Mennyire kedveltek a magyar termékek? Kik az elsődleges vásárlói az itthon előállított élelmiszereknek? Mi számít fontosnak a hazai termékek választásakor? Milyen innovációs fejlődésen estek át a magyar termékek? A Termékmix utánajárt, miért választják a hazai termékeket a magyar fogyasztók.
Tudatos választások az ALDInál
Az ALDI magyarországi piacra lépése óta arra törekszik, hogy ahol csak lehetséges, magyar gyártóktól származó árut kínáljon és a lehető legrövidebb, legjobb ár-érték arányú ellátási lánccal dolgozzon. Ezzel a beszerzési gyakorlattal a vállalat egyrészt a fogyasztói elvárásoknak felel meg, másrészt a munkahelyek fejlesztése révén a magyar gazdaságot is támogatja.
A mindennapok gyakorlata azt mutatja, hogy a vásárlók nemcsak az állandó kínálat részét képező, a magyar konyhához elengedhetetlen alapanyagok között, hanem a szezonális választékban is tudatosan keresik a magyar termékeket. Az üzletlánc ismertetése szerint a vásárlók elégedettségén túl az ALDI azon törekvése, hogy termékportfóliójában a magyar termékek arányát tovább növelje, a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar számára szintén előnyös, hiszen az áruházlánccal kötött partnerség hosszú távú lehetőséget nyújt számukra a honi piacon. „Az együttműködés környezetvédelemi szempontból is fontos mind a gyártóknak, mind pedig a lakosság számára, hiszen a rövidebb szállítási láncnak köszönhetően csökken az értékesítés karbon-lábnyoma” – közölték lapunkkal.
Mint említették, az ALDI a vásárlói maximális kiszolgálását szem előtt tartva törekszik a helyi beszállítókkal való kapcsolatok erősítésére, új kapcsolatok létrehozására és a legrövidebb ellátási láncok kialakítására. Ennek a szemléletnek köszönhetően 2019-2020 között 2 százalékponttal nőtt a magyar termékek aránya az ALDI kínálatában, összességében pedig már közel 60%-ot tesz ki.
A vásárlói választásokat számos tényező befolyásolja: az ALDI tapasztalatai szerint a hazai gasztrokultúrához, gasztronómiához kapcsolódó magas minőségű termékek, alapanyagok, valamint a megszokott feldolgozási formák és ízek fontosak a vásárlók számára. Mások mellett ez is az oka annak, hogy az üzletlánc a friss és tartós tej – beleértve a laktózmentes változatot is –, továbbá a konvencionális tejföl és a rögös túró mellett a trappista sajt valamennyi kiszerelését kizárólag magyar gyártóktól, feldolgozóktól szerzi be. A vállalat 2018 februárjában megvásárolta az Alföldi Tej Kft. „Kokárdás” márkáját, így hazai története során először szerzett tulajdonjogot egy magyar brandben, melynek gyártója 100%-ban magyar alapanyagot dolgoz fel, Magyarországon, magyar munkaerővel. A Kokárdás mellett számos más termék is magyar forrásból kerül az áruházlánc polcaira: az ALDI 2018-ban új borbeszerzési stratégiát vezetett be, melynek eredményeképp egyre több exkluzív, neves magyar termelők által palackozott bor érhető el az ALDI Vinotékájában. A pékáruk területén a friss, régiós beszállítású kenyerek is magyar beszállítóktól érkeznek.
Az üzletlánc áruházaiban a baromfi és a sertéshús kategóriában a legmagasabb a magyar termékek aránya, a szárnyashús esetében – a szezonális kínálatot is ideértve – a teljes szortiment magyar forrásból származik. A zöldségek és gyümölcsök esetében jelenleg a termékek mintegy 80 százaléka magyar beszállítású. Mind a magyar húsok, mind a magyar zöldségek-gyümölcsök aránya a termékkínálat és a szezonalitás függvényében folyamatosan változik. A vásárlói igényeknek megfelelően az ALDI természetesen Magyarországon nem megtermelhető termékeket is kínál, amelyeket importból biztosít.
