Az árrések mind az online, mind az offline kereskedelemben tovább szűkülnek, miközben a vállalkozásoknak még több pénzt kell befektetniük az innovációkba.
Az európai élelmiszer-kereskedelmi szektor számára a 2022-es év az inflációról és a fogyasztók növekvő árérzékenységéről szólt, ami az elmúlt öt év legnagyobb árrés-csökkenését hozta az élelmiszerkereskedelemben. Az élelmiszer-kereskedőkre nehezedő nyomás azonban idén sem enyhül – írja tanulmányában a McKinsey, amit a Portfolio ismertetett.
Az árbevétel reálértéken 7,1 százalékkal csökkent, elsősorban az alacsonyabb árfekvésű termékekre való váltás miatt. A felmérés, amely iparági cégek vezetőinek és fogyasztók megkérdezésével készült, azt mutatta ki, hogy a fogyasztók idén óvatosan fognak költeni, kevesebb élelmiszert vesznek, hogy megtakarítsanak.
Az árrés zsugorodásával párhuzamosan egyre sürgetőbbé vált a befektetések növelése a technológiába, fenntarthatóságba és a munkaerő továbbképzésébe. A kamatszint megemelkedésével együtt ez újabb kihívás elé állítja az élelmiszerkereskedőket, mivel egyre drágábbak a befektetések finanszírozásához felvett hitelek. Az online élelmiszer-kereskedelem a koronavírus-járvány idején megerősödött, és a növekedés – az Egyesült Királyság és Svédország kivételével – a következő évben is kitartott.
A kutatás legfontosabb megállapítása, hogy a kereskedőkre nehezedő nyomás 2023-ban tovább fokozódik. Emiatt az árrések mind az online, mind az offline kereskedelemben tovább szűkülnek, miközben a vállalkozásoknak még több pénzt kell befektetniük az innovációkba.
A tanulmány kimutatta, hogy a fogyasztók az elmúlt évek gazdasági bizonytalanságai miatt idén is csak óvatosan fognak költeni. Az eladott áruk mennyisége valószínűleg nem nő ebben az évben. A fogyasztók 53 százaléka szeretne pénzt megtakarítani kevesebb élelmiszer vásárlásával, a megnövekedett megélhetési költségek miatt minden fogyasztói szegmens árérzékenyebb lett. Ennek következtében csökken a különbség a magas és az alacsony jövedelmű háztartások szokásai között.
Emellett az árrés csökkenése erősíti a méretgazdaságosságra való törekvést. A termelői árak, a bérek és a kamatok növekedése a jövőben is komoly hatással lesz az élelmiszer-kereskedők profitabilitására. A saját márkás termékek forgalma vélhetően nőni fog.
Az online kereskedelem mérsékelt növekedéssel lehet számolni a szektorban, ezért a szektor jövedelmezősége lesz az egyik fő szempont a jövőben. 2022-ben a tisztán online kereskedő vállalatok az inflációt meghaladó mértékben növekedtek. Az ételkiszállítás nagyobb mértékben nőtt, mint az online bevásárlás, mind a forgalom értékét, mind a piaci bővülést tekintve.
Fontos trendként említi a tanulmány, hogy a technológia fejlődése és az automatizáció fel fog gyorsulni. Hozzávetőleg 45-55 milliárd euróra becsülik azt az összeget, amit a cégek 2030-ig kizárólag technológiai fejlesztésre fognak fordítani. A fejlett analitikai módszerek alkalmazása elengedhetetlen lesz a versenyben maradáshoz, a generatív mesterséges intelligencia (Generative AI) a marketing és az ügyfélszolgálat terén válhat egyre meghatározóbbá.