Lengyelországi részlegének eladását mérlegeli a Tesco csoport, amely „problémákkal küzd” - adta hírül anonim forrásaira hivatkozva pénteken a Bloomberg ügynökség. Az áruházlánc leginkább a brit piacra, illetve azon országok piacára akar koncentrálni, amelyek ígéretesebbnek tűnnek, mint a lengyelországi. A kiskereskedelmi vállalat nem kommentálta a hírt.

A Bloomberg szerint az üzletlánc folyamatosan elemzi a lehetőségeit, illetve a folyamat kezdeti fázisban tart. Az ügynökség hangsúlyozta, hogy bár a Tesco lengyelországi részlegének eladására vonatkozó döntés abszolút napirenden van, végül mégsem biztos, hogy valaha megszületik.
Néhány éve, de leginkább a 2015-ös évtől rendszeresen port kavar annak híre, hogy a Tesco a Lengyelországból való kivonulást fontolgatja. Azóta, hogy az üzletlánc felfüggesztette a fejlesztést Lengyelországban, nagy szerkezetátalakításba is kezdett: áruházakat kezdtek bezárni - a mai napig több mint 100 létesítményt számoltak fel -, csökkentette áruházainak területét, ingatlanokat árusítanak és tömegével bocsájtják el dolgozóikat. A Tesco bezárta poznani elosztó központját is, illetve csökkentette a gliwicei raktár használatát. A cég legutóbb öt üzletet adott el a Kauflandnak.

Az elmúlt időszakban a lengyel WH, azaz wiadomosci handlowe portálon is többször tájékoztattak arról, hogy a Tesco központja a lengyelországi részleg eladását fontolgatja, de a mai napig semmilyen döntés nem született ebben az ügyben. Matt Simister, a Tesco közép-európai vezérigazgatója még 2018 áprilisában hivatalosan arról nyilatkozott, hogy a cég nem tervezi az üzletág eladását Európának ezen a részén.
A Tesco lengyelországi szerkezetátalakítása pozitív eredményeket is hozhat, tény viszont, hogy a céget erősen hátráltatja a vasárnapi nyitva tartás tilalma. A Tesco áruházak Lengyelországban leginkább szupermarket és hipermarket formájúak, azaz olyan létesítmények, amelyek a vasárnapi zárva tartás miatt ezeken a napokon tulajdonképpen el lettek lehetetlenítve, nem tudnak bevételt termelni. Az áruházlánc elszalasztotta azt az alkalmat, amikor diverzifikálni kellett volna az üzletágat, és a convenience üzletekre összpontosítani, úgy ahogy a Tesco azt anyaországában, Nagy-Britanniában tette a Tesco Express koncepcióval.

A hipermarket forma Lengyelországban az utóbbi években vagy szűkült vagy jelentéktelen mértékben növekedett csak. A lengyelek egyre gyakrabban mondanak le a hosszú, családi „nagybevásárlásokról” melyet javarészt a nagyobb áruházakban intéztek, ehelyett egyre inkább és egyre gyakrabban az otthonukhoz legközelebbi üzletekben bonyolítják le a beszerzést, hiszen az időmegtakarítás egyre kardinálisabb szempont a vásárlóknál, mint a pénzmegtakarítás.
A Tesco eladásának esetleges folyamata során problémát jelenthet a lengyel fogyasztóvédelmi hivatal jóváhagyásának megszerzése is. A hipermarketek „tortáján” Lengyelországban csak néhány szereplő osztozik: öt évvel ezelőtt, amikor az Auchan megvásárolta a Realt a Metro Csoporttól - a fogyasztóvédelmi hivatal feltételes beleegyezésével és nyolc létesítmény viszonteladásának tilalmával -, sejteni lehetett, hogy az úgynevezett big-box formátumú üzletek további megszilárdítása nehézségekbe fog ütközni. Ez azt jelenti, hogyha a Tesco tényleg tervezi a Lengyelországból való kivonulást, akkor az áruházláncot nem egészben, hanem részletekben kellene eladnia.

A Tesco a 2018/2019 pénzügyi év második felében néhány év óta először jegyzett Lengyelországban „kis nyereséget”. „Az üzletág átalakulásának két éve után a Tesco Közép-Európában kezd visszatérni eredeti pályájára” – mellyel kapcsolatban örömét fejezte ki Dave Lewis, a Tesco Csoport elnöke. Hangsúlyozta, hogy ez Lengyelországra is vonatkozik, amely korábban le volt maradva.

A Tesco öröme azonban nem tartott sokáig: a 2019/2020-as pénzügyi év első negyedéve a Tesco számára nagyon nehéz volt. A Tesco értékesítése a közép-európai régióban (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország) 7,9 százalékkal csökkent, míg eközben a Tesco Csoport teljes bevétele 0,4 százalékkal növekedett. A Lengyelországban visszaeső értékesítés - figyelembe véve az üzletek zárva tartásának és a kereskedelmi napok korlátozásának következményeit - hozzájárult ahhoz, hogy Közép-Európában kb. 4 százalékkal csökkent az értékesítés, magyarázta a Tesco.
A Bloomberg szerint a Tesco Lengyelországban a teljes tavalyi pénzügyi évben 1,9 milliárd font forgalmat generált, míg 11 millió font működési veszteséget könyvelt el.

Forrás: Bloomberg,WH