Szinte mindenki szeretne egészségesen étkezni, de előfordulhat, hogy nem sikerül friss zöldséget és gyümölcsöt venni. Sokan ezért fordulnak a fagyasztott termékekhez. A vásárlók növekvő árorientáltsága további lendületet adhat az átmenetileg csökkenő forgalmat mutató fagyasztott termékkínálatnak – számítanak az ajánlatok és a saját márkák.

Bővülő kínálattal
A gyümölcsök és zöldségek fontos hajtóerőt jelentenek az egészségesebb jövő felé, az élethelyzetekből fakadóan a fagyasztott termékek iránt állandó a kereslet. A koronavírus-járvány, majd az áremelkedéssel járó ukrajnai háború miatt kialakult infláció eredményeképpen az értékbeni forgalom növekedett kis mértékben, de a mennyiség jelentősen visszaesett, tudtuk meg Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől.
„A tapasztalat azt mutatja, hogy a gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök vásárlása és fogyasztása továbbra is jó választás, mert ár-érték arányban kedvező, és az otthoni főzéshez ezek ideális termékek” – jegyezte meg Maczelka Márk.
Mint mondta, már hosszú ideje az olyan alapvető mono és keverék zöldségek, valamint mixek a legnépszerűbbek, mint a borsó, a különböző babok, illetve a mexikói és a francia mix.
„A SPAR áruházak kínálatából egyértelműen az alacsonyabb árkategóriájú mono és keverék saját márkás (S-Budget) termékeink iránt nőtt a kereslet. A slágertermék a zöldborsó, töretlen a népszerűsége, azonban érdekes módon a toplista élén van a nemrég fejlesztett S-Budget szamóca 1 kg termékünk is” – fűzte hozzá a kommunikációs vezető.
A fagyasztott gyümölcsök forgalma hasonló a fagyasztott zöldségekéhez, bár az előbbi kisebb területet tud magáénak a forgalom és a cikkelemszám tekintetében. „Ebben a kategóriában is fejlesztettünk új, jó ár-érték arányú saját márkás termékeket (pl. S-Budget áfonya, SPAR ribizli, S-Budget gyümölcskeverék). Ezek a termékek egész évben elérhetőek” – ismertette a kínálatot Maczelka Márk.
Mint megtudtuk, a SPAR Magyarország arra ­törekszik, hogy olyan újdonságokat vezessen be, amelyekre, úgy ­látni, nyitottak a vásárlók. Ilyen például a gyümölcsleves alap, ­illetve az egyéb gyümölcsök (vörösáfonya, szeder, vagy egyéb gyümölcs mixek), amelyek eddig nem voltak az áruházlánc kínálatában.

Nyitás a mixek felé
„Általánosságban elmondható, hogy az utóbbi időben megnövekedett az akciós termékek iránti kereslet a fagyasztott zöldség- és gyümölcstermékek esetében is. Mivel jelentősen megemelkedtek az éttermi vagy a munkahelyi étkezés költségei, ezért az emberek ­többet főznek otthon, ennek következtében több alapanyagot is vásárolnak. Ezeknél ­pedig fontos szempont, hogy költséghatékonyak legyenek, könnyen be lehessen őket szerezni, illetve könnyű legyen elkészíteni” – fogalmazott a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.
Kazatsay Eszter elárulta, hogy az akciós termékek iránti kereslet folyamatosan nő, de a köretekhez, főzelékekhez vagy süteményekhez szükséges valamennyi alapanyagot vásárolják a fogyasztók. Emellett a fagyasztott gyümölcsök is népszerűek, mint megtudtuk, keresik őket a vásárlók. „Úgy vélem, hogy az utóbbi időben inkább otthon készülnek a sütemények, és nem a cukrászdában vásárolják azokat a megnövekedett árak ­miatt. Azonban még így is jelentősen elmarad a forgalmuk a zöldségekéhez képest” – jegyezte meg.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az úgynevezett „mono­termékek”, például a zöldborsó, a bab, a spenót, a gyalult tök vagy a brokkoli a legnépszerűbbek, de egyre nyitottabbak a vásárlók a mixekre is, melyeket köretként fogyaszthatnak. A kommunikációs vezető mindezt kiegészítette azzal, hogy a hagyományos zöldségkeverékek – mint pl. a franciasaláta, finomfőzelék, leveszöldség, brokkolis mix – köretnek, főzeléknek, levesekbe, töretlen népszerűségnek örvendenek, de egyre keresettebbek az úgynevezett serpenyős zöldségkeverékek, amelyek valamely ország ízvilágára emlékeztetnek összetételükben.

Szélesedő választékkal
A fagyasztott élelmiszerek, így a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök iránt jelentősen megnőtt a fogyasztói érdeklődés. Azonban az inflációtól és a reálértéken emelkedő költségektől való félelem hatására a vásárlók szigorúan az ár alapján vásárolnak, tudtuk meg a Tesco Sajtóosztályától. Ez különösen szembetűnő a fagyasztott gyümölcs- és zöldségtermékek, valamint az akciós ajánlatok és a saját márkák fokozott használatánál. Emellett a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök az olcsóbb kategóriába eső termékek, illetve vitaminokban, ­ásványi anyagokban és tápanyagokban gazdagok. A tudatos és egyre inkább növényi alapú étrend irányába mutató megatrend egyre inkább bekerül a kiskereskedők fagyasztott élelmiszer-osztályaiba.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a termékkör állandó, vagy visszatérő vásárlói inkább a fiatalabbak és az alacsonyabb jövedelmű háztartások közül kerülnek ki, de az egyedülállók és a többgyermekes nagy háztartások is szívesen teszik kosaraikba a fagyasztott zöldségeket és gyümölcsöket.
„Mivel a fagyasztott élelmiszer-osztályunkon gyakran még mindig gondot okozott, hogy a vegán és vegetáriánus választék hol található, jobban elkülönítettük” – közölték lapunkkal. Az áruházlánc fagyasztórészlegénél szinte mindenféle zöldség és gyümölcs elérhető a vevők számára – kedvelt termékek több változata is (pl. spenót krémes, leveles, aprí­tott) kapható. Mint megtudtuk, hagyományosan a mono zöldségek a legnagyobb forgalommal bíró termékek, azonban a mixek iránt is nő a kereslet (pl. leveszöldség mixek).

Többféle kiszerelésben
Az ALDI folyamatosan azon dolgozik, hogy vásárlói számára magas minőségű, megfizethető termékeket kínáljon. Tapasztalatai szerint a széles, a vevői igényeknek megfelelően kialakított fagyasztott zöldség és gyümölcs választékának forgalma stabil, az ­utóbbi időszakban azonban megfigyelhető, hogy a vásárlók – a szezonális kínálat fényében – bizonyos esetekben szívesebben választják a friss gyümölcsöket.
A fagyasztott zöldség és gyümölcs szortimentben a ­vásárlók számára nem csak mono kiszerelések érhetők el, hanem különféle mixek is. Ezen felül a kínálat részét képezik a vevői igényeket követő, eltérő méretű kiszerelésben elérhető fagyasztott zöldségek és gyümölcsök is.
Mint lapunk megtudta, a diszkontlánc fagyasztott ­zöldség kínálatának legnépszerűbb termékei természetesen a ­magyar konyha klasszikus fogásaihoz elengedhetetlen zöldségek, mint a zöldborsó, a spenót és a kukorica, a ­többféle zöldsé­get tartalmazó mexikói és francia keverékek, valamint a konyhakész, fagyasztott sült burgonyák.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)

DITIÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: