Sertéssteak, grillkolbász vagy zöldségnyárs? Grillrácson tűz felett vagy grillsütővel? Bár idén az elhalasztott sportrendezvények és fesztiválok befolyásolhatják a grillszezont, a megkérdezett gyártók szerint sikeres grillszezon elé nézünk.

Garantált a gazdag ízélmény
„Azt tapasztaljuk, hogy a magyar fogyasztók nagyon kedvelik az újdonságokat. Kínálatunkból egyértelműen a kissé csípős Jalapeno paprikás grill viszi a prímet. Az idei év újdonsága a Kometa Ínyenc Paradicsomos–Mozzarellás grillkolbász lesz” – mondta Zab Gábor, a Kometa 99 Zrt. ­belföldi készítmény-­értékesítési ­igazgatója, megemlítve, hogy ez a termék azért is különleges, mert a mozzarella darabok a sütés követ­keztében olvadásnak indulnak, ezzel gazdag ízélményt garan­tálva a fogyasztónak.
Mint megtudtuk, a Kometa grilltermékek forgalma nagyon jó, ami annak is köszönhető, hogy ez egy innovatív kategória. Jól fogynak a magyaros és sajtos klasszikus ízek is, de nem kizárólag ebből áll össze a fogyasztók választása. A Kometa kínálatában a konzervatívabb ízek mellett megtalálhatók a bátrabb, pikánsabb ízválasztások (pl. bajor, magyaros és sajtos, illetve a különlegességek is: jalapeno paprikás és paradicsomos–mozzarellás) is.
A jó időre számítva szeptember végéig folyamatos gyártásra számít a Kometa, azonban az időjáráson túl több ­tényező is befolyásoló erővel bír.
Zab Gábor úgy véli, hogy a grilltermékeknél a ­márka-döntés javarészt impulzív, ezért a grill szortimentet intenzíven ­akciózni fogják partnereiknél, hűtött másodlagos ki­helyezésekkel megtámogatva. „Emellett a közösségi médiá­ban nagyon kreatív üzenetekkel fogjuk megcélozni az erre fogékony célközönséget. Kiemelést érdemel továbbá, hogy rengeteg Kometa termék mellett a teljes grillszortimentünk részt vesz az április 12-én induló hosszútávú Kometa Klub hűségpromóciónkban, amely során tavasszal egy Toyota C-HR hybrid személygépkocsi, ­illetve értékes Samsung ­napi és heti nyeremények várnak a szerencsésekre. A Kometa promóciós termékeinek megvásárlásával és az ott biztonságosan elhelyezett egyedi QR kód beolvasásával pontokat gyűjthetnek a fogyasztók, amiket ­egyedi Kometa Klub ajándékokra válthatnak be. Ez a promóció nagyon egyszerű lesz: nem kell blokkokat hetekig ­megőrizni, nem kell AP kódokat begépelni – a Kometa Klub telefonos felületén is gyűjthetők a pontok, az ajándékokat pedig azonnal ki fogjuk postázni a beváltó játékosoknak. A program különlegessége, hogy a promóció május 31-ei ­zárásával a programnak nincs vége. A játékosok gyűjtött pontszámai megmaradnak, ­további vásárlásokkal és feltöltésekkel növelhetik ezt, a beváltás is folyamatos lesz. Mindemellett a május végéig tartó bevezető időszakot követően a beváltható ajándékok mellett továbbra is változatos és vonzó nyereményekkel készülünk.”