Az áruházlánc tapasztalata szerint egyre fontosabbá válnak a védjegyek, amelyek segítenek a vásárlók számára beazonosítani a magyar vagy hazai, vagy hazai feldolgozású termékeket. Az ALDI kínálatában több mint 200 védjegyes termék található, így könnyebb a választás számukra.
A Coop szívügye a hazai
A Coop üzletlánc alapítása óta stratégia kérdésként kezeli a hazai termékek forgalmának növelését, az üzletláncnak kezdetektől fogva az az alapvetése, hogy ahol csak lehet, ott magyar árut szerez be. Üzleteinek polcain több mint 80 százalékot tesz ki a hazánkban készült áruk aránya, a saját márkás termékeknél pedig ez az arány meghaladja a 90 százalékot is.
A 100%-ban magyar tulajdonú, kilencszeres MagyarBrands-díjas Coop Gazdasági Csoport célja, hogy a vevők számára minden Coop üzletben könnyen elérhetőek legyenek a magas minőséget képviselő magyar termékek. Az üzletlánc nemcsak a polcain hangsúlyozza a hazai élelmiszerek, frissáruk előnyeit, partnereivel egyéb rendezvényeken is felhívja a figyelmet a hagyományokra épülő innovatív hazai élelmiszer-előállítás értékeire, és a magyar termékek vásárlásának fontosságára. Ezek közül az élelmiszerkereskedelmi szektorban egyediként emelkedik ki a 2006 óta valamennyi évben megrendezésre kerülő többszörös Érték és Minőség Nagydíjas Coop Rally szakmai program.
A Coop emellett 2015 óta működik együtt a Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel, amelynek keretében közös marketingakciókat, nyereményjátékot bonyolítanak a felek, de piaci tesztelésre, és lokális termékeknek az országos kínálatba történő beemelésére is van példa. Ezen felül a Magyar Termék védjegyek valamelyikét több mint 100 sajátmárkás termékén szerepelteti az üzletlánc, és folyamatosan vizsgálja a továbbiakra történő kiterjesztés lehetőségét.
A Coop a hosszan elhúzódó járványhelyzetben is figyelmet fordít arra, hogy termékeit elsősorban magyar forrásból szerezze be. A vállalatcsoport üzletei az ország 1480 településén elérhetők, ezeken a területeken jó kapcsolatokat ápol a magyar gazdákkal.
A Coopnál úgy vélik, hogy több mint egy évtizeddel ezelőtt vásárláskor a fogyasztók számára az ár volt a legfontosabb szempont, az kevésbé volt érdekes, hogy az adott termék magyar vagy külföldi áru-e. Ez mára megváltozott, a vásárlókban is tudatosult, hogy magyar termékek vásárlásával a magyar emberek megélhetését segítik elő.
Előnyben a hazai a SPAR-nál
„A magyar termékeket egyértelműen előnyben részesítik vásárlóink, kiváltképp a frissáru területen. Stratégiánk meghatározó eleme a frissesség, melyet a rövid ellátási lánccal vagyunk képesek garantálni, helyi termelők bevonásával, támogatva a kiváló minőségű magyar élelmiszereket és ezen keresztül a magyar agrárium szereplőit” – mondta lapunknak Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy a Századvég Gazdaságkutató Zrt. 2018. szeptember 5-én lezárt „A hazai beszállítók szerepe a kiskereskedelemben és a magyar termékek arányának növelési lehetősége” című kutatása alapján a SPAR Magyarország kereskedelmi forgalmának 87,5%-át az élelmiszerek teszik ki, amelynek 92,9%-a hazai beszállítóktól érkezik.
