nem olyan jelentős mértékben, mint az év közben megfigyelhető volt.
„Az idei évben tovább erősítettük a Kotányi márka online kommunikációs jelenlétét, valamint nagy hangsúlyt fektetünk a termékeink használatát bemutató videótartalmak hazai fejlesztésére. Saját gyártású receptvideóink mellett sikeres együttműködést folytatunk Lázár Cheffel, a Street Kitchen, valamit a Fald fel! csapataival” – ismertette az ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy a trade marketing területen a vállalat idén is kiemelt fókuszt fordított a termékek láthatóságának növelésére a másodlagos kihelyezéseik által.

Kínálat a hagyományostól a különlegesig
A tapasztalat azt mutatja, hogy a télies idő beköszöntével a hidegben megnő az igény a nehezebb, fűszeres ételek iránt. Ennek megfelelően az év végi szezonban a Házi Piros Paprika Kft. fűszerkeverékei, például a pörkölt vagy a tokány alap nagyobb forgalmat érnek el. A téli italok kedvelői előszeretettel használják a fahéjat őrölve vagy egészben, illetve nagy a népszerűsége a kurkuma, gyömbér és szerecsendió őrleménynek.
„Nem szabad megfeledkezni a disznóvágás szezonjáról sem, amelyhez a sonkapácon kívül kiváló minőségű magyar fűszerpaprikát kínálunk, népszerű a feketebors és a szintén magyar földön termett fűszerköményünk” – fűzte hozzá Julis Zsanett, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi igazgatója.
Mint megtudtuk, a cég kínálatából a Házi Arany fűszerek téli slágerterméke, a Magyaros Sonkapác annyira egyedi, hogy a receptúra még sosem változott. A fogyasztók már szeptembertől rendelik és keresik.
„100%-ban magyar tulajdonban lévő cégünk termékfejlesztő csapata jól tudja, milyen ízekkel lehet elkápráztatni a fogyasztókat. Termékeinket a házias ízek és az ízfokozó mentesség jellemzi” – hangsúlyozta a kereskedelmi igazgató. 
Mint megjegyezte: a Házi Piros Paprika ételízesítő termékcsaládja is szélesedik, a hagyományos régi ízek mellett már na-glutamát mentes, tengeri sóval készült, valamint sómentes változat is elérhető. A termékek gluténmentesek, ezért a cég egy olyan réteget tud kiszolgálni, akik nehezebben jutnak számukra megfelelő fűszerekhez.
A fűszerkategóriában az árérzékenység mellett jelentkezik a minőség iránti igény. „Saját tapasztalatom az, hogy a vásárló vagy a kifejezetten drága nevet keresi vagy a legolcsóbb kategóriát. Mi a termékeinkkel a kiváló minőséget kínáljuk megfizethető áron, szem előtt tartva az egészséges életmód trendjeit” – jegyezte meg Julis Zsanett. 
Mint mondta, nagyon népszerűek a Házi Piros Paprika fűszerkeverékek, ezért a termékkört folyamatosan fejlesztik, szélesítik. A Szárnyas fűszerkeverék egy országos „vakteszt” nyertese lett. Ebben az évben a vállalat együttműködik az ország legnagyobb közétkeztető cégével, és ennek eredményeképpen a gasztrovonal jelentősen erősödött: speciális por alapú, sócsökkentett ételízesítőt fejlesztettek ki számukra. 
Julis Zsanett szerint a koronavírus-járvány hatására az idei év különös, nem nagyon beszélhetünk trendekről. A tapasztalat azt mutatja, hogy a hagyományos, eddig kedvelt fűszerek forgalma növekszik ebben az időszakban. „Bár tudnánk mi vár ránk, akár csak az újság megjelenésének időpontjában! Bízva a legjobbakban, remélhetőleg sikerül év végén együtt ülni a családtagjainkkal az ünnepi asztal körül, szilveszterkor meg együtt koccintani a barátainkkal. Ha igen, akkor biztosan minden háziasszony és családanya a legfinomabb ételeket készíti és ezekhez a legmegfelelőbb ételízesítőket fogja választani” – fogalmazott.
Termékei médiatámogatására 2020-ban elsősorban a szociális médiára helyzete a hangsúlyt a Házi Piros Paprika Kft., azonban lassan kezd visszatérni csak az offline csatornákhoz.

