Az Edge by Ascential 2020. augusztusában közzétett „Discount Channel Report” című kutatásában áttekintést nyújt a világszerte aktív diszkontok helyzetéről. A diszkont üzletformátumok az előrejelzés szerint minden más értékesítési csatorna növekedését meghaladják, amelyek elsősorban a helyhez kötött kereskedelemre támaszkodnak.
Az alacsony ár évtizedekig a diszkontok legfontosabb ismertetőjegyének számított, de ezek az üzletformátumok immár új trendek útját is egyengetik, ilyen például a biotermékek. Az Edge by Ascential 2020. augusztusában közzétett „Discount Channel Report“ című kutatásában aktualizált áttekintést nyújt a világszerte aktív diszkontokról.
Ha összehasonlítjuk az értékesítési csatornákat, ennek az üzletformátumnak a jövője többnyire pozitívnak tűnik. A pandémia kitörése előtt a diszkontokra vonatkozó 2020. évi növekedési előrejelzés 4,5%-os volt, ez a növekedési ráta a járvány után idén 8,5%-ra emelkedhet. Ennél magasabb értéket előreláthatólag semmilyen más értékesítési forma nem fog elérni. Eltekintve az online kereskedelemtől (Amazon, JD.com, Alibaba), mely ágazatnak a szakértők erre az évre 34,2%-os forgalomnövekedést jósoltak, a diszkontok vezették azoknak az értékesítési csatornáknak a rangsorát, amelyek elsősorban a helyhez kötött kereskedelemre támaszkodnak.
A szakértők előrejelzése szerint a növekedés világszerte 19,4 milliárd dolláros (16,3 milliárd euró) forgalomnak felel meg. Ezt az értéket jelentősen növeli a még mindig megfigyelhető árufelhalmozás, a házon kívüli fogyasztás korlátozása és a helyi üzletek és gyártók előnyben részesítése.
Oroszországban várható a legjelentősebb növekedés
A németországi élelmiszer-kereskedelem forgalmának csaknem 50%-át a diszkontok bonyolítják. Más országokban egyéb kereskedők jelentősen csökkentik ezt a dominanciát. Pusztán a számokat tekintve nem meglepő, hogy a diszkontok várható forgalma Németországban ebben az évben „csupán” 5,1%-ra emelkedhet.
A piackutatók a legmagasabb növekedési rátára (16,1%) többek között a Monetka diszkontnak köszönhetően Oroszországban, valamint Nagy-Britanniában számítanak, ahol a német diszkontok jelentős összegeket oroztak el a szupermarketektől, az Aldi, a Lidl 9,2%-kal növelhetik forgalmukat. Bár Brazília más magyarázatot adhatna a diszkontok várható forgalomnövekedésére, de ez ebben az országban kizárólag a koronajárvány terjedésének köszönhető. A pandémia előtt a piackutatók ezen üzletformátumok forgalmának 0,9-os visszaesésére számítottak.
A szakértők már több alkalommal azt jósolták, hogy a német diszkontok hazai pályán hamar átlendülnek az expanzió csúcspontján, erre azonban a mai napig nem került sor. A piackutatók az elmúlt két évben arra számítottak, hogy a klasszikus szupermarketek növekedése jelentősebb lesz, mint a diszkontoké és piaci részesedést fognak visszaszerezni.
Ezzel szemben a diszkontok az üzletek modern berendezésébe, a friss és a népszerű árukészletekbe fektettek be, és immár az online kereskedelem sem új terület a számukra, ez azonban csak korlátozottan érvényes az élelmiszerek tekintetében. Itt ugyan a diszkontok éves szinten 10,5%-os forgalomnövekedést mutatnak, ez azonban csupán 0,6%-os forgalomrészesedésnek felel meg. Ezek az üzletek gyakran logisztikai specialistákkal lépnek szövetségre, hogy növeljék online forgalmukat, bár néhányan közülük ezzel párhuzamosan saját kapacitásaik felépítésébe is invesztálnak.
A német diszkontok vezetnek
Eddig a diszkont szektorban globálisan természetesen az Aldi vezette a piacot, ez azonban mintegy 2 éve megváltozott, azóta a Schwarz Gruppe tölti be ezt a szerepet (a Lidl a Kaufland nélkül). A Lidl 94 milliárd dolláros (79 milliárd euró) éves forgalmával 2019-ben átvette a vezetést, őt követi az Aldi (92 milliárd dollár/74 milliárd euró).
A piackutatók számítása szerint ez az előretörés idén még jelentősebb lesz. A szakértők előrejelzése szerint a Lidl 2020-ban 103 milliárd dolláros (86, 8 milliárd euró) forgalmat bonyolíthat, miközben az Aldi 99 milliárd dolláros (83,4 milliárd euró) bevételt érhet el. A Lidl üzletek forgalma előreláthatólag világszerte 4,3 milliárd dollárral (3,62 milliárd euró euró) emelkedhet, ez az érték az Aldi esetében 3,2 milliárd USA dollár (2,7 milliárd euró) lehet.
