A kenyér, a zsemle és a péksütemények azon élelmiszerek közé tartoznak, amelyeket útközben vagy otthoni környezetben minden nap szívesesen fogyasztanak reggelire is az emberek. A fagyasztott pékáruk iránti megnövekedett igényre reagálva újdonságokkal és folyamatos innovációkkal jelentkeznek a piac résztvevői.

Fejlesztésekkel a fogyasztókért
A magyarok reggelizési szokásait 2021-ben egy online kutatásban vizsgálta a Pek-Snack Kft., mintegy 800 fő megkérdezésével. Ebből kiderült: a magyarok 44%-a tartja a reggelit a nap legfontosabb étkezésének, 4%-uknak viszont csak hétvégén van rá ideje. A sós reggelik között a szendvics a legnépszerűbb. A péksütemények közül a kakaós csiga az egyeduralkodó, ezt követik a különféle ízesítésű croissant-ok, valamint a túrós, illetve a lekváros termékek.
„A koronavírus-világjárvány kirobbanása sok szempontot átírt az életünkben, például arra is felkészültünk 2 évvel ezelőtt, hogy legyen a fagyasztónkban néhány napra elegendő pékáru. A megváltozott fogyasztói ­szokásokra válaszolva a Pek-Snack Kft. is, mint Magyarország és a ­közép-európai régió meghatározó látványpékség-hálózata, egyre nagyobb hangsúlyt fektetett a fagyasztott formában értékesített termékekre” – fogalmazott Matskási Zoltán, a Pek-Snack Kft. marketing igazgatója, megjegyezve, hogy mára a tapasztalat azt mutatja, hogy ahogy a szigorú országos lezárásokra sem kell számítani, úgy a fogyasztók is inkább visszatértek a frissen sütött termékek akár napi szintű vásárlásához.
A megnövekedett igényre reagálva a Pek-Snack Kft. fejlesztéseiben is fókuszál az előre csomagolt termékek szegmensre: két beruházás eredményeként közel 40 százalékkal növekedik a vállalat kapacitása. „Így verseny­képesebbek, innovatívabbak lehetünk a magyarországi és a közép-európai piacon is. Több mint 1,1 milli­árd forint értékben automatizált gyártósort és új, ­kelesztő-sokkoló egységet állítottunk üzembe” – magyarázta Matskási Zoltán.
Mint elárulta, a Pek-Snack beruházásainak fontos célja a folyamatos innováció, új termékek bevezetése a magyar és a nemzetközi piacon. A vállalat a piaci trendeknek megfelelően a speciális étrendnek megfelelő termék fejlesztésére helyezi a hangsúlyt a jövőben is, mint például a tavalyi évben bevezetett, magas minőségű Extra termékcsalád bővítésére.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is több fogyasztói nyereményjátékkal, kampánnyal készül tavasszal és ősszel a Pek-Snack. A közösségi oldalakon pedig folytatja népszerű ­kisebb nyereményjátékait.

A fogyasztókra koncentrálva
A fagyasztott pékáruk iránti kereslet az elmúlt években fokozatosan nőtt. A Nyíregyházi Kenyérgyár Kft. 2005-ben kezdett el mirelit péktermékek gyártásával foglalkozni. Kezdetben elsősorban különböző multinacionális kereskedelmi láncoknak szállított, de a partnerek köre folyamatosan bővült pékségekkel, illetve kiskereskedelmi partnerekkel. Mára ez az arány nagyjából 50–50%, tudtuk meg Gönczi Csabától, a Nyíregyházi Kenyérgyár Kft. kereskedelmi vezetőjétől.
„A pandémia alapvetően változtatta meg a fogyasztói szokásokat. A vírus megjelenésekor nagy visszaesést tapasztaltunk az értékesítésünkben, aminek az elsődleges oka az volt, hogy a vásárlók sokkal ritkábban jártak vásárolni, ez pedig a pékárukat nagyon érzékenyen érintette, hiszen az ilyen jellegű termékekből nem lehet hosszabb időre betárolni. Az iskolák, óvodák bezárása, valamint a horeca szektor leállása szintén nagy problémát jelentett” – ismertette a kereskedelmi vezető. Hozzátéve: mára sokat javult a helyzet, az értékesítés visszaállt a pandémia előtti szintre, azonban a csomagolt, otthoni sütésre gyártott termékeik iránt jelentősen megnőtt a kereslet.
Gönczi Csaba szerint a Nyír­egy­házi Kenyérgyár Kft. termékei közül a kiskereskedelemben is kapható 1 kg-os kiszerelésű termékek a legalkalmasabbak a reggeli étkezésekre. Ezek az édes és a sós verzióban is elérhető termékek nem igényelnek kelesztést, felengedést, a fagyasztóból kivéve azonnal süthetőek, így a háziasszonyok egy pillanat alatt friss, meleg péksüteményt tudnak készíteni.
A vásárlói szokások változásával egyértelműen a fagyasztott termékek otthon történő sütése az, ami a legintenzívebben erősödik. Ez nagy kényelmet nyújt a fogyasztóknak és a termékek élvezeti értéke is jóval magasabb. Fontos szempont, hogy az otthoni sütéssel az élelmiszerhulladék mennyisége is csökkenthető.
„A fogyasztói szokások változásával mi is igyekszünk lépést tartani, ezért a termékfejlesztéseinknél igyekszünk ezeket az új trendeket figyelembe venni. Az elmúlt ­évben ezért is került bevezetésre a mini croissant termékünk, amely ­vajjal készül és kiválóan alkalmas egy otthon elköltött reggelihez” – ­mondta Gönczi Csaba, kiemelve, hogy a Nyíregyházi Kenyérgyár portfóliójában megtalálhatóak a szénhidrát csökkentett termékek is, amelyek szintén nagyon népszerűek, jelenleg pedig egy vegán termékcsalád kifejlesztésén dolgoznak.
„Természetesen a legnépszerűbbek továbbra is a tradicionális magyar péktermékek, a kakaós csiga, a túrós párnácska vagy a leveles tejfölös pogácsa, de bízunk benne, hogy az új ízek is elnyerik a fogyasztók tetszését” – tette hozzá.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. februári szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: