Legyen szó egy lager sörről, keserű pilsről, frissítő radlerről vagy speciális kézműves sörről, a sörkedvelők elégedettek lehetnek a gyártók széleskörű, innovatív választékával.
Sport- és fesztiválrajongóknak is
Tapasztalatok alapján több tényező is hatással van a sörpiaci forgalomra. A legjelentősebb a szezonalitás, hiszen a nyári hónapokban jellemzően másfélszer annyi sör fogy, mint szezonon kívül, ezen felül a rendszeres árakciók, az országos és eladáshelyi marketingaktivitások, nyereményjátékok is érezhető hatással bírnak az értékesítésre.
„A sport- és kulturális események, igaz, hogy tömegeket vonzanak és ezzel a forgalom pillanatnyi élénkülésében is szerepet játszhatnak, azonban a teljes évet tekintve forgalom szempontjából nem jelentenek túl nagy változást” – fűzte hozzá Spiegel György, a Borsodi Sörgyár marketing igazgatója.
Spiegel György úgy látja, hogy a Borsodi tapasztalatai egybevágnak a Magyar Sörgyártók Szövetségének 2023-as adataival*, ugyanis mennyiség szempontjából a középkategóriás Borsodi termékek részesedése a legnagyobb a forgalomból. „Bár évek óta megfigyelhető az alkoholmentes sörök iránti igény növekedése, az átlagosnál magasabb alkoholtartalommal bíró Borsodi Bivalyra mindez nincsen hatással, hiszen amellett, hogy a Borsodi márkán belül szép részesedéssel bír, az évről évre növekvő eladások is igazolják a termék kedveltségét.”
„Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók árérzékenyek, azonban jellemzően egy márkakosárból válogatnak, s jóllehet egy-egy kedvező ár eltérítheti őket a döntésüktől, de inkább csak a preferált márkáik között váltanak – jegyezte meg a szakember.
A Borsodi kínálata a dobozostól az üvegesen át a hordósig terjed, azonban a kiszerelés kérdésénél ki kell térnünk az értékesítési csatornákra is. A gyártó tapasztalatai szerint a kiskereskedelmi forgalomban a fogyasztók jelentős része a dobozos kiszerelést preferálja, a hagyományos 0,5 literes visszaváltható üvegek egyre inkább a háttérbe szorulnak, helyettük a prémium termékekre jellemző 0,33-as palackos kiszerelések kerülnek egyre inkább előtérbe. A vendéglátásban a legkedveltebb üveges sörök mellett a csapolt sörök közel azonos részaránnyal bírnak, így forgalmuk is számottevő, különösen a fővárosban.
A Borsodi Sörgyár együttműködést kötött a Magyar Labdarúgó Szövetséggel, ami a Borsodi 2024-es vizuális megjelenéseiben is visszaköszön. „A termékcsalád szezonálisan egyedi csomagolást kapott: a logóban is utalunk a labdarúgással való kapcsolatunkra, továbbá a Borsodi Világos, a Borsodi Bivaly és a Borsodi Mester csomagolásain a válogatott legszebb pillanataival, gólörömeivel találkozhatnak a fogyasztók, szimbolizálva a csapat és a szurkolók közös örömét” – ismertette Spiegel György. Mint mondta, az egyedi designok egyik különlegessége, hogy a Borsodi Világos félliteres dobozos kiszerelése egyszerre 3 különböző designnal is megtalálható a boltok polcain.
A visszajelzések alapján nagy sikerrel debütált az egyedi design, és ha a fogyasztó az összes változatot összegyűjti, – beleértve a Mester és Bivaly termékeket is –, részt vehet egy extra sorsoláson, melyen 5 szerencsés nyertes kaphat egy 4 személyre szóló bérletet, amellyel az őszi időszakban a válogatott hazai meccseit látogathatja barátaival.
Különleges designt kapott a sörcsomagolások terén az idén bevezetett Coors. A dobozokon, üvegeken, sőt a Coors korsókon is megtalálható a Sziklás-hegységet szimbolizáló embléma, ami a hőérzékeny technológiának köszönhetően akkor változik kékké, amikor a sör épp tökéletes hőmérsékletű. „Így mindenki könnyedén ellenőrizheti, milyen is az a Coors hideg – ami egyébként épp 5°C” – egészítette ki.