„A SPAR legfontosabb törekvése, hogy a vásárlók asztalára ellenőrzött – minél nagyobb arányban magyar – alapanyagokból származó, minőségi termékeket juttassunk el. Nincs ez másként a frisshús és a húskészítmények szegmensében sem, ahol a saját bicskei Regnum Húsüzemünk révén folyamatosan a fogyasztói igények változásaihoz tudjuk igazítani a termékek gyártását. Az elmúlt időszakban megnőtt kereslet miatt úgy döntöttünk, hogy bővítjük a gyártási kapacitásunkat. A cégcsoportunk tulajdonába került perbáli üzemmel kipróbált, nagy kapacitásra képes, magas minőséget szem előtt tartó egységgel bővült a SPAR-csoport, amely tovább növeli a magyar termelők lehetőségeit a piacon” – hangsúlyozta a kereskedelmi vezető, megemlítve, hogy 2020 novemberében a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. tulajdonába került a ZIMBO Perbál Húsipari Termelő Kft. perbáli üzemegysége, ami ugyancsak a magyar termékek mennyiségét növeli.
„A Hungaricool by SPAR termékinnovációs versennyel is a hazai termelést igyekszünk segíteni” – jegyezte meg Maczelka Márk. A termékverseny elsősorban a feltörekvő, piacbevezetés előtt vagy annak környékén álló hazai vállalkozókat – magyar gazdákat, családi vállalkozásokat, a magyar agrárium és feldolgozóipar résztvevőit – kívánja mozgásba lendíteni. A verseny első köre közel 300 hazai vállalkozást mozgatott meg.
Mint megtudtuk, a SPAR Magyarország és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara között hosszú évek óta kiváló a viszony. „Partnerségünk alapja a bizalom, mely megannyi közös, a magyar agráriumot támogató aktivitásban öltött testet az elmúlt időszakban” – mondta Maczelka Márk.
A Magyar Termék védjegyhasználati jogát a Magyar Termék Nonprofit Kft. tanúsítási eljárásán a SPAR tizenkilenc frisshús terméke nyerte már el, miután a nevezett termékek igazoltan Magyarországon készültek, kizárólag magyar alapanyagok felhasználásával.
A jó minőségű magyar termékek védelme, a hazai termelők támogatásának jelentősége különösen megnőtt a koronavírus okozta világjárvány miatt. A SPAR Magyarország régóta elkötelezett a hazai áruk és termelőik iránt, így a vállalat csatlakozott a Vedd a hazait! Védd a hazait! kampány őszi időszakához is. Mindemellett a vállalat részt vesz az Irinyi Terv keretében megvalósuló, 35 milliárd forint forrású Élelmiszeripari Beszállító-fejlesztési Programban is.
A METRO bővíti magyar termékkínálatát
A tapasztalatok szerint a magyar vásárlók egyre tudatosabban keresik a minőségi, hazai termékeket. Ezt támasztja alá a METRO Kereskedelmi Kft. közelmúltban elrendelt közvéleménykutatásának eredménye is. Mint megtudtuk, a magyar termékek aránya a METRO polcain átlagban közel 70%.1 Jelenleg a magyar termékek aránya a húsok és húskészítmények között a legmagasabb – tizenhárom élelmiszer termékkategóriában találhatók magyar gyártók által gyártott saját márkás termékek az áruházakban –, de a termékkör folyamatosan bővül. Az elsődleges prioritás most a tej és tejkészítmény, friss hús, húskészítmény, zöldség és a bor kategóriák, de a vállalat ezen felül más kategóriákban is szívesen fogad új partnereket a termékválaszték függvényében.
„Csak a hazai kistermelők áruival tavaly több, mint 1 milliárdos forgalmat értünk el a 13 hazai áruházunkban, ami komoly növekedés az elmúlt évekhez képest. Ezt a 2021-es évben tovább szeretnénk növelni legalább 20% -kal, újabb kis- és középtermelők bevonásával” – közölték lapunkkal.
A Tej Terméktanács legutóbbi közleményére reagálva a METRO részéről megjegyezték, hogy „míg például húsok és húskészítmények kategóriájában nagyon jól áll a cég, a tej és tejtermék kategóriában valóban tudunk még fejlődni. Folyamatosan törekszünk ebben a termékkategóriában is a hazai termékek arányának növelésére” – fogalmaztak.
