Akárcsak a csokoládé nyúl és a locsolkodás, úgy része a húsvétnak a hagyományos ünnepi reggeli sonkával, tormával, főtt tojással és foszlós kaláccsal. A világ és a fogyasztói igények azonban folyamatosan változnak, a gyártók pedig
igyekeznek alkalmazkodni, és megfelelni az épp aktuális trendnek. Az egyre nagyobb teret hódító egészségtudatos szemléletnek köszönhetően sokan kiemelten is odafigyelnek arra, hogy mi kerül az asztalukra. Legyen a sonka minőségi, a húsvéti csokinyúl cukormentes, az pedig csak hab a tortán, ha olyan újdonság is kerül az ünnepi asztalra, mint a tejszínes-tormás kalács.
Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke elmondta, hogy a sertéshúsipar számára a húsvét egy kiemelt időszak, hiszen a füstölt áru termékkategóriának ez a legintenzívebb szezonja. Februárban a legtöbb cég elkezdi a termékek előállítását, a keresletre való felkészülést. „Azt láttuk az elmúlt évek során, hogy folyamatosan növekszik a kereslet a hagyományosan, hosszan érlelt füstölt áruk iránt. Az emberek – ha megtehetik – az ünnepekre inkább ezeket a magasabb minőségű, hosszabb érlelésű és hagyományos technológiákkal előállított termékeket vásárolják” – tájékoztatott.
MEGYASZÓI MANGALICA
Bánkuti Eszter, a Harangod-Mag Kft. marketing vezetője elárulta, hogy a húsvéti időszak a húsmanufaktúrájukban már februárban elkezdődik, hiszen hagyományos módszerrel készülnek a füstölt áruik.
„Sóban pácoljuk a csülköt, darabolt combot, tarját, a keményfán füstölést követően pedig az érlelő kamráinkba kerülnek 3–4 hétre” – avatott be a gyártási folyamatokba és azt is elárulta, hogy a legkedveltebb készítményeik között vezet a kötözött sonka, de közel azonos mennyiségben fogy ebben az időszakban a füstölt tarja, a csülök, a házi kolbász és a kolozsvári szalonna is.
„Prémium minőségű kézműves készítményeket kínálunk, verhetetlen ár-érték aránnyal. És itt azért nagy előny, hogy mi tényleg a termőföldtől az asztalig kísérjük a termékeink útját: a sajátunk a föld, a takarmány, a mangalica, a húsüzem – és rövid ellátási láncban értékesítünk. Vásárlóként mi magunk is azok vagyunk, és a vevőink is árérzékenyek. Ezzel együtt az a tapasztalatunk, hogy a vásárlók egyre tudatosabban döntenek a hazai termelőktől, felelős gazdálkodóktól származó és hagyományos készítésű minőségi termékek mellett” – magyarázta a marketing vezető.
Bánkuti Esztertől megtudtuk, hogy vásárlóik és partnereik kilencven százaléka törzsvevő. „A márkával nem pusztán a nevet vagy egy-egy terméket, de az azt jellemző minőséget is azonosítják a fogyasztók. És ha egy termék finom, egészséges, és reális árú, akkor legközelebb is ezt vásárolják, emellett a többi készítményünkből is bizalommal választanak. Nálunk ez így működik” – foglalta össze ennek okát a marketing vezető.
A Harangod-Mag Kft. két márkaboltot üzemeltet – Megyaszón és Bekecsen – azonban partnereik révén az ország észak-keleti szegletétől Budapesten át a Balatoni régióig értékesítik a húsárut és a késztermékeiket; a webshopjukon keresztül pedig akár házhoz is megy a megyaszói mangalica.
„A járvány az elmúlt két évben a mi munkánkban is komoly változásokat hozott. A korábbi éttermi és delikátesz, illetve külföldi megrendelések helyét a karantén időszakban átvette a lakossági fogyasztás. Ha akartunk, sem tudtunk volna tervezni, egyszerűen az igények így alakultak, mi pedig rugalmasan reagáltunk. És úgy tűnik, egyre többen meg is tartották azt a szokásukat, hogy rendszeresen főznek otthon, és a termékek közül is a hazait és a jó minőséget választják. Húsvét előtt hetekkel már érezhetően nő a forgalmunk, és bár évről évre növeljük a készített termékeink mennyiségét, az utolsó napokra alig-alig marad például kötözött sonka. Tényleg úgy van, hogy aki egyszer megkóstolta a mangalica finomságainkat, az legközelebb is ezt választja” – mondta el büszkén Bánkuti Eszter.