Spiegel György felhívta rá a figyelmet, hogy a Borsodi Sörgyár prémium portfóliója is megújult idén tavasszal, hiszen megérkezett a Miller Lime, ami ízvilágában a klasszikus Miller Genuine Draftot idézi, a hozzáadott valódi lime lének köszönhetően pedig egy citrusos csavart is kapott.
* https://www.sorszovetseg.hu/wp-content/uploads/2023/02/eves_jelentes_2023.pdf
Széles kínálattal minden alkalomra
„Események szempontjából igazán izgalmasnak ígérkezik a nyári szezon, a HEINEKEN Hungária Zrt. is pozitív e tekintetben. Bízunk benne, hogy nemcsak a fesztiválokon, nyári grillpartykon vagy a forró nyáresti kikapcsolódások alkalmával választják termékeinket a fogyasztók, hanem a közös szurkolások és a magyar sportolói sikerek ünneplésénél is jelen lehetünk söreinkkel, ahogyan erre Soproni márkánk szlogenje is utal: Töltsük együtt” – fogalmazott Perényi Katalin, a HEINEKEN Hungária Zrt. marketing igazgatója. Hangsúlyozta: a HEINEKEN Hungária Zrt. működésében kiemelten fontos szerepet kap a felelős alkoholfogyasztás, amit minden platformon és minden márkája esetében kommunikál.
A sörök hazai értékesítése területén az elmúlt évek trendjei látszanak folytatódni. A prémium- és középkategóriás termékek értékesítési aránya az elmúlt időszakban egyaránt növekedett, az utóbbi továbbra is a piac legnagyobb részét teszi ki. Perényi Katalin megemlítette, az értékesítési adatok elemzése alapján megfigyelhető, hogy az alacsonyabb árszintű, úgynevezett economy termékek, valamint a craft és az ízesített alkoholos sörök értékesítési aránya csökkent, míg a korábban említett prémium- és középkategóriás világos sörök és alkoholmentes ízesített sörök növekedést tudnak mutatni.
Az alkoholmentes lager és az alkoholmentes radler (sörmix) kategóriák 2023-ban együtt közel egytizedét tették ki a teljes sör kategória forgalmának volumenben, az NIQ kiskereskedelmi index adatai alapján, és ezen termékek növekedést mutattak az elmúlt években. Ahogy egyre melegedik az idő, frissítő ízvilágú termékek iránt is megnő a kereslet. „A Gösser Natur Zitrone 0.0% termékcsaládunk például kedvenc hazai gyümölcseinkkel teszi izgalmassá a citrusos italokat. Az alkoholmentes gyümölcsös Soproni 0.0% termékeink pedig megújult csomagolással és változatlan ízzel várják a fogyasztókat.”
Az idei teraszszezonra egy izgalmas újdonsággal is készült a HEINEKEN Hungária, megérkeztek a Gösser Spritz sörkoktélok. „A trendeket figyelve azt látjuk, az egyszerűen új ízeken alapuló innovációk már kevésbé mozgatják meg a piacot, főként a dinamikusan fejlődő, egyre telítődő sörkategóriákban. A fogyasztók azonban évről-évre igénylik és várják az újdonságokat” – ismertette Perényi Katalin. Innovációival, a Gösser Spritz sörkoktélokkal a gyártó is a fiatalokat szeretné megszólítani. Az új termékek május végétől két ízben, egy gyümölcsösebb epres (Gösser Beer Spritz Strawberry) és egy fanyarabb borókabogyós (Gösser Beer Spritz Botanic) változatban érhetők el, dobozos és üveges kiszerelésben. Az epres íz egyes vendéglátóhelyeken csapolt formában is kapható.
