Gabonapelyhek, felvágottak, húskészítmények, sajttermékek, kenyér és péksütemények, no és az elmaradhatatlan kávé. Reggelire azt ehetünk, amit és amennyit akarunk, avagy reggelizhetünk-e úgy, mint egy király?


Igaz-e a mondás?

Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár, és vacsorázz úgy, mint egy koldus. Ebben a közmondásban van némi igazság, bár nem feltétlen úgy, ahogy a legtöbben gondolnák. Valójában nem a reggeli a napunk főétkezése, legalábbis, ami a mennyiséget illeti. A reggeli órákban inkább a minőségen van a hangsúly.
„A reggeli tartalmazzon valamilyen gabonafélét, a legjobb, ha teljes értékű gabonával készült élelmiszert választunk, valamilyen teljes értékű fehérjeforrást, pl.: hús, hal, tojás, tej, tejtermék. Minden reggel ajánlatos egy kevés idényzöldséget vagy gyümölcsöt fogyasztani, illetve valamilyen inni­valót, például 100 százalékos gyümölcslevet vagy ásvány­vizet” - ismertette Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője, hozzátéve: a felnőtt felelőssége, hogy milyen ételt ad a gyerekének, ráadásul a szülő alakítja ki az étkezések időpontját és az adagok mennyiségét is meghatározhatja.

A szakember szerint kiemelten fontos, hogy a reggeli órákban az emberek ne terheljék a szervezetüket, és ha megoldható, a lehető legjobb alapanyagokból állítsák össze a reggelijüket.
Mint megtudtuk, a teljes értékű gabonával a gabonaszem mindhárom része - a csíra, a korpa és a magbelső is - belekerül az ételbe, míg a finomliszt csak a magbelet tartalmazza. Ennek köszönhetően például több mint négyszer annyi élelmi rostot, kétszer annyi kalciumot, hatszor annyi magnéziumot és négyszer annyi káliumot tartalmaz. A teljes értékű gabonával készült élelmiszerek jelentik az egyik legfontosabb élelmirost-forrást. Ezek a rostok nem csupán a jóllakottság érzését keltik, hanem az emésztőrendszer egészséges működéshez is elengedhetetlenek. A gabonapelyhek közül a teljes értékű gabonával készülteket érdemes fogyasztani, mivel ezeket vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsítják.


„Tapasztalataink szerint egyre inkább nő az egészséges reggelit fogyasztók aránya, mivel nő az egészségtudatos fogyasztók aránya is” – említette Kadlok Nelli, a Rossmann Magyarország Kft. PR menedzsere. Ők azok, akik alacsony szénhidráttartalmú vagy lassan felszívódó szénhidrátokat (pl. zabkását, köleskását vagy extrudált kenyeret, illetve egyéb csökkentett szénhidráttartalmú kenyeret, sokmagvas kenyeret) fogyasztanak szívesen reggelire.
A különféle müzlik, müzli szeletek, különböző pelyhek (zabpehely, kukoricapehely, tönkölypehely, ízesített pelyhek), extrudált kenyerek, kenyerek, magok, chia mag, kész zabkásák (egyadagos, csak víz kell hozzá) már több Rossmannban megtalálhatók.
Továbbá a reggeli étkezés olyan fontos elemei, mint a bio gyümölcs- és zöldséglevek és növényi tejitalok (szója-, rizs-, kesu-, kókusz-, mandulatej) közül is válogathatnak a vásárlók.

Élénkítő reggeli kortyok

Az egészség, egészséges és kiegyensúlyozott étrend kérdéskör előtérbe kerülésével elmondható, hogy az utóbbi években egyre inkább nő a reggeli étkezések száma itthon is. 2016-ra 75 százalékra nőtt a naponta reggelizők aránya és a szinte soha nem reggelizők aránya már kevesebb, mint 10 százalék (GfK, Étkezési szokások, 2016). A napi étkezési rutinunk változásában fontos azt is kiemelni, hogy az étkezések száma is növekszik, és ezt a rendszeres, gyakori fogyasztást egy­értelműen a nők kezdeményezik, akik számára a köztes étkezés (tízórai és uzsonna) egyre inkább napi rutinná válik.

