A fogyasztás csökkenése és az infláció miatt komoly kihívásokkal néz szembe a sörpiac. Hogyan reagál a kiskereskedelem a változásokra, és mik az új italtrendek?

Házhoz viszi a sört a Kifli.hu
A sör tipikusan az a kategória, amelyet az időjárás nagyban befolyásol. Tavasszal, a nyári meleg közeledtével láthatóan megnő a sörök forgalma. Ugyanakkor a legnagyobb nyári kánikula idején megfigyelhető némi visszaesés, ­illetve az alacsonyabb alkoholtartalmú vagy alkoholmentes termékeket választják inkább ilyenkor a vásárlók. Pozitív hatással lehetnek a forgalomra a nagyobb sportesemények, illetve a fesztiválszezon is.
„Természetesen hatása van még a különböző ár akcióknak, marketing aktivitásoknak, nyereményjátékoknak. A változó gazdasági helyzet és növekvő árak miatt a vásárlók láthatóan keresik a kedvező ajánlatokat. Népszerűek még a tálcás és rekeszes kiszerelések, hiszen ezek esetében többet kap a fogyasztó, kedvezőbb darabáron” – mondta lapunknak Rosta Anna, a Kifli.hu kategória beszerzője, hozzátéve, hogy az online szupermarketnél azért is keresettek a nagyobb kiszerelések, mert a futárok elviszik a terméket egészen a vevő ­ajtajáig vagy ahová kéri.
Mint megjegyezte, idén korán érkezett a jó idő, emiatt is tapasztalható fellendülés, és arra is lehet számítani, hogy a nyári sportesemények mellett a fesztivál- és strandszezon is tovább segíti a kategória növekedését. A Kifli.hu kampányai is rá fognak csatlakozni ezekre az eseményekre, és sokféle releváns és kedvező ajánlattal készül a vásárlók számára.
Általánosan elmondható, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú, „könnyen iható” sörök forgalmi aránya nagyobb. Rosta Andrea szerint ez betudható az elmúlt években egyre nagyobb teret hódító egészségtudatos szemléletnek, továbbá ezek a sörök általában lágyabb ízűek, kimondottan kellemes a fogyasztásuk, így szívesen választják ezeket a vásárlók. A magasabb alkoholtartalmú, speciális sörökre vagy barna sörökre gyakorta inkább az őszi/téli időszakban esik a vevők választása. Illetve ezen kategóriákon belül sok a rétegtermék, melyet inkább a kimondottan ínyencek kedvelnek.
„Látható, hogy a gyártók reagálva a fogyasztói szokásokra, alacsonyabb alkoholtartalmú és kellemes, lágy ízű söröket dobnak piacra” – egészítette ki a kategória beszerző. Mint mondta, egyre népszerűbbek a különböző kevert italok, söralapú koktélok is, illetve kiszerelés szempontjából a praktikusság miatt főként a kisebb kiszerelésű dobozos sörök válnak kelendővé. Mindemellett megfigyelhető, ha sörről van szó, akkor a fogyasztóknak kimondottan fontos a márka és általában hűek maradnak a „bevált” termékhez – vallja a szakember. Ugyanakkor láthatóan nyitottak az innovációkra is, és egy kellőképpen vonzó ajánlat is el tudja csábítani őket.
„Törekszünk rá, hogy minél szélesebb kézműves sör ­választékunk legyen és folyamatosan keressük az együttműködési lehetőségeket újabb főzdékkel” – árulta el lapunknak a kategória menedzser. – Olykor lehetőségünk van szorosabban is együttműködni egy-egy főzdével, aminek egyik eredményét hamarosan vásárlóink is megismerhetik.”

Növekvő kereslettel számol a Tesco
Varga Eszter, a Tesco külső kommunikációs vezetője szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kategória forgalmát jellemzően két dolog befolyásolja a legjobban. Ezek pedig az árak, akciók, illetve az időjárás. A magyar vásárlók közismerten árérzékenyek, nem meglepő, hogy a sör vásárlása esetében is megnézik, mely termékeket vegyék le a polcokról. „A vásárlások többségénél inkább az ár dönt és csak kisebb mértékben a márkahűség.”
A nyár során zajló rendezvények – például a fesztiválok, a foci-Eb vagy az olimpia – különösen kedveznek a kategóriának. „Arra számítunk, hogy a sörök iránt megnövekszik majd a kereslet. A Tesco felkészülten várja a két sporteseményt” – fogalmazott a kommunikációs vezető.
Mint megtudtuk, az értékesítés volumenét tekintve az alacsonyabb árkategóriába eső, illetve a láger típusú sörök iránt a legnagyobb a kereslet. Ugyanakkor megfigyelhető trend, hogy folyamatosan növekszik az ízesített és a craft sörök iránti érdeklődés, illetve egyre népszerűbbek az alkoholmentes sörök is. A nyár slágere, de legalábbis minden bizonnyal egyik legnépszerűbb terméke a különböző ízesített alkoholos koktélok lesznek. Varga Eszter úgy látja, csakúgy, mint más kategóriák esetében, úgy a sörökre is igaz, hogy a vásárlók várják az újdonságokat. „Mi pedig igyekszünk kiszolgálni az igényeiket” – egészítette ki.

