Elmúltak azok az idők, amikor különféle praktikákat kellett alkalmaznia egy háziasszonynak ahhoz, hogy patyolattisztává varázsolja lakását a tavaszi nagytakarítás idején.

 „Félek tőle, mint a tavaszi nagytakarítástól” ‒ mint e szólás­hasonlatunk is utal rá, sok háziasszony kellemesebb elfoglaltságot is el tudna képzelni a húsvéti nagyhét idejére. Pedig a modern takarítóeszközök és korszerű tisztítószerek világában igazán gyerekjáték az otthon kitakarítása, újjá­varázsolása.
A tisztítószerek piaca mennyiség és érték tekintetében is fejlődik, a racionalizálást kevesebb féle termék vásárlásával és az akciók jobb kihasználásával valósítják meg a háztartások.
Nem spórolnak a magyar háztartások a háztartási tisz­títószereken: inkább az ismert, akár drágább termékeket választják, mint az olcsóbb, kereskedelmi márkás árut. A tisztítószerek piacán általánosan megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások a korábbi időszakhoz képest bizonyos termékcsoport áruiból kevesebbet (pl.: általános tisztítószerek, vízlágyító), másból (pl.: toalett-tisztítók, szőnyegtisztítók) pedig többet vásároltak.


Egész éves a szezon

A kiskereskedelmi egységek polcsorait megfigyelve hamar felfigyelhetünk rá, hogy bár a termékkörből mennyiségben nagyobb kínálattal bírnak a hipermarketek és a diszkontok, közel azonos kínálattal várják a vásárlókat, mint a vegyi áru szaküzletek és drogériák.
A Rossmannban 2016-ban megfigyelhető volt némi forgalmi kiugrás a tavaszi nagytakarítási szezonban, azonban hasonló kiugrásokat ősszel és téllel nem tapasztaltunk a tisztítószerek forgalmában.
„Összességében, jelentős kiugrásról csak a „szezonalitás” miatt már nem beszélhetünk” – jegyezte meg Kadlok Nelli. A Rossmann Magyarország Kft. PR menedzsere szerint ezekben az időszakokban inkább egy-egy kiemelkedő marketing aktivitás, vagy egy extra vonzó akciós ajánlat tud forgalmi csúcsot hozni.

Ezt a trendet látszik igazolni a dm-drogerie markt marketing és PR menedzsere, Kanyó Roland is. Mint megtudtuk, a dm-nél a tisztítószerek eladási forgalmában nem különösebben látszik szezonalitás. Kiegyenlítettet növekedés tapasztalható. „Ha mégis erősebb vásárlási időszakot kellene említeni, az a nyári-őszi időszak. Ám ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a tényleges felhasználást is ide ütemeznék vásárlóink”.
Az egész éves szezon kihat a forgalomra is, mint megtudtuk: a dm-nél az eladásokat inkább irányítja a kommunikáció, az aktivitások, illetve az időszakonként megjelenő limitált szériás Denkmit, illetve Profissimo dm márkás termékek egyszeri megjelenései. Kanyó Roland kiemelte, hogy ezek a termékek csak a készlet erejéig állnak rendelkezésre, és mindig valamilyen extra élményt jelentenek a normál, polci kihelyezésben részesülő társaikhoz képest. Lehet ez egy limitált illat, egy új szín, vagy egy olyan innová­ció, ami az egész piacon újdonságnak számít.

A legutóbbi széria legnagyobb szenzációja a kifejezetten hűtőszekrény belső tisztítására kifejlesztett nedves törlőkendő, ami a vásárló­ik körében aratott sikere miatt állandó szortimentben köszön vissza. Mind a nyári-őszi időszakban, mind a teljes év folyamán a nedves tisztítókendők, továbbá a fertőtlenítő hatással bíró szerek a legnépszerűbbek.

Kadlok Nelli rámutatott: a Rossmann üzletekben leg­inkább a hölgyek vásárolják a takarítószereket. „Az urak gyakran listával érkeznek, melyen meg van jelölve a termék pontos elnevezése, illetve az eladóktól is bátran kérnek segítséget, hogy biztosra menjenek” – mondta a drogéria­hálózat PR menedzsere, aki hozzáfűzte, hogy az árukört tekintve a tavaszi nagytakarítás egyik legkelendőbb terméke az ablaktisztító, illetve a különféle padlóápolók is keresettebbek ilyenkor az átlagosnál. A Rossmann a kommunikációját is ehhez igazította: „a tavaszi magazinban a háztartási kategóriára fordított hirdetési felületek nagyságát megnöveltük és terveink szerint megismételjük a múlt évben is nagy sikert aratott hétvégi különleges akciót a takarítószerekre”.

