Annak ellenére, hogy a világjárvány mélyebb nyomokat hagyott a háztartási papíráru piacon, a gyártók alkalmazkodtak a nem mindennapi helyzethez, és a fenntarthatóságot szem előtt tartva innovációkkal és prémium termékekkel is jelentkeznek.
Megújult külső, megbízható tartalom
„Az új koronavírus-járvány a háztartási papíráru piacra is nagy hatással volt – közölte Kowalska Izabella, az Essity Hungary Kft. kategóriamenedzsere, megjegyezve, hogy a változás az év első félévére jelentős hatással bírt. „A márciusi hónap kiugróan magas eladást hozott, ez magával hozta az áprilisi visszaesést. A május és a június lassú ütemű, de folyamatos növekedést mutat áprilishoz képest az egész magyarországi papírpiac vonatkozásában.”
„A háztartási papíráru szegmensben a kiszerelések széles kínálata különösen vonzó a fogyasztók számára, ami amellett, hogy felhívja a figyelmet az ár-érték arányra, a márka iránti hűséget is erősít” – említette Forgách Réka, a Zewa márkamenedzsere.
Kowalska Izabella megjegyezte, hogy a kiszereléseket tekintve a toalettpapír szegmensben enyhén nagyobb a kis kiszerésű (12 db tekercsig) termékek aránya és növekedési ütemük is enyhén magasabb, mint a nagyobb kiszerelésűeknek.
A papír zsebkendő szegmensben a 80-100 db a standard kiszerelés, függetlenül attól, hogy az csomagos, tasakos vagy dobozos. „Magyarországon továbbra is a csomagos papír zsebkendőkből fogy a legtöbb, azonban a prémium termékek irányába történő elmozdulást jelzi, hogy a dobozos szegmens dinamikusan fejlődik, kétszámjegyű növekedést mutat” – ismertette a kategóriamenedzser.
A háztartási törlőkendő szegmensben a kisebb (normál) kiszerelésű termékek részesedése a legnagyobb, azonban itt is a nagyobb, illetve a prémiumabb termékek eladási adatai (jumbo, compact) arra mutatnak rá, hogy a fogyasztók egyre inkább a minőségi termékek felé fordulnak.
Kowalska Izabella megemlítette, hogy mindemellett mind a nedves törlőkendők, mind a nedves toalettpapírok népszerűsége nagyon dinamikusan nő.
Forgách Rékától megtudtuk, hogy a háztartási papíráruk piacán a szalvéta kivételével minden kategória növekedést mutat. Ezek közül a legnagyobb mértékben a háztartási papírtörlő kategória eladása nőtt. A száraz toalettpapíroknál az eladások több, mint háromnegyed részét a 3 rétegű termékek teszik ki, de a 4 és 5 réteg nő a legnagyobb mértékben. Itt szintén megfigyelhető a nagyobb kiszerelések irányába történő elmozdulás. A nedves toalettpapír kategória a penetráció növekedésnek és a koronavírus-járvány miatt kialakult fokozott higiéniai igényeknek is köszönhetően mintegy egynegyedével növekedett. A papír zsebkendő kategórián belül még mindig a tasakos termékek adják az eladások kétharmad részét, de a praktikus dobozos termékek eladása nő a legnagyobb mértékben.
„A Zewa márka kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a folyamatos termékfejlesztéseknek köszönhetően megfeleljen a fogyasztói igényeknek. Ezért 2020 első negyedévében bevezettük az új Zewa Prémium háztartási papírtörlő termékcsaládot” – fogalmazott Forgách Réka.
„Emellett a teljes Zewa választék megújult külsővel jelentkezik a polcokon” – hangsúlyozta a márkamenedzser. Az új logó kifejezi a márka családi gondoskodás iránti elkötelezettségét, míg az új, modern, letisztult csomagolás nemcsak a bolti navigációt könnyíti meg, hanem a termékpalettán való könnyebb eligazodást is. Az ezüst színű csíkkal ellátott termékek a prémium, míg az arannyal jelzettek a szuperprémium minőséget jelölik.
„A designváltással a Zewa toalettpapírok csomagolása megváltozott az elmúlt évben: immár állva tartalmazza a gurigákat, mely jelentős logisztikai költségmegtakarítást jelent partnereink számára és egyúttal a környezet megóvását is elősegíti” – ismertette Forgách Réka, hozzátéve, hogy a Zewa termékek csomagolása újrahasznosítható anyagokból készül, ezzel is csökkentve a környezeti lábnyomunkat”.
