Egy csecsemő gondozása során minden szülőnek a minőség és a megbízhatóság az elsődleges, legyen szó a babapelenkák, a cumik vagy akár a rágókák kiválasztásáról. A folyamatos innovációs megjelenések, valamint a széles kínálat lehetővé teszi, hogy minden életszakaszban a megfelelőt terméket biztosítsák a szülők gyermekük számára.

Fejlesztések a biztonságos és könnyű használhatóságért
A babapelenkák vásárlási folyamatát több minden befolyásolja, kezdve a szülői elvárásokkal és az előforduló termékkínálattal egészen a mamák élethelyzetéig.
„A várandós időszakban tapasztalat hiányában a legismertebb márkák kerülnek általában a kosárba. Majd később, a gyermekágyas időszak után több terméket is kipróbálnak az anyukák, leginkább azért, mert a pelenka egy tipikus új­szülött-köszöntő ajándék ma Magyarországon” – fogalmazott az Essity Hungary Kft. részéről Tölgyesi Gréta, a Libero szenior márkamenedzsere hozzá­fűzve: ahogy cseperedik a baba, a tapasztalat lesz a mérvadó, és a jól bevált terméket egyre kisebb eséllyel váltják le.
Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar anyukák igyekeznek mindig a legjobb ár-érték ­arányú ­pelenkát megtalálni. Nem feltétlenül a legtökéletesebb ­pelenka kiválasztása a cél, hanem egy megbízható termék a legkedvezőbb áron. Tölgyesi Gréta szerint viszonylag kisebb az a réteg, amelyik a megbízhatóság és a jó nedvszívó képesség mellett a puhaságot és a kellemes tapintást is alapfeltételnek veszi és ezért hajlandó magasabb árat is fizetni.
„Folyamatos növekedés látható a bugyipelenka szegmensben, egyre többet vásárolnak nadrágpelenka mellett bugyipelenkát is, a könnyű pelenkacsere érdekében” – egészítette ki Szabó Márton szenior kategóriamenedzser.
A babapelenkák, nadrágpelenkák és törlőkendők szegmense egyediséget mutat a márkaválasztásban, illetve a márka­hűség tekintetében, hiszen noha viszonylag rövid ideig szükséges a vásárlásuk, a termék megbízhatósága elengedhetetlen.
„A márkanévhez való hűség kevésbé, hiszen ez nem egy divathóbort, annál sokkal fontosabb, hogy mit kínál az adott márka. Ha a gyakorlatban bizonyított, funkcionalitás szempontjából is helytáll a mindennapokban, akkor az anyukák jellemzően kitartanak mellette” – magyarázta Szabó Márton, kiegészítve azzal, hogy ezt a hűséget azonban könnyű elveszteni: abban a pillanatban, hogy az adott termék nem működik jól, könnyen vált az anyuka egy jobb reményében. Ilyen váltás előfordulhat akkor, ha a baba növekedése miatt az addig használt pelenka már esetleg nem illeszkedik tökéletesen és még nem nőtt bele a pici a következő méretbe.
Mint megtudtuk, Magyarországon csökkenő tendenciát mutatnak és alacsony piacrésszel rendelkeznek a value termékek, így a piac legnagyobb részét a prémium kategóriás kínálat teszi ki, amibe beletartoznak bizonyos saját márkás termékek is. Az utóbbi évben eltolódás látszik a szuperprémium kategóriás termékek felé.
„A kiszereléseinkkel minden fogyasztói igényt lefedünk, a 14 darabos bugyipelenka csomagtól egészen a 264 darabos nadrágpelenka csomagig, ami akár másfél hónapra is elegendő” – tudtuk meg.
A piacon mostanában egyre keresettebb a többször használatos, környezetbarát és takarékos, mosható pelenkák ­elterjedése. Az Essity menedzsereinek tapasztalatai szerint a magyar pelenka­piac még mindig növekszik, ebből is lehet ­következtetni arra, hogy a mosható pelenkák itthon még nem nyertek teret.
„Azonban megfigyelhető, hogy egyre fontosabb a környezet­tudatosság az anyukák számára, és a közösségi médiában gyakran olvashatunk a mosható pelenkákról” – fűzte hozzá a Libero szenior márkamenedzsere.
A kategórián belül a saját márkás és a prémium forgalmazók termékei között folyamatos az árverseny. A saját márkás termékek árait a forgalmazók igyekeznek a minimumra szorítani, hogy ezáltal odavonzzák az anyukákat, mint fő célcsoportot. Ezzel a prémium forgalmazók (normál) árai már kevésbé tűnnek vonzónak.
„Nem csupán a Libero pelenkákra, hanem az egész kategóriára, sőt a teljes mindennapjainkra hatalmas hatással volt a vírushelyzet, melynek legnagyobb győztese a csatornák között az online” – említette Tölgyesi Gréta, hozzátéve: így nem meglepetés, hogy mind a Libero, mind a teljes kategória kétszámjegyű növekedésben volt az első negyed­évben 2020-ban 2019-hez viszonyítva. Bár a pandémia felerősítette az online vásárlási kedvet (vagy inkább lecsökkentette a hagyományosat), ebben a kategóriában már korábban elindult a dinamikus eltolódás a virtuális tér felé.