Bővülő ízletes grillválasztékkal
Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője elmondta, hogy a klasszikus ízek, mint pl. a paprikás, sajtos, fokhagymás grillkolbász, változatlanul nagy kedvencek. Az eladások pedig kiegyenlítettek voltak a különböző ízek között.
„Miután Magyarország legszélesebb grillválasztékával rendelkezünk, ez 28-féle grillterméket takar, a szortimentben mindenki megtalálja az ízlésének megfelelőt, így a pikánsabb, erőteljesebb ízeket is. Ennek alapján azt kell mondjam, a fűszeresebb ízesítések is népszerűek” – jegyezte meg az értékesítési vezető.
Értesüléseink szerint idén tovább bővíti termékpalettáját a cég. Grillerei, amelyek fűszerezett darált húsrudak, szortimentje idén három új ízzel bővült: gombás griller (200 g), sajtos–chilis griller (200 g) és Hawaii griller (200 g). A termékeket az elnevezésüknek megfelelő hozzá­valókkal készítik.
A Wiesbauer-Dunahús további újdonsága a hazai piacon a Party Mini Mix 300 grammos termék, amely három­féle juhbélbe töltött grillkolbászból – fehér grillkolbász, sajtos grillkolbász és debreceni kolbász – áll. „A tavalyi évben már forgalmaztuk a terméket Ausztriában, ahol a grillszezonban 125 ezer darab fogyott. Bízunk benne, hogy a hazai piacon is hasonló sikereket ér el a termék” – tette­ ­hozzá Kazai Zsolt.
Mint megtudtuk, a cég jelenleg három partnere részére gyárt saját márkás grilltermékeket. „A termékek kedveltségét mutatja, hogy mindhárom partnernél több mint 30%-os növekedést értünk el tavaly. Egyik partnerünk tavaly szinte teljesen kiváltotta a brand grilltermékeket saját márkára és a Wiesbauer által gyártott 15-féle saját márkás grilltermékkel megdupláztuk az amúgy is százmilliós forgalmat” – említette Kazai Zsolt, hozzátéve: ez talán bizonyíték arra, hogy a fogyasztó értékeli, amennyiben ismert és megbízható gyártó gyárt saját márkás terméket magas színvonalon, jó ár-érték arányban.
Kazai Zsolt úgy véli, hogy az idei grillszezont az időjárás, a járványhelyzet stb. mellett befolyásolja Kína helyzete is. Mint mondta: kérdés, hogy a kínai piacon milyen igény jelentkezik a sertéshúsra, mert a kínai sertésállományt megtizedelte a sertéspestis. A kieső óriási mennyiséget Kína egyrészt Európából pótolja/pótolta. Amennyiben az igényük elszippantja Európából a sertést, az jelentősen befolyásolja majd a sertéshús árát.
„A másik jelentős befolyásoló tényező a Forint/Euro árfolyam – mondta az értékesítési vezető. – Mint olyan sok minden a magyar gazdaságpolitikában ez is kiszámíthatatlan, de leginkább folyamatosan gyengül. Akár tudatos, akár hozzá nem értésből fakad, mindenképpen negatívan befolyásolja működésünket, miután az alapanyagot Németországból szerezzük be. Miért külföldről? Mert itthon nincs egyenletes és jó minőségű alapanyag” – ­jegyezte meg Kazai Zsolt.
Mint megtudtuk, az idei grillszezonban fokozott aktivitást tervez Facebook oldalán a Wiesbauer-Dunahús. A hagyományos eladáshelyi ösztönzésre pedig öt Auchan áruházban saját Wiesbauer szigethűtőket helyeznek ki a grilltermékeknek. Emellett a cég aktívan együttműködik partnereivel az akciók terén is.

Tovább növekszik a grilltermékek forgalma

Koncentrált grillkolbászeladás
A grillkolbász 2020. február – 2021. januári forgalmát tekintve mennyiségben 8%-os emelkedést láthatunk, az értékbeli forgalmat vizsgálva pedig még nagyobb mértékű, 37%-os növekedést regisztrált a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe az ezt megelőző, azonos periódushoz képest. A grillkolbászeladásból származó bevétel meghaladta a 4 milliárd forintot, volumenben pedig az 1700 tonnát.
Ha a csatornabontást vesszük górcső alá, továbbra is meglehetősen koncentrált eladást láthatunk a kategóriában: az elmúlt időszakban a grillkolbász értékbeli eladásának több mint kilenctizede a 400 m2-nél nagyobb üzletekben realizálódott. Ezt tovább bontva: A kategória értékbeli forgalmának több mint egyharmada a 2500 m2-t meghaladó boltokban, további 57%-a pedig a 401–2500 m2-es üzletekben került a kasszákba. Az előző időszakhoz viszonyítva ez utóbbi csatornánál tapasztalhattuk a legnagyobb, 2 százalék­pontos növekedést.