Kedveltek az újdonságok is az ALDIban
Az ALDI tapasztalatai szerint a nyári időszakban, a melegebb idő beköszöntével érezhetően megnő a sörök, sörös italok iránti kereslet, amelyet tovább növel az UEFA 2024 Európa-bajnokság a hozzá kapcsolódó közösségi programokkal, közös szurkolással. A nyár, a szezonnal érkező kánikula és a magyar lakosság által kedvelt sportesemények, mint a labdarúgó-Európa-bajnokság, valamint a Párizsban megrendezésre kerülő nyári olimpia egyértelmű forgalomnövekedést hoz az italszegmensben, így a sörök értékesítésének növekedése is prognosztizálható.
„A fogyasztók a saját márkás termékkínálaton túl előszeretettel fogyasztják a hazai és nemzetközi márkák italait” – hívta fel rá a figyelmet a diszkontlánc sajtóosztálya. Mint megtudtuk, a vevők egész évben 21-féle sör közül választhatnak, míg a nyári szezon során összesen 77 különböző sörrel ismerkedhetnek meg. A gazdag kínálatban minden fogyasztó megtalálhatja a számára megfelelő italt, a világos pilseni típusú söröktől kezdve a kézműves sörökön és az ízesített, alacsonyabb alkoholtartalmú sörökön, sörös italokon át, egészen az alkoholmentes sörökig. A szortiment részét képezik a nyári időszak közkedvelt könnyebb sörei, a különféle alkoholos és alkoholmentes radlerek, az utóbbi években szélesebb nyilvánosságot kapó és egyre keresettebb IPA típusú italok, a búzasörök, a belga vagy pilseni típusú lager gyümölcsös sörök, vagy például a gluténmentes változatok is.
Úgy tűnik, az újdonságokra és az új ízekre teljes mértékben nyitottak a fogyasztók. A kánikulai időszakban az alacsonyabb alkoholtartalmú gyümölcsös ízesítésű söröket vagy épp a radler típusú söröket keresik leginkább, ezeknek az italoknak a népszerűsége töretlen.
Az áruházlánc választékának köszönhetően vásárlói könnyedén kialakíthatják saját sörportfóliójukat is, amelyben – a közösségi események, közös szurkolások, baráti grillezések alkalmával – vendégeik egyszerűen rálelhetnek a számukra ideális hűsítő italra. A sportesemények idejére a vállalat nemcsak az italok széles választékával várja vásárlóit, hanem saját márkás SNACK FUN és HAPPY HARVEST snackekből is gazdag kínálattal készül. Ezenkívül az áruházlánc a labdarúgó-Európa-bajnokság teljes ideje alatt „Azon melegében” látványpékségében különleges, az eseményre szabott finomságokkal is készül a sportrajongóknak.  

Kedvezmények várhatók a PENNYben
„A sörfogyasztás jelenleg országosan csökkenő tendenciát mutat. A PENNY azonban az elmúlt évben növelni tudta a magyarországi piaci részesedését közel 1%-kal. A sörök aktuális forgalmára számos tényező lehet hatással, köztük például az akciók, hiszen a kedvezményes termékeket a vásárlók mindig előszeretettel választják” – fogalmazott lapunknak Kazatsay Eszter, a PENNY magyar­országi kommunikációs vezetője. Hozzátéve, hogy ezen felül a márkák ismertsége is nagy szerepet játszik egy-egy tétel fogyásánál, a közismertebb márkákat ugyanis a legtöbben előnyben részesítik. Emellett az üzletekben való megjelenítés, valamint az időjárási tényezők is nagy ráhatással lehetnek a sörök forgalmára.
Mint mondta, a nyári nagyobb rendezvények közül a fesztiválok vannak legkevésbé hatással a sör forgalmára, már ami a kereskedelmi láncokat illeti. „Ez ennek ellenére visszaesést sem jelent a számunkra, hiszen ezek a fesztiválok általában csak pár napig tartanak. Így a teljes forgalomra nincsenek jelentős hatással” – tudtuk meg. Kazatsay Eszter szerint a kiemelt sportesemények viszont várhatóan élénkítik majd a keresletet. A foci-Eb, illetve az olimpia is hosszabb ki­futású események, így sokkal több embert mozgatnak meg.
Továbbra is a hagyományos sörtípusok (4% és 4,5% alkohol­tartalmú láger) adják a forgalom legnagyobb részét. Az ízesített 0,0%-os sörök azonban egyre nagyobb figyelmet kapnak, a vásárlók gyakran üdítő helyett is inkább ezeket részesítik előnyben. A magasabb alkoholtartalmú sörök ­pedig a kevésbé népszerűek közé tartoznak, ezek ugyanis csak egy szűk vásárlói réteget céloznak meg. „Eddigi tapasztalataink szerint a vásárlók számára sör választáskor elsődleges az ár, és csupán másodlagos szempont a márkahűség” – jegyezte meg a kommunikációs vezető.
Mint megtudtuk, a PENNY kínálatából jelenleg az IPA és Meggy ízű sör számít a legkedveltebbnek. A magas inflá­ció miatt a kézműves sörök forgalma láthatóan visszaesett, mivel a termékek ára 1000 forint fölé emelkedett. Ez az árkategóriabéli változás pedig jelentősen leszűkítette a kézműves sörök célcsoportját.

