Néhány évtizede még csak álmodtak az édesanyák az eldobható pelenkák praktikusságáról, ma viszont ismét trend lett az újrafelhasználható pelusok használata. A szupermarketek, drogériák és online áruházak nemcsak a pelenkák, de az egyéb babaápolási kiegészítő termékek széles kínálatával igyekeznek megfelelni a vásárlóknak.

Széles kínálat a babákra gondolva
A pelenka kiválasztását alapvetően meghatározza a gyermek életkora és az, hogy milyen fejlődési szakaszban van. „Például az újszülötteknek a new born, míg a már járni tudóknak, akik már a bilire szoktatással próbálkoznak, inkább a felhúzható bugyipelenka az ideális – ismertette Takács László, a dm Kft. szortiment menedzsere.
A kismamák az egyik legtudatosabb célcsoport. Termékválasztási és vásárlási döntéseik mögött elsősorban a baba kényelme áll. Ezt követi a termékek ár-érték aránya. Takács László szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy az anyukák eleinte kísérleteznek, kipróbálják, melyik termék mennyire megfelelő gyermekük számára. A legfontosabb szempont, hogy óvja a baba bőrét. Ha csalódtak egy márkában, akkor gondolkodás nélkül továbbállnak, de ha valami bevált, akkor amellett kitartanak.
A dm-ben a pelenkák kiszerelését illetően széles választékkal találkozhatunk. A legkisebbtől kezdve egészen az egy hónapra elegendő mennyiség is megtalálható, ami ár-érték arányban nagyon kedvező. A legnagyobb kiszerelésű pelenkák a saját márkás termékkörben érhetők el.
Bár tudjuk, hogy a környezetvédelem miatt fontos lenne csökkenteni az eldobható pelenkák arányát, a biztonság és a kényelem iránti igény ma még felülírja az elvárásokat.
„A környezetbarát, többször használható, mosható pelenkák iránt érzékelhető az érdeklődés a piacon, a dm-ben ez nem vetette vissza jelentősen az eldobható pelenkák forgalmát. A közeljövőben mi is nyitni kívánunk a mosható pelenkák irányába, hogy minden piaci igényt ki tudjunk szolgálni” – említette a szortiment menedzser.
A kiegészítők terén nagyon széles a kínálat, mind a babák etetése, mind az ápolása kapcsán. A dm termékkínálatában megtalálhatók a cumik és cumisüvegek, itatópoharak és gyermekétkészletek. „A babaápolás terén lefedjük a teljes szegmenst. Fürdetők, ápolókrémek, olajok, utazási kiegészítők, egészségügyi csomagok. Egészen újszülött kortól kínálunk kiegészítőket. A dm márkás termékeink között már a terhesség időszakára is kínálunk ápoló termékeket a kismamáknak” – sorolta.
Mint megtudtuk, a termékkör forgalma mind online, mind offline nagyon erős a dm áruházakban. A babapelenkák már a dm Online Shop indulásakor is a top termékek között voltak és továbbra is a 3 legkeresettebb kategóriába tartoznak. Takács László szerint ebben hatalmas szerepet játszik a kényelmi funkció, hiszen a kismamák időt spórolnak azzal, hogy nem kell fizikailag bemenni az üzletekbe, és az is meghatározó, hogy volumentermékről lévén szó, nem nekik kell nagy mennyiségben hazacipelni a terméket.
„Az elmúlt időszakban az általános fejlődéssel azonos mértékben nőtt a pelenkák forgalma is – tudtuk meg –, egy nagyon stabil célcsoportja és vásárlói bázisa van, amely célcsoport ráadásul online affin is.”

Kiemelt figyelem a babaápolásra
A SPAR áruházakban a normál, jumbo-, illetve megapack méret is elérhető a pelenkákból. A kiszerelés azonban gyártóként eltérő. „Pelenkaválasztás esetében márkahűség jellemző a vásárlókra, az adott márkán belül pedig jellemzően ­akciók idején nagy az eladott mennyiség.
Annak ellenére, hogy a ­prémium forgalmazók termékei ­jellemzően drágábbak, mint a saját márkás termékek, amennyiben egy szülő megkedvel egy márkát, az ár nem a legfontosabb szempont számára” – jegyezte meg Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
Mint megtudtuk, a SPAR online áruházában egyre növekszik a forgalom. Az elmúlt néhány hónapban a vállalat átlagosan 1,5-szer annyit adott el online formában, mint tavaly, „További növekedésre számítunk, mert még mindig kicsi az online eladás része a teljes forgalmat nézve” – tette hozzá a kommunikációs vezető.
Egyre növekszik a vásárlói igény a környezetbarát megoldások iránt, bár ez pelenka esetében nehéz kérdés. Mivel a SPAR is kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra, és környezetvédelemre, a vállalat jelenleg is vizsgálja ezen termékek választékba kerülésének lehetőségét.
„Idén kiemelt figyelmet fordítunk a babaápolásra. A SPAR szupermarketekben évi egy alkalommal, az INTERSPAR hipermarketekben évi két alkalommal kiemelt babahetek során várjuk akciókkal a vásárlókat” – árulta el Maczelka Márk, hozzátéve, hogy ezeken kívül folyamatosan kedvező akciós árakkal jelenik meg az újságokban az áruházlánc.