Mint említették, természetesen a hazai élelmiszereknek is meg kell felelniük a METRO követelményrendszerének. A saját márkás termékekre az úgynevezett 4 pontos minőséggarancia-elv (1. Felügyelt/kontrollált gyártási folyamatok; 2. Megbízható szállítói bázis; 3. Szakértők bevonása; 4. Rendszeres termékfelügyelet) vonatkozik, melyek alapján a termékeknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük.
„Fontosnak tartjuk, hogy vevőink megismerjék a bővülő választékot, ezért folyamatosan tájékoztatjuk őket az áruházainkban elérhető magyar termékek kínálatáról. Az év során több magyar termékeket népszerűsítő kampányunk volt, április-májusban például a Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel közösen szerveztünk magyar védjegyes termékeket népszerűsítő promóciót” – közölték.
A METRO hazánkban 2013-ban indította el először az azóta is nagy sikerű, hazai kistermelőket támogató beszállítói programot, amelynek keretében több hazai kis- és középtermelő is a vállalat partnere lett, zöldség-, gyümölcs, húskészítmény, hús-, bor kategóriákban. Ezt a programot idén májusban újra meghirdették. A tervek szerint most tej és tejtermék, pék-, szárazáru kategóriákkal is bővítik a már meglévő kategóriákat. A programban 100 körüli új partnerre számítanak az elkövetkező hónapokban.
1 Magyar termékek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok kínálatában - 2020
Az adatok felvétele 2020. augusztus 11-től 2020. október 28-ig tartott.
(https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/21442/Kutatasi+jelentes+magyar+termek+arany+2020_03.pdf)
Színes a hazai kínálat az Auchanban
„Az Auchan stratégiájának központi eleme a helyi termékek és termelők támogatása” – hangsúlyozta az Auchan Retail Magyarország sajtóosztálya. Mint megtudtuk, a vállalat létrehozta a saját közvetlen termeltetési programját, amelynek középpontjában a kiváló és ellenőrzött minőség áll.
„Évről évre azon dolgozunk, hogy minél többet tegyünk ennek irányába és bővítsük a kiváló hazai termékkínálatot. Beszerzési politikánk célja a magyar termékek arányának folyamatos növelése választékunkban, a helyi beszerzési piacok felkutatása, a helyi termelők és gyártók támogatása és termékeik előtérbe helyezése lehetőleg rövid ellátási láncon keresztül” – fogalmaztak.
Az Auchannál jelenleg is olyan kiemelt figyelmet követelő programok futnak, mint például a „Gazdától az asztalig” elnevezésű aktivitás, amely egyre több területet fed le. Ma már több mint 250 magyar termelővel dolgozik együtt a cég, beszállítói programjában pedig magas minőségbiztosítási sztenderdeket állítottak fel, hogy a vásárlók a lehető legjobb minőségű hazai termékek közül tudjanak válogatni. Több mint 100 termék rendelkezik a Magyar Termék, Hazai Termék vagy a Hazai Feldolgozású Termék védjeggyel.
„A hazai beszállítóink körülbelül 15%-a gyárt saját márkás terméket a tejtermékek, húsok, halak, felvágottak, zöldségek, gyümölcsök, pékáruk, cukrásztermékek, édességek, snackek, tartós napi fogyasztású termékek, fagyasztott áruk, italok, borok, háztartási vegyiáruk, szépségápolás, állat- növényvilág kategóriájában” – ismertette az Auchan, hozzáfűzve, hogy folyamatosan fejlesztik a Gazdától az asztalig programot is, amely nemcsak a magyar termelőket támogatja, hanem a fenntarthatóság szempontjából is kiemelt fontosságú.
„2020-ban elnyertük a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjat, annak köszönhetően, hogy az elmúlt időszakban sokat tettünk a hazai termékek népszerűsítésért” – tették hozzá.