Mátyus Anna, a NESCAFÉ 3in1 brand managere elmondta:„Annak ellenére, hogy a kávé ritkán marad ki a reggelekből, a reggelizés növekedése a kávéfogyasztásra is pozitív hatást jelenthet. A reggelizés kapcsán fontos megemlíteni a házon kívüli reggelizési trendek növekedését is.”
Nem kell hozzá dietetikusi szakvélemény, hogy a fogyasztók tudják, nem ajánlott csak egy, éhgyomorra elfogyasztott kávét „reggelizni”, hiszen ez a szokás még az éhségérzetet is fokozhatja.

Antal Emese szerint, noha a koffeinnek élénkítő hatása van a fizikai és szellemi állapotra, önmagában nem rendelkezik elegendő tápanyagértékkel és energiával. A szakember tanácsa szerint ahhoz, hogy egy felnőtt még a délelőtti órákban is ugyanolyan jól tudjon a feladataira összpontosítani, a kávé mellé egyen egy szendvicset zöldségekkel, vagy igyon utána egy pohár vizet vagy például reggeli gyümölcslevet/gyümölcsitalt, hiszen a kávé enyhe vízhajtó hatással rendelkezik.

A NESCAFÉ valódi instant kávék (az üveges termékcsalád) fogyasztása az őrölt-pörkölt kávéfogyasztással megegyező trendet mutat: legjellemzőbb a reggeli fogyasztás, melyet a második csészeként az ebéd utáni kávézás követ. A 3in1/2in1 termékek esetében is a legjellemzőbb a reggeli momentum, viszont ennek az alkategóriának a kényeztető jellege sokkal hangsúlyosabb, így az ebéd utáni fogyasztás mértéke megközelíti a reggelit.

„A reggeli kávéfogyasztással kapcsolatban elmondható, hogy nagy különbség van a hétköznapi és a hétvégi reggelizés között: a hétköznap reggelek kávéja sokkal inkább a beindító, ébresztő, élénkítő funkciót tölti be, míg a hétvégék kávéja inkább szól az együtt vagy egyedül töltött minőségi időről” – jegyezte meg Mátyus Anna.
A brand manager hozzátette, hogy bár Magyarországon erős őrölt-pörkölt kávé dominancia jellemző, a kényelmi értékek erősödésével az instant kávék és kávémixek fogyasztása is növekvő csészeszámot mutat, az összes elfogyasztott kávé közel 40%-át már ezek a kategóriák adják. Ezen kategóriák alapítója és piacvezetője 75 éve a NESCAFÉ.

„Terülj, terülj, asztalkám”

Noha a dietetikusi szakvélemény szerint reggel nem egészséges megterhelni a szervezetet, gyakran elég egy szelet kenyér némi feltéttel, ám egy hétvégi reggelizés akár egy-két óráig is eltarthat. Ilyen alkalmakkor megszokott, hogy a fogyasztók a hűtőszekrény egy részét kipakolják az asztalra, és mindenki annyit eszik, amennyi jólesik, vagy belefér, legyen szó tej-és sajttermékekről, vagy egyéb húskészítményekről.
A dietetikus fontosnak tartja, hogy a reggelizést ne csak rutinból éljék meg az emberek, hanem az étkezés örömére, a komfortérzet kielégítésére és arra is, hogy a gasztronó­miai élvezeten túl az egészséges táplálkozás létkérdés, egészségmegőrző és betegségmegelőző lehetőség.

A mai felgyorsult világban a vásárlók egyre inkább keresik azokat az időtakarékos, kényelmes megoldásokat, amelyek segítségével kis időbefektetés mellett is finom és gyors ételeket készíthetnek. Szeretik emellett a változatosságot és a praktikus termékeket, amelyek megkönnyítik az ételkészítési előkészületeket vagy éppen a tárolást.
A Sága Foods Zrt. évek óta jelen van minőségi továbbfeldolgozott húskészítményeivel a magyarországi piacon és meghatározó szereplője a főtt termék kategóriának, melybe a reggelihez való ’alapanyagok’ is sorolhatók.
„Tapasztalataink és piackutatási információink szerint a felvágottak körében még mindig nagyon népszerűek a párizsik és sonkák, ezek mellett természetesen a száraz felvágottak is keresettek” – ismertette Szalayné Szilvágyi Erzsébet.
A Sága Foods kereskedelmi vezetője úgy látja, hogy a reggelizésre egyre inkább visszaszoknak a fogyasztók, „jellemzően egy-egy szendvicset, virslit vagy valamilyen gabonapelyhet fogyasztunk legszívesebben”.


