Annak ellenére, hogy a világjárvány mélyebb nyomokat hagyott a háztartási papíráru piacon, a gyártók alkalmazkodtak a nem mindennapi helyzethez, és a fenntarthatóságot szem előtt tartva innovációkkal és prémium termékekkel is jelentkeznek.

Megújult külső, megbízható tartalom
„Az új koronavírus-járvány a háztartási papíráru piacra is nagy hatással volt – közölte Kowalska Izabella, az Essity Hungary Kft. kategóriamenedzsere, megjegyezve, hogy a változás az év első félévére jelentős hatással bírt. „A márciusi hónap kiugróan magas eladást hozott, ez magával hozta az áprilisi visszae­sést. A május és a június lassú ütemű, de folyamatos növekedést mutat áprilishoz képest az egész magyarországi papír­piac vonatkozásában.”
„A háztartási papíráru szegmensben a kiszerelések széles kínálata különösen vonzó a fogyasztók számára, ami amellett, hogy felhívja a figyelmet az ár-érték arányra, a márka iránti hűséget is erősít” – említette Forgách Réka, a Zewa márkamenedzsere.
Kowalska Izabella megjegyezte, hogy a kiszereléseket tekintve a toalettpapír szegmensben enyhén nagyobb a kis kiszerésű (12 db tekercsig) termékek aránya és növekedési ütemük is enyhén magasabb, mint a nagyobb kiszerelésűeknek.
A papír zsebkendő szegmensben a 80-100 db a standard kiszerelés, függetlenül attól, hogy az csomagos, tasakos vagy dobozos. „Magyarországon továbbra is a csomagos papír zsebkendőkből fogy a legtöbb, azonban a prémium termékek irányába történő elmozdulást jelzi, hogy a dobozos szegmens dinamikusan fejlődik, kétszámjegyű növekedést mutat” – ismertette a kategóriamenedzser.
A háztartási törlőkendő szegmensben a kisebb (normál) kiszerelésű termékek részesedése a legnagyobb, azonban itt is a nagyobb, illetve a prémiumabb termékek eladási adatai (jumbo, compact) arra mutatnak rá, hogy a fogyasztók egyre inkább a minőségi termékek felé fordulnak.
Kowalska Izabella megemlítette, hogy mindemellett mind a nedves törlőkendők, mind a nedves toalettpapírok népszerűsége nagyon dinamikusan nő.
Forgách Rékától megtudtuk, hogy a háztartási papíráruk piacán a szalvéta kivételével minden kategória növekedést mutat. Ezek közül a legnagyobb mértékben a háztartási papírtörlő kategória eladása nőtt. A száraz toalettpapíroknál az eladások több, mint háromnegyed részét a 3 rétegű termékek teszik ki, de a 4 és 5 réteg nő a legnagyobb mértékben. Itt szintén megfigyelhető a nagyobb kiszerelések irányába történő elmozdulás. A nedves toalettpapír kategória a penetráció növekedésnek és a korona­vírus-járvány miatt kialakult fokozott higiéniai igényeknek is köszönhetően mintegy egynegyedével növekedett. A papír zsebkendő kategórián belül még mindig a tasakos termékek adják az eladások kétharmad részét, de a praktikus dobozos termékek eladása nő a legnagyobb mértékben.
„A Zewa márka kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a folyamatos termékfejlesztéseknek köszönhetően megfeleljen a fogyasztói igényeknek. Ezért 2020 első negyedévében bevezettük az új Zewa Prémium háztartási papírtörlő termékcsaládot” – fogalmazott Forgách Réka.
„Emellett a teljes Zewa választék megújult külsővel jelentkezik a polcokon” – hangsúlyozta a márkamenedzser. Az új logó kifejezi a márka családi gondoskodás iránti elkötelezettségét, míg az új, modern, letisztult csomagolás nemcsak a bolti navigációt könnyíti meg, hanem a termékpalettán való könnyebb eligazodást is. Az ezüst színű csíkkal ellátott termékek a prémium, míg az arannyal jelzettek a szuperprémium minőséget jelölik.
„A designváltással a Zewa toalettpapírok csomagolása megváltozott az elmúlt évben: immár állva tartalmazza a gurigákat, mely jelentős logisztikai költségmegtakarítást jelent partnereink számára és egyúttal a környezet megóvását is elősegíti” – ismertette Forgách Réka, hozzátéve, hogy a Zewa termékek csomagolása újrahasznosítható anyagokból készül, ezzel is csökkentve a környezeti lábnyomunkat”.
A háztartási papíráruk piacára kiemelten jellemző a természetvédelem és a fenntarthatóság szem előtt tartása. A márka­menedzser kiemelte, hogy a Zewa nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, ezért számos innovációval jelentkezett az elmúlt időszakban. Mint említette, a Zewa termékek FSC tanúsítvánnyal rendelkeznek, mely azt jelenti, hogy a bennük található cellulóz 100%-ban fenntartható és felelős erdő­gazdálkodásból származik. A Zewa termékek megújult csomagolása 100%-ban újrahasznosítható.
„Dobozos papír zsebkendőinkben a műanyag adagoló nyílást papírra cseréltük, így mostantól nem szükséges szétszedni a kiürült csomagolást, mielőtt a szelektív hulladékgyűjtőbe dobjuk. De említhetjük nedves toalettpapírjainkat is, amelyek 100%-ban természetes eredetű rostokból állnak, műanyagmentesek, biológiailag lebomlóak és lehúzhatók a toaletten” – sorolta Forgách Réka.

Fejlesztésekkel a kihívásokkal szemben
A higiéniai papíráruk forgalmában csúcsidőszakként emlegetjük 2020 márciusát. A forgalom 50 százalékkal ­múlta felül az egy évvel előbbi időszak szintjét. Azonban ezt követően áprilisban ez a plusz már 20 százalékra csökkent, májusban és júniusban pedig már minimális csökkenést is tapasztalhattunk. „Gyártásunk folyamatos műszakrendben ­futott és fut most is. Mindenképpen ­óriási köszönetet érdemel minden munka­társunk és üzleti partnerünk, aki ebben a nagyon intenzív tavaszi időszakban velünk együtt dolgozott” – ismertette Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing menedzsere.
A vállalat hozzávetőleg 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégíti ki, és a nagyobb kereslet sem jelenthet gondot. A koronavírus-járvány idején alkalmazott egészségvédelmi szabályok egy része pedig továbbra is fennmarad a magyarországi és norvégiai üzemeikben.
„Ha lehet egy higiéniai papírtermék esetén »hódító trendekről« beszélni, akkor a papírtörlők kiemelt higiéniai szerepére hívnám fel egyrészt a figyelmet. Megfigyelhető, hogy egyre több felhasználási módban, egyre több helyen, egyre gyakrabban használjuk a papírtörlőket” – jegyezte meg Varga Orsolya. Mint ismertette, az új környezetbarát és inno­vatív, gurigamentes papírtörlőjük, az Ooops! Express termék már nem tartalmaz belső gurigát.
„Termékeink csomagolása jelenleg is 100%-ban újrahasznosítható anyagokból készül, amelyekből a megfelelő hulladékgyűjtési előírásokat figyelembevéve újra alapanyagok készülhetnek idővel” – említette a marketing menedzser, hozzáfűzve, hogy a távolabbi jövőt illetőn pedig már az újra­hasznosítható és újrahasznosított műanyagot is tartalmazó csomagolóanyagok további elterjedésével számol a cég, ami az újrahasznosítási körforgás és a környezetvédelem szempontjából is egyaránt fontos.
A távlati, prémium kategóriás termékfejlesztésekben a három­rétegű toalettpapírok többféle csomagolásban ­(például papírcsomagolás) való előállítása, a négyrétegű papír zsebkendő szegmens bővítése és az egyedi háromrétegű papír­törlők újdonságai is megtalálhatók.
A papír zsebkendők terén Magyarországon továbbra is vezető pozícióban van a közkedvelt, hagyományosnak mondható kilencvenes-százas kiszerelés, ez a világ más országaiban nem is ismert kiszerelés. Ezt a szegmenst az új illatok és csomagolás nyitását megkönnyítő funkciók teszik eredetivé és egyedivé. „A kiscsomagos zsebkendőket tekintve növekszik azok aránya, akik inkább a prémium, négyrétegű termékeket választják, így ebben a szegmensben Ooops! Excellence néven mi is újdonságokkal jelenünk meg idén ősszel”.

Minden elvárásnak megfelelni
Az új koronavírus-járvány megjelenésekor a BRD Papír ­viszonteladó és nagykereskedő partnerei 30-40%-kal ­nagyobb volumeneket rendeltek raktárra, felkészülve a ­vásárlói, illetve felhasználói igényekre, tudtuk meg Győri Krisztiántól, a BRD Papír Kft. értékesítési vezető­jétől. A közösségi helyeken ugrásszerűen megnőtt az igény a takarításhoz, fertőtlenítéshez és a személyi higiéniához használt kéztörlő termékek iránt.
„Felmérve az elmúlt időszak tapasztalatait, nagy hangsúlyt fektettünk az ellátási láncok megerősítésére és ­kiszélesítésére. Legyen szó alapanyag vagy csomagoló- és segédanyagok beszerzéséről, szállítmányozó partnerek folyamatos biztosításáról, továbbá a munkaerő képzés és szervezés területéről” – ismertette a cég jövőbeli terveit Győri Krisztián.
Győri Krisztián megjegyezte, hogy a jó ár-érték arányú termékek költséghatékony megoldást jelentenek az üzemeltetők és a felhasználók részére is. A professzionális higiéniában a minőség egyenlő a költségek optimalizálásával.
„Cégünk kiemelten kezeli a termékfejlesztést. A piaci trendeknek megfelelően alternatív megoldásokat adunk minden adagolórendszerhez. Jelenleg az AUTOCUT vagy No-Touch rendszerek és a CORLESS, magnélküli tekercsekre a legnagyobb az igény Európa-szerte” – ismertette Győri Krisztián, megemlítve, hogy az érintés nélküli adagolást és a legkevesebb hulladékkal járó termékeket a gazdaságosság és a maxi­mális higiéniai elvárások miatt keresik.
A magyar piacon a BRD Papír termékkínálatából a SZÍNVA Éttermi szalvéta hosszú évek óta meghatározó. Ennek számos verzióját gyártja a cég a nagyforgalmú vendéglátóhelyek részére. Mint megtudtuk, a 100% cellulóz alapanyag és a jó ár az alapja a népszerűségnek a felhasználók és a viszonteladók körében. Emellett számos forgalmazónak gyártanak saját márkás termékeket is, melyek az áruházláncok polcain is megtalálhatóak.
A BRD Papír termékeinek támogatása több szinten működik. „A viszonteladóinkat weblapunkon keresztül tájékoztatjuk újdonságainkról. Továbbá a közösségi médiákban folyamatosan frissülő tartalmakkal jelenünk meg, támogatva nagykereskedőinket a célközönség eléréséhez” – árulta el Győri Krisztián, hozzáfűzve, hogy vevőtalálkozók keretében termékbemutatókat és képzéseket is tartanak a cég partnereinek termékfejlesztéseikkel kapcsolatban.

Felkészülve a jövőbeli kihívásokra
Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. marketing asszisz­tense szerint, noha sajnos sok szempontból a ­jelenlegi adatok a márciusi és áprilisi helyzetet idézik, nem lehet tudni, hogy milyen lesz a későbbiekben a járványhelyzet.
„Az első hullám alatt és azok hatásai után is fontos szempont volt vállalatunknál a kockázatok csökkentése, a dolgozók biztonságának megteremtése és a folyamatos gyártás biztosítása. Szerencsére az alappapír gyártása több leány­vállalatnál történik, így a beszállítás nem okozhat problémát a későbbiekben sem. Felkészültünk egy esetleges második hullámra. Pozitív tendencia, hogy a piacok kezdenek magukhoz térni” – fogalmazott.
Mint megtudtuk, a környezet megóvását figyelembe ­véve a Sofidel továbbra is a frontvonalban van annak érdekében, hogy a végfelhasználókhoz kerülő termékek csomagolásában csökkentse a hagyományos műanyagot. Idén a Regina Blitz háztartási papírtörlő hagyományos polietilén csomagolás helyett új, kraft papír – növényi eredetű alapanyag, ezáltal megújítható és könnyen újrahasznosítható – kiszerelésben került a boltokba Magyarországon.
A prémiumizáció trendje és a nagyobb rétegszámok irányába való elmozdulás erősödése továbbra is megfigyelhető, továbbá a designos, a dobozos és az innovatív termékek megjelenése is inspirálja ezt a kategóriát. „A Bianka termékcsaládunk szinte az egyetlen olyan papír zsebkendő a piacon, mely valóban 100 db zsebkendőt tartalmaz csomagonként” – említette. Szem előtt tartva a növekvő allergiás fogyasztók számát, a Sofidel papír zsebkendő portfoliójában megtalálható az innovatívnak tekinthető Regina RinoActive 4 rétegű 10x9 darabos termék. 
Az idei évben a Sofidel új papír zsebkendővel jelentkezik, amelyben egyesül a praktikusság és a stílus. Mint megtudtuk, a prémium kategóriás, Regina Skin zsebkendő szupervékony kis csomagjai kényelmesen elférnek a zsebben, nem nyílnak ki a táskában, roppant praktikusak, és minden élethelyzetben megállják a helyüket.
A papír zsebkendő portfólióban a piaci trendek figyelembe­vételével megtalálható a szintén unikális Regina Camomilla termék, melyben az egyes zsebkendőket egy innovatív eljárás­nak köszönhetően kamilla virágokkal nyomtattak meg.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. szeptemberi szám)