2025.jún.16.
  • RÓLUNK
  • ELŐFIZETÉS
  • KAPCSOLAT
  • HÍRLEVÉL
  • MÉDIAAJÁNLAT '25
  • MÁRKA MÖGÖTT

aa

TermékmixTermékmix
Ad Top Header
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Kereskedelem
      • Esemény
      • Üzletlánc
      • Kutatás
      • Általános
    Wolt

    Owen Wilson lett a Wolt kampányarca

    Általános

    penny üzletbelső

    Bővülő kínálat és rugalmas nyitva tartás: már kész…

    Üzletlánc

    Rossman

    Két új felsővezető csatlakozott a Rossmannhoz – Sz…

    Üzletlánc

  • Ipar
    • Ipar
      • Hírek
      • Személyi hírek
    Stühmer

    Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu …

    Hírek

    infláció

    A fogyasztói árak átlagosan 4,4%-kal haladták meg …

    Hírek

    NAK kampány-séfek

    Az Agrárgazdasági Kamara „Tények ízekre szedve” or…

    Hírek

  • Magazin
    • Magazin
      • Polc
      • Kereskedelem
      • Interjú
      • Marketing
      • Kutatás
      • Piac
      • Innováció
    kisállat etetés

    Kettős nyomás alatt az állateledel-piac: Dráguló f…

    Polc

    bolt vásárló

    A cukor­mentes termék „már alap a választékban” …

    Polc

    BEVÁSÁRLÓTÁSKA

    Hazai gyártók új kihívások előtt: Fókuszban a magy…

    Polc

  • Külföld
    • Külföld
      • Kereskedelem
      • Kutatás
      • Ipar
      • Trend
    bevásárlókosár

    Hosszútávú a fogyasztói viselkedésváltozás, nem cs…

    Trend

    asda logo

    Támogatják a helyi közösségeket

    Kereskedelem

    paradicsomvásárlás

    A cél a gyümölcsfogyasztás növelése

    Kereskedelem

  • Újdonságok

Hírek

burgonya
Hírek
2025.jún.04.

Hiába a tudás, a szokás győz – így vásárolnak burgonyát a magyarok

Az idén is egy nagyszabású szakmai tanácskozás keretében vitatták meg a hazai burgonyatermesztés és -értékesítés aktuális kérdéseit az ágazat kiemelt képviselői.

 

A magyar táplálkozáskultúrában is jelentős szerepet betöltő növény világnapján, május 30-án az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács (OBTT) által életre hívott konferencián a többi között szó esett a termelési technikák fejlesztési lehetőségeiről, a magyarországi és nemzetközi piaci trendekről, a fenntarthatósági törekvésekről, valamint a hazai fogyasztási szokásokat feltérképező, 2025-ben készült reprezentatív kutatás eredményeiről is.

 

A rendezvény keretében immár második alkalommal adták át a Burgonyáért vándordíjat. A burgonya évszázadok óta a világ egyik legfontosabb nem gabona alapú élelmiszere, amelyre a nemzeti konyhák bátran alapoznak, ennek megfelelően rendkívül sokoldalúan hasznosítják. A növény kulcsszerepet játszik a globális élelmezésbiztonság megteremtésében, mivel nagy hozammal termeszthető világszerte, kevésbé kitett a szélsőséges éghajlati viszonyoknak, ugyanakkor magas tápértékű is. Tulajdonságainak köszönhetően óriási szerepe lehet a fenntartható mezőgazdaság előmozdításában, illetve a klímaváltozáshoz való alkalmazkodásban.
 
Nem véletlen tehát, hogy a burgonya 2024- ben az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) kezdeményezésére világnapot is kapott: tavaly óta május 30-a hivatalosan is a burgonya nemzetközi napja. A kiemelt társadalmi ügyet hazánkban képviselő Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács a világnap üzeneteit közvetítendő az idén is megrendezte az ágazat legnagyobb szakmai tanácskozását Mindent a burgonyáról címmel.
 
Az esemény résztvevői az előadások révén betekintést nyertek a magyar burgonyatermesztés aktuális helyzetébe, megismerhették az iparággal és annak teljesítményével szemben felmerülő várakozásokat, illetve átfogó képet kaphattak a zöldségekkel, de különösen az étkezési burgonyával kapcsolatos vásárlói és fogyasztói szokásokról is.
 
Kecskés Gábor, az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács elnöke a budapesti Hungexpon megrendezett konferencia megnyitóbeszédében kiemelte: „A Terméktanács azokat a termelőket igyekszik integrálni, akik elkötelezettek a termelés hatékonyságának növelése, valamint a kiskereskedelmi igényeknek maximálisan megfelelő alapanyag biztosítása mellett.” Hozzátette: „Az ágazat szereplői közötti összefogást és együttműködést az ilyen események támogatják a leginkább, amikor a termékpálya érintettjei együtt gondolkodhatnak.”
 