Új receptúrák, új ízek

A Camping ömlesztett sajtok igen népszerűek a reggeliző termékek között. „Fogyasztóink visszajelzései alapján tudjuk, hogy nemcsak szendvicseket, hanem pirítóst, meleg szendvicset, tortillát is készítenek belőlük” – említette Rudolf Renáta, az ERU Food Trading Ltd. Product Managere.
A lehetőségek tárháza igen gazdag, hiszen számos Camping sajt található a boltokban: kördobozos, tömlős, lapka és tégelyes ömlesztett sajtokat is kínálunk sok-sok ízben.
„Kiváló minőség; igazán finom, krémes ízvilág jellemzi a termékeinket” – hangsúlyozta Rudolf Renáta, aki elmondta: a Camping ömlesztett sajtok jelentős változásokon mentek keresztül az elmúlt időszakban. A fogyasztók igényeit figyelembe véve folyamatosan vizsgálják, hogy milyen új ízekre lenne szükség a piacon.
Az ERU Food Trading Ltd. Product Managerétől megtudtuk: a kördobozos termékeiket teljesen új receptúrával kínálják, krémesebb összetétellel. Található közöttük egy igazi újdonság is: Camping kördobozos ömlesztett sajt Camembert sajttal. A márka tulajdonosa hamarosan jelentkezik egy Gourmet mix-szel is az ínyenceknek, amelyben Színesborsos, Csiperkegombás, Camembert sajtos és Lazacos háromszögsajtokat találhatnak a különleges ízek kedvelői.
Az igazi klasszikus, a tömlős Camping család is megújult. A vállalat kiemelten fontosnak tartotta, hogy a Camping Tejszínes tömlős krémes, lágy íze ne változzon, hiszen a fogyasztók évtizedek óta hűek hozzá.

Mindemellett a tömlős portfóliót két új sós ízzel is bővítették: a Camping Paradicsomos és a Camping Fokhagymás ömlesztett sajtok új színfoltot jelentenek. „Finom szendvicseket lehet készíteni belőlük, de igen kedveltek pirítóshoz is. A reggeli mellett bátran ajánljuk őket főételek hozzávalóiként is: kiváló tésztaszószok, krémlevesek, pizzák készíthetők velük” – egészítette ki Rudolf Renáta.


A Rossmann drogériahálózat is igyekszik kiszolgálni vásárlóit: a folyamatosan bővülő szortiment mellett, az újdonságokat, trendeket is figyelemmel kísérik (pl. superfoodok) és azonnal lépnek. „Idén nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a vásárlóinkkal még inkább megismertessük a sajátmárkás enerBio termékeinket és hasznos tippeket, ötleteket is adjunk a felhasználásukat illetően” – jegyezte meg Kadlok Nelli. Ehhez szinte az összes kommunikációs platformot igénybe fogjuk venni, hogy minél több vásárlóhoz eljusson.

A gyermekek a középpontban

A reggeli étkezés a nap startja a dietetikus szerint, meghatározza a napi közérzetet, erőnlétet, magatartást, sőt gyerekek esetében az iskolai teljesítőképességet is: azok a tanulók, akik nem reggeliznek, gyengébben teljesítenek az iskolában, rosszabb a memóriájuk és gyakran agresszívek. Ezen túlmenően a reggeli étkezés elhagyása kiemelt kockázati tényezője a gyermekkori elhízásnak. A 2010-es tanév őszén hétévesek körében elvégzett vizsgálat (OÉTI) eredményei szerint minden negyedik lány és minden ötödik fiú túlsúlyos. Antal Emese dietetikus emlékeztetett arra, hogy ezen gyerekek nagyobb hányada rendszertelenül reggelizett a vizsgálat alatt. A vizsgálat külön felhívja a figyelmet rá, hogy az elhízott gyerekek 30-80 százalékából elhízott felnőtt lesz, és számolnia kell a túlsúly szövődményeivel: magas vérnyomással, a cukorbetegséggel, zsíranyagcsere-zavarokkal, mozgásszervi problémákkal, szív- és érrendszeri, valamint daganatos betegségekkel.

