Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor a jelenlegi gazdasági hangulatban is bebizonyította, hogy beszállítóival együtt alkalmazkodik, és tudja biztosítani az élelmiszerellátást.
Európa kivár
Úgy tűnik, hogy az élelmiszer-kiskereskedőkre nehezedő növekvő piaci nyomás megnövelte az innovációk, a saját márkák erősítését és a vállalkozás fenntartható biztosítását szolgáló befektetések iránti igényt, fogalmaz a State of Grocery 2023 jelentésében a McKinsey & Company és az EuroCommerce iparági szövetség.
Az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi főigazgatóságának (DG ECFIN) szeptemberben ismertetett felméréséből kiderült, hogy az Európai Unió gazdasági hangulatindexe az előző havihoz képest 0,6 ponttal 92,9 pontra csökkent. Magyarország esetében az augusztusi ESI 95,9 pontra javult a júliusi 93,9 pontról. A fogyasztói hangulat is javult, mínusz 35,2 pontról mínusz 31,1 pontra, a kiskereskedelem hangulati mutatója pedig mínusz 16,3 pontról mínusz 14 pontra erősödött.
Nagy a teher
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint szükségesek az akciók, akár virágzó piacot, akár éppen csökkenő forgalmat látni. Most a piac résztvevő – gazdasági és politikai oldal egyaránt – azon dolgozik, hogy letörjék az inflációt és növekedési pályára állítsák a kiskereskedelmet.
Mint megjegyezte: a kötelező akciózás, amit a kereskedők 2023. június 1. és 2023. szeptember 30. között kötelesek bevezetni és akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, terhet ró a kiskereskedőkre: az árbevételük csökkent a kötelező akcióval érintett terméken korábban 10, most 15 százalékkal.
Mint ismert, húsz akcióköteles termékkategóriát határoztak meg, többek között a következőket: baromfihús; sertés-, marhahús, egyéb húsféleségek; tej, tejföl és helyettesítői; sajt; kenyér; péksütemények; száraztészta, rizs, egyéb ceráliák; friss gyümölcs; friss zöldség; készételek, fűszerek, ételízesítők.
Nem csak az árakra koncentrálnak
Az ALDI folyamatosan azon dolgozik, hogy a magyar családok számára a lehető legkedvezőbb áron kínálja termékeit, fogalmazott lapunknak a diszkontüzletlánc. Saját márkás termékkínálata és hetente megújuló 70-100 terméket felölelő akciói mellett mindig újabb és újabb lehetőségeket nyújt a spórolásra, legyen szó élelmiszerekről vagy non-food termékekre.
Az áruházlánc számára nagy jelentőséggel bír, hogy a vásárlói ne csupán az üzleteiben tapasztalják meg alacsony árait, hanem köztudott legyen: „az ALDI olcsó, illetve olcsóbb, mint ahogy azt a vevők gondolnák”. A felmérések alapján az ALDI-nak a hiper- és szupermarketek mellett a diszkontoktól is sikerül elcsábítania vevőket, hiszen a vállalat üzleteiben nemcsak az árak kedvezőbbek, hanem kényelmesebb és gyorsabb a bevásárlás.
A versenyben az élelmiszerár-emeléssel élt öbb piaci résztvevő, azonban az ALDI nem minden beszállítói árnövekedést terhelt rá/terhel rá vevőire, akár saját nyereségének rovására is csökkentette árait, vagy csak kisebb mértékben emelte, mint azt a beszállítói árnövekedések indokolták volna. A 2022-es év során az árstop — az áremelkedések és az extraprofitadó mellett — szintén komoly terhet jelentett a kiskereskedelem számára.