Erős nyárra számít az Auchan
„Bár egész évben veszünk sört, a forgalom erős szezonalitást mutat. Elsősorban a jó idő növeli meg a fogyasztást. Érdekes módon a meleg időjárás jobban befolyásolja a forgalmat, mint a nagy sportesemények, azok csupán pár százalékkal növelik meg az eladásokat” – közölte lapunkkal az Auchan Magyarország sajtóosztálya. Mint mondták, erre a 2022-es novemberi vb világított rá, amikor egyáltalán nem volt jó idő, és a közös szurkolás alatt nőtt ugyan a sörfogyasztás, de nem számottevően. Idén viszont nyáron lesznek a nagy sportesemények (labdarúgó-Európa-bajnokság, olimpia), amelyek várhatóan a jó idővel együtt már jelentős forgalomnövekedést eredményeznek majd. Bár a szezonalitás tartja magát, az is megfigyelhető, hogy a fogyasztás egyre jobban kitolódik, és már nem csak a nyár slágerterméke a sör. Különösen a klasszikus ízek fogynak jól egész évben. 
Az Auchan mindenki ízlésére és pénztárcájára gondolva, 400-féle sört tart a kínálatában, köztük a vörös, a barna és a fekete sörtől kezdve a kisüzemi sörökön át a világos sörig tényleg mindent. Bár darabszámban csökkent az eladás és a minőség felé léptek a vásárlók, ugyanakkor a pár évvel ezelőtt virágkorukat élő kézműves sörökből is kevesebbet vesznek az áruk miatt. Ezek gyártása ugyanis az utóbbi időben nagyon megdrágult.
„Népszerűek az Auchan saját márkás Nívó kézműves sörei, amelyek igen jó ár-érték arányt képviselnek a kínálatunkban.” Az áruházláncnak közel 10-féle saját márkás söre van, köztük a kisüzemi sör éppúgy megtalálható, mint a nagyforgalmú sörcsaládba tartozó termék. A saját márkás sörök ára 279 forinttól 2299 forintig terjed az Auchanban.
„Az alkoholos változatok mellett a most divatos alkoholmentes sörökből is széles a választékunk egész évben – ismertették. – Azt tapasztaltuk, hogy a sörgyáraknál a csökkentett energia- és alkoholtartalommal előállított termékek kerültek előtérbe, és egyre inkább a finomabb, lágy ízeket kínálják, amivel a fiatal felnőttek fogyasztását szeretnék elősegíteni.”
Mint felhívták rá a figyelmet, az elmúlt két évben az inflá­ció természetesen a söröket is érintette, ami a volumen ­helyett inkább a minőség felé vitte a vásárlásokat. A piaci tendenciák alapján a prémium és a szuper prémium kategória sörei fejlődnek az átlag felett.

Meghatározó az ár és a minőség a SPARban
A sör az egyik legnépszerűbb ital az alkoholos italok kategóriájában, az európai kultúra, örökség és étrend része. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók keresik az innovatív alkoholos italokat, miközben fontos számukra az ár.
Maczelka Márk, a SPAR Ma­gyar­ország Kft. kommunikációs vezetője megjegyezte, hogy „a sör fogyasztásához alkalom és jó idő kell. Mindemellett természetesen az ár is fontos, és mivel egy emocionális kategóriáról beszélünk, ez a harmadik legfontosabb szempont.”
Mint mondta, bár visszaesés volt tapasztalható, enyhe volumennövekedés mérhető már országosan, a nyár, a jó idő és a kiemelt sportesemények pozitívan fognak hatni a fogyasztásra. „A könnyen fogyasztható, minőségi alapanyagokból készült lager sörök erősödését várjuk.”
Úgy tűnik, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban vásárolnak. A tapasztalat szerint minél drágább, minőségibb a termék, annál inkább márkahű irányába a vásárló. Minél olcsóbb, annál inkább az ár határozza meg a vásárlások gyakoriságát. Az áruházlánc a sörök széles választékát szeretné kínálni vásárlóinak, ezért kínálatában kézműves söröket és kis sörfőzdék különleges sörtípusai is megtalálhatók. Ha nem is tömegtermékekről van szó, de az ország kis sörfőzdéit és termékeit igyekszik bemutatni vásárlóinak.
„A hazai kézműves sörök forgalmazása mindig is kiemelt prioritással bírt vállalatunk számára” – hangsúlyozta a SPAR kommunikációs vezetője. Mint mondta, ahogy ­eddig is, úgy a jövőben is azon dolgozik nap mint nap a vállalat, hogy „a vásárlók a boltokban a legtrendibb, legkülönlegesebb ­söröket is megtalálhassák”.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)

digitális lapszám ITT: