A kozmetikai piac résztvevőinek tudatos, etikus magatartása határozottan pozitív hatással bír a fogyasztók szemében. Az új generációs samponok és haj­balzsamok között erősödött az organikus és vegán, valamint a hajerősítő és kímélő termékek térnyerése. A termékek az ápolt haj volumennövelésénél és illatosításánál jóval többet nyújtanak mind az összetevőket, mind a kiszerelést tekintve.

A gyártók minden esetben igyekeznek az elvárásoknak megfelelő kozmetikumokat kínálni, így a trendekhez igazodva nemcsak átértékelték kínálatukat, de gyártási folyamataikat is módosították. A GfK háztartási panel kutatása szerint sampont négyből három vásárló 2-3 havonta, míg az 50 évnél fiatalabb korosztályok tagjai ennél gyakrabban vásárolnak, hajbalzsam ennél ritkában kerül a kosarakba.

 

Speciális hajápolási innovációk
„A sampon piac dinamikus növekedéssel zárta a 2018-as évet, és ez a trend az idei évkezdéskor is folytatódott. Ez a növekedés nagymértékben köszönhető új márkák megjelenésének a piacon, ezek többsége valamilyen speciális hajproblémára kínál megoldást, vagy természetes összetevőket tartalmaznak és mentesek bizonyos káros összetevőktől” – ismertette Győri Abigél, a Henkel Magyarország junior brand managere.
Győri Abigél szerint a naturális, „mentes” trend ugyanakkor kéz a kézben jár a környezetbarát, fenntartható termeléssel és csomagolásokkal is.
„Ezen irányban szintén előrehaladottnak tekinthetőek a Henkel produktumai, hiszen minden új termékünk már bizonyos mértékben újrahasznosítható, vagy újrahasznosított anyagokból készül. Emellett a Henkel a világ több pontján is igyekszik eleget tenni környezetvédelmi kötelezettségeinek, legyen szó helyi termelők támogatásáról a fenntartható termelés jegyében, vagy épp szemétgyűjtő és azokat újrahasznosító projektekről, melyek a csomagolásainkban, flakonjaink összetételében köszönnek vissza” – fogalmazott Győri Abigél.
Példaként említette a Nature Box haj-, és testápolási ­márka piacra dobását, ahol minden termék vegán, azaz mentes bármiféle állati eredetű összetételtől, szilikon-, parabén- és színezékmentes, valamint 100 százalékosan hidegen préselt olajat tartalmaz, amely a hajnak és a bőrnek egyaránt segít hozzájutni a hasznos vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz. A márka portfóliója idén is bővült egy új, gránátalmás termékcsaláddal, és a gyártónak további nagy tervei vannak a prémium márkáival az elkövetkező időszakban.
Megfigyelhető, hogy a hosszabb ideje a piacon lévő márkák életében is egyre meghatározóbb jelenség a prémium, naturális trend, Győri Abigél szerint erre tökéletes példa a Syoss Pure termékcsalád bevezetése idén, ami a 10 éves Syoss márka hajápolási portfólióját színesíti mentes, környezetbarát és allergiabarát samponokkal, hajbalzsamokkal, valamint pakolással.

 

