Áruvédelmi körképünkben azt vizsgáltuk, hogy az FMCG-szektorban milyen lehetőségek vannak arra, hogy a kereskedők megóvják a bolti árut a lopástól, hogyan változnak az üzletek igényei, és a piaci szereplők milyen megoldásokat kínálnak nekik.

Egyre több terméket látnak el az üzletek áruvédelmi, lopásgátló rendszerekkel. Erre azért van szükség, mert becslések szerint az üzletekből, raktárakból, vagy szállítás közben valamilyen módon eltűnt áru értéke akár a százmilliárd forintot is elérheti évente.
Az áruvédelmi piac hazai szereplői szerint már az FMCG-szektorban is keresik a komplex informatikai megoldásokat, amelyekkel akár a vásárlók szokásait is jobban megismerhetik az üzletek. Ez pedig előnyt adhat a versenytársakkal szemben.

Egyedi megoldások az egyedi igényekre
Őrs Tünde, a SPIE Agis Fire&Security Kft. retail ­üzletág igazgatója elmondta, hogy a technikai fejlődés ellenére a csak mechanikai védelem nem elegendő az üzletekben, hiszen élőerő szükséges például az áruvédelmi etikettek felhelyezéséhez és levételéhez. A költséghatékonyság miatt az áruvédelmet már olyan kiegészítő szolgáltatások támogatják, mint az analitikák, vevőszámlálás, hőtérkép, vagy az RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) megoldások.
A SPIE törekszik az egyedi megrendelői igények kielégítésére és kifejezetten az FMCG területen jelentkező, speciális áruvédelmi megoldások kidolgozására.
„Egyedi megoldásaink között említhetném a szalámi vagy a kihelyezett áruk védelmét, a rejtett típusú áruvédelmi kapuk beépítését, speciális áruvédelmi gyűrűk gyártását, illetve a kisméretű és finom kozmetikai termékek védelmére egyedi címkék gyártását” – sorolta.
Őrs Tünde elmondása szerint a komplex megoldásokra egyre nagyobb az igény a kereskedelemben.
„Megrendelőink szeretnék, ha az áruvédelem már többet nyújtana a lopás elleni védelemnél, ezért már az áru útját is tudjuk követni a gyártástól egészen a végső megvásárlásig. Mialatt az áru a raktárba kerül, útközben ­kamion-megfigyelő (kamerás) rendszerünk kíséri, a raktárban, logisztikai központokban pedig telepített áruvédelmi antennáink. A kiskereskedelmi egységekben az AM (akuszto-magnetikus) és RF (rádiófrekvenciás) rendszerű áruvédelmi kapuink vigyáznak az árukészletre” – magyarázta.
A védelmen túl kamera rendszerek és speciális belépési jogot biztosító rendszerek telepítésével segíti a SPIE az üzleteket.

Nő az igény a komplex szolgáltatásokra
Az elektronikus áruvédelmi rendszereknél új megoldásuk a komplex áruvédelmi kapu, amely már a beépített RFID olvasót is tartalmazza. Szintén új szolgáltatásuk, hogy az önkiszolgáló kasszák megjelenésével – együttműködve pénztárgépgyártó vállalatokkal – olyan komplex megoldást nyújtanak, hogy a vásárló egy mozdulattal tudja hatástalanítani az áru­védelmi címkét, amivel költséget tud megtakarítani a kereskedő, hiszen nincs szüksége emberi tényezőre a hatástalanításhoz.
Megjegyezte, hogy újdonság a piacon, hogy a forráscímkézéshez már egyedi címkéket is tud a SPIE gyártani, például a termék logóját, színét is feltüntetve rajta. Van olyan áruvédelmi címkéjük, amely az AM és RF jelet is tartalmazza, ez a ComboTag.
Elmondása szerint a vevők igénye egyértelmű változást mutat a komplex szolgáltatások irányába.
„Elvárják, hogy a megvásárolt áruvédelmi folyamat beépüljön a kereskedelmi és marketing folyamataikba, azokból analitikát készíthessenek és megváltoztathassák például egy termék helyét a polcokon. Ezekre az igényekre fejlesztették ki gyártóink a hőtérképes megoldásokat, a vevőszámlálókat, a vásárlói út megfigyelését nyújtó, analitikai rendszereket” – mesélte.
Minden rendszerüket és terméküket úgy alakították ki, hogy azok működőképesek legyenek a legkisebb és a legnagyobb kereskedelmi egységben is. Kiegészítő szolgáltatásaik közé tartozik a díjmentes helyszíni felmérés és tanácsadás, a teljeskörű tervezés, kivitelezés, oktatás, online felügyelet és hibaelhárítás, a 24 órás hibabejelentés, és a folyamatos áruvédelmi címke ellátás. Segítik a kereskedőket és gyártókat abban, hogy közösen találják meg a lehető legjobb megoldást termékeik védelmére.