A Sága Foods kereskedelmi vezetője kiemelten fontosnak tartja a korosztályok elérését: „a Sága készítmények vásárlói köre nagyon széles, amit cégünk az almárkáival tudatosan szegmentál is”.
Mint megtudtuk, a Fini Mini termékek kifejezetten a gyermekek részére készültek. Az új, prémium kategóriás Royal termékcsalád tagjai olyan magas, 80-85 százalékos hústartalmú sonkák és virsli, melyek pulyka- vagy csirkemell filéből készülnek, 1-2 százalékos a zsírtartalmuk, emellett laktóz- és gluténmentesek, nem tartalmaznak hozzáadott szóját és nátrium glutamátot.
A Selyemsonka, egyéb sonka és párizsi termékek hosszú évek óta közkedveltek a fogyasztók körében. „Termékpalettánkban számos ízvariánst kínálunk, amelyek közül biztosan mindenki talál kedvére valót” – mondta Szalayné Szilvágyi Erzsébet, hozzáfűzve, hogy a  Füstli virsli 15 éve töretlen népszerűségnek örvend, „elmondhatjuk, hogy mára már generációk kedvencévé vált”.

A Snacki&GO! 2015-ös bevezetésével kifejezetten a fiatalokat célozta meg a gyártó, akiknek például nincs idejük otthon reggelizni, de munkába menet, utazás közben szívesen esznek valamit, ami finom és kellően tápláló ahhoz, hogy bírják a napi terhelést. Ez a termék akár tízóraira vagy egy gyors, de laktató uzsonnára az iskoláskorú gyermekeknek is kiváló lehet. A Sága kereskedelmi vezetője szerint „Falni Jó! termékcsaládunk gazdaságos, de minőségi megoldást kínál a szerényebb anyagi körülményekkel rendelkező vásárlók számára.”

„Sok szempontból fontos lenne, hogy a családok a közös reggelizésre a napi rutin részeként gondoljanak. A gyerekeket azonban sokszor nehéz rávenni arra, hogy kora reggel egyenek” – hangsúlyozta ki Rudolf Renáta is, aki úgy véli, ehhez nyújthat segítséget a Camping Mese Sajttortás és Csokoládé ízű tömlős sajtkrém. A korábban népszerű Mese sajtot sok fogyasztó hiányolta a boltok polcairól. A Product Manager elmondta: a cég számos levelet, üzenetet kapott, hogy miért nem gyártják már a jó öreg csokis sajtot. Engedve a fogyasztók kérésének - és újragondolva a csokis sajt fogalmát - két édes tömlős sajtkrémet fejlesztett ki az ERU. Úgy a Sajttorta, mint a Csokoládé ízű tömlős nagyon finom kalácsra, kenyérre kenve. „Ugyanakkor megkönnyítik az anyukák dolgát is, hiszen remekül használhatóak többek között tortakrémként, gofrihoz vagy palacsintatölteléknek” – jegyezte meg Rudolf Renáta.

Tudatos választások

A mennyiség nem egyenlő a minőséggel. Lehet az asztalon egy tál szalonna vagy egy nagyon jól sikerült töltött káposzta is, a reggelit tekintve nem valószínű, hogy ezek mellett az ételek mellett érdemes dönteni.
„A magyarok ellentmondásosan viszonyulnak az egészségtudatosság kérdéséhez. Az egészséges életmód igénye folyamatosan jelen van a hétköznapokban, de a tudatos táplálkozásról sokan lemondanak, feltehetően vagy azért, mert az anyagi lehetőségeik szűkösek vagy azért, mert a sok egymásnak ellentmondó információt nem tudják, illetve nem akarják értelmezni” – állítja Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója. Mindemellett a GfK Étkezési szokások legutóbbi, 2016-os felméréséből az is kiderült, hogy a megkérdezettek többsége "normálisnak" nevezi étkezési szokásait, újra előtérbe került az otthoni főzés, és a többség egyre több alkalommal eszik egy nap.

A reform élelmiszerek iránti kereslet növekedéséből következik, hogy egyre többen teszik le a voksukat az egészséges táplálkozás mellett. Emellett nő azon élelmiszerek fogyasztása is, amelyek valamilyen táplálkozási problémára kínálnak megoldást (pl. gluténérzékenység, laktózérzékenység, cukorbetegség stb.). Cukorbetegeknek és fogyókúrázóknak zab, köles, hajdina termékeket, extrudált kenyereket, csökkentett cukortartalmú élelmiszereket kínál a Rossmann.
A drogériahálózat PR menedzsere elmondta: a glu­tén­érzékeny vásárlók különféle gluténmentes kenyerek és élelmiszerek közül választhatnak. Akik pedig egészségesebben szeretnének élni, választhatják a rostban dús termékeket (müzlik, pelyhek, aszalványok), valamint a bio termékeket.
„Az egészséges élelmiszerek körében nagyon erős a Rossmann sajátmárkája, az enerBio” – említette Kadlok Nelli, hozzátéve, hogy ezek nemcsak jó minőségűek, de ráadásul bio termékek is. Azonban mivel árérzékenyek is a vásárlók, egy jó polci árral vagy akcióval a márkatermékekkel is jelentős forgalmat lehet elérni.