„A burgonya nem csupán alapélelmiszer, hanem a vidéki gazdaságok számára is fontos jövedelemforrás. Célunk, hogy a következő években legalább húsz százalékkal növeljük a hazai burgonyatermesztés hatékonyságát, és ezzel párhuzamosan erősítsük a termelők piaci pozícióját” – hívta fel a hallgatóság figyelmét Hubai Imre, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára, aki előadásában kitért arra, hogy az Agrárminisztérium a Közös Agrárpolitika (KAP) eszközein keresztül számos támogatással segíti a gazdálkodókat: 2021–2022-ben több mint 10 ezer mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalkozás részesült összesen 1200 milliárd forintot meghaladó támogatásban.
 
Az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója, Hollósi Dávid előadásában felidézte: „Európa burgonyatermelése az elmúlt 60 évben a felére csökkent, miközben Ázsiáé a hatszorosára nőtt, az észak-amerikai termelés pedig stagnált. Európa azonban még mindig a világtermés 30 százalékát adja”. Hozzátette: „a magyar agrárium kiváló termelési alapokkal rendelkezik, magas a kihasználatlan kapacitások nagysága, viszont az értékképzés a meglévő eszközökkel is alacsony”.
 
Kulich Éva, az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács sajtófőnöke, a Magyarországon egyedülálló konferencia ötletgazdája elmondta: „a laikusok számára talán furcsa lehet, hogy az egyik leghétköznapibb élelmiszerünkről tudományos igényű tanácskozást szervezünk, mindazonáltal rendezvényünknek fontos küldetése van. Az itt elhangzó előadások kijelölik a hazai ágazati fejlesztések irányát, ugyanakkor felhívják a nyilvánosság figyelmét a burgonyatermesztéssel, fogyasztással, valamint az élelmiszerbiztonsággal és a fenntartható gazdálkodással kapcsolatos aktuális kérdésekre”.
 
Kifejtette: „a konferencia előadásaiból is jól kirajzolódik, hogy a szakemberek folyamatosan dolgoznak a termesztési, növényvédelmi és értékesítési technológiák fejlesztésén, de a burgonyaágazat jövőjét nagyban befolyásolja a fogyasztói tudatosság növekedése, illetve az célzott edukáció is. Ez utóbbiban kiemelkedő szerepe van az OBTT-nek és a Mindent a burgonyáról című tanácskozásunkhoz hasonló szakmai kezdeményezéseknek”.
 
A konferencia egyik kiemelt szakmai eseménye volt a 2025. májusában készült országos reprezentatív kutatás bemutatása, amely a burgonyafogyasztási szokások és burgonyával kapcsolatos ismeretek változásait vizsgálta. Az eredmények biztató tendenciára utalnak, ami elsősorban az OBTT kitartó munkájának tudható be: “2022-höz képest hét százalékkal nőtt azok aránya, akik nem csupán a burgonyák alaptípusait képesek megkülönböztetni, de tisztában vannak e típusok konkrét tulajdonságaival is” – emelte ki az Inspira Research Kft. vezető elemzője.
A fogyasztók többsége továbbra is a főzni- és sütnivaló burgonyát ismeri leginkább, ezzel szemben a salátaburgonya típusa kevésbé ismert, ami azt jelzi, hogy ezen a területen még van edukációs feladat az ágazat szereplői számára.
 
A rendezvény záróeseményeként az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács az idén is átadta a 2024-ben alapított Burgonyáért vándordíjat, amelynek idei nyertese, Wendler István, aki a harmincöt év vetőgumú értékesítésben és a termelők támogatásában végzett értékteremtő munkájával érdemelte ki a rangos szakmai elismerést.
Tags: burgonya, konferencia, innováció, OBTT
  • Előző cikk: Fed: enyhén csökkent a gazdasági aktivitás késő tavasszal Előző
  • Következő cikk: Egyre erősebb ellenszélben a magyar gazdaság Következő

Legfrissebb

Stühmer

Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrb…

2025.jún..16

Wolt

Owen Wilson lett a Wolt kampányarca

2025.jún..16

penny üzletbelső

Bővülő kínálat és rugalmas nyitva tartás: már készül a nyári…

2025.jún..16

Rossman

Két új felsővezető csatlakozott a Rossmannhoz – Szimeiszter …

2025.jún..13

OKSZ

OKSZ: Újabb boltbezárási hullámot indít el a Lázár-minisztér…

2025.jún..12

Copyright © 2019-2025. Termékmix. Minden jog fenntartva.
  • Médiaajánlat '25
  • Márka mögött
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Sütik
  • Adatkezelés
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Esemény
    • Üzletlánc
    • Kutatás
    • Általános
  • Ipar
    • Hírek
    • Személyi hírek
  • Magazin
    • Polc
    • Kereskedelem
    • Interjú
    • Marketing
    • Kutatás
    • Piac
    • Innováció
  • Külföld
    • Kereskedelem
    • Kutatás
    • Ipar
    • Trend
  • Újdonságok
 

"Süti" információ ezen a weboldalon

Azért, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk weboldalunkon. Ha továbbra is a beállítások változtatása nélkül marad a honlapon, azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, hogy minden "sütit" megkap a honlapján. Ha szeretné, bármikor meg tudja változtatni a cookie beállításokat. Viszont ez esetben nem tudjuk garantálni weboldalunk megfelelő működését.

Részletek...
Elutasítom Elfogadom