„Jelenleg olyan erős az online csatorna a pelenka értékesítésben, hogy megelőz egyes hagyományos csatornákat, és ha ebben az ütemben halad, 5–10 év múlva az első számú csatorna is lehet” – közölte.


Babapelenkák a jövőt szem előtt tartva
A babapelenkák piaca több kihívással is szembesül, a meg­felelő árfekvés mellett a folyamatosan növekvő minőségi kívánalmaknak és a fenntarthatóságot szem elött tartva, a környezetvédelmi elvárásoknak is igyekeznek megfelelni a gyártók.
„Egyértelműen érezhető a mosható pelenkák térnyerése, aminek személy szerint nagyon örülök és egyfajta természetes folyamatnak gondolom. Fontos, hogy igyekezzünk a mindennapi igényeket olyan módon kielégíteni, hogy közben szem előtt tartjuk a lehető legkisebb behatást a környezetünkre” – említette Varga Martin, a Prezentex Kft. kereskedelmi vezetője.
Mint mondta, a Moltex ÖKO pelenkák éppen egy ilyen irányvonalat képviselnek, hiszen a szülők mindenféle kompromisszum nélkül használhatnak egy, a Föld számára sokkal „kedvesebb” terméket. „Örülünk, hogy a »mosipelus« anyukák, amennyiben „csalni” kényszerülnek, úgy azt velünk teszik” – tette hozzá.
„A Moltex ÖKO márka egy a ­piacon egyedülálló szereplő, így számunkra a kiszerelés nem elsődleges kérdés, hiszen a célközönségünk olyan képességek miatt vásárol minket, mint a kukorica és cukornád alapú belső réteg, hipoallergén, klórmentes anyaghasználat és a lehető legkörnyezetkímélőbb zero waste gyártástechnológia” – ismertette a kereske­delmi vezető.
Mint mondta, a cég igyekszik választ adni mind a nagyobb, mind pedig a kisebb kiszerelésekre, de a Moltex ÖKO márka éppen középen áll, azonban a havi csomagok képzésével lehetőséget nyújtanak több csomag vásárlására, természetesen kedvezőbb egységáron.
Varga Martin tapasztalatai szerint a prémium jelző mára már sokkal inkább extra tulajdonságokat, szolgáltatásokat hordoz magában. „Természetesen a megfelelő minőség továbbra is kulcskérdés, azonban a prémium kategória muszáj, hogy hozzáadott értéket jelentsen. Ilyen értékek például a természetes alapanyagok használata, a környezettudatos és zero waste gyártástechnológia, a műanyag szennyezés csökkentése. A Moltex ÖKO a legkorszerűbb minőség mellett éppen ezeket a prémium tulajdonságokat testesíti meg” – mondta.
Mint megtudtuk, a speciálisnak tartott (pl. egydarabos pelenka, úszópelenka, bugyipelenka, éjszakai pelenka stb.) termékek forgalomrész-aránya szezonális vagy eseti jellegük miatt egyelőre sokkal kisebb, mint a hagyományos nadrágpelenkáké.
„A bugyipelenkák forgalma kivételt jelent – jegyezte meg Varga Martin –, hiszen a kényelmi szempontok rendkívül fontosak a gyors hétköznapokban, itt egyértelműen forgalomnövekedést tapasztalunk, nem véletlen, hogy majd minden márka mára már képviseli ezt a szegmenst is a választékában. Heteken belül mi is érkezünk a Moltex ÖKO bugyipelenkákkal.”
Mint megtudtuk, online forgalomban a havi egyszeri vásárlás dominál, míg az offline felületen elaprózódik a vásárlás rendszeressége, így inkább hetente-kéthetente történnek a vásárlások. Itt a hipermarket csatornák képzik a kivételt, ahol szintén a nagyobb kiszerelések élvezik az előnyt a vásárlási szokások folyamán.
„A mi esetünkben erős lojalitás alakul ki, hiszen a felhasználóink köre az esetek többségében pontosan tudja, miért szeretné a Moltex pelenkát vásárolni” – egészítette ki a kereskedelmi vezető.
„Szerencsére feltörekvő pályán vagyunk a Moltex Öko márkával, így azt mondhatjuk, hogy pozitív a vásárlási kedv. Feladatunk, hogy a lehető legtöbb helyen biztosítsuk a ­márka elérhetőségét, így nyújtva segítő kezet mindenki számára, aki törekszik csökkenteni ökológiai lábnyomát. Kiemelt feladatunk az edukáció, hiszen nagyon fontos, hogy minden felhasználó, az anyukák és az apukák felismerjék a különböző tanúsítványok fontosságát és pontos jelentését” – fogalmazott Varga Martin.

