Hogyan ítélik meg a holland fogyasztók a szupermarketeket, amelyekben vásárolnak és mi a fontos számukra? Ezekre a kérdésekre keres választ a holland Deloitte egyik tanulmánya. A helyhez kötött kereskedelem friss részlegeivel és vásárlói élményekkel szerez plusz pontokat, ezzel az online kereskedők nem tudnak lépést tartani.

A Deloitte tanulmánya szerint 10-ből 9 holland vásárló intézi az élelmiszerek beszerzését szupermarketekben, ennek oka az, hogy a szupermarketek a lakóhelye közelében találhatóak, a bevásárlás az ilyen üzletekben élvezetesebb, és a vevők a vásárlás előtt megfoghatják a friss termékeket.

Minden tizedik online is

A vásárlók 8%-a kapcsolja össze a helyhez kötött üzletekben és az online történő vásárlást, és a megkérdezettek mindössze 0,5%-a vásárol kizárólag az interneten.

Minden tizedik fogyasztó vásárol alkalomadtán online. Bár a vevők egyre elégedettebbek az internetes szupermarketekkel, az online rendelések értéke 3,3%-kal 64,56 euróra csökkent. Mindazonáltal az elmúlt évhez képest sokkal több megkérdezett nyilatkozta azt, hogy a jövőben szándékában áll online vásárolni.

A rendeléskor kedvenc szupermarketjüket részesítenék előnyben, de akár más kereskedő is szóba jöhet. Az online vásárlók előnyben részesítik a házhozszállítást.

A termékek felvétele az átvevő pontokon kevésbé népszerű, és csak minden hetedik vásárlónál jöhet szóba. A vevők ebben az esetben különösen az átvevő pontokon szabott díjakat kifogásolják. Minden negyedik fogyasztó használ szupermarket appokat, különösen akkor, ha tájékozódni szeretne a kereskedők ajánlatait illetően. Az Albert Heijn Appie-App-ja ezen a téren kiemelkedő helyen áll.

Heti 93 euró

A fogyasztók továbbra is elsősorban prospektusok alapján tájékozódnak a szupermarketek aktuális ajánlatait illetően. Az előző évvel ellentétben azonban egy adott prospektus vonzó ajánlatai már nem szolgáltatnak okot arra, hogy emiatt a vevők másik üzletet keressenek fel.

A szupermarketben elköltött átlagos kiadások összege – az üzletekben és online egyaránt – hetente átlagosan 93 euró. A fogyasztók az összeg 2/3-át az elsődleges, 24 eurót a másodlagos, 16 eurót pedig a harmadlagos szupermarketekben költik el. Ennek során az üzletek közötti ingázás jelentősen csökkent.

Továbbra is nő azon vásárlók száma, akik azt jelölték meg, hogy csak egyetlen üzletben vásárolnak. A megszokott szupermarketben a vevők hetente kétszer, a többiben hetente egyszer vásárolnak, elsődleges szupermarketként leggyakrabban az Albert Heijn-t, a Jumbo-t és a Lidl-t jelölték meg, az Aldi-t és a Lidl-t pedig gyakran másodlagos lehetőségként. Az előnyben részesített üzletek a „jó” minősítést zsebelhették be.

Fontos az ár és a távolság

A vásárlók számára egy jó szupermarket esetében a legfontosabb szempont az ár, és ennek viszonylagos jelentősége egyre nő. Második helyen az üzlettől való távolság áll. További kritériumok, amelyek döntő szerepet játszanak egy szupermarket megítélésében: a gyümölcs- és zöldségrészleg árucikkeinek minősége, rövid sorok a kasszánál, a barátságos személyzet és a díjmentes parkolási lehetőség. A kínálat felmérése során döntő szerepet játszik a friss termékek minősége. Első helyen jelölik meg a vásárlók a gyümölcsök és a zöldségek minőségét, ezt követi ezen termékek bőséges választéka, a jó minőségű hús és a húsfélék és ezek széles választéka, a saját márkás termékek minősége és kínálata, ezenkívül a kenyér és pékáruk minősége és megfelelően széles választéka.

A megkérdezettek szerint az Albert Heijn, a Jumbo és a Lidl rendelkezik a legjobb árukészletekkel. Ezenkívül a vásárlók az Aldi-t és a Lidl-t említik, ahol nem csupán a kínálat miatt vásárolnak. A tanulmány továbbá arról tudósít, hogy a holland fogyasztók tudatosabban táplálkoznak. A táplálkozási irányzatok, mint például az elmúlt évben megújított „Scheibe von Fünf” ma minden ötödik vásárló számára játszik szerepet a vásárlás során. Ez a 2016-os véleményekhez (a vásárlók 4%-a számára játszott szerepet a döntésben) képest óriási növekedésnek számít.

Nő a jelentősége a vállalatok társadalmi felelősségének is: a tavalyihoz képest több megkérdezett jelölte meg azt, hogy arra is figyel, hogy egy adott szupermarket a közelben vagy társadalmi szinten támogat-e különböző kezdeményezéseket.

A helyhez kötött kereskedelem Hollandiában nagy népszerűségnek és hűséges vásárlóknak örvendhet. A vásárlói élmény mellett a fogyasztók döntésében elsősorban a friss részlegek minősége játszik szerepet. Ezen a téren a helyhez kötött üzletek egészen jól megállják helyüket online versenytársaikkal szemben.

A sok üzlet és a széles kínálat szintén a helyhez kötött kereskedelem mellett szól. Mindazonáltal a szupermarket láncoknak arra kellett berendezkedniük, hogy az elektronikus kereskedelem ugrásszerű növekedése várható, ezért a jövőben ezt a csatornát is érdemes használniuk.

 

Tabla 1

Tabla 2

Tabla 3

(forrás: LP International)