Folyamatos fejlesztésben
„A legkedvesebb termékünk a hagyományosan pácolt, füstölt Bogádi Szívsonkánk, amit egyébként egész évben készítünk, nem csak a húsvéti időszakban” – árulta el Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője, aki a közkedvelt húsvéti termékei közé sorolta még a hagyományos módon készített Bogádi Kötözött sonkát és a Füstölt hátsó csülköt is. A kereskedelmi vezetőtől azt is megtudtuk, hogy ebben az időszakban a kolbászkategória forgalma is megnövekszik.
Pozsgai Tamás is egyetért abban, hogy az elmúlt években a minőségi termékek irányába fordult a kereslet. „Szortimentünkkel a magasabb minőséget képviseljük, nem készítünk olcsóbb, „árharcos”, gyorspácolt termékeket” – fogalmazott, hozzátéve: „Úgy gondolom, a Bogádi termékeknek az elmúlt 10 évben komoly törzsvásárlói köre alakult ki. Korábban ezt az áruházi kóstoltatások során közvetlenül a vásárlóktól kapott visszajelzésekből is érzékeltük.”
A Bogádi üzemében folyamatosak a termékfejlesztések. „Két terméket emelnék ki az elmúlt fél évből, a Bogádi Szívsonka szeletelt 200 g-os és az 500 g-os változatát, illetve a Bogádi Parasztkolbászt csemege és csípős változatban. Idei újdonságunk a Bogádi Kocsonya, ami egy gazdag, fűszeres, aszpikos hússajt” – mesélt az újdonságokról Pozsgai Tamás.
Erősödik a prémium termékek iránti kereslet
A vásárlók kedvelt Pápai Hús húsvéti termékei az Excelsior és Mestersonka kategóriás prémium sonkák: parasztsonka, paraszt lapocka, dió sonka, Kőrishegyi, Esterházy és Prágai sonka, illetve a füstölt csülök, füstölt tarja, füstölt-főtt tarja, kötözött lapocka és a gyorspácolt, füstölt karaj.
Ha az értékesítés volumenét nézzük, akkor kb. 40% a gyorspácolt, 20% az egyéb füstölt és füstölt főtt húsok (karaj, tarja) és kb. 40% a prémium sonkák (pl. parasztsonka, Esterházy) eloszlása.
Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője szerint az elmúlt években a kereslet jobban eltolódott a magasabb árú prémium termékek irányába. „Vannak hosszú érlelésű, és pácolású prémium sonkáink magasabb árkategóriában, de szortimentünkben megtalálhatóak a gyorspácolt alacsonyabb áru termékek is” – fogalmazott a választékot illetően.
A fogyasztók márkahűségét illetően az ügyvezető elmondta, hogy alacsonyabb szegmensben ezt nem lehet mérni, mert egy-egy üzletlánc egy-két beszállítóval fedi le a kategóriát, azonban a magasabb szegmensben már érezhető ez. „A mi esetünkben folyamatosan nő az Excelsior és Mestersonka termékeink iránti kereslet” – tudtuk meg.
Szappanos Péter elárulta, hogy a járvánnyal már egyre kevésbé foglalkoznak, úgy véli, már megtanulunk együtt élni vele, így a Pápai Hús Kft. optimistán tekint a jövőbe és idén leginkább emelkedésre számít.
Tejszínes-tormás kalács húsvétra a cerestől
„A 2021 év végi szezonális forgalomból kiindulva azt gondoljuk, hogy a húsvét is erősebb lesz az előző két évhez képest. Szabadabbá vált az üzletek látogathatósága, ezáltal a vásárlási lehetőség növekedett, amit a fogyasztók ki is használnak. Kevesebb időt töltenek a családok az otthoni sütéssel, sokan visszatérnek a Ceres által készített finomságokhoz. Mindenképpen a kereslet emelkedésére számítunk” – vélekedett Mikos István, a Ceres ZRt. vállalati igazgatója.
Márciusban az üzletek már elkezdik a feltöltést, hogy lehetőséget adjanak a fogyasztóknak a húsvéti kínálat megismerésére. A Ceres termékek szavatossága rövidebb, mint a csokoládéké, ezért náluk március közepétől indul a szezon.
„Húsvét idején nagy klasszikus a mákos és diós tekercs és bejgli. A húsvét hagyományosan a kalácsokról szól, így a húsvéti sós kalács mellett újdonságként a tejszínes-tormás kaláccsal jelenünk meg. Édesszájúaknak a gyümölcsös kalácsot, az egészségtudatos vásárlóknak pedig a teljes kiőrlésű kalácsot ajánljuk. A töltött kategóriában a kókuszos-kakaós és mogyorós-kakaós csavart kalács igazán egyedi lesz” – avatott be szezonális szortimentjükbe az igazgató, aki azt is elárulta, hogy online felületeiken fogyasztói nyereményjátékkal is támogatják a húsvéti kínálatukat.