Az alapfűszerektől a fűszerkombinációkig
A hideg, őszi-téli évszakban mindenki többet főz, hiszen melegítő hatású ételekre vágyunk, ezért hagyományosan valamennyi alapfűszerből, fűszerkeverékből több szokott fogyni, mint az év más időszakában. 
Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. brand managere elárulta, hogy az Ízmester márkanév alatt forgalmazott fűszerkínálatából is bizonyos fajtákból, – mint a szerecsendió, a fahéj – és a keverékek közül is egyik-másik variánsból több fogy az év ezen időszakában. „A fűszerpaprika is ilyenkor a legkeresettebb, amelyet cégünk Lacikonyha márkanév alatt forgalmaz.”
„A tapasztalataink szerint a siker kulcsa a téli, ünnepi időszakban is az, hogy széles kínálatot biztosítsunk alapfűszerekből. A speciálisan, szezonális jelleggel összeállított fűszerkeverékek ugyanis csak egy szűk csoportot szólítanak meg egy limitált időszakban. Az alapfűszerekből ugyanakkor bárki, bármilyen összeállításban készíthet magának saját keverékeket” – fogalmazott Czugéber Nóra, hozzátéve, hogy a növekvő népszerűségű főzős műsorok, blogbejegyzések stb. is arra ösztönzik az embereket, hogy kísérletezzenek és saját recepteket állítsanak össze. 
Az előre elkészített fűszerkeverékekkel rengeteg időt tudnak megtakarítani a fogyasztók, a finom íz pedig garantált. Mint megtudtuk, a téli időszakban jellemzően a húsokhoz készült Ízmester keverékek a legnépszerűbbek, mint pl. a Flekkenhez, Magyaros sültekhez, Szárnyashoz és Sültcsirkéhez fűszerkombinációk. A téli szezon speciális ajánlata a Forralt Borhoz készült összeállítás. 
A vásárlók nagy része nem tudatosan vásárol és az ár csak egyetlen szempont a több döntési szempont közül. A brand manager szerint a magyar vásárlók többsége tudatosan keresi a kedvezményeket, és nyilatkozzák azt, hogy nem feltétlen márkahűek, inkább figyelik a termékek kilogramm szerinti árát, de a valóságban sokszor csak az egy tasak fűszerért fizetendő egységárat nézik meg, a tasak súlyát nem. 
„Az alapfűszereknél (paprika, bors) hajlamosabbak a fogyasztók jobban megnézni az árakat, de ha különlegesebb fűszert keresnek egy speciális recepthez, akkor ezt nem figyelik már annyira. A termék csomagolása, megjelenése szintén befolyásolja a vásárlási döntést” – egészítette ki.
Mint megtudtuk, alapvetően két trendet látni csomagolás esetében: egyrészt megjelentek a talpas és visszazárható csomagolások, másrészt sok gyártó a súly csökkentésével ­játszva jobb árat kínál – ugyanakkor megtartja a ­korábbi tasak­méretet, hogy a polchelyi látképet fenntartsa. A Lacikonyha Magyarország stratégiája nem változott, kiszerelései több főzésre elegendő fűszert tartalmaznak.
„Ha a tavaszi helyzetből indulunk ki, akkor további – és a kormányzati intézkedésektől függően – akár nagyobb nagyságrendű kiugrást is érzékelhetünk majd a keresletben. Bár az emberek valószínűleg most már nem törekednének olyan mértékű élelmiszer-felhalmozásra, mint tavasszal, ugyanakkor az éttermek bezárásával, működésük további szigorításával egyenes arányosan az otthoni főzés szerepe tovább nő. Egy-egy „egzotikusabb”, ritkábban vásárolt fűszer kipróbálása pedig egységár szempontjából nem túl nagy extra kiadás a háztartásoknak, ezért arra számítunk, hogy általában nagyobb lesz a kísérletezőkedv a fűszerekkel kapcsolatosan” – mondta Czugéber Nóra.

Só kintre és bentre
A háztartásokban viszonylag kiegyensúlyozott a sóhasználat, azonban jellemzően az ­őszi-téli időszakban megemelkedik a sóforgalom, amit elsősorban az útszórási céllal vásárolt termékek forgalma okoz. Ma Magyarországon jelentős az 1 kg-os kiszerelésben értékesített étkezési só útszórási célra történő alkalmazása. „Nyilván egy idős nyugdíjas nem fog 10 kg kiszerelésű útszóró sót vásárolni. Ezért sajnálatos módon az étkezési só, és az ipari só kereskedelme keveredik Magyarországon. Érdekes jelenség, hogy általában az útszóró sót magasabb áron értékesítik az élelmiszerüzletek, mint az asztali sót” – ismertette Géró Csaba, a Salinen Budapest Kft. kereskedelmi vezetője. 
Mint mondta, természetesen az étkezési sók forgalma is emelkedik az év utolsó negyedévében. Egyre több fogyasztó keresi a minőségi, tiszta sót. A látható trendek alapján elmondható, hogy az étkezési sófogyasztók már nem feltétlenül árérzékenyek. A vevők sokkal tudatosabban vásárolnak sót, mint néhány évvel korábban. „Célzott marketinggel jelentős kereslet generálható a kisebb kiszerelésű, praktikus termékek iránt is. Felkészülünk a lehetséges, magasabb mennyiségi igényekre, de véleményem szerint nem lesz ­felvásárlási láz a sótermékekkel kapcsolatban. A háztartások még az ünnepek alatt sem használnak annyival több sót, hogy érdemes lenne jelentős mennyiségeket betárolniuk” – fűzte ­hozzá Géró Csaba. A kereskedelmi vezetőtől megtudtuk, hogy a csomagolás és a dizájn terén idén nem voltak jelentős változások, azonban tapasztalható, hogy egyre több gyártó tér át a BOPP (biaxiális orientáltságú polipropilén) csomagolóanyagra a PE (polietilén) helyett. 
Termékeit a Salinen szakmai lapokban és kereskedői újságokban rendszeresen hirdeti.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. novemberi szám)

BELELAPOZOK