Mozzarellát, chipseket, csokit és üdítőket tartalmazott a panda market egymilliomodik rendelése, amelyet fennállásának második születésnapjára ért el a foodpanda gyorskereskedelmi szolgáltatása. A mérföldkövet egy jótékonysággal egybekötött nyereményjátékkal ünnepelték.
Az online élelmiszer bevásárlás Magyarországon egyre népszerűbb, a fogyasztói igények is ennek megfelelően változnak, a minőség mellett a megbízhatóság és a gyorsaság a legfontosabb. Ezt mutatják a panda market tapasztalatai is – olvasható a foodpanda közleményében.
A foodpanda kiskereskedelmi egysége második születésnapjára el is érte az egymilliós rendelési számot. A mérföldkövet nyereményjátékkal ünnepelték, mely során a szerencsés győri nyertes félmillió forint értékű vásárlási utalványban részesült, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület pedig félmillió forint támogatást kapott a győri rászorulók megsegítésére.
Átlagosan fél órán belül megérkezik a rendelés
A foodpanda ugyan kezdetben csak készétel kiszállítással foglalkozott, de az utóbbi években a tevékenységében egyre nagyobb szerepet kapott az úgynevezett gyorskereskedelem. Ez az online megrendelt termékek gyors kiszállítását garantálja, a panda marketek esetében ez azt jelenti, hogy a megrendeléstől számított akár fél órán belül a futár már csenget is az ajtónkon a friss gyümölccsel, zöldséggel.
„Bár a panda market 30 percen belüli kiszállítást kínál, az elmúlt két év statisztikái azonban azt mutatják, hogy átlagosan 24-26 percen belül az ügyfélnél van a megrendelt termék” –mondta el Arany László, a panda market ügyvezető igazgatója. „A panda market szolgáltatásával időt és energiát szeretnénk megtakarítani a felhasználóinknak, amelyet a bevásárlás helyett másra is fordíthatnak. Előfordul azonban, hogy csak egy tételt felejtettünk ki a kosárból, és ahelyett, hogy újra elmennénk a boltba, kényelmesen megrendelhetjük online. Az egymilliomodik rendelésnél is hasonló történhetett, bár nem szeretnék messzemenő következtetéseket levonni, hiszen a kosár egy mozzarellát, chipseket, csokit és üdítőket tartalmazott. A két év alatt összegyűlt statisztikákban számos extrém példát találni. A szolgáltatás rugalmassága és potenciálja ilyenkor ütközik ki igazán: valaki 183 kg-nyi árut rendelt, de volt, aki hajnali negyed 5-kor rendelt mosóport, más pedig a reggel 6 órakor rendelt kávéval indította a napot. Az egymillió rendelés során több mint 5000 tonna terméket szállítottak ki, és a megtett távolsággal 62,5-szer kerülhették volna meg a Földet a panda futárok.“
Hatékonyság és élelmiszermentés
A panda marketek úgynevezett dark store-okként működnek. Az elnevezés egy rendkívül hatékony rendszert takar, az üzletek lényegében raktárak, amelyek teljes mértékben a kiszállítás köré szerveződnek. Egy átlagos kosár összeállítási ideje 2-2,5 perc között van, az árut összekészítő munkatársnak pedig egy saját fejlesztésű applikáció segít, mely mutatja a legoptimálisabb útvonalat a polcok között. Az ilyen típusú működés előnye, hogy nincs szükség eladókra, elég egy sokkal kisebb alapterületet bérelni, ezáltal a működési költség is kedvezőbb lehet.
A költségek alacsonyan tartása mellett az ökológiai lábnyom minimalizálása is fontos a működés során. A panda marketek esetében az élelmiszermentés mára a bevett rutin része. Az Élelmiszerbankkal régre visszanyúlik az együttműködés, a közös munkának köszönhetően 2022-ben több mint 61 tonna, lejárat előtt álló élelmiszert sikerült megmenteni és eljuttatni a rászorulóknak. A 13 panda marketből összegyűjtött élelmiszereket az Élelmiszerbank lokális segélyszervezetek közreműködésével osztja ki a rászorulók között.
„Országos segítő hálózatunkban az élelmiszert minden esetben ingyen vesszük át és díjmentesen adományozzuk a rászorulóknak. A folyamatban csupán a szállításra és raktározásra kell költeni, ami a mentett élelmiszerek valódi értékének csak egy töredéke. A most kapott 500 ezer forintból például várhatóan 15 millió forint értékű élelmiszert tudunk majd célba juttatni a nélkülözőkhöz vagyis meg fogjuk harmincszorozni a pénzadomány értékét. Ebből is látható, hogy az élelmiszermentés a rászorulók segítésének egyik leghatékonyabb formája” – mondta el Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank külső kapcsolatok igazgatója.
A panda market Budapesten hét üzlettel van jelen, amivel a budapesti lakosság körülbelül 80 százalékát lefedi, vidéken pedig hat nagyvárosban – Szegeden, Pécsett, Győrött, Debrecenben, Kecskeméten és Székesfehérváron – szállítanak ki. Az elmúlt két év tapasztalata, hogy azok, akik többször kipróbálják, egyre jobban megkedvelik. „Az első és a második rendelés között általában egy hónap telik el, a kilencedik és a tizedik között pedig már kevesebb, mint egy hét“ – összegezte Arany László.