Magyarország bortermelése tavaly az ötéves átlagot tekintve 21 százalékkal emelkedett, ami a borfogyasztás emelkedését is eredményezte. Örvendetes tény, hogy a borkínálat folyamatosan bővül, de az talán még fontosabb, hogy a magyar fogyasztók elsősorban a magyar, minőségi borokat teszik a kosarukba.
A bor készítése és fogyasztása évezredekre nyúlik vissza. Hogy pontosan mióta készít és fogyaszt bort az emberiség, azt nem tudjuk, idejére leginkább a bor elkészítéséhez szükséges edényekkel kapcsolatos leletekből következtettünk. A világ borfogyasztását illetően egy érdekes tendencia mutatkozott az elmúlt évtizedben. A borfogyasztás mindent egybevetve növekszik éves szinten, bár a tíz legnagyobb borfogyasztó államban észrevehetően csökkent az egy főre jutó mennyiség. Ugyanakkor a fogyasztói szokások eltérően alakulnak: a bor a nagy bortermelő országok esetében a hagyományok és a kultúra része, míg az új borfogyasztó országokban inkább a divat és a társadalmi különbségek megnyilvánulása.
Jellemzően, ha lassan is, de folyamatosan csökken a rendszeres borfogyasztók és borvásárlók száma például Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Argentínában. Magyarország jelenleg a közepes bortermelő országok közé sorolható Európában. Az éves termelés nagysága hosszú időn keresztül megközelítette, illetve elérte a 3 millió hektolitert, és bár ezt a mértéket még nem érte el ismét, az ország bortermelése 2018-ban az ötéves átlagot tekintve 21 százalékkal emelkedett, ami a hazai borfogyasztás emelkedését is eredményezte: 3,9 százalékkal 2,4 millió hektoliterre nőtt – derül ki a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ Agrárgazdasági Kutató Intézet (NAIK AKI) jelentéséből.
A magyar borászok kiemelkedő szaktudásukkal és elkötelezettségükkel, valamint az ország kedvező elhelyezkedésének és adottságainak köszönhetően kiváló minőségű borokat készítenek – mondta Nagy István agrárminiszter a 2019. évi Országos Borverseny alkalmából. A hazai borfogyasztást illetően a különböző források egymástól némileg eltérő eredményt mutatnak, de az éves egy főre jutó fogyasztás 20-25 literre tehető, az elmúlt néhány évben némileg emelkedő tendenciával.
A tapasztalat azt mutatja, hogy elmúlt az az időszak, amikor a kereskedelmi láncok beszerzői elsősorban ár-, és csak kisebb mértékben minőségorientáltak voltak. Azonban mára a műanyag palackban vásárolt bor forgalma csökkent a közepes áru, ám minőségi termékek iránti kereslet ellenében.
Egyedi minőségi kínálattal
A Hilltop Borászat saját szőlőből – a Duna-kanyar környékén, a Neszmélyi borvidéken 400 hektáron termeli boraihoz a szőlőt –, készíti borait. Hosszú évek tapasztalata Neszmélyen, hogy kétévente igen kiváló a termés. Dorn Zoltán, a Hilltop kereskedelmi és marketingigazgatója elárulta, hogy 2013, 2015 és 2017 után, már a jelenleg is tartó szüret közben nagyon úgy tűnik, hogy az idei év is beáll a jó évjáratok sorába.
A Hilltop Borászat vezérterméke az Irsai Olivér, de nagyon keresettek a rozéi is, amik merlot és Pinot noir szőlőkből készülnek. Mint megtudtuk, a borászat prémium boraiból a minden évben szakmai díjak özönét besöprő Kamocsay Chardonnay és Kamocsay Ihlet Cuvée a sztár. Kedvenc még a Kamocsay Olaszrizling és a száraz, de nagyon illatos Kamocsay Sárgamuskotály. A Hilltop is igyekszik megfelelni a fogyasztók által követett trendnek; ma divatosak a könnyed, gyümölcsös borok. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak a prémium, egyedi minőségű borok felé.„A magyar borfogyasztás sajnos jelentősen csökkenő tendenciát mutat, megpróbálunk ezzel szembe menni. Nekünk sikerül szerencsére évről évre növekednünk. Ezt a boraink minősége, a termékfejlesztéseink alapozzák meg és természetesen vevőink, viszonteladóink, fogyasztóink elégedettsége” – fogalmazott Dorn Zoltán, a Hilltop kereskedelmi és marketingigazgatója. Mint mondta, a fogyasztók szeretnek kóstolni, új borokat kipróbálni, mindeközben ragaszkodnak a már bevált, mindig biztos választásukhoz, a Hilltop kínálatából például a Hilltop és Kamocsay borokhoz. „A borainkat rendezvényeken rendszeresen kóstoltatjuk, de az áruházakban is akciókkal támogatjuk, hogy sokan élvezhessék a Hilltop és Kamocsay borokat” – fűzte hozzá Dorn Zoltán.
