A mindössze három éve indult Kifli.hu annak ellenére tudott növekedni, hogy a hazai kiskereskedelemben a forgalom volumene 4,8 százalékkal csökkent 2023 januárjában az előző év azonos időszakához képest. Ez derült ki a szerdai sajtóeseményen, ahol a cég vezetői arról is beszéltek, mire számítanak az árstop kivezetése után.
A Kifli.hu 2023. március 8-án tartotta sajtóeseményét, ahol a cég új ügyvezetője, Gabriel Makki beszélt az online szupermarket 2022-es eredményeiről, a 2023-as tervekről, illetve az infláció és a Kifli viszonyáról. Február elején jelentette be a Kifli.hu korábbi vezetője, Klekner Péter, hogy azonnali hatállyal lemond posztjáról, amelyet Gabriel Makki vett át.
Mindössze három éve indult el egy kőbányai raktárépületből a Kifli.hu, a Tom Cupr által alapított Rohlik csoport tagjaként. A cég mára erős és stabil szereplőjévé vált a hazai online FMCG piacnak. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Kifli 2023 januárjában 31 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. A vállalat részesedése folyamatosan nő a piacon. A szerdai eseményen is ambiciózus célokat megfogalmazó új ügyvezető szerint a cég minden budapesti háztartásba szeretne szállítani.
Havonta már 150-160 ezer rendelés
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országos kiskereskedelem forgalma 2023 januárjában folyó áron elérte az 1333 milliárd forintot. Az 1333 milliárd forint 48 százaléka élelmiszer, ami nagyjából 640 milliárd forintot jelent. A Kifli 3.6 milliárd forintot ért el, vagyis a teljes magyar piacon a Kifli piaci részesedése 0,55-0,6 százalék között volt januárban. 2022 januárjában ez az érték még 0,4 százalék volt. A Kifli annak ellenére tudott növekedni, hogy a kiskereskedelemben a forgalom volumene 4,8 százalékkal csökkent 2023 januárjában az előző év azonos időszakához képest. Gabriel Makki elmondása szerint havi átlagban már mintegy 150-160 ezer rendelést teljesítenek.
„Küldetésünk az emberek életének javítása azáltal, hogy kiváló minőségű ételeket biztosítunk jó áron. A vásárlóink ránk bízzák a mindennapi bevásárlásukat, mi pedig arra törekszünk, hogy a kínálatunk és a szolgáltatásunk minden háztartás számára megfelelő legyen a minőség és az ár-érték arány szempontjából. Ebből a célból a differenciált és egyedi portfólió mellett piaci márkákat kínálunk remek áron, valamint pénztárcabarát választékot, kiváló ár-érték arányú saját márkás termékeket és egyedi, naponta változó ajánlatokat” – mondta Gabriel Makki.
Hozzátette, hogy vásárlóik nagyra értékelik erőfeszítéseiket, amit az is bizonyít, hogy az ügyfél-elégedettségi mutatójuk, az NPS (Net Promoter Score) idén januárban 74 volt. Szavai szerint továbbra is azon dolgoznak, hogy nagyszerű vásárlási élményt nyújtsanak a teljes kosár értékéhez megfizethető áron, kiváló szolgáltatással, ahogy azt a küldetésükben kijelentették: jól enni, jól élni.
A Kifli üzleti évét áprilisban zárják, ezért konkrét számokat még nem akart elárulni az ügyvezető. Annyit viszont elmondott, hogy az eddigi eredmények fantasztikusak, és nagyon bizakodóak az éves eredménnyel kapcsolatban.
Hozhat áremelkedést az árstop kivezetése
Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója a szortimentet mutatta be, és kitért a húsvéti készülődésre is. Közölte, hogy a saját márkás termékek korszakát éljük most, és a teljes piacon megfigyelhető az ilyen termékek növekvő népszerűsége. Ez annak köszönhető, hogy a legtöbb esetben nem egy ismert márkanevet kell megfizetni, hanem magát a terméket, ami ár-érték arányban és minőségében is tökéletesen megfelelő és mindenki számára elérhető. Megjegyezte, hogy a Kifli saját márkás termékei a minőség mellett a környezetbarát csomagolásra is figyelmet fordítanak, ami egyre nagyobb vásárlói rétegnek fontos.
Az átlagos vásárlói kosár értéke 25 ezer forint körül mozog stabilan a Kiflinél. A 2022 szeptembere előtti időszakban a Kifli átlagos kosárértéke 20 ezer forint körül volt, ami a megnövekedett infláció hatására egyre kevesebb terméket tartalmazott. A kosárméret, és a kosárérték 2022 novemberétől ismét növekedésnek indult. Ez a sajátmárkás termékeknek is köszönhető, amelyek részesedése a teljes eladásból a tavalyi év azonos időszakához képest megduplázódott, már közel 5 százalék, de egyes kategóriákban – így például a felvágottaknál a Dacello, vagy a tejtermékeknél a Miil esetében – elérte a 10-15 százalékos részesedést.
Szalma Rita a húsvét kapcsán elmondta azt is, hogy a sonka esetében a beszerzési árak akár 30-40-50 százalékkal is drágulhatnak, de a csokoládék esetében nem számítanak ilyen mértékű emelkedésre.
Az még egyelőre bizonytalan, hogy mi lesz az árstop sorsa, de ha kivezetik, az véleménye szerint nem okoz visszaesést a rendelésekben. Lehetséges, hogy áremelkedést okoz a korábban árstopos termékeknél, mivel ezek beszerzési árai egyes esetekben akár a dupláját teszik ki a hatósági árnak. Szalma Rita azonban úgy véli, idővel ezek az árak konszolidálódhatnak. Ők fokozatos kivezetést valószínűsítenek, és arra számítanak, hogy az árstopok után megnő a promóciók száma az országban.
Szavai szerint még nem kezdtek el húsvétra bespájzolni az emberek, de mivel április elején lesz a húsvét, kevésbé számít rá.
Rengeteg húst esznek a magyarok
Az étkezési trendeknek megfelelően a Kifli.hu vásárlói is egyre több húsmentes és növényi alapú terméket rendelnek, de a hazai vásárlók még így is rengeteg húst vesznek. Magyarországon az éves vásárolt húsmennyiség 80 százalék feletti, ami megfelel az európai átlagnak.
Bíró László hús és hal beszerző elmondása szerint a Kifli hús és hal kategória bevételének 46 százalékát teszi ki a baromfi, legnépszerűbb márkái a Hungerit és a MasterGood. Kifejtette, hogy a csirkemellen az eladott darabszám tavaly januárhoz képest közel 50 százalékkal nőtt, ami jelentősen meghaladja a céges növekedést. Úgy kalkuláltak, hogy az ársapka csirkemellre gyakorolt pozitív hatása a tavalyi januárra mérve 15-20 százalék, a természetes növekedésen felül. A Kiflinél a sertéshúsok 20, míg a marha 13 százalékát teszi ki a hús kategória bevételének. A hal kategória 17 százalékkal zárta a tavalyi évet, amelynek a motorja a Kifli sajátmárkás terméke, a Fjord Fjoru.
(Nyitókép: pixabay.com)