Az Egyesült Államokban bevett szokás Halloween idején, hogy mindenféle ijesztő jelmezbe bújt gyerekek kopogtatnak a családi házak ajtajain „csokit vagy csínyt!” kiáltva, és amikor zsákjaikat a lakók teletömik vegyes édességekkel, cserébe produkálják magukat. Idén azonban a csokihalomra számító gyerekek a hírek szerint csalódni fognak.
Az amerikai édességgyártók ugyanis állítólag az eddigieknél jóval kevesebb csokoládét küldenek majd a kiskereskedők számára, helyette nagyobb mennyiségben inkább gumicukrokat, medvecukrokat és ízesített krémmel töltött cukrokat készítenek. A váltás annak köszönhető, hogy a csokoládégyártók csökkenő nyereséghányaddal és lassuló eladásokkal szembesülnek.
Az édességgyártó cégeket az utóbbi években több csapás is érte a költségeik terén: először a COVID-járvány alatti ellátási lánc zavarai, most pedig a kakaóbabhiány miatt.
Az Oreo gyártójának, a Mondelēznek a szóvivője szerint a Halloween idején inkább a limitált kiadásokat és a különleges ízeket keresik a vásárlók.
A pennsylvaniai székhelyű Hershey szerint nagyobb növekedési potenciállal rendelkeznek a nem kifejezetten csokoládétartalmú édességek.
Minden eddiginél korábban kezdték el árusítani a halloweeni édességeket az édességgyártók és a kiskereskedők, ami egyértelműen jelzi, hogy mennyire fontos ez az ünnep az árbevételeik szempontjából. Az Országos Cukrász Szövetség szerint tavaly a Halloween volt a legnagyobb édességeladási ünnep.
Az édességgyártó cégek az utóbbi időben már egyre inkább az ünnepekre és a különleges alkalmakra, például a születésnapokra támaszkodnak az eladásaik növelése érdekében, mivel a vásárlók számára a mindennapi csokoládévásárlás megfizethetetlen.
Az egyik cég, a Kroger idén már az iskolakezdés idején elkezdte árusítani a halloweeni édességeket, a Hershey azonban már júliusban a piacra dobta a Reese's mogyoróvajas sütőtököt.
A boltokban nemcsak kevesebb a halloweeni csokoládé kínálata, az elérhetőek drágábbak is lettek. A szezonális csokik esetében a tavalyi évhez képest mintegy 7,5%-os árnövekedés tapasztalható. Ennek magyarázata, hogy a csokoládégyártók magasabb kakaóköltségekkel szembesültek, amikor az idei ünnepekre készültek, ami magasabb árakhoz vezetett a kiskereskedőknél.
A csokoládégyártó vállalatok általában hat hónaptól egy évig terjedő fedezeti ügyletekkel fedezik az olyan ingadozó árucikkek költségeit, mint a kakaó. A NielsenIQ adatai szerint a csokoládé átlagos egységárai 2020-hoz képest már több mint 40%-kal emelkedtek.
A Hershey idén nyáron további áremeléseket jelentett be, hogy fedezze a kakaó növekvő költségeit, ez azonban nem érinti a most kapható halloweeni édességeket.