A borválasztás tekintetében megfigyelhető, hogy az akciók és a szezonális ünnepek erősen befolyásolják a vásárlókedvet. Mint megtudtuk, a Hilltop friss gyümölcsös boraira jellemző egy tavaszi, nyár elejei nagyobb forgalom, majd a jó választéknak és a jó áraknak köszönhetően az áruházláncok őszi borvására emeli a vásárlási kedvet, de természetesen karácsony előtt is erősödik az eladás.
A fogyasztókra jellemző árérzékenység a borválasztáskor is érezhető. Éles határvonal húzódik 1000 és 2000 forintnál. „600-700 forint/palack alatti áron nem hiszem, hogy igazán jó bort lehet vásárolni” – hangsúlyozta Dorn Zoltán, megjegyezve, hogy 700-900 forint között már vannak jó borok, ha szerencséje van a vásárlónak. A legnagyobb kereslet a jó ár-érték arányú boroknál tapasztalható, ezt az ársávot most 950-1350 forint között látni. 2000 forint felett jelentősen csökken a vásárlási kedv.
„A Kamocsay Prémium borcsaládunkkal olyan értéket kínálunk, mely megfizethető a mindennapokban, de emellett többszörösen díjazott, a szakma által elismert tételekről beszélünk. Ezek a kézzel szüretelt és válogatott, dűlőszelektált, jó ivású borok közérthető minőséget adnak, ezáltal válnak a fogyasztók kedvencévé” – ismertette a kereskedelmi- és marketingigazgató. Ezeket a borokat rendezvényeken rendszeresen kóstoltatják, de az áruházakban is akciókkal támogatják.
A Hilltop számára évek óta kiemelten fontos partnerek a kiskereskedelmi hálózatok, boltok és szaküzletek. Dorn Zoltán elmondta, hogy a cég nagy termőterületeinek köszönhetően, sok és jó alapanyaggal, kiváló szőlőkkel rendelkezik, a termelt mennyiséget pedig az üzletláncok segítségével hatékonyan lehet eljuttatni a fogyasztókhoz.
A vásárlói igényeknek megfelelő a borkínálat
Hosszú ideje a Budapest Borfesztivál fő támogatója a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., amely idén is különleges akciókkal és játékokkal készült a rendezvényre. Az áruházlánc támogatásával a rendezvény évek óta változatos, folyamatosan megújuló, de minőségi borkínálatot biztosít, melyben széles igényeket kielégítve, jól megférnek egymás mellett a hagyományos fesztiválkonyha, a modern street food és a gourmet különlegességek is.
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elárulta lapunknak, hogy a SPAR és INTERSPAR áruházak borkínálatát tekintve, a trendeknek megfelelően, nagyon népszerűek a könnyű, illatos borok, idén például kifejezetten nagy kedveltségnek örvend az Irsai Olivér. Mint megtudtuk, ez a bor olyannyira népszerű a vásárlók körében, hogy a SPAR válogatás idén egy Irsai Olivér borral bővült.
„A választékunkból a trendnek megfelelő borokat keresik. Míg a szupermarketekben vásárlók számára az ár továbbra is fontos, az INTERSPAR-okban a drágább prémium borok iránt is növekvőben a kereslet” – árulta el Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy a választék 95%-a hazai bor, ami azt is mutatja, hogy a vásárlók tudják, hogy a SPAR áruházakban elsősorban magyar borok kaphatók.
A nemzetközi és a hazai borversenyeken elért eredmények befolyásolják a SPAR borválasztékának kialakítását. „Figyelemmel kísérjük a borversenyek eredményeit, hogy vásárlóink is minél több díjnyertes tételt találhassanak meg a SPAR választékában” – jegyezte meg a kommunikációs vezető. Maczelka Márk megemlítette, hogy noha a minőségi, drágább borok iránti kereslet megnőtt, a vásárlók szeretik és keresik az akciós ajánlatokat, amikor árkedvezménnyel vehetik meg kedvelt boraikat. Az árérzékeny szegmensben viszont továbbra is az ár a döntő tényező.
Keresettek a hazai gyártók borai
A Coop üzletlánc számára a magyar termékek előnyben részesítése jóval több, mint pusztán érzelmi kérdés. A jó minőségű magyar élelmiszerek minden tekintetben felveszik a versenyt az importáruval, sőt, élelmiszerbiztonsági szempontból megbízhatóbbak is azoknál, ezen felül pedig magyar munkahelyeket segítenek fenntartani. A hazai borászatok sikereinek és a borfogyasztók tudatosságában bekövetkezett pozitív trendnek köszönhetően, mint a legtöbb láncnál, így a Coop-nál is egyre nagyobb forgalmat képviselnek a magyar pincészetek minőségi borai.