Az előrejelzés szerint az USA-ban aktív diszkontok, a Dollar General és a Dollar Tree a 3. és a 4. helyre pályázhatnak, forgalmuk pedig elérheti a 31, illetve 25 milliárd dollárt (26,13, illetve 21,07 milliárd euró).
Ezenkívül a koronavírus-járvány miatt ezek az üzletformátumok további 400, illetve 500 millió dollárral (337, illetve 421 millió euró) növelhetik forgalmukat. Bár a Walmart régóta a világ legnagyobb diszkontjaként ismert, a piackutatók csak feltételesen sorolják a hard diszkontok közé, ide csupán a Walmart leányvállalata, a mexikói Bodega Aurrera kerülhetett be.
Németország továbbra is a diszkontok anyaországa marad
Ilyen gyorsan a toplistán szereplő 8 diszkont sorrendje sem fog változni: 1. Lidl, 2. Aldi (Dél és Észak), 3. Dollar General, 4. Dollar Tree und Family Dollar 5. Bodega Aurrera 6. Netto, 7. Biedronka, 8. Penny.
Az okok, amiért ezek a kereskedők a jövőben is piacvezetők maradhatnak:
- Nagyság (vásárlóerő, árdiktálás)
- Hosszú távú növekedési potenciál
- Az e-kereskedelem erősödése
- Még nem kiaknázott nonfood potenciál
- Erős pozíció kiépítése az elfoglalt országokban
- A legmodernebb technológia és digitális integráció
- Árulogisztika – helyi ellátás
- Vásárlói hűségprogram.
Ha összehasonlítjuk a Lidl-t és az Aldi-t, a két versenytárs minden kategóriában azonos eredményeket ért el, kisebb különbségek figyelhetőek meg a „Legmodernebb technológia” (A Lidl 2, az Aldi pedig 1 pontot szerzett) és az „Árulogisztika-helyi ellátás” kategóriákban (Az Aldi 3, a Lidl pedig 2 pontot szerzett).
Elsővé válni
A vezető diszkontok természetesen nem engedhetik meg maguknak, hogy elmaradjanak a szupermarketek modern vívmányai mögött, ide tartozik például a saját fizetési rendszer.
A Lidl Spanyolországban és Lengyelországban QR kódon alapuló, Lidl Pay elnevezésű fizetési rendszert vezetett be. Ezen a téren a digitális árengedményeket is számításba kell venni. Emellett a vállalat Európában a vásárlói hűség megszilárdítása érdekében jutalmazási rendszert vezet be Belgiumban, Spanyolországban, Lengyelországban, Dániában, Hollandiában és Szlovákiában. Azok a vásárlók, akik ezt az applikációt használják, hetente akár 10 euró árengedményt is kaphatnak a megvásárolt termékek árából, valamint digitális receptek és a plusz információk is az ígért előnyök közé tartoznak.
Az Aldi Nagy-Britanniában self-checkout technológiát szerelt fel, amely elsősorban kisebb londoni üzleteiben teszi lehetővé azt, hogy a vásárlók időt takarítsanak meg. Ausztráliában az Aldi a 'Health Pics' elnevezésű applikációt ajánlja, amely a felhasználóknak számtalan alternatívát kínál arra, hogy egészségesen táplálkozzanak. Az I Penny 100 német üzletében vezette be az okostelefonon keresztül történő selfscanning rendszert, amelyet a Scan & GO névre keresztelt. Az amerikai diszkont, a Dollar General digitális lehetőségeinek tárházát bővíti, a vásárlók online megrendeléseiket a legközelebbi üzletben vehetik fel. Az ehhez használt applikáció lehetővé teszi a vásárolt mennyiségek és az összeg áttekintését. Ezek a vívmányok a „cart calculator“, illetve a „scan & go“ elnevezéseket viselik. Ezzel egyidejűleg arra is felhívja vásárlói figyelmét, hogy mely termékekre kaphatnak árengedményt.
A Lidl Franciaországban testápolási termékeire extra kereskedelmi applikációt alakított ki, amelyen keresztül a vásárlók olyan termékeket is megrendelhetnek, amelyek a vállalat üzleteinek aktuális kínálatában nem találhatóak meg. A mexikói Bodega Aurrera számtalan non food termékkel bővítette élelmiszer árukészletét. A vevők online rendelhetik meg az üzletekben nem kapható technológiai-, ruházati- vagy sportcikkeket. A vállalat Mexikóban arról híres, hogy különösen alacsonyak az árai. Az „Essenciales” (létszükséglet) kategória 125 termékének ára 60 napon át stabil marad. A vállalat legolcsóbb termékének ára átszámítva 0,15 USA dollár (0,13 euró). Az Aldi bővíti áruátvételi szolgáltatását az Instacarttal és 600 amerikai üzletében, 35 államban fogja azt biztosítani vásárlói számára.