A helyiek jobban kedvelik az amerikai kávézólánc különlegességeinél a hagyományos, erősebb helyi kávét, amelyet jellemzően Robusta kávébabból készítenek.
A Starbucks már tíz éve van jelen Vietnámban, de úgy tűnik, hogy az amerikai kávézólánc nem tudta meghódítani a helyieket. Annak ellenére, hogy a vietnámiak szeretik a kávét – írja a BBC.
A lap idézte az Euromonitor International felmérését, amely szerint a Starbucks 2022-ben a vietnámi 1,2 milliárd dolláros (934 millió font) kávépiacnak mindössze 2%-át tette ki. A hálózatnak jelenleg 92 üzlete van az országban, ami kevesebb mint egy üzletet jelent egymillió lakosra vetítve. Thaiföldön és Indonéziában ez az arány hét, illetve kettő. Nathanael Lim, az Euromonitor International elemzője szerint a Starbucks helyi piaci részesedése továbbra is korlátozott, mivel a fogyasztók a helyi kávéízeket részesítik előnyben.
Bár a Starbucks a BBC-nek azt nyilatkozta, hogy elkötelezett a hosszú távú vietnámi befektetések mellett, azt nem közölte, hogy nyereséges-e az országban. Ennek ellenére még mindig jobban teljesített más nemzetközi versenytársakhoz képest. Egy másik amerikai láncnak, a The Coffee Bean & Tea Leafnek 15 év után is csak 15 üzlete van Vietnámban. A kínai tulajdonú pedig Mellower Coffee nemrég jelentette be, hogy négy év után bezárja vietnámi üzleteit, míg az ausztrál Gloria Jean's 2017-ben hagyta el Vietnámot.
Valószínűleg mindannyian ugyanazokkal a kihívásokkal szembesültek, mint a Starbucks, miközben Vietnám a világ második legnagyobb kávéexportőre.
A lap szerint ennek oka abban keresendő, hogy a nagy láncok kínálata drágának számít a vietnámi piacon, de maga a kávézás nem jelent luxust abban az országban, ahol a kereskedők az utcán, kocsikból, gyakran olcsó, apró műanyag asztalokon is kínálják a kávét. Emellett sokan inkább a hagyományos vietnámi kávét kedvelik, amelynek elkészítéséhez egy bádogszűrőt helyeznek egy pohárra, majd forró vizet öntenek a kávészemekre. Körülbelül 10 percbe telik, amíg a főzet az alatta lévő pohárba csepeg. Az italt hidegen vagy melegen, sűrített tejjel vagy anélkül fogyasztják.
A francia gyarmatosítók a 19. században vitték be a kávét Vietnámba. Az első növény Arabica fajta volt, de az nem alkalmazkodott jól az ország talajához és forró és nedves éghajlatához. Aztán évekkel később a franciák Robusta növényeket vittek, amelyek már jól fejlődtek ott is. Ez az a kávé, amely ma is népszerű Vietnámban. A Robusta több koffeint tartalmaz, és erősebb, keserűbb az íze. A Vietnámban évente elfogyasztott kávé 97%-a – mintegy 200 000 tonna, vagyis fejenként 2 kg – a Robusta fajtából származik. A Starbucks azonban kizárólag Arabica kávébabot használ.
Ugyancsak fontos szempont, hogy egy közepes méretű ital a Starbucksban körülbelül 90 000 vietnámi dongba (3,8 dollár) kerül, miközben az átlagos havi bér mindössze 345 dollár körül van az országban.