A Tesco elkötelezett az ENSZ fenntartható fejlődés céljai mellett és megtesz mindent annak érdekében, hogy 2030-ra az egy főre jutó globális élelmiszer-pazarlást a felére csökkentse. Ezt a közelmúltban publikált Élelmiszer-hulladék jelentés eredményei is bizonyítják, amelyet a mai napon Dave Lewis, a Tesco Csoport vezérigazgatója New Yorkban, az ENSZ-ben is bemutat.
Az áruházlánc csupán két év alatt 47 százalékkal csökkentette a közép-európai működésében keletkező élelmiszer-hulladékot. 2019. szeptember 24. Minden évben a világon megtermelt élelmiszer egyharmada hulladékként végzi. Ez 1,3 milliárd tonna élelmiszert jelent, amelynek előállítása időt, energiát és pénzt emészt fel, és amelyet jobban fel lehetne, illetve fel kellene használni. A pazarlás jelenlegi mértéke elfogadhatatlan, és még inkább lesújtó,ha figyelembe vesszük annak erkölcsi oldalát, valamint környezetkárosító hatásait is. Bár az élelmiszer-hulladék mennyiségének 2030-ra történő megfelezésére tett előrelépések folyamatosak, a Champions 12.3 elnevezésű, élelmiszeripari vezetőkből álló szövetségéves jelentése szerint a fejlődés nem a szükséges ütemben zajlik. Ha időben el akarjuk érni az ENSZ 12.3-as fenntartható fejlődési célját, fontos lenne, hogy a kormányok és a vállalatok is alkalmazzák az „ami mérhető, az kezelhető” megközelítésen alapuló akciótervet, és nyilvánossá tegyék az élelmiszer-pazarlással kapcsolatos adataikat.Az élelmiszer-pazarlás elleni összefogás szeptember 23-24-i éves rendezvénye egybeesik az ENSZ 72. közgyűlésével, ahol kiemelték, hogy a Tesco Közép-Európában nemrég elért, élelmiszer-pazarlás elleni eredménye jó bizonyíték, az “ami mérhető, az kezelhető” módszer működésére.Csehországban és Szlovákiában a Tesco már elérte a fenntartható fejlődés 12.3-as célját, Lengyelországban és Magyarországon pedig nagyon közel áll ahhoz, hogy hamarosan elérje.A Tescónál nincs idő a pazarlásra.Az áruházlánc elkötelezett az élelmiszer-hulladék mennyiségének visszaszorítása mellett a termelés során, az üzletekben és a háztartásokban egyaránt. Az ENSZ 12.3-asfenntartható fejlődési célkitűzésével összhangban 43 százalékkal csökkentette az élelmiszer-hulladékmennyiségét saját működésében az elmúlt két év alatt, mióta először nyilvánosságra hozta az erre vonatkozó adatait. Ennek köszönhetően az áruházlánc jó úton halad, hogy még 2030 előtt elérje az ENSZ12.3-as fenntartható fejlődési célját. „Az élelmiszer-pazarlás csökkentése vitathatatlan fontosságú. A világ élelmiszer-készletének harmada veszik kárba, miközben minden kilencedik ember éhezik. Ha az élelmiszer-pazarlás egy ország lenne, a világ harmadik legnagyobb károsanyag-kibocsátója lenne Kína és az Egyesült Államok után. Nem halogathatjuk tovább ezt az ügyet, most kell cselekednünk. Büszkék vagyunk rá, hogy Közép-Európában már jól látszik a munkánk gyümölcse” –mondta Dave Lewis, a Tesco Csoport vezérigazgatója és a Champions 12.3 elnöke.Közép-Európában a Tesco volt az első kiskereskedelmi vállalat, amely 2017-ben nyilvánosságra hozta az élelmiszer-hulladékra vonatkozó adatait, és az elkötelezettségre építve azóta öt legnagyobb sajátmárkás szállítója is publikálja az erre vonatkozó adatait.A Tesco az „Ami mérhető,az kezelhető”módszer jegyében kezdte el publikálni élelmiszer-hulladék jelentését –a vállalat szerint ugyanis a probléma azonosítása és a cél kitűzése mellett fel kell mérni, hogy hol és mekkora mennyiségű élelmiszer-hulladék keletkezik egy vállalat működése során, és ha ez az azonosítás megtörtént, célzott lépésekkel már lehet kezelni a problémát. Azt pedig, hogy „Ami mérhető,az kezelhető”, a Tesco eredményei is bizonyítják.„Nagyon büszkék vagyunk a Magyarországon elért eredményeinkre. A 2016/17-es pénzügyi év eredményeihez képest 43százalékkalcsökkentettük az élelmiszer-hulladék mennyiségét, ezzel is megközelítve az ENSZ globális célkitűzését. Mostanra az élelmiszer-hulladék mennyisége forgalmunk kevesebb mint 1százalékátteszi ki. Ezen felül a tavalyi pénzügyi évben 7448 tonna élelmiszer-felesleget adományoztunk a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek és partnerszervezeteinek. Ez azt jelenti, hogy 18,5 millió adag étel került így a rászorulók asztalára” – mondta Pártos Zsolt, a Tesco Magyarország ügyvezető igazgatója.Az élelmiszer-pazarlás azonban túl nagy probléma ahhoz, hogy egyetlen vállalat képes legyen megfékezni. A Tesco arra ösztönzi a többi élelmiszeripari vállalatot, hogy csatlakozzanak erőfeszítéseinkhez és tegyék közzé élelmiszer-pazarlási adataikat. Ez egy jó út lehet ahhoz, hogy 2030-ig az egy főre jutó globális élelmiszer-pazarlást ők is a felére csökkentsék.