Napjaink e-kereskedelme még mindig nagyon gyorsan növekvő része a gazdaságnak. Olyan új módszerek jelentek meg, melyek alapjaiban változtatják meg a kiskereskedelmet. Kérdés milyen áron?

 „Azt érzékeljük, hogy a fogyasztók online vásárolnak a nagy üzletek felületein, majd kiegészítésképpen - hét közben például munkából hazafelé - bemennek egy kisebb boltba. Úgy vélem, hogy ez a fogyasztói attitűd vezet az egyre kisebb üzletek felé a hatalmas szupermarketekkel szemben” – mondta el David Jinks a ParcelHero online bróker cég piackutatási igazgatója az online vásárlás nemzetközi trendjével kapcsolatban. Nagyon úgy fest, hogy a vásárlók a jóval kisebb convenience üzleteket részesítik egyre inkább előnyben a nagy szupermarketekkel szemben. Néhány európai országban azonban a történet másképp fest.

Hollandia vs. Anglia

Hollandiában például az online élelmiszer vásárlás nem annyira erős az élelmiszerek terén. Sokkal hangsúlyosabb itt a személyes vásárlás, ami a vásárlási kultúra eltérő mivoltát is jelentheti.

Az Egyesült Királyságban a nagyobb városok körül hatalmas szupermarketek vannak, a kisebb városokban pedig apróbb üzletek, míg Hollandiában minden faluban és városban van legalább egy nagyobb méretű szupermarket ‒ viszont nincs nagy kiterjedésű hipermarket. Hollandiában a „szuperek” csak és kizárólag élelmiszert és háztartási eszközöket árulnak.

A vidéki Angliában nincs sok választásod: vagy helyi, vagy a legközelebbi város szupermarketében vásárolsz. A vidéki városok óriási többsége viszont elveszítette tradicionális élelmiszerpiacát, mindeközben pedig, amíg a népesség nőtt, addig a termelők száma változatlan maradt. Aki nem szeret, vagy tud utazni, annak az online vásárlás ideális lehet. A helyzet fonákja, hogy Nagy-Britanniában az idősebb generáció idegenkedik az online élelmiszerrendeléstől, mivel jóval egyszerűbbnek tartja a hagyományos módszereket.

Úttörő Amazon

Sokan cikkeztek már az Amazon Go-ról, ami egy olyan üzlet, ahol applikáció segítségével szkenneljük be a terméket, majd annak ára automatikusan hozzáíródik Amazon számlánkhoz. Az Amazon Go – beszámolók szerint – már Londonban keres üzlethelyiségeket. A legújabb fejlesztése az online óriásnak a gyorséttermek (Mcdrive) által elterjesztett drive thru, vagy drive-through (szó szerint: keresztül vezet) rendszer, melyet az amerikai Seattle-ben nyitottak meg. A szisztéma ideális azoknak, akik nem szeretnének otthon várni a kiszállításra, hanem a munkából hazafelé menet, vagy iskolába szállítva a gyereket, egy felvevőponton tudják átvenni a megrendelt élelmiszert egyenesen az autó csomagtartójába pakolva.

Az Amazon Prime egy órán belüli szállítást kínál, ami széleskörűen elterjedt az USA-ban és egyre népszerűbb Nagy-Britanniában. A megrendelt terméket az ajtóig szállítják egy órán belül, azonban extra díjat kell fizetni ezért a szolgáltatásért és az csak a városias körzetekben elérhető. Viszont csupán 18 hónapja indult el az Egyesült Királyságban és nagyon gyorsan elterjedt több, mint 20 városban.

Fehér holló-fehér elefánt

„Ezeknek a nagy disztribúciós centereknek a felépítése drága, de nem annyira drágák, mint a hatalmas hipermarketek és áruházak felhúzása és az onnan való kiszállítás” – magyarázza David Jinks. A központok pedig kiküszöbölik a hatalmas mennyiségű szemét keletkezését is.

„Szerintem ezek a hatalmas hipermarketek lesznek a fehér elefántok, amíg az emberek egyre növekvőbb mértékben vásárolnak online és használják a convenience üzleteket. Ezek a hatalmas üzletek kénytelenek egyben továbbra is óriási mennyiséget árulni, hogy alacsonyan tudják tartani az árakat és amennyire az árak emelkedni fognak, egyre kevésbé lesznek népszerűek és el fognak tűnni” – mondja az online kereskedelmi szakember.

Lemaradt diszkontok

Nagyon úgy tűnik, hogy a diszkontok megnyerték az elmúlt években a szupermarket háborút az Egyesült Királyságban, de mi a helyzet online fronton?

A diszkontok egyelőre kicsit lassan veszik fel a tempót az online trendek terén, a múlt évben megfizették az árát, hogy nem voltak ott idáig a szegmensben, azonban építkeznek.

A szakértő szerint a diszkontok problémája, hogy nagyon alacsony árréssel indítottak és innentől kezdve nehéz hozzá­adni a házhozszállítási költségeket: egy házhoz szállító szolgáltatás kialakítása nem olcsó mulatság.

Te adod az árut, én kiviszem

Amikor a házhozszállítási trend elkezdődött, az Amazon úgy állt starthoz, hogy már rendelkezett házhozszállító hálózattal. Ezt kihasználva leszerződött kis helyi delikátokkal is, ami mindkét félnek előnyös: a helyi üzletek igénybe vehetik az Amazon disztribúciós hálózatát, hogy a termékét kiszállítsák, és így hozzáadott értéket kínáljon a vásárlóknak; az Amazon pedig szélesebb termékkínálatot tud felmutatni a vásárlóinak.

A brit szupermarket Morrison’s is hasonlóképpen járt el: egy évvel ezelőtt bajban volt e tekintetben, ám az Amazonnal való szerződés után profitábilisnak bizonyult. A Morisson’s március 9-én ötven százalékos éves profitnövekedésről számolt be.

Itthoni trendek: negyedik az FMCG

Az online FMCG piac 2015-2016 közötti forgalma 27 milliárd forint volt, ezzel a negyedik legnagyobb szegmenst képezi az e-kereskedelmi piacon belül a játék, kultúra, műszaki cikkek, és számítástechnika mögött – derül ki a GKI Digital Kutató és tanácsadó Kft. online FMCG piacra vonatkozó kutatásából. A teljes FMCG piac 28 százalékos bővülést ért el ebben az évben és a hipermarketek fedik le a piac körülbelül 50 százalékát.   

Az összes online vásárló 75 százaléka vidékről rendel. Az FMCG vásárlók többsége pedig nő és magasabb státuszú. Így a leginkább bővülő szegmensek ennek megfelelően a hagyományosan női, háztartási, illetve szépségápolási kategóriák. A bővülés ellenére élelmiszerben a friss áru nálunk egyelőre háttérben marad, a vásárlók a tartós élelmiszereket – konzervek, ásványvíz – részesítik előnyben, valamint a kozmetikumokat.

tabla online2

„A hipereknek azért is nagyon fontos az online, mivel új vásárlókat tudnak megszólítani vele, a termékeket tekintve padig azt lehet látni, hogy a prémium kategóriák irányába is el lehet mozdulni a vásárlásnak ezzel a módjával” – mondta el Madar Norbert, a GKI digital ICT üzletágvezetője. A fő vásárlóréteg is alátámasztja ezt: elsősorban olyan fogyasztók vásárolnak online mindennapi fogyasztási cikkeket, akik tudatosabb netes vásárlók, magasabb státuszúak – és biztos, hogy nem élelmiszerrel kezdték a webes vásárlást.

tabla online3

A diszkontok itthon is hátrányban vannak ezen a téren. A diszkontosodás tehát – a mindenből inkább kevesebbet és olcsón - az online piacon nem érvényesül. A nagy diszkontláncoknak az az érdeke, hogy közelebb vigyék a háztartásokhoz az üzleteket, így az online egyrészt semmissé tenné ezeket a fejlesztéseket, másrészt pedig a diszkont árú termékek egyáltalán nem biztos, hogy vonzóak lennének az online vásárlórétegnek. A diszkontoknak így nem annyira sürgős fejlesztés az online, mint például a hipereknek. 

A nagy drogériáknak – és különösen beszállítóiknak – viszont óriási lehetőség egy webáruház, mivel a hatalmas választék és a kevés polchely kiegyensúlyozója lehet a virtuális kosár.

 

(TERMÉKMIX - 2017. áprilisi szám)