Voks a minőségre a dm-ben
„Az alapanyagok tekintetében a vásárlók elsősorban a minőségi alapanyagok mellett teszik le a voksukat, és az már a hab a tortán, ha mindez magyar eredetű” – közölte lapunkkal a dm beszerzési osztálya.
A drogérialánc szortiment menedzsereitől megtudtuk, hogy a natúr szortimentben a fő választási szempont a hatékonyság és a márka hitelessége, mely versenyben a magyar márkák az ártól függetlenül kiemelten jól teljesítenek. A természettudatos termékeket vásárlók hajlandók magasabb árat fizetni a natúr minősített termékekért.
Jelenleg nem jellemző, hogy saját márkás termékek magyar gyártóktól kerüljenek a dm polcaira, azonban a dm márkás termékek nagyrészét Európában elsősorban Németországban gyártják.
„A magyar termékek töretlen sikernek örvendenek és egyre több vásárlót hódítanak meg” – hangsúlyozták a dm részéről. Mint említették, a magyar termékek származási helyükön túl egyedi termékjellemzőik miatt sikeresek, a vásárlók „közel érzik” magukat ezekhez a márkákhoz, hitelesnek tartják az általuk közvetített üzenetet.
Mint megtudtuk, a vásárlók hajlandóak a hazai termékekre többet áldozni, azonban nem a származási hely az elsődleges a választás során. „A fenntarthatóság a kereskedőknek és a vásárlóknak egyre fontosabb, ez érződik a hazai termékek népszerűségén – ismertették. Jellemzően az élelmiszer, a natúrkozmetikum, illetve mosó-tisztítószer kategóriában számos hazai termék elérhető a kínálatunkban, amelyek nagy népszerűségnek örvendenek.”
A dm stratégiájának része, hogy a natúrkozmetika layoutban kizárólag hivatalos natúrkozmetikai minősítéssel rendelkező termékek kapjanak helyet. A vásárlók egyre tudatosabban fordulnak a természetes összetevőket tartalmazó, állatkísérlet-mentes, a fenntarthatóságot képviselő, minősített márkák felé.
A háztartási vegyiáruk tekintetében az ökológiai szempontokon túl a szerek valódi hatékonysága és egyedisége is fontos szerepet kap. Külön nagy szerencse, ha mindezek egy hazai márka logója alatt valósulhatnak meg.
„Fontos számunkra, hogy széles termékkínálatot biztosítsunk vásárlóinknak” – hangsúlyozták a dm részéről, megemlítve, hogy így a natúrkozmetikában bővelkedő magyar termékek mellett más kategóriákban is fellelhetőek hazai termékek, például szappanok, kézfertőtlenítők, tusfürdők, samponok, folyékony szappanok stb.
A dm beszerzési osztálya megemlítette: évek óta a dm natúrkozmetikum polcain elérhető Manna és Coconutoil termékek után, már a dmStart pályázatban nyertes PomPom, majd a Natics, Pödör, Dora Natura és Phi és Almost 1.618 márkák termékei is színesítik a kínálatot. A natúrkozmetikumok mellett más szépségápolási kategóriákban is fellelhetőek hazai termékek, ilyen márkák a Yamuna, Sansin, Bradolife, Varga termékek, illetve a háztartási vegyi termékek között is egyre több magyar termék kap helyet, az öko modulon a legjelentősebb a magyar jelenlét.
Vegyiáruk esetében a bolthálózat kb. felében kibővített választékkal találhatóak meg az Öko termékek, ahol a dm Start program nyertes márkái (Anandam, Greenbiotic, Cycle) mellett további hazai márkák sorakoznak fel.
A 2019-es mentes nagydíjjal jutalmazott Giraffe márka, a régebb óta ismert Dr.M illetve Herbow mosódió családok; továbbá a Sansin termékei, amely márka több termékét a polcokon lévőeken túl – a hazai piacon egyedülálló módon – utántöltő állomásból is lehet csapolni a veresegyházi üzletünkben.
(TERMÉKMIX Magazin – 2021. júniusi szám)