A Ceresnél idén megújul a toast szortiment. „Kívül-belül átalakítjuk termékeinket. Külsőleg új csomagolásban, belsőleg pedig puhábbá téve kínáljuk toast kenyereinket. Az egészségtudatos termékek körét is fejlesztjük, illetve ötvözzük a modern toast kenyereket a hagyományos kovásszal. Így született például új termékünk, a kovászos rozsos toast” – tájékoztatott Mikos István.
Az egészségtudatos termékek piacánál maradva a Ceres NewLine és Slimmm termékcsaládja kifejezetten az egészségtudatos fogyasztóknak készült, de a klasszikus Ceres brandben is megtalálható teljes kiőrlésű, magvas vagy graham kenyér, melyek jól illeszkedek az egészségtudatos étrendbe. A Ceres már készül a nyárra is, a barbeque szezonra ízesített fűszeres kenyerekkel és változatos ízű hamburger zsemlékkel lepik meg a vásárlókat.
EGÉSZSÉGTUDATOS NYUSZIK
Terbe Zsolt, a Ginto Trade Kft. ügyvezetője elmondta, hogy abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy a húsvéti portfóliójuk legalább olyan széles, mint a karácsonyi volt.
A Ginto Trade Kft. már 2016 óta tudatosan épít egy olyan egészségesebbnek nevezhető termékvonalat, ahol a répacukrot fruktózzal, eritrittel helyettesítve szólnak egy funkcionális termékeket kereső fogyasztói körhöz. Ez a piac dinamikusan fejlődik és ma már nem csak arról szól ez a termékkör, hogyha valaki a diabétesz betegségben szenved, akkor keresi, hanem azok a tudatos fogyasztók is szívesen nyúlnak ehhez a termékkategóriához, akik kerülik a répacukor fogyasztását. „A kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektetünk ennek a körnek az ellátására a húsvéti termékszortimentben is. Ez azt jelenti, hogy készítünk 20 grammos tojást, 18 grammos és 45 grammos nyulat fruktózzal. Ezeket elsősorban a diabéteszben érintett fogyasztók keresik, remekül be tudják illeszteni a napi étrendjükbe, hiszen számolják a cukorfogyasztást. Ez picit alacsonyabb árszegmensű termékkör. A tudatos fogyasztói körnek készítjük eritrittel a 20 grammos tojást és 25 grammos nyulat. Az idei évben piacra lépünk egy szintén hozzáadott cukor nélküli tojással/nyúllal, de itt az eritrit helyett maltitollal készítjük a termékeinket. Ezek valamivel alacsonyabb árszegmensben fognak megjelenni a polcokon, mint az eritrites termék” – tudtuk meg Terbe Zsolttól, aki ennek okát illetően hozzátette: „Sajnos a tavalyi év piaci alapanyag árrobanásából fakadóan nem szeretnénk piacot veszíteni, ezért úgy döntöttünk, hogy az eritrites termékeket is megtartva, egy olcsóbb maltitolos termékkörrel is piacra lépünk azért, hogy a fogyasztók tudjanak választani.”
A boltoknál is jelentkezik az igény, hiszen egyre nagyobb polcrészt adnak a napi termékek szintjén is az egészségtudatos termékkörnek. „Mi a napi termékek terén is ezt a termékkört tartjuk a fő profilunknak, hiszen ez egy nagyon nagy növekedéssel bíró szegmens a piacon. A hálózatok például kimondottan keresnek ilyen jellegű termékeket a szezon-portfóliójukba” – állapította meg az ügyvezető.
A Ginto Trade Kft.-nél zajlik az élet. Az egyik beruházásuk most fejeződött be, de már kezdik is a következőt. „Tulajdonképpen megállás nélkül dolgozunk azon, hogy lépést tudjunk tartani a nemzetközi gyártókkal, és amíg a 2020–2021-es Covid helyzet a termékfejlesztésben kicsit visszafogottságra intett bennünket, addig a 2022-es év biztos, hogy mind napi, mind szezonális termékekben újdonságok megjelenésére fog lehetőség adni. Az előzetes kísérletek azt mutatják, hogy fogunk tudni meglepetést okozni a fogyasztóinknak a 2022-es évben” – fogalmazott sejtelmesen az ügyvezető.
(TERMÉKMIX magazin – 2022. februári szám)