A kutatás nem tekinthető reprezentatív felmérésnek, de a kitöltők nagy száma miatt komoly jelzésértékkel bír a fogyasztók véleményéről.

A fogyasztók szerint a Lidl a legolcsóbb FMCG-hálózat 2023-ban Magyarországon, a diszkontláncot pedig sorrendben a Penny Market és az Aldi követi. Mindez a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös felméréséből derült ki.
A felmérés nagyminta alapján készült. A kérdőívet 17075 fő töltötte ki 2022. december 2 és 2023. január 30 között. A kutatás nem tekinthető reprezentatív felmérésnek, de a kitöltők nagy száma miatt komoly jelzésértékkel bír a fogyasztók véleményéről.
A lap emlékeztetett arra, hogy a fogyasztók általában véleményt fogalmaznak meg arról, hogy egy adott üzletláncot olcsónak vagy drágának tartanak-e. Ez azért fontos, mert a sztereotípiák befolyásolják a fogyasztói döntéseket, és ezen döntések nagy része érzelmi alapú.

Vezetnek a multi diszkont láncok
A közvéleménykutatásban azt kérték a fogyasztóktól, hogy rendezzék sorba a legnagyobb FMCG üzletláncokat (Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Penny Market, Reál, Spar, Tesco) annak alapján, hogy véleményük szerint melyik élelmiszerláncban lehet a legkedvezőbb, és melyikben a legmagasabb árakon bevásárolni.
Erre a kérdésre a válaszok alapján az olcsóbbtól indulva a drágáig a lista első kettő helyezettje a Lidl és a Penny Market. Esetükben az árak megítélése jóval kedvezőbb a versenytársak árainak megítélésénél. A Lidl esetén a dobogós helyes válaszok arányának összege eléri a 77,3%-ot, míg az első vagy második helyre történő rangsorolás összesített aránya a 63,4%-ot. A Penny Market esetén a dobogós helyek aránya 65,8%, míg az első és második helyre történő rangsorolás összesített aránya 47,6%. A Pennyt első helyre a válaszadók 27,6%-a tette.
Az éllovasokat követi az Aldi, ezután következik fej fej mellett a Tesco és az Auchan, majd tőlük lemaradva a Spar.
A fogyasztók véleményéből jól kivehető a multinacionális diszkont láncok vélelmezett árelőnye. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók úgy vélik, hogy a legjobb árakkal a három németországi székhelyű diszkontláncban találkozhatnak. Az árak megítélésében még itt is érezhető különbségek vannak: Lidl az élen, őt követi a Penny Market, majd az Aldi.
A magyar láncok (Reál, Coop, CBA) a lista legvégén találhatók, ár szerinti megítélésük jelentős lemaradást mutat a megkérdezettek véleménye szerint. A megkérdezett fogyasztók véleménye szerint a magyar láncok a legdrágábbak.

Nem az egyetlen, de fontos tényező az ár
A megkérdezettek neme, iskolai végzettsége vagy jövedelme nem befolyásolta a kialakult sorrendet. Életkor szerint volt némi eltérés, illetve a megkérdezettek lakóhelye nagyon kis mértékben befolyásolta a kialakult sorrendet.
Emlékeztettek arra, hogy számtalan tényező befolyásolja a fogyasztók döntését, ezek közül csupán egy tényező az ár. Ez viszont most azért fontos, mert az inflációs ráta a 2022. decemberi adatok szerint elérte a 24,5%-ot, az élelmiszereknél pedig még ennél is magasabb mértékű (44,8%) volt. Ráadásul az egyes élelmiszeripari termékek ára 80%-ot meghaladó mértékben nőtt. Megjegyezték, hogy egy átlagos magyar háztartás költéseinek több mint 26%-át már eddig is az élelmiszerek és alkoholmentes italok kategóriája képezte, és ez az érték vélhetően emelkedni fog.
A listákat a Pénzcentrum cikkében lehet megtekinteni.

(Kép: Pixabay.com)