Hogyan hat a koronavírus a jövőben a fogyasztók kiadásaira?

Bár az emberek kétségbeesetten szeretnének visszatérni a „normális élethez”, a lassúbb élet megtapasztalása után egyesek várhatóan az egyszerű dolgokat fogják értékelni, amely a kevésbé szükségesnek tartott termékekre fordított kiadások csökkenését is eredményezheti – prognosztizálja a Mintel piackutató vállalat.

A Mintel piackutató vállalt új kutatási jelentést tett közzé, amelyben a jelenlegi gazdasági környezetet elemzi a Nagy Recesszió okaival összevetve, és ismerteti azokat a gazdasági mutatókat, amelyek a következő hónapokban és években várhatóan szerepet játszanak a fogyasztói kiadásokban.

Miért lesz másképp?
A Nagy Recessziót főként az ingatlanpiac és a banki ágazat problémái befolyásolták. A jelenlegi válság kicsúszott az emberi kontroll alól, és nem tudjuk még megoldani. Sőt mi több, a mai pénzügyi rendszer alapjaiban egészséges, a fogyasztók nagyon tudatosak a gazdasági következményeket illetően, és figyelembe véve a világjárvány életvitelre gyakorolt hatását és a munkanélküliek számának erőteljes növekedését, a fogyasztók visszafogottabbak.

Fiona O’Donnell, a Mintel Reports US igazgatója azt mondta: „A COVID-19 gazdasági következményeinek súlyosbodása mértékével a fogyasztók nemcsak közvetlenül a fizikai egészségük és életformájuk változása miatt aggódnak, hanem hosszú távon a pénzügyi helyzetük miatt is. Azt várjuk, hogy a fogyasztók felülvizsgálják életvitelüket és csökkentik kiadásaikat. Mivel a gazdasági élénkülés a COVID-19 járvány csökkenésétől függ, a fogyasztók bizalma ebben az évben erőteljesen csökken.”
„Az olyan ágazatok, mint a vendéglátás, a turizmus, a szabadidős tevékenységek és ehhez hasonlók már nagymértékben kirekesztődtek, és a fogyasztók megtanulták, hogy lehet nélkülük boldogulni. Egyéb korábbi „igények” is háttérbe szorulnak, amíg a távolságtartás nem csökken az életvitelünkben, és a „többet kevesebbért” elv lesz a követendő a fogyasztók döntéshozatalában – összegezte O’Donnell.

A várható fogyasztói kiadások mintái
A Mintel 2007-2009-es évek recessziójára vonatkozó kutatásaiból arra lehet következtetni, hogy négy gazdasági mutató létezik, amelyek különösen fontos szerepet játszanak a fogyasztói kiadások mintáinak prognosztizálásában: ezek a munkanélküliség, a bizalom, a jövedelem és a megtakarítási ráta.
Kevés olyan tényező befolyásolja a fogyasztók optimizmusát, mint a munkanélküliségi ráta. A fogyasztók gyakran csökkentik kiadásaikat, amikor ez a mutató növekszik, a saját és közeli hozzátartozóik munkahelyi perspektívája iránti aggódás miatt.

„A kevesebb munka kevesebb kiadást jelent, és a fontosabb szükségletekre való koncentrálást. A konjunktúra visszaesése a fogyasztói prioritások változását ígéri a „normális életre” való visszatérés időszaka után. Változni fog az értékfelfogás, a fogyasztók azt fogják kérdezni, hogy a drágább termékek megérik-e az árukat. Bár az emberek kétségbeesetten szeretnének visszatérni a „normális élethez”, a lassúbb élet megtapasztalása után egyesek várhatóan az egyszerű dolgokat fogják értékelni, amely a kiadások csökkenését eredményezheti”– mondja a szakértő.