A környezetet is kímélik

A trendeknek megfelelően a tisztítószerek terén is egyre nagyobb az igény a környezetbarát és bőrkímélő, irritációmentes formulákra. Ma már nem elég, ha egy súroló- vagy egy ablakmosószer nem szárítja ki a fogyasztók kézbőrét, a tisztítószerek innovációjának köszönhetően, a termékek egy része környezetbarát is.
„Tapasztalataink szerint évről-évre egyre nagyobb az érdeklődés az öko, környezetbarát termékekre, azonban arányuk a teljes háztartási forgalom egészéből még csak egy keskeny szeletet hasít ki” – mutatott rá Kadlok Nelli, aki hozzáfűzte, hogy ugyanakkor a Rossmann számára fontos, hogy a háztartási kategóriában is megtalálhatóak legyenek a környezetbarát termékek azok számára, akik kifejezetten ezeket keresik. Ennek érdekében az elmúlt időszakban növelték az ilyen jellegű termékek számát a bolthálózatban a háztartási polcokon. „Ezen felül a nagyobb boltokban külön öko/környezetbarát háztartási modullal is rendelkezünk, ahol kizárólag ilyen típusú termékeket tartunk”.
„A trend változatlan az öko megoldások irányába, ­egyre erősödik, de még van hova erősíteni” – mondta a dm-drogerie markt marketing és PR menedzsere. Kanyó Roland elmondta, hogy a környezetbarát megoldások terén főként a két legerősebb márkára (Frosch; Ecover) fókuszál a drogériahálózat, de tavasszal egy meglepetés bevezetéssel szeretnék a fiatalabb generációt is megcélozni. A 2017-es évre is rengeteg limitált újdonsággal készülő dm fontosnak tartja, hogy napjainkban rengetegen szenvednek a porallergiától. Ezt szem előtt tartva, idén egy külön szegmenst alakítottak ki a tisztítószerek között azon vásárlóik számára, akik a porallergia ellen próbálják felvenni a harcot.

Tisztaság minden szinten

A vásárlás során több, a takarításhoz szükséges termék is bekerül egy vásárló kosarába, hiszen gépekre, kézi eszközök­re és tisztítószerekre, papírtörlőkre stb. egyaránt szükség lehet a tavaszi nagytakarítás műveletéhez.
A magyar FMCG szektor vezető higiéniai papíripari gyártója, a Vajda-Papír Kft. több olyan termékkörrel és márkával bír, amelyek fontos kiegészítői lehetnek a nagy­takarításoknak. Varga Orsolya brand managertől megtudtuk, hogy az Ooops! vásárlói leginkább kora tavasztól őszig vásárolják nagytakarításhoz a papírtörlőket.
Eközben a nyári időszakban jellemzően szintén megmarad a háztartási papírtörlők iránti kereslet, hiszen a családi, baráti kerti grillezések és vendégvárások alkalmával sok-sok törölni, felitatni és becsomagolni való kerül elő és ilyenkor jól jön kezünk ügyébe a papírtörlő.
„Legfrissebb és a magyar papírtörlők között is egyedülálló termékújdonságunk az Ooops! Star Wars papír tányéralátét, amelyen a Star Wars-ból jól ismert Trooper sisak és BB8 köszön vissza” – hangsúlyozta a Vajda Papír brand managere.
A papír tányéralátét tökéletes megoldás, hogy az asztalt higiénikusan, tisztán tartsák a fogyasztók az étkezések közben. A kétrétegű, 80 lapos tekercs gazdaságos és rendkívül innovatív módja, hogy étkezések stílusosak legyenek, emellett a családi asztalnál és a vendégváráskor is rendkívül hasznos kiegészítő.

Vezetnek a gyártói márkák
Takarítószerek nyolc kategóriáját méri a Nielsen kis­kereskedelmi indexe. Együttes forgalmuk meghaladta a 27 milliárd forintot 2015 decembere és 2016 novembere között, ez 2%-kal haladja meg az előző kumulált év eredményét. A változás valamivel kisebb mértékű, mint a Nielsen által auditált nyolcvan háztartási vegyi áru és kozmetikum növekedésének 5%-os átlaga.
Értéket tekintve kiemelkedik a trendek közül a plusz 9%-os növekedés a toalett-tisztítóknál, a szőnyegtisztítóknál 4%-kal emelkedett a bolti forgalom egyik évről a másikra. A további hat kategória közül egy változatlan maradt, míg négy némileg csökkent. Átlagosan a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok értékben mért forgalmából 82%-kal részesedtek a gyártói márkák a 2016-os évben. A takarítószerek esetében ez az arány még magasabb – a 8 kategóriából 6 esetében haladják meg a 82%-ot.
Az általános tisztítószerek forgalma évi 13 milliárd forint felett mozgott a legutóbbi két év során. Érték szempontjából nem következett be változás, mennyiséget tekintve pedig 1% csökkenést regisztráltunk egyik kumulált évről a másikra.
Ablaktisztítónál a forgalom évi 1 milli­árd forint felett alakult a közel­múltban. Tavaly 1%-kal nőtt, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Mennyiséget tekintve 1%-kal többet adtak el a kategóriából a kiskereskedelemben.