Tudatos és következetes védelem
Mautner Miklós, a Shopguard Hun­gary Kft. ügyvezetője elmondta, hogy az ismeretlen eredetű hiányok visszaszorításának igénye egyidős az önkiszolgáló kereskedelem megjelenésével, így az áruvédelem általában egy hosszabb távú biztonsági stratégia része.
„A Shopguard Hungary teljes körű, személyre szabott megoldásokat kínál, amelyek alapvetően a veszélyeztetett termékek tudatos és következetes védelmére épülnek” – fogalmazott.
Úgy véli, az üzletek a szakértelmük, innovációik és a több évtizedes tapasztalatuk miatt keresik őket főként. A szeszes italok védelme például folyamatosan napirenden van a boltokban.

Nem az alapterület a fő szempont
Hangsúlyozta, hogy folyamatosan fejlesztenek, hogy a rendszereik egyre hatékonyabbá váljanak. Ezzel párhuzamosan a vevőik igénye folyamatosan nő ezekre a berendezésekre.
„Az eltérő méretű, típusú üzletek eltérő igényeinek kiszolgálásakor megtervezzük az ideális rendszert a felhasználó elvárásai alapján. Nem csak az eszközt, hanem folyamatos támogatást is biztosítunk” – közölte Mautner Miklós.
Az FMCG szektor üzletei (szupermarketek, nagykereskedések, drogériák, kisboltok) részéről a kis méretű, de nagy értékű áruk, illetve a drága italok védelme van a fókuszban. Véleménye szerint nem a boltok mérete számít a megfelelő védelem kialakításakor.
„A hiány mértéke az, ami meghatározó, nem a bolt alapterülete” – magyarázta.
Egy kis üzlet tulajdonosának azt kell felmérnie, hogyan tudja a bolt életébe illeszteni az árubiztonság folyamatát.
A Shopguard Hungary Kft. az apró termékekre többek között kis méretű áruvédelmi címkéket, törhetetlen dobozokat, egyéb speciális megoldásokat kínál. Kiegészítő szolgáltatásként folyamatos tanácsadást és konzultációt biztosítanak.
„Senkinek nem engedjük el a kezét a használat vagy üzemeltetés során, de nem a technológiák műszaki ismertetésével fárasztjuk, hanem a megoldással tesszük elégedetté ügyfeleinket” – tette hozzá az ügyvezető.

„Beköltözött” az informatika az antennákba
Taferner Béla Simon, a Wega Tech Kft. ügyvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy hazai becslések szerint 100 milliárd forintos nagyságot jelent Magyarországon a kereskedelmi lopás mértéke.
A Wega Tech az FMCG-szektornak főként AM- és RF-rendszereket kínál, de a portfóliójukban van EM, vagyis elektromágneses készülék is. Ez utóbbit főleg az apró, vagy fémtartalmú termékeknél alkalmazzák. Antennás áruvédelmi rendszereket kínálnak, amelynek a kiegészítő tartozékai egyre profibbak lettek az utóbbi években.
„A csipogó, villogó, esetleg reklámfelületet tartó, kijáratnál vagy kasszáknál elhelyezett áruvédelmi detektorok, amelyeket antennáknak szoktunk nevezni, informatikai eszközökké váltak” – magyarázta.
A készülékeik képesek a profi tolvajok által okozott külső zavarok kijelzésére és a távoli, gyors szervizelésre. Emellett komplex analitikát, hőtérképet nyújtanak a boltba betérő vendégekről, a vásárlási szokásokról, hogy melyik részen, mennyit tartózkodtak a boltban a vásárlók.

Mesterséges intelligenciával a tolvajok ellen
A Wega Tech idén tavasszal megnyerte az IOT Live Shown a nagydíjat termékével, amely személyazonosítás nélkül a mesterséges intelligencia révén képes azonosítani a gyanús mozdulatokat.
„A meglévő kamerarendszer képeiből csak azokat ­tárja elénk a szoftver, ahol éppen lopnak. Nem kell több ­millió képet megnézni naponta, hanem valós időben kapjuk a tabletre, számítógépre a kivonatot, ami megmutatja, ha vala­mit éppen ellopnak” – magyarázta.
Úgy véli, nagyon fontos, hogy az áruvédelem megóvja a termékeket a profi tolvajoktól, akik a régi technológiai megoldásokat könnyedén kijátsszák. Erre alakították ki EAS+ (Electric Article Surveillance/Elektromos Cikkek Felügyelete) termékkörüket, ami vevőanalitikát, távoli hozzá­férést is nyújt.
Minden beüzemeléshez átfogó oktatást biztosítanak, amit kiegészítenek újabb foglalkozásokkal. Ahogy mondja, az ügyfeleiknek problémája van, amire ők tudják a megoldást, de időnként ellenőrizni kell, hogy az üzlet jól használja-e a technológiát.

 

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. szeptemberi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: