A globális gazdasági bizonytalanság és a geopolitikai feszültségek miatt a kiskereskedelem 2023-ban újabb kihívásokra számíthat.
Az Aucante szállítmányozási vállalatcsoport készíttetett egy reprezentatív felmérést azokról a kihívásokról, amelyekkel az e-kereskedelem szembesül 2023-ban. A kutatásról – amelyet a Retail Economics tanácsadó cég végzett 8 ezer ember megkérdezésével az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban Olaszországban, Spanyolországban, az Egyesült Államokban, Kanadában és Ausztráliában –, a kosarertek.hu számolt be.
A felmérés szerint a globális gazdasági bizonytalanság és a geopolitikai feszültségek miatt a kiskereskedelem 2023-ban újabb kihívásokra számíthat. A magas infláció, az emelkedő kamatlábak és a megélhetési költségek növekedése azt jelenti, hogy a fogyasztók meg fogják gondolni, mire költenek: a jobb ár-érték arány fontosabb lesz a márkahűségnél. A kutatás kimutatta, hogy a vásárlók 84 százaléka aggódik az idei gazdasági kilátások és a személyes anyagi helyzete miatt, legfőképp az infláció miatt.
Ráadásul a kiskereskedők helyzetét tovább nehezítik az ellátási gondok, a munkaerőhiány, a környezetvédelmi kérdések, illetve az egyre magasabb fogyasztói elvárások. Az évtizedes csúcsokat döntögető infláció, a növekvő geopolitikai feszültségek, a kamatok emelkedése csökkentik a vásárlói hajlandóságot. A kutatás alapján az abban résztvevő országok fogyasztóinak négyötöde vissza fog venni a kiadásaiból a 2023-as évben.
A visszaesés Európát érinti a legsúlyosabban
Még a legellenállóbb gazdasággal rendelkező Ausztráliában és az Egyesült Államokban is lassul a növekedés. A kutatás azt mutatja, hogy a fogyasztás visszaesése Európát fogja a legsúlyosabban érinteni a megélhetési válság terjedésével, mivel az emberek mindenen igyekeznek spórolni, ami nem feltétlenül szükséges. Ez azt jelenti, hogy az infláció miatti többletpénzmozgás nélkül Európában a kiskereskedelmi eladások aránya 3,2 százalékkal fog csökkenni. Csak Amerikában várható, hogy a kiskereskedelem mind értékben, mind pedig volumenben növekedni tud ebben az évben.
Így alakulnak a vásárlói szokások és elvárások
A felmérés azt mutatta, hogy a válaszadóknak csak mintegy negyede (27%-a) nem kíván változtatni vásárlási szokásain. A maradék 73 százalék három csoportba sorolható:
• A vásárlók 10 százaléka a jó ár-érték arány megtalálását tartja elsődlegesnek, és nem törődik a márkahűséggel. Ők olcsóbb lehetőségeket fognak keresni.
• 22 százalékuk időlegesen inkább lemond a halasztható vásárlásokról, a nagyobb beruházásokat pedig a gazdasági helyzet javulásához köti.
• 40 százalék pedig csak a legszükségesebbeket fogja megvásárolni. Náluk még az impulzusvásárlások száma is csökkenni fog.
A luxusmárkák forgalmazóit kevésbé érinti majd a fogyasztás visszaesése, mint a középkategóriás termékekkel kereskedőket. Termékcsoportokat nézve különösen a tartós fogyasztási cikkek, mint például a bútorok és elektrotechnikai készülékek eladásai fognak csökkenni. A szépségápolás, a kozmetikumok és a ruházat viszont továbbra is jól teljesít.
Változnak az online vásárlók elvárásai is a gazdasági és egyéb tényezők miatt. Most már azt sem bánják, ha többet kell várni, és el kell menni egy átvételi pontra, ha ingyenes a kiszállítás. Az ingyenes visszaküldés is alapvető elvárássá vált. A vásárlók háromnegyede szerint a visszaküldést mindig a kereskedőnek kellene állnia, ami különösen az idősebbekre igaz.
A fennmaradáshoz a kutatás szerint a válságálló üzleti modellek megalkotása a kulcs, ezért törekedni kell a jövedelmezőségre, még ha ez a növekedés rovására is megy: jól kidolgozott, költséghatékony megoldásokra van szükség, ahol csak a működéshez igazán szükséges, optimalizált területekbe szabad pénzt fektetni.
(Kép: Pixabay.com)