A háztartási papíráruk piacára kiemelten jellemző a természetvédelem és a fenntarthatóság szem előtt tartása. A márkamenedzser kiemelte, hogy a Zewa nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, ezért számos innovációval jelentkezett az elmúlt időszakban. Mint említette, a Zewa termékek FSC tanúsítvánnyal rendelkeznek, mely azt jelenti, hogy a bennük található cellulóz 100%-ban fenntartható és felelős erdőgazdálkodásból származik. A Zewa termékek megújult csomagolása 100%-ban újrahasznosítható.
„Dobozos papír zsebkendőinkben a műanyag adagoló nyílást papírra cseréltük, így mostantól nem szükséges szétszedni a kiürült csomagolást, mielőtt a szelektív hulladékgyűjtőbe dobjuk. De említhetjük nedves toalettpapírjainkat is, amelyek 100%-ban természetes eredetű rostokból állnak, műanyagmentesek, biológiailag lebomlóak és lehúzhatók a toaletten” – sorolta Forgách Réka.
Fejlesztésekkel a kihívásokkal szemben
A higiéniai papíráruk forgalmában csúcsidőszakként emlegetjük 2020 márciusát. A forgalom 50 százalékkal múlta felül az egy évvel előbbi időszak szintjét. Azonban ezt követően áprilisban ez a plusz már 20 százalékra csökkent, májusban és júniusban pedig már minimális csökkenést is tapasztalhattunk. „Gyártásunk folyamatos műszakrendben futott és fut most is. Mindenképpen óriási köszönetet érdemel minden munkatársunk és üzleti partnerünk, aki ebben a nagyon intenzív tavaszi időszakban velünk együtt dolgozott” – ismertette Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing menedzsere.
A vállalat hozzávetőleg 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégíti ki, és a nagyobb kereslet sem jelenthet gondot. A koronavírus-járvány idején alkalmazott egészségvédelmi szabályok egy része pedig továbbra is fennmarad a magyarországi és norvégiai üzemeikben.
„Ha lehet egy higiéniai papírtermék esetén »hódító trendekről« beszélni, akkor a papírtörlők kiemelt higiéniai szerepére hívnám fel egyrészt a figyelmet. Megfigyelhető, hogy egyre több felhasználási módban, egyre több helyen, egyre gyakrabban használjuk a papírtörlőket” – jegyezte meg Varga Orsolya. Mint ismertette, az új környezetbarát és innovatív, gurigamentes papírtörlőjük, az Ooops! Express termék már nem tartalmaz belső gurigát.
„Termékeink csomagolása jelenleg is 100%-ban újrahasznosítható anyagokból készül, amelyekből a megfelelő hulladékgyűjtési előírásokat figyelembevéve újra alapanyagok készülhetnek idővel” – említette a marketing menedzser, hozzáfűzve, hogy a távolabbi jövőt illetőn pedig már az újrahasznosítható és újrahasznosított műanyagot is tartalmazó csomagolóanyagok további elterjedésével számol a cég, ami az újrahasznosítási körforgás és a környezetvédelem szempontjából is egyaránt fontos.
A távlati, prémium kategóriás termékfejlesztésekben a háromrétegű toalettpapírok többféle csomagolásban (például papírcsomagolás) való előállítása, a négyrétegű papír zsebkendő szegmens bővítése és az egyedi háromrétegű papírtörlők újdonságai is megtalálhatók.
A papír zsebkendők terén Magyarországon továbbra is vezető pozícióban van a közkedvelt, hagyományosnak mondható kilencvenes-százas kiszerelés, ez a világ más országaiban nem is ismert kiszerelés. Ezt a szegmenst az új illatok és csomagolás nyitását megkönnyítő funkciók teszik eredetivé és egyedivé. „A kiscsomagos zsebkendőket tekintve növekszik azok aránya, akik inkább a prémium, négyrétegű termékeket választják, így ebben a szegmensben Ooops! Excellence néven mi is újdonságokkal jelenünk meg idén ősszel”.
Minden elvárásnak megfelelni
Az új koronavírus-járvány megjelenésekor a BRD Papír viszonteladó és nagykereskedő partnerei 30-40%-kal nagyobb volumeneket rendeltek raktárra, felkészülve a vásárlói, illetve felhasználói igényekre, tudtuk meg Győri Krisztiántól, a BRD Papír Kft. értékesítési vezetőjétől. A közösségi helyeken ugrásszerűen megnőtt az igény a takarításhoz, fertőtlenítéshez és a személyi higiéniához használt kéztörlő termékek iránt.
„Felmérve az elmúlt időszak tapasztalatait, nagy hangsúlyt fektettünk az ellátási láncok megerősítésére és kiszélesítésére. Legyen szó alapanyag vagy csomagoló- és segédanyagok beszerzéséről, szállítmányozó partnerek folyamatos biztosításáról, továbbá a munkaerő képzés és szervezés területéről” – ismertette a cég jövőbeli terveit Győri Krisztián.
