Már a divatban és a szépségápolásban is egyre nagyobb figyelmet kap a fenntarthatóság és a környezetvédelem 2024-ben.

A WGSN összegyűjtötte, hogy melyek azok a trendek, amelyek meghatározzák 2024-et és a következő éveket az ételek és italok, a divat, a szépség, illetve a technológia terén.

Hibrid konyhai kultúra
A globalizáció új kulináris trendeket indított el. 2024-re a konyhai kultúrák sokszínű keveréke önálló műfajjá válik, és új csomagolt termékeket is inspirál.
Például Bea Malherbe, a fokvárosi FYN étterem főszakácsa a japán és a dél-afrikai konyhákra összpontosít, és a helyi vadhúsokat globális ízekkel ötvözi.

Az étkezést helyettesítő italok
Ahogy nő a kereslet az új élményekre és ízekre, a fűszeres és sós klasszikus ételek mellett egyre nagyobb teret nyernek az akár étkezést helyettesítő umami-ízesítésű italok.
Az amerikai Double Chicken Please például olyan koktélokat kínál, mint a Cold Pizza, Don Fulano Blanco tequilával, parmezánnal, pirítóssal, paradicsommal és bazsalikommal készítve.

Környezetbarát termesztés a növényi hatóanyagokért
A bőség megszűnése és az alternatív összetevők beszerzésének szükségessége forradalmi változásokat idéz elő a szépségápolásban. Az egyik módszer ehhez a napfény- és táptalaj nélküli aeropónikus termesztésre épül, amely a kevesebből többet tud előállítani, maximalizálja a terméshozamot és minimalizálja a föld- és vízhasználatot. A környezetbarát eljárással ugyanazokból a növényekből évente többször is kinyerik a hatóanyagokat.

Többféle háziállat otthonra
Generációtól függetlenül egyre nő azon háztartások száma, ahol a család mellett többféle háziállat és növény is helyet kap a lakásban. Ezek az emberek a háziállataikra jellemzően gyermekként, növényeikre pedig társakként tekintenek. Emiatt a háziállat-központú belső terek is egyre inkább meghonosodnak, a szobákat az állatokra tekintettel alakítják már ki.

A talaj megőrzése
A talajra sokan már létfontosságú erőforrásként tekintenek. A szépségápolási márkák is befektetnek a talaj ápolásába körforgásos rendszerek és regeneratív gazdálkodás révén. A talaj és a rovarok egyre inkább a szépségápolás alternatív és a hatóanyagok gazdag forrásainak számítanak. A csomagolásban is nagyobb teret nyernek az olyan komposztálható anyagok, amelyek a talaj számára hasznos elemeket szabadítanak fel.

Tervezés a mesterséges intelligenciával együtt
A tervezők egyre inkább együtt fognak alkotni a generatív mesterséges intelligenciával. Az amerikai egyetem, az MIT nemrégiben készült tanulmánya kimutatta, hogy a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) eszközök bevezetése a tervezők munkafolyamatába javíthatja a termelékenységet, és hatékonyabbá teszi a folyamatok ellenőrzését.

AI-asszisztensek
Az AI-eszközök támogatják a fogyasztókat azokban a feladatokban, amelyekkel nem akarnak foglalkozni. A holland utazási e-kereskedő, a booking.com például egy ChatGPT alapú utazásszervező eszközt mutatott be az alkalmazásában, amely segít a nyaralás megtervezésében. A mesterséges intelligencia a munkahelyeken is megjelenik a kevésbé kedvelt feladatok elvégzésében.

Sárgabarack szín a jó hangulatért
A WGSN felmérése szerint a sárgabarack szín népszerű azon fogyasztók körében, akik a holisztikus életmódra helyezik a hangsúlyt. Ez a világos, vitaminok által ihletett tónus az egészséget és a jóllétet testesíti meg. A barackárnyalat különösen a melegebb ruhadarabokon, illetve a pihenéskor viselt darabokon jelenik meg, és a hangulatjavítás eszközeként szolgál.

Kézműves ruhák
A városi öltözködés újfajta felfogásában keverednek az irodai ruhák a kézműves darabokkal. A trend elutasítja a hagyományos munkahelyi divatot. Ennek a megjelenésnek a kulcsa a használt és az új ruhák keveredése az eklektikus saját készítésű és kézműves darabok révén. Főként a Z-generációra jellemző: blézerek, nyakkendők, a 80-as évek mintájára visszatérő válltömések, szokatlan szabásvonalak köszönnek vissza az öltözködésükben.

Jönnek a biológiailag lebomló farmerek
Mivel világszerte évente több mint 2 milliárd pár farmer készül, a ruházati hulladékhegyek kezelése megoldást igényel. A török Calik Denim farmergyár 2024-ben olyan farmert hoz forgalomba, amelynek 99%-a a természetben mindössze 210 nap alatt biológiailag lebomlik. Az olasz Jacob Cohën pedig olyan farmert készített, amely teljes mértékben komposztálható.

Szórakozás az autóban
A jövőben az emberek az autójukat munkára, pihenésre és szórakozásra is használni fogják, a közlekedési időt is ennek megfelelően akarják felhasználni. Már az Audi Holoride és a Sony Honda Mobility Afeela koncepciója is ezt az irányt mutatja.
A technológia és az intelligens asszisztensek végül mobil nappalivá alakítják az autókat. A Renault-Citroën által elképzelt jövőben mindezt a Skate cserélhető utazó kapszulák testesítik majd meg.

Közösségi tanulás
A közösségi tanulási terek élvezetes tanulási lehetőségeket nyújtanak, és kulcsfontosságúak lesznek abban, hogy az emberek megtalálják a hasonlóan gondolkodó közösségeket.
A programok főként a Z-generációsokat célozzák meg. Az ázsiai városokban a könyvesbolt-kávézók terjedése a társas tanulás iránti igényt jelzi: tanulmányok szerint ez a harmadik legfontosabb szabadidős helyszíne a kínai fiataloknak.