A Z generáció alapvető fogyasztói bázissá válása egyúttal azt is jelenti, hogy az FMCG-szektor már nem engedheti meg magának, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos aggályokat a szőnyeg alá söpörje.

A környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatban szilárd meggyőződéssel rendelkező Z generáció egyre nagyobb nyomást helyez a kiskereskedőkre és az FMCG vállalatokra, amelyektől azt várja, hogy jobban megértsék a környezeti változásoknak a fogyasztókra, a vásárlókra és a termékkategóriákra gyakorolt hatásait.

A First Insight által készített kutatás kimutatta, hogy a Z generáció 75%-a a fenntarthatóságot a márkanévnél (49%) fontosabb tényezőnek tartja a vásárlási döntések meghozatalakor. Az ASDA például már felhagyott az újratöltési és újrafelhasználási kísérlettel, levonták a tanulságokat, és visszatértek a tervezőasztalhoz. Fontos azonban megérteni, hogy a fenntarthatósági stratégiák megvalósulásai több évet is igénybe vehetnek, tehát hosszadalmas folyamat lesz. A legtöbb kiskereskedő már kifejtette, hogy céljuk 2035-re elérni a nettó zéró széndioxid kibocsátást a műveleteikben.

Patrick Finlay, a The Category Management Company ügyvezető igazgatója szerint a tanulság nagyon egyszerű: vannak dolgok, amelyeket nem lehet a szőnyeg alá söpörni azzal, hogy továbbra is azt tesszük, amit mindig is tettünk: „Az egyik ilyen dolog a környezeti változásoknak a fogyasztókra, a vásárlókra és a termékkategóriákra gyakorolt hatásának teljes körű megértése.”

„A változás megteremtéséhez nemcsak stratégiai vízióra van szükség, hanem arra a szándékra is, hogy annak megfelelően cselekedjünk. Mert, lássuk be, a tetteink, és nem a jó szándékunk alapján fognak megítélni bennünket.”

A mostani nehéz és bizonytalan időszakban a kiskereskedőknek és beszállítóiknak vezető szerepet kell vállalniuk az innováció terén, mert még mindig a kísérletezés fázisában vagyunk, akárcsak az Asda az újratöltésével.

A beszállítók és a kiskereskedők felelőssége, hogy meghatározzák és felemeljék a kategória irányát és végső soron az értéket, amivel pedig még több vásárlásra buzdíthatják a fogyasztókat. „E nélkül az úttörő és látnoki szellem nélkül még mindig a sötét középkorban élnénk.”

(ESM Magazine)