Az ALDI tapasztalata szerint a vevők részéről lényegesen kevesebb a nagybevásárlás, helyette sok kis kosárértékű vásárlás a jellemző, a vásárlók így jobban tudják kontrollálni a költségeiket, és valóban csak azokat a termékeket veszik meg, amelyekre igazán szükségük van. Az ALDI minden lehetőséget megragad a költségcsökkentésre, keresi az olcsóbb beszerzési forrásokat, újratárgyalja a meglévő beszállítói szerződéseit. Az elért előnyöket pedig árcsökkentés formájában továbbadja a vásárlói számára, a heti akciókon kívül 2023-ban már öt alkalommal csökkentette árait.
Az áruházlánc kínálatának több mint 80 százalékát saját márkás termékei teszik ki, a magyar beszállítók a legtöbb területen kiváló minőségben gyártják számára ezeket a termékeket, ezáltal az ALDI akár nemzetközi hálózatán belül is tud számukra exportlehetőséget biztosítani. A piaci mozgásokat figyelve a vállalat úgy látja, hogy a saját márkás termékek értékesítésének fejlődése akár a többszöröse is lehet, mint egy márkaterméké.
Mint kiemelték: „az ALDI számára kiemelten fontos, hogy a magyar vásárlók elégedettek legyenek az áruházlánccal, hogy alacsony áron tudja biztosítani az élelmiszer-ellátást, lehetőség szerint minél több magyar forrásból származó termékkel, magyar beszállítókkal, és ezzel a legnagyobb mértékben hozzá tudjon járulni a nemzetgazdasághoz”.
Erősödés és kínálatbővítés
Sárközi Péter, a Kifli.hu senior trade planning managere szerint a hazai élelmiszer-kiskereskedelem lassan elfelejti, milyen egy külső hatásoktól csak kismértékben befolyásolt, stabil és növekvő pályán lévő fogyasztási ívre való tervezés – ilyen utoljára 2019-ben volt. 2020 óta folyamatos és korábban nem látott hatások (Covid, logisztikai kihívások, háború, infláció) miatt egy hullámvasúton van a hazai kiskereskedelem egésze: egyik évben fent, másikban lent. Hangsúlyozta, hogy a vásárlók viszont a stabilitást keresik, aki ezt garantálni tudja, az sikeres maradhat.
„Erősen változó környezetben dolgozunk immár 2020 óta, és a gazdasági hangulat megítélését is másképp éljük meg cégenként és szektoronként. A kiskereskedelemben mindig az nyer, aki megérti, mi az egyes esetekben a vásárlót érintő kihívás, és erre ad üzletileg is elfogadható választ” – fogalmazott a szakember. A szektor jelentős szereplői a tavalyi magas infláció után egy erős árversenybe kezdtek, folyamatosan és egymásra ígérve hajtják lefelé az árakat annak érdekében, hogy az Árfigyelőn minél többször minél jobb eredményt érjenek el, és ezzel több vásárlót húzzanak be magukhoz. Mint felvetette: marketing szempontból többek közt kérdés az, hogy ez az árverseny nem üzeni-e azt, hogy ezen szereplők egyetlen értéke az olcsó ár, illetve, hogy a korábbi gyors árnövekedés és a mostani gyors árcsökkenés nem eredményez-e csökkenő vásárlói hűséget.
Sárközi Péter úgy látja, hogy az infláció jelentősen hozzájárul a Kifli.hu forgalmi bővüléséhez. „De nem ez az egyetlen ok, amiért a Kifli 2023-ban is stabilan nő: a vásárlóink bizalmára építünk. Számunkra az ő magas minőségű kiszolgálásuk az első így, ha valamivel kapcsolatban panaszt tesznek, úgy a panaszolt termék árát kérdés nélkül visszaadjuk. Egy dolgot nem engedhetünk meg magunknak: bármilyen külső hatásra hivatkozva rosszabb minőségben szolgáltatni, mint tegnap vagy tegnapelőtt”.