Az FCB Hungary által forgalmazott tisztítószer termékek közül a legismertebb és a piaci részesedésében is leg­nagyobb forgalmat bonyolító termékcsalád a német Werner & Mertz környezetbarát háztartási tisztítószerei – köztük az általános tisztítók (konyhai szódás, pH-semleges, ecetes vízkőoldó), a mosogatószerek, valamint az ablaktisztítók és speciális, szórófejes felülettisztítók –, a Frosch termékek.

Sélley Gábor kereskedelmi igazgatótól megtudtuk: az eladási adatokat megvizsgálva elmondható, hogy Magyar­országon is folyamatosan nő a kereslet az ökotermékek iránt, köszönhetően annak, hogy egyre többen gondolják úgy, hogy fontos a környezetvédelem, és hogy mindenki tehet érte kicsiben, akár a saját háztartásában is.
„Az eladási adataink azt mutatják, hogy a legnagyobb forgalom tisztítószerekből főleg három időszakra koncentrálódik az év folyamán” – árulta el Sélley Gábor, aki elmondta: az év első felében, azaz a húsvét előtti időszakban, majd a következő nagyobb volumen ősszel, a nyári szabadságolások után tapasztalható, valamint a harmadik, igen nagy volumenű eladás a karácsony előtti egy hónapra koncentrálódik.

Gazdaságos és megkülönböztethető

A konyhai papírtörlő iránt dinamikusan bővült a kereslet az elmúlt években. Varga Orsolya ismertetése szerint az Ooops! újonnan bevezetett papírtörlői, az 500 lapos Maxi és a 2x110 lapos Duo XXL, amelyek kifejezetten alkal­masak a nagytakarításokhoz is, csakúgy, mint egyéb más háztartási feladatokhoz. Az Ooops! Duo XXL háztartási papírtörlő minden apró és nagyobb háztartási feladatban tökéletes társ. A 2 rétegű, rendkívüli nedvszívó képességű papírtörlő igazán gazdaságos, mert a 2 tekercs 4 normál konyhai papírtörlő tekercs laphosszával egyenlő. Az Ooops! Maxi papírtörlő háztartási munkában, szépségszalonban, étteremben, autóápolásnál egyaránt tökéletes társ. A 2 rétegű, kiváló nedvszívó képességű papírtörlő praktikusan, a tekercs belsejéből is téphető. Az 500 lapos tekercs 10 normál konyhai papírtörlő tekercs laphosszával egyenlő.
„Az Ooops! Duo XXL háztartási papírtörlőnket széles körben ajánljuk akár a háziasszonyoknak, autótakarításhoz akár férfiaknak és a professzionális, nagy lapszámú terméket kedvelőknek az Ooops! Maxi papírtörlő igazán optimális választás” – mondta el Varga Orsolya.

Takarítás nagyban

Az FCB Hungary nagyüzemi takarításban részt vevő partnerekkel is kapcsolatban áll. „A Frosch gyártójának termékei, az általunk is forgalmazott Tana Professional és Tana Green Care termékek, melyek a legkeresettebbek a professzionális takarítással foglalkozó partnereink között” – ismertette Sélley Gábor.
A tavaszi nagytakarítási munkákhoz főleg intenzívebb tisztítószereket használnak. A Tana Green Care bioalkoholos ablaktisztító olyan speciális termék, amely nemcsak az ablakfelületeken alkalmazható, hanem egyéb fényes műanyag, vagy festett felület is csíkmentesen tisztítható ezzel a termékkel.
A takarító szolgáltató cégek szerződései általában évi két  nagytakarítást tartalmaznak, melyek alkalmával végzik el a vizesblokkok nagytakarítását, és a különféle padlófelületek takarítását is, melyhez többféle tisztítószer-változat áll rendelkezésre mind a hagyományos, mind a környezetbarát Green Care termékcsaládból.

A tavaszi időszakra jellemző, hogy az intézményekben ekkor végeznek kisebb felújításokat, festéseket is. A munkák után komoly feladata van a takarító személyzetnek, amiben a Tana új, 4in1 terméke a Tanex Allround segíthet. Az iskolai tavaszi szünetben sok intézményben a folyosók, tantermek, szociá­lis helyiségek mellett kicsit rendbe teszik a félév során össze­firkált padokat, székeket is. Sélley Gábor erre a feladatra is tudott Tana terméket ajánlani, melyet kifejezetten az ilyen toll/filctoll firkák, zsírkréta-nyomok, ragasztófoltok eltávolítására fejlesztettek ki.

 

(TERMÉKMIX - 2017. márciusi szám)