Webáruház a babáknak és a mamáknak
A vírus okozta sokk hatására a mindennapi szükségleteket kielégítő termékekért megrohanták az üzleteket a családok. Slágertermék lett a liszt, cukor, élesztő, ezek mellett pedig versenybe lépett a pelenka is a törlőkendővel karöltve. Napról napra érezhető volt a forgalomnövekedés ebben a ­babápolási kategóriánkban is.
„A Pepita.hu családi webáruház legnépszerűbb kategóriái ebben az időszakban a trambulinokat, tricikliket, babakocsikat, és gyereküléseket tartalmazó kategóriák, viszont az utóbbi néhány hónapban már a pelenkák is bekerültek a top 10 leglátogatottabb kategóriái közé. A jó ár mellett garantálni tudtuk a rövid, maximum 2 munka­napos kiszállítást is, így azt gondolom, ebben a kiszolgáltatott helyzetben ezzel nagyon nagy segítségükre tudtunk ­lenni az anyukáknak” – ismertette Zsigovics Viktória, a Pepita.hu Zrt. személyes tanácsadója. A kényelem mellett a biztonság is a webáruházak mellett szól, ez kiemelten fontos szemponttá változott a vásárlók szemszögéből.
Mint megtudtuk, a webshop vásárlói egyértelműen a nagyobb kiszereléseket preferálják. Főként a kettes mérettől felfelé egészen a junior méretig. Az elején még puhatolóznak az anyukák és próbálgatnak, így az újszülött és egyes méretből sokszor fogy a kisebb kiszerelés is.
„A pelenka és a törlőkendő mellett a Pepitán megtalálható minden, ami az új kis családtag érkezéséhez nélkülözhetetlen. Visszatérő kampányokkal népszerűsítünk, az egyik ilyen időszakos akciónk, ahol dupla havicsomagokat promotálunk. 3 hónapja “debütált” ez a promóciónk és az elvárásoknak híven szerepel, hónapról hónapra több vásárlót vonz” – tudtuk meg Zsigovics Viktóriától.
Mint mondta, az átlagosan vásárolt mennyiség pelenkák tekintetében 2,1 termék, amit kicsit nehéz értelmezni, mivel teljesen változó a kiszerelés. „Ahogy az előzőekben említettem, a dupla havicsomag ajánlatunk is kedvelt, amit a statisztikában egy termékként értelmezünk. Sokkal inkább egzaktabb a kosárérték adat, az átlagos kosárérték 10 ezer forint feletti.”
A személyes tanácsadó hozzátette: a bugyipelenka közel hasonló eladásokat produkál, mint a hagyományos társa, a nadrágpelenka. „Mivel az utóbbi hónapokban termékpalettánkat szélesítettük és a baba-mama vonalat továbbgondoltuk, átváltoztunk családi marketplace-é, így megkezdtük többek között például a medencék értékesítését” – egészítette ki, elárulva, hogy a pancsolók és medencék mellé sokszor nem csupán az úszógumi, hanem az úszópelus is bekerül a kosárba.
A Pepita.hu igyekszik minden anyuka és baba igényét kielégíteni, így a mosipelustól a környezettudatos technológiával készült, öko minősítésű pelenkákon át az eldobható pelenkákig minden megtalálható a kínálatban. Zsigovics Viktória szerint összességében mégis elmondható, hogy tömeges eladást a hagyományos márkákkal lehet elérni.

Népszerű online pelenkát venni
A tapasztalat azt mutatja, hogy az interneten történő pelenkavásárlást nagyon gyakran befolyásolják a termékkel kapcsolatos promóciók és marketingakciók.
Takács Csaba, az Alza.hu magyarországi vezetője szerint az e-kereskedőhöz való hűség nem jellemző ebben az árukategóriában (csak az ajánlattól függ). Mindazonáltal, a vásárlók gyakrabban nagyobb havi kiszereléseket vásárolnak a gyors házhoz­szállítás vagy a mennyiségi kedvezmény miatt.
„Az Alza.hu 2019 májusában indította el a pelenkatermék-csoport árusítását, ezért éves értékesítési növekedésre vonatkozó adatot egyelőre nem tudunk közölni. Ugyanakkor, ha összehasonlítjuk az év eleji adatokat a járvány alatti időszak adataival, akkor azt látjuk, hogy márciusban és áprilisban 3,5-szer magasabb volt a forgalom, mint a Covid-19 megjelenése előtt” – ismertette Takács Csaba, az Alza.hu magyarországi vezetője, hozzátéve, hogy az emberek felkészültek a járvány időszakára.
Jelenleg a helyzet kiegyensúlyozottabb, de a forgalom továbbra is magasabb.
A tapasztalat azt ­mutatja, hogy az interneten történő pelenka­vásárlást nagyon gyakran befolyásolják a termékkel kapcsolatos promóciók és marketing­akciók. Takács Csaba kérdésünkre elmondta, ha a pelenka kifejezetten kedvező áron kapható, akkor a vásárló nem nézi, hogy melyik webáruházból vásárol.
„Az online kereskedőhöz, webshophoz való hűség nem jellemző ebben az árukategóriában, az elsősorban az ajánlattól, árkedvezményektől függ – tette hozzá.
Mint megtudtuk, az Alzánál a prémium pelenkák részesedése a magasabb, főleg nagy, havi kiszereléseket vásárolnak – gyakran marketing kampányok keretében, mint például a Black Friday vagy az XXL hetek – a vevők. A prémium termékek mellett növekszik a speciális pelenkák forgalma is, különösen a bugyipelenkák népszerűek, de az ökopelenkák kategóriája is népszerű. Az Alza.hu magyarországi vezetője megjegyezte, hogy bár az úszópelenkák szezonális termékek, még így, nyár elején egyelőre alacsony az arányuk.
Mint mondta, a babapelenkák vásárlásának gyakoriságát nagyban befolyásolja a vevő által beszerzett kiszerelés nagysága. „Ha az egy havi XXL csomag, akkor jellemzően egy csomagot vesznek havonta, illetve kettőt, ha éppen speciális akció van. A kisebb kiszerelések esetén magasabb a gyakoriság” – ismertette Takács Csaba.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. június-júliusi szám)