A tavasz beköszöntével a barbecue sütés és grillezés idejét sokan várják. A koronavírus-járvány okozta változásokat követve és reagálva a kiskereskedők felkészültek a grillszezonra: a grillhúsok és grillerek kínálatától kezdve a grillsajtokon át a kiegészítő termékekig sok új termékkel várják a vásárlókat.

Nagy üzlet a grillszezon
A melegebb napok beköszöntével elindul a grillszezon is, amely a késő tavaszi hónapokban kap erőre és egész nyáron át kitart. Noha a grilltermékek piaca húsvét után nő meg igazán, május és augusztus között szárnyal; jellemzően ezen hónapok alatt mind a grillkolbász, mind pedig a grillsajtok forgalma kétszámjegyű növekedést tudhat magáénak, a Nielsen legutóbbi felmérése szerint. Az eladások zöme a hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban történik.
A kiskereskedelmi adatok alapján elmondható, hogy a grilltermékek között még mindig a kolbász vezeti a slágerlistát. Kisebb piaci szegmens, ám rendkívül lendületesen jön fel a grillsajt, és a grillfűszerek iránt is jelentősen megnő a kereslet az élelmiszerüzletekben.
A 2020-as grill- és barbecue-szezon a megszokottól eltérő lehet, hiszen a koronavírus-járvány (Covid-19) az egész világot felforgatta. Bár a grill- és az egyre felkapottabb barbecue-kínálaton nem változtatnak a hazai áruházláncok, a népszerűsítő promóciókban nagyobb teret kapnak a nemcsak szabadtéri grill partikon, de az otthoni konyhákban vagy akár a nappali asztalán is megsüthető termékek a megfelelő, speciális grillsütőkkel és kiegészítő eszközökkel. A világjárvány mellett a szeszélyes időjárási viszonyok, valamint az olyan jelentős sportesemények hiánya, mint az olimpia vagy a labdarúgó-világbajnokság is befolyásolhatják a szezont, ami a piac egészére hatással lehet.

A minőség és a sokszínűség jegyében
Az ALDI Magyarország szerint a korábbi évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy hazánkban a vásárlók előnyben részesítik a hagyományos magyar ízvilágot, így a fokhagymás, borsos-csípős és paprikás termékeket. Ezzel párhuzamosan a diszkontlánc nagy hangsúlyt fektet arra, hogy új – például chilis, édes-chilis, BBQ – ízeket, valamint a szomszédos országokban közkedvelt termékeket – például ajvár – ismertessen meg az újdonságokra nyitott vásárlókkal. Mint közölték, az eladási adatok szerint a magas minőségű – kolbászok esetében magasabb hústartalmú – termékek a legkeresettebbek, amely fogyasztói igénynek az ALDI termékei tökéletesen megfelelnek.
Az áruházlánc természetesen a húsmentes táplálkozást folytató vásárlókra is gondol: nekik a grillezhető zöldségek mellett tofu, haloumi és feta sajtokat kínál a kerti sütögetéshez. A grillsajtoknál szintén széles választék áll majd rendelkezésre az idei szezonban is, hiszen a hagyományos grillcamembert mellett az egzotikusabb ízeket kedvelők hasonlóképpen megtalálhatják számításukat; nekik a paradicsomos-bazsalikomos, valamint az áfonya-, illetve levendulaszószos grillsajtokat is ajánlja az ALDI.
Mint megtudtuk, az idei grillszezonban a különböző – például sajtos, chilis, fokhagymás – ízű grillkolbászok mellett idén is elérhető lesz az ALDI üzleteiben a natúr és a borsos steak, valamint a hamburgerpogácsa is.
„Sertéshúsból szintén többfélét árusítunk majd, így marinádozott sertéskarajt és tarját, amelyek egyaránt elérhetők lesznek zöldfűszeres és magyaros változatban is. A szárnyasok kedvelői csirkemell, csirkecomb, csirkeszárny és saslik közül választhatnak majd” – ismertették.
A vásárlók körében nagy népszerűségnek örvend az egész évben kapható müncheni fehér és a nürnbergi kolbász, utóbbi a New Lifestyle termékcsalád részeként csökkentett zsírtartalmú változatban is kapható.