Győri Krisztián megjegyezte, hogy a jó ár-érték arányú termékek költséghatékony megoldást jelentenek az üzemeltetők és a felhasználók részére is. A professzionális higiéniában a minőség egyenlő a költségek optimalizálásával.
„Cégünk kiemelten kezeli a termékfejlesztést. A piaci trendeknek megfelelően alternatív megoldásokat adunk minden adagolórendszerhez. Jelenleg az AUTOCUT vagy No-Touch rendszerek és a CORLESS, magnélküli tekercsekre a legnagyobb az igény Európa-szerte” – ismertette Győri Krisztián, megemlítve, hogy az érintés nélküli adagolást és a legkevesebb hulladékkal járó termékeket a gazdaságosság és a maximális higiéniai elvárások miatt keresik.
A magyar piacon a BRD Papír termékkínálatából a SZÍNVA Éttermi szalvéta hosszú évek óta meghatározó. Ennek számos verzióját gyártja a cég a nagyforgalmú vendéglátóhelyek részére. Mint megtudtuk, a 100% cellulóz alapanyag és a jó ár az alapja a népszerűségnek a felhasználók és a viszonteladók körében. Emellett számos forgalmazónak gyártanak saját márkás termékeket is, melyek az áruházláncok polcain is megtalálhatóak.
A BRD Papír termékeinek támogatása több szinten működik. „A viszonteladóinkat weblapunkon keresztül tájékoztatjuk újdonságainkról. Továbbá a közösségi médiákban folyamatosan frissülő tartalmakkal jelenünk meg, támogatva nagykereskedőinket a célközönség eléréséhez” – árulta el Győri Krisztián, hozzáfűzve, hogy vevőtalálkozók keretében termékbemutatókat és képzéseket is tartanak a cég partnereinek termékfejlesztéseikkel kapcsolatban.
Felkészülve a jövőbeli kihívásokra
Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. marketing asszisztense szerint, noha sajnos sok szempontból a jelenlegi adatok a márciusi és áprilisi helyzetet idézik, nem lehet tudni, hogy milyen lesz a későbbiekben a járványhelyzet.
„Az első hullám alatt és azok hatásai után is fontos szempont volt vállalatunknál a kockázatok csökkentése, a dolgozók biztonságának megteremtése és a folyamatos gyártás biztosítása. Szerencsére az alappapír gyártása több leányvállalatnál történik, így a beszállítás nem okozhat problémát a későbbiekben sem. Felkészültünk egy esetleges második hullámra. Pozitív tendencia, hogy a piacok kezdenek magukhoz térni” – fogalmazott.
Mint megtudtuk, a környezet megóvását figyelembe véve a Sofidel továbbra is a frontvonalban van annak érdekében, hogy a végfelhasználókhoz kerülő termékek csomagolásában csökkentse a hagyományos műanyagot. Idén a Regina Blitz háztartási papírtörlő hagyományos polietilén csomagolás helyett új, kraft papír – növényi eredetű alapanyag, ezáltal megújítható és könnyen újrahasznosítható – kiszerelésben került a boltokba Magyarországon.
A prémiumizáció trendje és a nagyobb rétegszámok irányába való elmozdulás erősödése továbbra is megfigyelhető, továbbá a designos, a dobozos és az innovatív termékek megjelenése is inspirálja ezt a kategóriát. „A Bianka termékcsaládunk szinte az egyetlen olyan papír zsebkendő a piacon, mely valóban 100 db zsebkendőt tartalmaz csomagonként” – említette. Szem előtt tartva a növekvő allergiás fogyasztók számát, a Sofidel papír zsebkendő portfoliójában megtalálható az innovatívnak tekinthető Regina RinoActive 4 rétegű 10x9 darabos termék.
Az idei évben a Sofidel új papír zsebkendővel jelentkezik, amelyben egyesül a praktikusság és a stílus. Mint megtudtuk, a prémium kategóriás, Regina Skin zsebkendő szupervékony kis csomagjai kényelmesen elférnek a zsebben, nem nyílnak ki a táskában, roppant praktikusak, és minden élethelyzetben megállják a helyüket.
A papír zsebkendő portfólióban a piaci trendek figyelembevételével megtalálható a szintén unikális Regina Camomilla termék, melyben az egyes zsebkendőket egy innovatív eljárásnak köszönhetően kamilla virágokkal nyomtattak meg.
(TERMÉKMIX magazin – 2020. szeptemberi szám)