„Az alkoholmentes gyümölcsös Soproni 0.0% termékcsaládunk áprilistól változatlan ízben, megújult csomagolással érhető el. Az ízesített Soproni 0.0% termékek az elsők között jelentek meg a boltok polcain a DRS visszaváltási ikonnal” – említette a marketing igazgató, hangsúlyozva, a vállalat működésében kiemelten fontos szerepet játszik a fenntarthatóság, ezért ennek a szabályozásnak kifejezetten örülnek, hiszen bizonyítottan a leghatásosabb módja annak, hogy megvalósuljon egy körforgásos, hulladékmentes gazdaság.
Továbbá Gösser Natur Zitrone márkán a legnépszerűbb, citromos ízből bevezetik az 5+1-es kiszerelésű multipack (6x0,5 l doboz) formátumot, amelyben a 6. termék ajándék.
Mindezek mellett április közepétől a Soproni Klasszikus egyedi promóciós csomagolással biztatja a fogyasztókat arra, hogy játsszanak az értékes nyereményekért, amelyekkel még teljesebb élmény lehet az együtt töltött idő. A Heineken esetében pedig a július 17-ig tartó országos promóció keretében a fogyasztók értékes nyereményeket, akár egy amszterdami utazást is nyerhetnek, ha promóciós kóddal ellátott Heineken Original vagy Heineken 0.0% termék vásárlását követően a termékkódot feltöltik a márka nyereményjáték oldalára.
Sikeres nyárral számol
A Pécsi Sörfőzde Zrt. marketing koordinátora is úgy látja, hogy a sörök forgalmát számos tényező befolyásolja, beleértve a szezonalitást, az időjárást, az árképzést, a promóciókat, valamint az aktuális trendeket és a fogyasztói preferenciákat. Ezenkívül a helyi és országos események, mint például sportesemények, fesztiválok és ünnepnapok is jelentős hatással lehetnek a sörök iránti keresletre.
„Éppen ezért, a foci-Eb teljes időszakára egy nyereményjátékkal készülünk a Pécsi Sörfőzdével, ezzel is buzdítva a fogyasztókat, hogy Pécsi Sörrel a kezükben szurkoljanak otthon és a vendéglátóhelyeken egyaránt” – hívta fel rá a figyelmet Popa Luca.
Mint mondta, a különböző sörtípusok forgalma a fogyasztói preferenciáktól és az aktuális trendektől függően változhat. „Általánosságban megfigyelhető, hogy a lager típusok, mint például a könnyedebb Szalon és az ízben gazdagabb Pécsi Prémium Lager nagyobb mennyiségben fogynak. A BIO Gluténmentes Lager szintén közkedvelt egész évben” – ismertette, megemlítve: ez a sör lehetőséget kínál a speciális étrendet követőknek, hogy ne kelljen lemondaniuk a minőségi sör fogyasztásáról.
Popa Luca szerint az idei nyár slágerei várhatóan az alacsonyabb alkoholtartalmú, könnyen iható sörök lesznek. Emellett a gyümölcsös ízesítésű sörök is népszerűek lehetnek, akár alkoholmentes változatban is, „mint például a háromféle ízben kapható Pécsi Radler termékcsaládunk”.
A tapasztalat azt mutatja, hogy aktívan keresik és szívesen kipróbálják az újdonságokat a magyar fogyasztók, különösen akkor, ha azok jól illeszkednek a helyi és nemzetközi trendekhez. Kisüzemi sörfőzdeként a hagyományos receptek mellett a Pécs Sörfőzde nyitott az új ízekre és technikákra, hogy lépést tartson a sörpiac változó igényeivel.
„Hamarosan egy új termékkel bővítjük a Pécsi Craft termékcsaládunkat, amely szintén csak palackos formában lesz elérhető” – ismerhettük meg az újdonságokat.
Kedveltek a belga sörök
A sörök forgalmát az aktuális trendek és divat befolyásolja leginkább. A belga sörök nem kifejezetten időjárás-érzékenyek, de magasabb alkoholfokuk miatt a nyári fogyasztás nem hoz emelkedést.
„Árszínvonaluk miatt kiemelkedő forgalom ünnepek körül tapasztalható. Mi azt szoktuk mondani, hogy sörcsomagjaink és nagy üveges söreink a tanácstalanok ajándékai” – fűzte hozzá Tamáska János, a Belgaco Kft. ügyvezetője.
Mint mondta, a fesztiválok és a nagyobb sportesemények jó hatással vannak a forgalomra. Jelentősen megnő az igény a sörcsapbérlésre (www.belgasormester.hu) is. A különböző fesztiválokon is tapasztalható, hogy komoly érdeklődés van a belga sörök iránt, mivel a vásárlók megbíznak az ízben és a minőségben.
„Társaságunk több, mint 27 éve azért alakult, hogy megtanítsuk a magyaroknak, hogy a sört nem csak világos és füles korsóból lehet inni” – fogalmazott a Belgaco Kft. ügyvezetője. – Örömmel tapasztaljuk, hogy magas ára ellenére évről-évre nő a belga sörök iránti igény. Állandó vásárlóink értékelik a több száz éves hagyományt, állandóságot és változatosságot, amit csak a Belga sörök tudnak nyújtani. Nyáron nagyon népszerűek a gyümölcsös ale-, lambic söreink, valamint az apátsági és Trappista sörök.”
Tamáska János megjegyezte: idén robbanásszerűen megnőtt a teljesen alkoholmentes sörök iránti igény, emellett a gluténmentes sörök iránt is növekvő kereslet mutatkozik. A Belgaco mindkét fajtából kínál Pils, búza és gyümölcsös (meggy, banán, kókusz, mangó) változatokat.
A kínálatban 0,25, 0,33, 0,375, 0,75, 1,5 literes üveges söröket, 0,5 literes dobozos és 20, 30 literes hordós söröket találni. A legnagyobb mennyiség az 0,33-as üveges és 0,5 literes dobozos sörökből fogy a hipermarketekben és diszkontláncokban.
Mint megtudtuk, a magyar vevők – különösen az állandó vevők – mindig örömmel fogadják, ha egy kedvelt márkájuk termékfejlesztést hajt végre. Nagy siker volt a közelmúltban a Brouwerij L. Huyghe gyár Paranoia hazy hoppy hipo IPA és Mongozo gluténmentes gyümölcssörök, a Van Honsebrouck gyár Kasteel Rouge 0,0% (meggyes ale) és a Koningshoeven Trappista gyár La Trappe Nillis 0,0% (barna ale) fejlesztése.
A piac még nem állt helyre teljesen Miközben 2020 hirtelen véget vetett az európai sörgyártók termelésének és a fogyasztás fokozatos növekedésének, 2022-ben láthattuk, hogy a piac még nem tért vissza a Covid előtti állapotához, fogalmazott Simon Spillane, a Brewers of Europe operatív igazgatója az Európai sörtrendek statisztikai jelentésében.* * Forrás: https://brewersofeurope.eu/ wp-content/uploads/2023/11/european-beer-trends-2023-web.pdf |
A főzde, ahol mindenkinek készül egy sör
Bukovinszky Béla, a Szent András Sörfőzde tulajdonosa szerint a kiugró sörfogyasztás nem csupán az időjárásnak – meleg időszaknak – köszönhető, hanem a magyar vonatkozású sportrendezvényeknek és a fesztiválszezonnak is. „Az idei szezonban az ország legkülönbözőbb területeire elmegyünk a Szent András sörökkel, hogy mindenkivel megismertessük a kiemelkedő minőségű söröket. Akárcsak tavaly, idén is erős szezonra számítunk.”
A fogyasztók újdonságok és innovációk iránti igényeire is reagálva a Szent András Sörfőzde idén több újdonsággal is készül. Mint megtudtuk, minden hónapban elérhetővé válik egy új, a nyárra hangolt Teszt András sör.
„Egy kisüzemi sörfőzde személyesebb brandet épít, mint egy multi sörgyár, így a fogyasztók könnyebben tudnak azonosulni azokkal az arcokkal, akik kedvenc söreiket készítik” – hangsúlyozta Bukovinszky Béla.
A Szent András sörök mind típusokban, alapanyagaikat tekintve, technikai eljárást, szakmai tudást és csomagolást nézve, prémium, szuperprémium és hi-end kategóriákra vannak pozícionálva. Mint mondta, volument a letisztultabb, »ivósabb« vonallal lehet elérni, utána a többi kategória fej-fej mellett teljesít. A különböző fogyasztói típusok kiszolgálása érdekében a cég mindegyiknek fontos szerepet szán. „Ezért is lett a szlogenünk, hogy: »Mindenkinek van egy sörünk!«” - fűzte hozzá
A csomagolás és kiszerelés kedveltsége több mindentől függ. „A fogyasztás céljától is, hiszen egy magas alkoholtartalmú vagy egy sütemény ízélményére hajazó sörből nem fogyasztunk mennyiségeket, így a 0,33 literes kiszerelés is egészestés élményt nyújthat, míg a fűnyírás mellé a 0,5 literes sör is simán elmegy. Ugyanakkor vendéglátói szemmel, tárolást és szállítást nézve, a 0,33 literes termékek előnyt élveznek.”
Bukovszky Béla szerint a korosztályok és generációk sörfogyasztási szokásaiban nagyobb eltérések is tapasztalhatók. Általában a fiatalabb, tudatos sörfogyasztók inkább az extrémitásban gondolkoznak. Az idősebbek általában a jól bevált ízeket preferálják és kevésbé mernek ettől eltérni. A gyümölcsös sörök amolyan kakukktojásnak tűnnek, hiszen ezeket minden korosztály szívesen kóstolgatja. Alkoholtartalom tekintetében ma főként a minél alacsonyabb alkoholtartalmú, de minőségi söröket keresik a fogyasztók.
Hódítanak a különlegességek
„A sörök forgalmát nagyban befolyásolja az árérzékenység” – mondta lapunknak a MONYO Brewing Kft. brand managere. Prischetzky Botond megemlítette, hogy különböző évszakokban más a fogyása a különböző típusú söröknek: nyáron inkább a lágerek, búzasörök, alacsony alkoholtartalmú gyümölcsös sörök fogynak jobban.
Egyre több kisebb és közepes méretű, független fesztivál nyit a kraftosabb, kézműves sörfőzdék felé. „Bizakodóak vagyunk a szezonnal kapcsolatban” – fűzte hozzá.
Mint mondta, a kézműves sörüzem legnépszerűbb termékkategóriája továbbra is az IPA (Flying Rabbit, Dead Rabbit, Cyber Rabbit), amiket az állandóan elérhető gyümölcsös sörök követnek. Cherry Hero (meggy ale), Mango Hero (mangó ale), illetve az idei újdonság a Blueberry Hero (áfonya ale). A cég idén vezette be a MOJO WORKIN’24 szériát, amelyek kompromisszum nélküli kraft sörök a legújabb trendeknek megfelelően.
„Limitált kiadású, szuperprémium sorozat, amely mindig reflektál aktuális évszakra. Ráadásul egy teljesen új és egyedi arculatba csomagoltuk őket, amelyhez egy csipetnyi aranyat is felhasználtunk. Ezek most a legjobban pörgő termékeink.”
„Az idei nyár slágere szerintem a láger lesz, illetve a könnyű, gyümölcsös sörök, session IPA-k – említette a brand manager. Mint mondta, a fogyasztók újra keresik a letisztult, „sörízű” söröket, és néha már kicsit elég a túltolt dolgokból. „A kategóriára remek választás a szűretlen MONYO Pils, vagy az új Helles-ünk, amit Bogdán Ádámmal közösen főztünk, kifejezetten a foci-Eb-re.”
A MONYO Brewing Kft. sörei 0,33l-es dobozban és 30 l KEG-ben érhetőek el. „A legnépszerűbb söreink az IPA-k, azon belül is a Flying Rabbit. Szintén nagyon népszerű a „nyúl család” többi tagja, a Dead Rabbit, ami egy 8.3%-os Dupla IPA, míg a Cyber Rabbit, a legújabb trendeknek megfelelően egy New England IPA” – ismertette Prischetzky Botond.
Mint megjegyezte, a folyamatos megújulás fontos része a hazai kraft söriparnak, és a magyar fogyasztók szerencsére egyre nyitottabbak. Azonban, ha valaki a konzervatív vonalat szereti, annak elérhető idén nyáron a már említett német Helles lager, ami egy minőségi, szimpla, világos, gurulós sör.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)