Az ALDI elárulta, hogy az idei szortimentje a grillszezonban új, eddig csak időszakosan elérhető grillsajtokkal bővül. „A méltán közkedvelt exkluzív márkáinkat idén már ismert, egyéb márkákkal is kiegészítjük, így minden igényt és sütögetési kedvet igyekszünk lefedni, történjen az akár szabad­téren, akár a konyhában.”
Mindezen túl az üzletlánc vásárlói széles szószkínálatból – köztük a BBQ sajátmárkás ínyenc szószok közül – választhatnak, a szezonális szószkínálat pedig bővítésre került BBQ márkájú ketchupokkal is, amely három ízben - curry, csípős és aszalt paradicsomos – kapható.
Az érdeklődők a korábbi évekhez hasonlóan idén is megvásárolhatnak több, a kerti sütögetéshez elengedhetetlen eszközt és kiegészítőt, például faszenes grillkocsit, tűzrakó tálat, pizzakövet, grilltisztító kefét, valamint grillbegyújtót is.
Mint értesültünk, az ALDI mind a logisztikai, mind az áruházi értékesítés területén már hónapokkal ezelőtt elkezdte a felkészülést a tavaszi-nyári forgalomra, így a koronavírus-járvány alatt is törekszik a termékek folyamatos elérhetőségére és a vásárlók zökkenőmentes, magas színvonalú kiszolgálására. „Ennek megfelelően a korábbi évekhez hasonlóan idén is minőségi grilltermékeket kínálunk a lehető legkedvezőbb áron, az érdeklődők pedig évszaktól függetlenül megtalálhatják üzleteinkben a kerti sütéshez szükséges alapanyagokat” – közölte az ALDI.
Az ALDI a koronavírus fertőzés ideje alatt is mindent megtesz annak érdekében, hogy ellássa a magyar lakosságot a mindennapokhoz szükséges árucikkekkel és ­védje vásárlóinak, valamint munkatársainak egészségét. Az áruházi dolgozók a bevásárlókosarak fogantyúit lehetőség szerint naponta többször, gondos figyelemmel fertőtlenítik, a pénztáraknál pedig valamennyi üzletben védőplexi került kihelyezésre.
Az üzletlánc törekszik rá, hogy minden működési folyamatával gyorsan adaptálódjon a koronavírus fertőzés által teremtett új helyzetre. „A marketingkommunikációban mindez azt jelenti, hogy a szokásosnál is jobban odafigyelünk és szükség esetén pedig reagálunk a vásárlók kéréseire – közölték. – Ezzel párhuzamosan a kialakult helyzetben is szeretnénk tájékoztatni fogyasztóinkat azokról az állandó és szezonális termékújdonságokról, amelyekkel készültünk az idei évre, valamint a vásárlókat érintő legújabb intézkedésekről is igyekszünk átfogó információkat nyújtani.”

Felkészülve a grillszezonra
A többi áruházlánchoz hasonlóan a TESCO GLOBAL Zrt. is több változtatást is bevezetett a felelősségteljes vásárlás érdekében a koronavírus-járvány miatt, azonban a szezonális termék­kínálatot ez nem befolyásolja: az élelmiszerektől kezdve a grillezést segítő és kiegészítő non food áruig minden kapható.
Így például a TESCO a grilleszközök, grillsütők, kempingberendezések, kerti bútorgarnitúrák terén idén is széles választékkal várja vásárlóit.
A grillezéshez kapcsolódó friss húsáru mellett az előfűszerezett, pácolt csomagolt termékek is nagy forgalmat érnek el minden évben. Idén a grillkolbászok és grillerek mellett mézes-mustáros csirkemellfilé, a borsos ízesítésű grillmix és a csevapcsicsa is nagy siker lehet a vásárlók körében.
Az áruházlánc kínálatában folyamatosan fejlődik a grillsajtok szegmense, a hagyományostól a pikáns fűszerezésű termékek iránt egész évben nagy a kereslet, azonban a szezonban ez megkétszereződik az év többi hónapjához képest.

