Sajnos, a polcokon még mindig sok a rossz minőségű, tömegtermelésben gyártott pálinka, hiszen míg a bornál a kereskedelmi forgalomba kerülő borok esetében kötelező a minőségi ellenőrzés, addig a pálinkánál ez nincs meg, ami nagy baj – ezt Gazdag Attila, a Pannónia Pálinkakultúra Egyesület elnöke mondta lapuinknak.

A szakmai szervezet 2017-ben alakult egyebek közt azzal a céllal, hogy összefogja, képviselje a magánfőzőket – ettől függetlenül kereskedelmi főzők is vannak tagjaik sorában, jó kapcsolatot ápolnak a szektor képviselőivel – és megszervezze az Pannónia Párlatversenyt, mely országos lefedettségű, s elsősorban a magán- illetve bérfőzőknek szól. Emellett szakmai rendezvényeket, ismeretterjesztő előadásokat rendeznek és szaktanácsadással is foglalkoznak.

A pálinkafőzés olyan, mint a varázslat, aminek óriási lökést adott a házi főzés 13 évvel ezelőtti legalizálása – bocsátotta előre Gazdag Attila. – Azóta egyre népszerűbb nemcsak a főzés, hanem a pálinkafogyasztás is. Megjegyzem, utóbbi minőségi erősítéséhez azok a termékek, amiket a nagy áruházláncok polcain találunk, többségében sajnos, nem járulnak hozzá, mert gyenge minőségűek, sok köztük az utópárlatos és párlathibás áru – tisztelet a kivételnek. Ezek az alacsonyabb árkategóriába tartoznak, de meg kell, hogy mondjam, olyanok is. Hogy ez hogy történhet meg? Míg a bornál kötelező a minőségi ellenőrzés, hogy az adott áru egyáltalán kikerülhessen a polcra, a pálinka esetében ez sajnos, nincs meg. Maximum akkor derülnek ki a hibák, ha a Nébih szúrópróba-szerűen vizsgál egy adott terméket. Ha valaki minőségi pálinkát szeretne, akkor úgy gondolom, azt a magánfőzőknél kell keresnie. Persze, ezek a kézműves tételek mindig is a magasabb árkategóriába tartoztak, mert nem utópárlatos pálinkák, szakszerűen készülnek. Hála Istennek, egyre több kereskedelmi egység ismeri fel a minőségi portéka forgalmazásának előnyeit, ami a fogyasztók szemszögéből úgy tűnik, mintha drágult volna a pálinka. Pedig ennek mértéke elenyésző, holott az energiaköltségek jelentősen emelkedtek – egyszerűen több lett a minőségi ital a polcokon, ami ahogy mondtam, eddig is drágább volt. A minőséget és az élményt meg kell fizetni.
Gazdag Attilától megtudtuk: az idei év nem a legjobban alakult a pálinkaszektor számára, hiszen a legfontosabb elem, az alapanyag veszett el a késő tavaszi hideg, fagyos időjárás miatt. Kevés gyümölcs termett, s a szőlőtermés jelentős hányada is az enyészeté lett az év folyamán érkező sok csapadék miatt.

2023-ban nagyon kevés pálinka született, vannak régiók, ahol a korábbi évek gyümölcstermésének 10 százaléka sem realizálódott – közölte. – Ez azt eredményezte, hogy főleg a bérfőzdékben csökkent a forgalom. Sajnos, azon kereskedelmi főzdék egy része, amelyek bérfőzést is folytattak (s ebből keletkezett bevételük nagyobbik fele), alapanyag híján bezárni kényszerült. A kereskedelmi főzdék esetében az a tapasztalat, hogy a fogyasztás mértéke nem csökkent, de a trendek átalakulóban vannak. Eddig a körte-szilva-barack „szentháromsága” jellemezte a fogyasztói igényeket, mostanában azonban kezdik átvenni az irányítást az egzotikus ízvilágú pálinkák. Nem feltétlenül arra gondolok, hogy olyan különleges gyümölcsök nedűi kerülnek előtérbe, mint a füge, a kivi, az indián banán, vagy a káki, bár már ezekből is készül pálinka, hanem inkább arra, hogy növekszik a házasítások, a vegyes pálinkák – például a cseresznye és a málna kombinációja – népszerűsége. Ennek egyik oka a fogyasztóbarátabb ár, hiszen egy liter tiszta málnapálinka piaci értéke jelenleg 50-60 ezer forint, vagy még több, mert ennek a bogyósgyümölcsnek kevés a kihozatala: egy mázsa málnából körülbelül 3 liter pálinka főzhető le. A másik ok pedig nyilván, a fogyasztói ízlés átalakulása.

Az egyesület elnöke a jövő évre előre tekintve azt mondta: a kereskedelmi főzdék, ha idén már nem is, jövőre biztosan kénytelenek lesznek árat emelni, ugyanis a gyümölcs nagy valószínűséggel nem lesz olcsóbb, sőt. Továbbá az inputárak is emelkedtek és be fog épülni az árakba a kötelező visszaváltási díj is.
A szakember kérdésünkre azt is elárulta: hála Istennek, a pálinka egyre népszerűbb a fiatalok körében a pálinka, amihez nagyban hozzájárulnak a reklámkampányok és természetesen, a minőségi termékek térnyerése is. Elegáns és gáláns ajándék a jóféle pálinka, ezt is egyre többen ismerik fel, a minőségi termék jó eséllyel nem okoz csalódást.