Hajformázás mindennap
„A fogyasztói igények és elvárások változásai mögött első­sorban a divat és a folyamatosan változó trendek állnak” – fogalmazott Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. értékesítési vezetője. Mint mondta, a gyártók ezekre válaszolva próbálják minél inkább szélesíteni portfóliójukat, bevezetve olyan termékeket és új termékkoncepciókat, mint például a száraz samponok vagy a micellás samponok.
A 2018-as év során több új termékcsaláddal is piacra lépett a Beiersdorf. Egy évvel ezelőtt jelentek meg a piacon a NIVEA Szárazsamponok, egy közepes és egy sötét árnyalatú hajra való variánssal, amelyek egész napra friss érzést és kellemes illatot nyújtanak viselőjüknek. Használatával a haj két mosás között is igazán friss és élettel teli lehet.
Szintén a tavalyi évben jelent meg a Micellás Sampon termékcsalád egy tisztító sampon citromfű kivonattal, egy erősítő sampon vízililiommal, és egy hidratáló sampon kék lótusz kivonattal. „A samponok kíméletesen, mégis hatékonyan tisztítják és ápolják a hajat és a fejbőrt. A micellák – tisztító részecskék – magukba zárják a szennyeződést és a zsiradékot, ezzel garantálva a tökéletesen tiszta hajat, és védve a fejbőr természetes pH-egyensúlyát” – ismertette a termékcsaládot az értékesítési vezető.
Idén a hajformázás mellett a hajápolás is kiemelt figyelmet kap. A Beiersdorf januárban vezette be a Hairmilk Natural Shine termékcsaládot, mely tejfehérje, selyemfehérje és selyemolaj összetevőinek köszönhetően természetes ragyogást biztosít a száraz és fáradt hajnak.
Mint megtudtuk, a fiatalok hatékony elérése érdekében a Beiersdorf marketingkommunikációján belül nagy hangsúlyt kap az online csatorna, ezen belül is a digitális kommunikáció, és a véleményvezér (influencer) kommunikáció.
„Az előbbinél nemcsak a fizetett, hanem az organikus tartalmakat is szem előtt tartjuk, próbáljuk segíteni a kedves érdeklődőket a hajápolási tippekkel és trükkökkel, melyet honlapunkon teszünk közzé” – említette Jáger Melinda, hozzáfűzve, hogy az influencer marketing esetében a cég bízik abban, hogy az üzenetet a fiatal generáció vélemény vezető tagjai hatékonyabban és hitelesebben tudják kommunikálni, mint más hagyományos csatornák.

 

Újdonságok a hajbalzsamok piacán
A hajbalzsamok piacára is jellemző az átalakulás, a nagymértékű növekedést jellemzően a kényelmi, naturális és prémium termékek generálják, ami egyidejűleg a klasszikus termékek megtorpanását is jelenti.
„A szezonalitás azonban továbbra is jellemző a kategóriára, a nyári-téli termékek, fesztiváltermékek jelentős forgalmat jelenthetnek. A Henkel, mint piacvezető cég a hajbalzsamok piacán jelentős szereppel bír, így egy-egy újdonság, trendeknek megfelelő termékcsalád alakíthatja és formálhatja a fogyasztói döntéseket és a piacrészek alakulását” – fogalmazott Győri Abigél, a Henkel Magyarország junior brand managere. Mint megtudtuk, a gyártó új márkái, a Nature Box és a Beology is jól teljesítenek a hajbalzsamok piacán, ami igazolja, hogy a termékek megfelelnek minden jelenlegi fogyasztói elvárásnak naturális, mentes formulájukkal.
„A szezonalitást a core márkáinkkal követjük le, a Schauma nyári termékek, vagy Gliss Kur nyári-téli hajápolók mind nagyon népszerűek a drogériákban” – mondta el Győri Abigél, hozzáfűzve, hogy ezek a termékek mind illatukat, mind hatásukat tekintve a tökéletes kellékei a nyaralásnak, hiszen gyümölcsös, virágos illatukkal és UV-fénysugárzás, klóros víz ellen védő formulájukkal védik a hajat a nyári káros hatásoktól.

30 milliárdot meghaladó a hajápolók piaca

A sampon és balzsam kategóriák értékben 18 milliárd forint fölött teljesítettek 2018 márciusa és 2019 februárja között. Értékben mindkét kategória 9% fölött bővült.
A bolttípusok súlyát illetően továbbra is a drogériák vezetnek: mind a két kategória értékben mért forgalmából rájuk jut a legnagyobb rész. A samponoknál a drogéria 3 százalékponttal 54%-ra növelte részesedését, és balzsamoknál még ennél is magasabb, 62%-os értékbeli piaci részesedése ennek a csatornának.
Szupermarketet és diszkontot foglal magában a 401–2500 m2-es csatorna, melynek piaci részesedése a legnagyobb a két vizsgált kategóriánál 36% (sampon) és 34% (balzsam)
SAMPON: Bolti forgalma 14 milliárd forint fölött mozgott 2018 márciusa és 2019 februárja között, a növekedés mértéke 9%. Mennyiségi értékesítés szempontjából 2%-os növekedést regisztráltunk.
HAJBALZSAM: Tizenkét hónapos piacmérete értékben meghaladta a 3,5 milliárd forintot. Ebben a kategóriában az értékbeli növekedés közel 10%-os, míg a mennyiségi növekedés mértéke 6%-os volt.