Az árpolitika kialakításában fontos vevőkben és a kínálatban vetett bizalom. Vagyis olyan árpolitikát érdemes folytatni, amit az adott kereskedő vásárlói és reménybeli vásárlói elhisznek. „A mi taktikánk továbbra is az ügyfélközpontú szolgáltatás. Az árverseny helyett a vásárlóink visszajelzéseire figyelünk, ezek alapján alakítjuk a kínálatunk, a szállítási területeinket és a szolgáltatásainkat” – hangsúlyozta a Kifli.hu senior trade planning managere. Emellett a vállalat saját márka részaránya is folyamatosan fejlődik, részben a növekvő kereslet, másrészt a szélesedő portfólió miatt. A Kiflinél a saját márkát magas minőségű termékként képzelik el diszkont áron, így például az idén bevezetett Kitchin tészták és szószok, illetve a Pauu állateledelek is megfelelnek ennek a kettős kritériumnak.
Mint megtudtuk, a Kifli vásárlói körében az elmúlt két évben jelentősen nőtt a vásárlási kedv, egyre jobban megbíznak abban a szolgáltatásban, amit mi nyújtunk. „Ez számokban kifejezve azt jelenti, hogy a havi vásárlási gyakoriság két év alatt több, mint 10 százalékkal nőtt – ismertette Sárközi Péter. – A vásárlói tudatosság fejlődésére a prémium vásárlók száma jól reflektál: közel 70 százalékkal nőtt 2022-ről 2023-ra azon vásárlók száma, akik már hajlandóak fizetni a Kifli által nyújtott kiegészítő szolgáltatásokért.”
Megfelelő válaszokkal
„Az elmúlt időszakban jelentős változásokon ment keresztül a hazai kiskereskedelem. Ez mind a keresleti, mind a kínálati oldalon érezhető volt. A pandémia időszaka, majd pedig a magas energiaköltségek és a háborús infláció tovább nehezítette a szektor helyzetét” – fogalmazott Solti Tímea, a Közért Plusz Zrt. marketingvezetője. Megjegyezte: ebben az inflációs környezetben a vásárlók tudatosabban alakították fogyasztásukat, növekedett az akciós és az alacsonyabb árfekvésű termékek kereslete, továbbra is megfigyelhető az óvatos fogyasztói magatartás.
A háborús inflációra tett intézkedések, például a kötelező akciózás, a GVH Árfigyelő-rendszer és az árstop kivezetésének hatására sokkal kiélezettebbé vált a verseny a kiskereskedelmi szektor szereplői számára. A szakember megjegyezte, hogy a fennmaradás kulcsa a kihívásokra adott minél gyorsabb, azonnali reakció.
„Kiemelt fontosságú számunkra vásárlóink megtartása és a vásárlói körünk folyamatos bővítése, ezért hívtuk életre a Közért+ Hűségprogramot és a KözértPont Pontgyűjtő Programot is, melyek rendszeres vásárlás esetén folyamatos és jelentős kedvezményeket biztosítanak vevőinknek, illetve welcome-kuponnal is segítjük, hogy a legkedvezőbb áron tudjanak nálunk vásárolni” – említette Solti Tímea, hozzáfűzve, hogy továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek a versenyképes árpolitikára és a heti rendszerességű akciókra.
„Cégünk fő célkitűzése egy olyan platform biztosítása, ahol a bevásárlásokkal a hazai termékek előállítóit és a magyar termelőket is támogathatják vásárlóink. Ezért a teljes szortimentünk legalább kétharmad részben hazai, árucikkeink pedig gondosan válogatott és ellenőrzött forrásból származnak” – jegyezte meg a marketingvezető.
Solti Tímea hangsúlyozta, hogy a jövőben is a keresletnek megfelelően fejleszti a szortimentjét a vállalat: öko-, mentes- és non-food termékek körében folyamatosan bővíti választékát. „Webshopunkban számos magyar termék védjeggyel rendelkező áru szerepel, ami biztonságot nyújt a vásárlóknak” – hívta fel rá a figyelmet.