Minőség a babák közelében
„A fogyasztók egyre tudatosabbak a babaápolás piacon is és teljesen természetes, hogy a baba kategóriákban még nagyobb körültekintéssel vásárolnak. Általános trendként a természetes anyagból készült, illetve a kevesebb ökológia lábnyommal rendelkező termékek iránti fokozott érdeklődés és növekvő kereslet már nálunk is tapasztalható, bár még kisebb mértékben, mint a nyugati országokban” – mondta
Kőrösy Gabriella, a MAM Hungária Kft. értékesítési és marketingvezetője, hozzátéve, hogy a tapasztalat szerint egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékek iránt, „így ez sok esetben döntő szerepet játszik a termékválasztásnál”.
Kőrösy Gabriella hangsúlyozta: a babaápolási kategóriákban szereplő termékeknél kiemelten fontos, hogy bababarát anyagokból készüljenek és előírás, hogy BPA-mentesek legyenek.
„Nálunk a minőség kiemelten fontos, így a normál biztonsági előírásokat messze túlteljesítve állítjuk elő a termékeinket. Nem véletlen, hogy 2019-ben az Európai Bizottság a Special Mention Award díjban részesítette a vállalatunkat a cumik és a babatápláláshoz kapcsolódó eszközök biztonsági szabványai által támasztott követelmények felállításáért, illetve túlteljesítéséért, mivel a MAM vezető szerepet játszott a vonatkozó szabványok kidolgozásában, növelve a biztonsági szintet szerte az iparágban” – fogalmazott.
Mint megtudtuk, a vállalat belső követelményei és tesztelési kritériumai bőven túlteljesítik az előírásokat. A MAM cumikat 40 különböző tesztelési módszernek vetik alá, mielőtt értékesítésre kerülnek, és a MAM cumisüvegeknek is meg kell felelniük 28 különböző vizsgálaton. A vállalat saját kutatási részleget hozott létre, és termékei kifejlesztése során orvosszakértőkkel és szülőkkel szoros együttműködésben dolgozik.
Arra a kérdésre, hogy mikor melyik terméket ajánlják a szülőknek, Kőrösy Gabriella elmondta, ahogy a ­babák nőnek, más-más igények lépnek fel, és ez igaz a cumikra is. Ezeknél a termékeknél a korosztályos megkülönböztetés fontos szempontja a méret.
„Az idő előrehaladtával változik a babák arcformája és ehhez alkalmazkodnak a cumijaink is. Vannak újszülött kortól, 6 és 16 hónapos kortól használható cumik, amik minden alaptípusban (Original, Perfect, Air) megtalálhatók” – ismertette.
Mint megtudtuk, a rágókák esetén fontos szempont lehet, hogy a fogak kibújásának fájdalmát kell enyhíteni, így a MAM úgy fejlesztette például a Bite&Relax rágókákat, hogy az első és második fogzási szakaszban is megfelelő segítséget nyújtsanak. Ezenfelül az innovatív formának és a különböző felületi szerkezetnek köszönhetően, nemcsak gyengéden masszírozza a baba ínyét, de finommotoros készségeinek fejlesztésére is ideális.
„Legújabb innovációnk a MAM Comfort cumi, ami egy egy darabból álló 100% szilikon formatervezés. Ennek legnagyobb előnye a könnyű tisztíthatóság mellett, hogy rendkívül gyengéd a baba bőréhez és pillangó formájú pajzsa miatt nagyon kényelmes a babáknak. Ráadásul extra könnyű, így a legkisebb babák is biztonsággal tudják a szájukban tartani” – említette az értékesítési és marketingvezető.
A babaápolás kezdeti időszakát ezenfelül új, több funkciós elektromos gépekkel is támogatja a cég. Ilyen például a 2:1-ben elektromos mellszívó, valamint az újdonságok között szerepel a praktikus 6:1-ben elektromos sterilizáló és ételmelegítő készülék is.
A babakategóriába tartozó termékek forgalmi részesedése viszonylag magas részarányt képvisel az online piacon, hiszen a fogyasztói profil abszolút erősíti az otthonról történő vásárlást. Kőrösy Gabriella elárulta, hogy a Covid-19 vírus okozta vészhelyzet és az ezzel együtt megváltozott fogyasztói szokások természetesen ezen a területen is jelentős változásokat és ezzel együtt az online értékesítés emelkedését hozták.
A babaápolási, illetve kiegészítő termékek kategóriája kevésbé akcióvezérelt, ezért a cégnél az aktivitások nagyobb részét elsősorban az edukatív jellegű megjelenések teszik ki.
„Ez azért is fontos, mert azt tapasztaljuk, hogy a szülőknek egyre nehezebb a választás a rendkívül széles kínálatból, így elengedhetetlen, hogy minél részletesebben megismertessük a termékeinket és azokat az innovatív előnyöket, amik segítik a szülők és a babák mindennapjait. Szoros együttműködésben vagyunk az egészségügyi szektorral, hogy szakértői közreműködéssel támogassuk a fogyasztókat a választásban” – tudtuk meg.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. június-júliusi szám)