A koronavírus-járvány életünk minden területére rányomta a bélyegét, így az italok piacára is. Habár a tavalyi évhez képest a hazai ásványvizek forgalma gyarapodott, a növekvő alapanyag- és energiaárak tervezhetetlenné teszik az elkövetkezendő időszakot. Mindeközben a fenntarthatósági trendeknek való megfelelés is nyomja a gyártók vállát. A Mizse gyártója a Magyarvíz Kft. szerint soha nem látott kihívásokkal néz szembe jelenleg a hazai ásványvízpiac, a jövő pedig nem kevésbé képlékeny.

A pandémia sújtotta utóbbi évben világszinten növekedtek az üdítőitalok árai: az ivóleveké a leginkább, 10,46 százalékkal, míg a palackozott vizeké a legkevésbé, 0,46 százalékkal. A szénsavas üdítők átlagosan 7,3 százalékkal, a szénsavmentesek 6,13 százalékkal drágultak. Ilyen mértékű változások mellett nem csoda, ha elsősorban az eleve olcsóbb vizet vásárolják a fogyasztók.

Az eladás mennyiségét tekintve a palackozott vizek képzik az alkoholmentes-ágazat legnagyobb bázisát, köztük is a szénsavmentes ásványvizek. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetség (MAGYÜSZ) legfrissebb adatai szerint a 2021-es harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest az ásványvizek forgalma több mint 9 százalékkal növekedett itthon. Az évek alatt az ásványvíz tulajdonképpen mindennapi fogyasztási cikk lett. A teljes évre vetítve a vizek eladott mennyisége várhatóan elérheti az 1200 millió litert – bár érdemes hozzátenni, hogy ez a feltételezés nem számol drasztikus negyedik hullámmal a COVID esetében.

Nehezíti viszont a helyzetet, hogy a növekvő alapanyag- és energiaárak ezt a szektort is befolyásolják, amely gazdasági szempontból tervezhetetlenné teszi a következő évet. „Az elmúlt 14 évben nem volt ilyen fokú változás a piacon, mint most. Minden alapanyag ára növekszik, akár óráról órára, sőt nem egy esetben hiány is van belőlük. Mindez befolyásolja a mi költségeinket is, viszont az áremelés jelenleg kérdéses, hiszen a kereskedőláncok ártartást követelnek. Satu helyzetbe került az egész magyar ásványvízpiac, viszont ezt az ágazat egyik szereplője sem fogja bírni hosszú távon” – mondta Balog Zoltán, a Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója.

Zöldülés a vízpiacon

A vásárlók számára az ásványvizeket illetően a kényelem – hogy könnyen nyithatók, visszazárhatók, valamint egyszerűen hordozhatók legyenek – és a fenntarthatóság a két fő szempont jelenleg. Ez utóbbi kritériumra a 100%-ban újrahasznosított alapanyagból készülő, továbbá a 100%-ig papíralapú palackok jelenthetik a megoldást a jövőben. Fő cél a körforgásos gazdaság megvalósítása, ezzel kapcsolatban folyamatos egyeztetések folynak az ágazatban az állammal együtt, azonban a fogyasztók nélkül lehetetlen az átállás, mivel a koncepció egyértelműen megkívánja a szelektív hulladékgyűjtést is. „A betétdíj bevezetése már a küszöbön van Magyarországon, amely a legjobb megoldás jelenleg a körforgásos gazdálkodásra való átállásban. A PET az egyik legjobban újrahasznosítható műanyag, és bár az átállásnak is meglesz az ára, hiszen a rendszer működtetése is várhatóan a gyártói költségekben fog jelentkezni, hosszú távon a fogyasztók és a környezet számára is ez lesz a legelőnyösebb” – tette hozzá Balog Zoltán.

 

Élvonalban a család vizse

A Magyarvíz Kft. jelenleg az egyik legjelentősebb szereplője a hazai ásványvízpiacnak. A vállalat árbevételhez viszonyított eredménye rendkívül jó volt az ágazatban: az értékesítési volumen 2021. első felében + 7 százalékkal volt magasabb, mint 2020. azonos időszakában. Ráadásul míg a teljes piac 16,7 százalékkal, addig a cég zászlóshajó márkája, a Mizse 22,4 százalékkel nőt. Amellett, hogy idén júniusban generálták az eddigi legnagyobb forgalmukat Mizse-termékeikből, 2021 végére mintegy 4 százalékos növekedés várható a 2020-as számokhoz képest. Mindezek mellett az ország első karbonsemleges és egyben az egy literre vetített legkönnyebb palackkal rendelkezik a Mizse Ecogreen termékével. Ami az eladott vizek méretét illeti, a Mizse esetében a másfél literes kiszerelés a legkelendőbb.