 

Teljes a kínálat a hajápolás terén
A hajápoláson belül nemcsak a balzsamokról beszélünk az ápolási területen, hanem például vaj, pakolás, tej, utólagos olaj stb. használatáról is. Országosan is dinamikusan nő a hajpakolások és balzsamok vásárlási részaránya, ami a kategória értékét növeli. Ennek megfelelően a dm saját márkáján belül minden hajszínre és hajtípusra kínál megoldást olyan új összetevőkkel is akár, mint a zabtej, manuka méz, piros pipacs.
Nagyon fogékonyak a vásárlók az újdonságokra és keresik is azokat. „A legújabb trendek alapján előtérbe kerülnek a speciális termékek. A természetesebb összetételű és gyógyjellegű termékeket előszeretettel keresik a vásárlók” – fogalmazott Kanyó Roland, a dm Kft. marketing és PR menedzsere. Itt új termékek is színesítik a termék­kínálatot, hiszen a kisebb szállítók márkái mellett a nagyobb szállítók is megjelentek ebben a szegmensben: például a Nature box vagy a Love Beauty and Planet.
„Az, hogy egy vásárló mennyire ragaszkodik egy-egy márkához vagy illathoz, teljesen egyéni, a személyes választástól függ. A tapasztalat azt mutatja, hogy az adott márkán belül az új termékeket szívesen kipróbálják, viszont kutatásainkból kiderült, hogy egy már bevált márkát nehezebben cserélnek le. Emellett megfigyelhető, hogy az eddig ismeretlen szegmensekben – pl. vaj, tej – szívesen kísérleteznek a vásárlóink, annak reményében, hogy a hajuk minél ápoltabb legyen” – árulta el Kanyó Roland. Mint mondta, az a vásárló, aki esküszik egy adott márkára, az annak a márkának a kínálatából választ sampont és balzsamot is. A különböző egyszeri pakolásokban már szívesebben kísérleteznek a fogyasztók.
„A dm márkánk rendkívül innovatív. Sok esetben az átlag­nál jóval korábban előrukkolunk az újításokkal, amelyet a trendek és a nagyobb szállítók később követnek le” – hangsúlyozta Kanyó Roland, megemlítve, hogy ezen újítások közé tartozik az LHM termékcsalád, amely egy influencerek által megálmodott dm márka, illetve az egyik Balea hajvaj, amely az ápolásban nyújt segítséget.
A marketing és PR menedzsertől megtudtuk, hogy ezek az új generációs termékek már sok esetben teljesen vegán termékek, bio vagy natur összetevőket tartalmaznak. Van olyan termék, amelynél a gyártó már a lebomló/újrahasznosítható csomagolásra is figyelt. Illetve egy-két márka számára nagyon fontos szempont az, hogy az alapanyagokat fair trade kereskedelem útján szerezze be. Ezek a samponok nem tartalmaznak szilikont, parabént és/vagy színezéket. A férfiaknak szánt hajápoló termékek esetében a dm-en belül optimalizálták a választékot, a kevesebb több elven. „A férfiaknál a legnagyobb trend most az alpecin sampon. S bár a férfiak is követik a trendeket, inkább csak sampont vagy 2in1 terméket választanak, ápolót kevésbé használnak” – ismertette a marketing és PR menedzser.
„A dm saját márkáján belül mindig megjelennek a nyári illatok (dinnye, kókusz, barack), és ez megjelenik a termékek dizájnjában is: trendi nyári színekben pompáznak. A legújabb limitált termékünk, a Balea sampon-balzsam friss, dinnye illatú. Ez a termékünk egy praktikus flakon, amelynek két vége van, egyikben balzsam, másikban sampon” – mondta el Kanyó Roland. A trend részét képezik – főként a nyári szezonban –, továbbra is a szárazsamponok. Mint megtudtuk, ez a kategória az elmúlt évben folyamatosan fejlődött, a dm pedig szélesedő választékkal és kihelyezéssel reagál a fogyasztói igényekre.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. májusi szám)