A reggeli kávéfogyasztás is lehet tudatos, a szervezetet kímélő. A forró kávé félpillanat alatti elfogyasztását egyre inkább felváltja a kávézási hangulat megteremtése. Mátyus Anna, a NESCAFÉ 3in1 brand managere jellemzése alapján elmondható, hogy a teljes kávépiachoz hasonló trendek jellemzik az instant kávéfogyasztók reggeli szokásait is.
A kategória sajátosságából adódóan a nyári (hideg kávék és nyaralás alatti) fogyasztás és az on the go fogyasztás magasabb az instant kávéknál.

A 2017-es év első nagy újdonsága egy országos fogyasztói promóció lesz a teljes NESCAFÉ Classic kategóriára, a reggeli kávéfogyasztás ösztönzésére, Az Ébredők Diadala. Februárban és márciusban a fogyasztók bármilyen promóciós csomagolású NESCAFÉ Classic termékkel nyerhetnek, legyen szó 3in1-ről, vagy az üveges, instant kávéról.
„A promóció sikerét elsősorban attól várjuk, hogy a 3in1 termékeinket egyesével, stickenként belső kóddal láttuk el, vagyis már 1 db stick vásárlásával lehet nyerni, illetve egy 10-es csomag 10 db nyerési esélyt jelent. A promóció két hónapja során naponta 10 x 30.000 Ft-os ajándékutalványt sorsolunk és 5 márka termékei közül választhatnak a nyertesek. A promóciót országos kampányhoz híven erős TV és online kampánnyal is támogatjuk, illetve jelen leszünk az ország legnagyobb mozijaiban is” – ismertette Mátyus Anna.

Figyelik a trendeket

„Az egészséges táplálkozási szokások kialakításában nélkülözhetetlen az élelmiszeripar szerepvállalása is, fontos, hogy a korszerű irányelveknek megfelelő termékpalettát kínáljunk” – hangsúlyozta Szalayné Szilvágyi Erzsébet. Mint megtudtuk: a Ságánál nagy figyelmet fordítanak a fogyasztói igények széleskörű kielégítésére, ezért a termékfejlesztések során modernizálják a receptúrákat, növelik a hústartalmat, csökkentik az előforduló allergének számát, éppen ezért dietetikussal együttműködve figyelik a trendeket és ezekhez igazítják a termékkínálatot.

Az egészséges táplálkozásban a húsok és a felvágottak fontos szerepet töltenek be, melyet elsősorban a magas, teljes értékű fehérjetartalmuknak köszönhetnek. A Sága Foods kereskedelmi vezetője elmondta: csomagolásaikon figyelemfelkeltő ikonok segítségével tájékoztatják a vásárlókat a mentességekről vagy épp a kiemelt termékelőnyökről.

A vállalat főtt termékei évek óta gluténmentesek, a sajtos ízeket kivéve laktózmentesek is és nem tartalmaznak hozzáadott szóját. Az új, prémium kategóriás Royal termékcsalád tagjai pedig mindezek mellett még nátrium glutamát mentesek is.
„Fontos, hogy a táplálékintoleranciával vagy ételallergiá­val küzdők is kiegyensúlyozott és változatos étrendet tudja­nak követni, melyben a Sága termékei is biztosítják számukra az élvezetes és panaszmentes étkezéseket” – egészítette ki a kereskedelmi vezető.
A Ságánál a kiszerelések méretét igyekeznek úgy meghatározni, hogy kisebb – egy-két személyes – háztartásoknak is megfeleljenek, de nagyobb családok igényét is figyelembe veszik. „Ha nem konkrétan a reggeliző trendeket vizsgáljuk, elmondhatjuk, hogy továbbra is legszívesebben virslit fogyasztunk. Piackutatási információk alapján azt látjuk, hogy a virsli még mindig az első helyen van és az eladásokat tekintve mennyiségben és értékben is növekedni tudott. Ezt követik a párizsik, majd a sonkafélék.”

 

(TERMÉKMIX - 2017. februári szám)