A Coop üzletek kínálatában szinte az összes jól ismert hazai gyártó termékei, valamint beszállítói együttműködések alapján Coop saját márkás borok is megtalálhatóak. A kereskedelmi márkák mellett utóbbiak is nagyon kedveltek és a borpiaci trenddel összhangban bővülő forgalmat képviselnek. A Coop választékának meghatározó pillérét jelentik a régiós együttműködések, hiszen az üzletlánchoz tartozó mintegy 2400 üzlet az ország különböző régióiban működik. Éppen ezért a hálózat kiemelt figyelmet fordít a helyi ízlésvilág kielégítését szolgáló kínálat kialakítására. A borok esetében ez kifejezetten igaz, vagyis a Coop üzletekben jellemzően a működési terület borvidékeinek sajátosságaihoz igazodó választék található.
A minőségi borfogyasztást népszerűsíti az ALDI
Az ALDI következetesen hajtja végre borstratégiáját azzal a céllal, hogy a vásárlók az áruházlánc borkínálatát is a folyamatosan magas minőséggel azonosítsák: bármelyik palackra is esik a választásuk, minőséget kapnak, és a pénztárcájukat sem terheli meg majd döntésük. Mind az akciós, időszakosan kapható tételek, mind az állandó kínálat részét képező, kizárólagosan az ALDI-nál kapható borok terén az áruházlánc fontosnak tartja, hogy a vásárlók minél több magyar borászatot ismerjenek meg, és biztosak lehessenek abban, hogy bármely palackot is választják, kiváló borélményben lesz részük.
Kínálatának kialakítása során a vállalat beszerzői természetesen figyelembe veszik a hazai és nemzetközi borversenyek eredményeit is. „A vásárlók visszajelzése egyértelműen pozitív az ALDI borkoncepciójáról, a tapasztalatok szerint a magyar vásárlók értékelik azt, hogy különböző magyar régiók borászataitól érkező tételek közül válogathatnak” – közölte az ALDI.
Mint megtudtuk, a kereslet nagyobb részét ugyan az 1000 forint alatti tételek adják, de a borok területén is megfigyelhető, hogy a vásárlók tudatosabban és gyakrabban keresik a prémium termékeket, egyre nagyobb szerepet és hangsúlyt kap a minőségi borfogyasztás. Az ALDI ezt azzal is elősegíti, hogy a saját márkás termékekre jellemző árszínvonalon kínál márkatermékeket, például a Kristinus, az IKON, a Mészáros, vagy a Tornai borház tételeit.
Az ismert márkák esetében nagyon erős a márkahűség, a fogyasztók előszeretettel vásárolják azokat a tételeket, amely kedvenc hazai borászatuktól érkezik az ALDI Vinotéka polcaira. Az áruházlánc további prémium borok belistázásával, az őszi időszakban megjelenő borkatalógusával, illetve a honlapján folyamatosan elérhető információkkal, fröccs kisokossal, a termőterületek és pincészetek bemutatásával, továbbá közösségi média aktivitásokkal támogatja a vásárlókat a minőségi borfogyasztás további kialakításában.
Növekszik a felsőkategória iránti kereslet
2019 őszén is külön borkatalógusból válogathatnak az Auchan vásárlói. 50 díjnyertes különlegesség és 70 toplistás magyar bor is szerepel az Auchan Magyarország idei kínálatában.
Az Auchan tapasztalatai szerint a mennyiséggel szemben ma már inkább a minőség dominál a hazai borvásárlási szokások területén. A jó ár-érték arány felértékelődésével együtt a megvásárolt borok átlagára is stabilan fejlődik és az ún. alsópolcos, vagyis olcsóbb termékek eladása folyamatosan csökken. Itthon a magyar borok a legnépszerűbbek, közülük a hagyományosan erős villányi, szekszárdi, egri és tokaji mellett a balatoni, valamint a mátrai nedűk is egyre keresettebbek. A hazai pincészetek termékei az áruházlánc bor eladásainak mintegy 95 százalékát teszik ki. Az Auchannál éves szinten összesen 7,5 millió palack bor és pezsgő fogy.
Mint megtudtuk, a minden évben megújuló és bővülő nemzetközi választék mellett több mint 1200 féle magyar bort és pezsgőt, köztük több mint 500 akciós tételt kínál az Auchan. Mindemellett a versenyekre – beleértve az Országos Borversenyre –, illetve azok díjnyertes, jó ár-érték arányú tételeire ugyancsak kiemelt figyelmet fordítottak a szezonális választék összeállításakor.
Az áruházlánc legfrissebb adatai szerint a közép- és felsőkategóriás borok felé nyitnak a vásárlók, az utóbbiak iránti kereslet ráadásul átlag feletti.
A rozé és a pezsgő mellett évről évre erősödik az illatos fehérek forgalma is, a vörösek esetében pedig mindössze a nyári időszakban csökken némiképp a kereslet. Jól megy a minőségi fröccsalapanyag is: az Irsai Olivért és az Olaszrizlinget például nagy, 3-5 literes kiszerelésben is szívesen viszik a vásárlók.
(TERMÉKMIX magazin – 2019. októberi szám)