Szinte mindenki szeretne egészségesen étkezni, de előfordulhat, hogy nem sikerül friss zöldséget és gyümölcsöt venni. Sokan ezért fordulnak a fagyasztott termékekhez. A vásárlók növekvő árorientáltsága további lendületet adhat az átmenetileg csökkenő forgalmat mutató fagyasztott termékkínálatnak – számítanak az ajánlatok és a saját márkák.
Bővülő kínálattal
A gyümölcsök és zöldségek fontos hajtóerőt jelentenek az egészségesebb jövő felé, az élethelyzetekből fakadóan a fagyasztott termékek iránt állandó a kereslet. A koronavírus-járvány, majd az áremelkedéssel járó ukrajnai háború miatt kialakult infláció eredményeképpen az értékbeni forgalom növekedett kis mértékben, de a mennyiség jelentősen visszaesett, tudtuk meg Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől.
„A tapasztalat azt mutatja, hogy a gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök vásárlása és fogyasztása továbbra is jó választás, mert ár-érték arányban kedvező, és az otthoni főzéshez ezek ideális termékek” – jegyezte meg Maczelka Márk.
Mint mondta, már hosszú ideje az olyan alapvető mono és keverék zöldségek, valamint mixek a legnépszerűbbek, mint a borsó, a különböző babok, illetve a mexikói és a francia mix.
„A SPAR áruházak kínálatából egyértelműen az alacsonyabb árkategóriájú mono és keverék saját márkás (S-Budget) termékeink iránt nőtt a kereslet. A slágertermék a zöldborsó, töretlen a népszerűsége, azonban érdekes módon a toplista élén van a nemrég fejlesztett S-Budget szamóca 1 kg termékünk is” – fűzte hozzá a kommunikációs vezető.
A fagyasztott gyümölcsök forgalma hasonló a fagyasztott zöldségekéhez, bár az előbbi kisebb területet tud magáénak a forgalom és a cikkelemszám tekintetében. „Ebben a kategóriában is fejlesztettünk új, jó ár-érték arányú saját márkás termékeket (pl. S-Budget áfonya, SPAR ribizli, S-Budget gyümölcskeverék). Ezek a termékek egész évben elérhetőek” – ismertette a kínálatot Maczelka Márk.
Mint megtudtuk, a SPAR Magyarország arra törekszik, hogy olyan újdonságokat vezessen be, amelyekre, úgy látni, nyitottak a vásárlók. Ilyen például a gyümölcsleves alap, illetve az egyéb gyümölcsök (vörösáfonya, szeder, vagy egyéb gyümölcs mixek), amelyek eddig nem voltak az áruházlánc kínálatában.
Nyitás a mixek felé
„Általánosságban elmondható, hogy az utóbbi időben megnövekedett az akciós termékek iránti kereslet a fagyasztott zöldség- és gyümölcstermékek esetében is. Mivel jelentősen megemelkedtek az éttermi vagy a munkahelyi étkezés költségei, ezért az emberek többet főznek otthon, ennek következtében több alapanyagot is vásárolnak. Ezeknél pedig fontos szempont, hogy költséghatékonyak legyenek, könnyen be lehessen őket szerezni, illetve könnyű legyen elkészíteni” – fogalmazott a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.
Kazatsay Eszter elárulta, hogy az akciós termékek iránti kereslet folyamatosan nő, de a köretekhez, főzelékekhez vagy süteményekhez szükséges valamennyi alapanyagot vásárolják a fogyasztók. Emellett a fagyasztott gyümölcsök is népszerűek, mint megtudtuk, keresik őket a vásárlók. „Úgy vélem, hogy az utóbbi időben inkább otthon készülnek a sütemények, és nem a cukrászdában vásárolják azokat a megnövekedett árak miatt. Azonban még így is jelentősen elmarad a forgalmuk a zöldségekéhez képest” – jegyezte meg.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az úgynevezett „monotermékek”, például a zöldborsó, a bab, a spenót, a gyalult tök vagy a brokkoli a legnépszerűbbek, de egyre nyitottabbak a vásárlók a mixekre is, melyeket köretként fogyaszthatnak. A kommunikációs vezető mindezt kiegészítette azzal, hogy a hagyományos zöldségkeverékek – mint pl. a franciasaláta, finomfőzelék, leveszöldség, brokkolis mix – köretnek, főzeléknek, levesekbe, töretlen népszerűségnek örvendenek, de egyre keresettebbek az úgynevezett serpenyős zöldségkeverékek, amelyek valamely ország ízvilágára emlékeztetnek összetételükben.
Szélesedő választékkal
A fagyasztott élelmiszerek, így a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök iránt jelentősen megnőtt a fogyasztói érdeklődés. Azonban az inflációtól és a reálértéken emelkedő költségektől való félelem hatására a vásárlók szigorúan az ár alapján vásárolnak, tudtuk meg a Tesco Sajtóosztályától. Ez különösen szembetűnő a fagyasztott gyümölcs- és zöldségtermékek, valamint az akciós ajánlatok és a saját márkák fokozott használatánál. Emellett a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök az olcsóbb kategóriába eső termékek, illetve vitaminokban, ásványi anyagokban és tápanyagokban gazdagok. A tudatos és egyre inkább növényi alapú étrend irányába mutató megatrend egyre inkább bekerül a kiskereskedők fagyasztott élelmiszer-osztályaiba.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a termékkör állandó, vagy visszatérő vásárlói inkább a fiatalabbak és az alacsonyabb jövedelmű háztartások közül kerülnek ki, de az egyedülállók és a többgyermekes nagy háztartások is szívesen teszik kosaraikba a fagyasztott zöldségeket és gyümölcsöket.
„Mivel a fagyasztott élelmiszer-osztályunkon gyakran még mindig gondot okozott, hogy a vegán és vegetáriánus választék hol található, jobban elkülönítettük” – közölték lapunkkal. Az áruházlánc fagyasztórészlegénél szinte mindenféle zöldség és gyümölcs elérhető a vevők számára – kedvelt termékek több változata is (pl. spenót krémes, leveles, aprított) kapható. Mint megtudtuk, hagyományosan a mono zöldségek a legnagyobb forgalommal bíró termékek, azonban a mixek iránt is nő a kereslet (pl. leveszöldség mixek).
Többféle kiszerelésben
Az ALDI folyamatosan azon dolgozik, hogy vásárlói számára magas minőségű, megfizethető termékeket kínáljon. Tapasztalatai szerint a széles, a vevői igényeknek megfelelően kialakított fagyasztott zöldség és gyümölcs választékának forgalma stabil, az utóbbi időszakban azonban megfigyelhető, hogy a vásárlók – a szezonális kínálat fényében – bizonyos esetekben szívesebben választják a friss gyümölcsöket.
A fagyasztott zöldség és gyümölcs szortimentben a vásárlók számára nem csak mono kiszerelések érhetők el, hanem különféle mixek is. Ezen felül a kínálat részét képezik a vevői igényeket követő, eltérő méretű kiszerelésben elérhető fagyasztott zöldségek és gyümölcsök is.
Mint lapunk megtudta, a diszkontlánc fagyasztott zöldség kínálatának legnépszerűbb termékei természetesen a magyar konyha klasszikus fogásaihoz elengedhetetlen zöldségek, mint a zöldborsó, a spenót és a kukorica, a többféle zöldséget tartalmazó mexikói és francia keverékek, valamint a konyhakész, fagyasztott sült burgonyák.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)