Fűszeres és hagyományos ízek a kínálatban
Az idei grillszezonra az elmúlt évben bevált ízekkel és termékekkel készül a SPAR Magyarország. „A REGNUM húsüzem idén 5 pultos és 19 csomagolt fűszerezett grillterméket, hagyományos és új ízeket kínál a vásárlóinak. Kínálatunkban szerepelnek a hagyományos sertés termékek mellett a fűszerezett bárány, borjú termékek is. A grill tekintetében kiemelt szerepet kapnak a Prémium kategóriás REGNUM marha, illetve az ANGUS érlelt marha steakek, valamint az érlelt ANGUS souvid marha comb steak háromféle ízben” – ismertette a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Maczelka Márk szerint az új ízeket, mint a juharszirupos és a sörös ízeket, óvatosan kezelik a vásárlók, de nyitottak az új, akár extrém ízekre is. A grillfűszeres húsoknál a hagyományos ízvilág még mindig a top kategória: a magyaros, fokhagymás és csípős ízek a legkedveltebbek.
„A minőség évek óta kiemelt szerepet játszik a grill szortiment értékesítésében. A piac egyértelműen a minőségi termékek felé mozdult el, mind a húsok minőségében, mind pedig a fűszerezettségben” – tette hozzá, megemlítve, hogy a húsrészek közül még mindig a sertéstarja, ízvilágban a hagyományos magyaros ízek dominálnak.

Széles kínálat a grillezéshez
A koronavírus-járvány nem befolyásolja az Auchan Retail Magyarország grillszezon-kínálatát, sokkal inkább a mindennapos, megszokott vásárlási körülményeket kellett módosítani. Az áruházlánc lehetőségeihez mérten mindent megtesz azért, hogy vásárlói elégedetten távozzanak.
Általánosságban a hazai vásárlók egyre inkább keresik a minőségi termékeket és évről évre nyitottabbak az új ízek, új termékek iránt is, ez a grilltermékek területére is igaz. A grillpaletta színesebbé vált 2020-ra: szabadtéri és otthoni sütéshez már nem kizárólag a húst és a kolbászt teszik kosarukba a fogyasztók; népszerű lett a hal, a tenger gyümölcsei mellett pácolt hazai halakat, illetve lazac- és tonhalburgert, garnélamix tálat és tengerihal nyársat is kínál az áruházlánc. A zöldségek, a gyümölcsök és grillsajtok is egyre népszerűbbek a vásárlók körében.
Az Auchan áruházak többféle ízesítésben nyers, vékony és vastag grillkolbászt, pácolt sertéstarját és pácolt csirkehúst (pl. combfilé, mellfilé, szárny) kínálnak. Mindemellett hamburger- és csevaphúsok között is lehet válogatni. Tavaly a nyers kolbászokkal és pácolt sertéshússal bővítette hentespult-kínálatát az áruházlánc. Újdonságként pedig megjelent a grillválasztékban a sous vide oldalas is.
Nem látható új trend, a vásárlók még mindig a hagyományos magyaros, paprikás és fokhagymás ízeket kedvelik, amellett, hogy egyre nyitottabbak nemzetközi konyhára, így a pikáns, különleges – ázsiai, keleti vagy dél-amerikai – fűszerezésű termékekre. Az új kedvencek között szerepelnek a sajtos, zöldfűszeres pácolások is. A tavalyi év új ízei a citromos csirke, a dark beer (barnasörös) tarja volt, illetve a whiskys ízesítések.
Az Auchan legkedveltebb termékei az elmúlt egy-két év grillszezonjában a natúr és füstölt grillsajtok, valamint a könnyebb, mediterrán fűszerezésű termékek voltak. Népszerűek még a gomolyák, a camembert, a mozzarella, a halloumi típusú sajtok. Az Auchan választékát folyamatosan újdonságokkal bővíti, idén például chilis, fokhagymás ízesítésekkel.
A kategóriában további fejlődésre lehet számítani, mert a vásárlók nemcsak a szezonban keresik a szóban forgó termékeket, hanem azon kívül is egész évben, hiszen a lakáson belül, a konyhában is könnyen elkészíthetők.
A csomagolásokon található laktóz- és gluténmentes, adalékanyagmentes stb. információ nem csak az ételintoleranciával élőknek, hanem a széles közönség, köztük a táplálkozás-tudatos grillezők számára is szól.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. áprilisi szám)