Két számjegyű növekedés a grillsajt piacán
A grillsajt forgalma is folyamatosan növekszik: értékben mérve a 2020. februárja és 2021. január közötti időszakban elérte a kétmilliárd forintot. Ez az előző év azonos periódusához viszonyítva 21%-os növekedést jelent. Mennyiséget tekintve több mint 650 tonnára rúgott az eladás a vizsgált 12 hónap alatt, ami az előző időszak volumenbeli grillsajtforgalmához képest közel 16%-os bővülést takar.
A vizsgált időszakban, hasonlóan a grillkolbász kategóriájához, a grillsajt értékbeli forgalmának kilenc­tizede a 400 m2-t meghaladó üzletekben koncentrálódott. Ezekből a 401–2500 m2-es boltok önmagukban a kategória összforgalmának csaknem felét teszik ki, habár fontosságuk csökkent a 2500 m2 feletti boltok javára. A legnagyobb alapterületű (2500+ m2) boltok dinamikusan fejlődtek, értékben 37, volumenben 34%-kal gyarapodott itt a kategóriaeladás, mely hatására részesedésük is jelentősen, 5 százalékponttal emelkedett.


Grillezni a szabadban és a konyhában
„A Tamási-Hús Kft. Premium Bernerei magas hústartalmú sertésvirslikre épülnek. Krémesre olvadó hegyi sajttal töltjük meg és kézzel baconbe göngyöljük. Fűszerezése kiegyensúlyozott, mivel szerettük volna, ha a termékben az alapvető hozzávalók harmóniája érvényesül” – ismertette Kovács Péter, a Tamási-Hús Kft. kereskedelmi igazgatója, megemlítve, hogy ideális grilltermék, de szezonon kívül is kiváló választás, elkészíthető serpenyőben is, használható feltétként, saláták kísérőjeként, de akár mártogatós tálakhoz is.
„Emellett a grillszezonban is nagyon fontosak a Premium Bacon termékek, melyeket magában, ropogós falatként vagy húsokkal, zöldégekkel, grillsajttal kombinálva is érdemes elkészíteni. Büszkék vagyunk rá, hogy baconünk a vásárlók kedvence, Magyarországon a baconpiacon piacvezetők vagyunk – ismertette Kovács Péter. – Bízunk benne, hogy ha az áremelkedéssel változik is a vásárlók húspiaci termék­kosarának összetétele, sokrétűségük miatt termékeink helyet kapnak majd benne.”
„Tavaly elsősorban a diszkontláncok, hipermarketek értékesítették a grilltermékeinket. Az értékesítés árbevételét tekintve két számjegyű bővülést tapasztaltunk 2020-ban, ezzel rendkívül elégedettek voltunk. Idén is hasonló fejlődésre számítunk” – hangsúlyozta Kovács Péter. Mint mondta, a cég idei marketingtevékenységének egyik fontos eleme az is, hogy bemutattassa, hogy a Premium Berner és Premium Bacon termékek nemcsak a grillen, de a konyhában el­készítve is hasonló élményt nyújtanak.
„Szeretnénk tudatosítani a vásárlókban, hogy a már ismert Premium Bacon minősége a termékcsalád többi tagját is jellemzi, a Gierlinger márka a kertben és a konyhában, összetettebb menük és gyors ebédek készítése esetén is remek választás” – egészítette ki.

Pikáns ízek a nyárra
„A 14–15. héttől, azaz rögtön húsvét után startolnak a grillere­ink, április folyamán több kezdő akciós aktivitásunk is lesz, ugyanakkor később szeretnénk nyitottak maradni a ­nyári fogyasztási hullámokra a lehetséges promóciókkal, esetlegesen a világban zajló egyéb események és rendelkezések tükrében is” – közölte Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője.
Mint mondta, az idei húsvét nagyon komoly fókuszt kapott a tavalyi húsvét kereskedelmi hektikussága miatt, így külön figyelni kellett, hogy a grillszezonra való felkészülés ne csússzon el, más körülmények azonban kevésbé befolyásolták a felkészülést.
„Azt tapasztaljuk, hogy fontos a fűszerezés változatossága, mi is igyekszünk folyamatosan újítani, a pikáns ízektől nem szabad megijedni, mert a vásárlók keresik és szeretik a változatos ízeket ebben a kategóriában” – említette Szappanos Péter, hozzáfűzve, hogy a grillkolbászok közül a tormás ízesítésű grill egy nagy kedvenc, de például a magyaros is egy örök klasszikus.
A kereskedelmi csatornákban a szezonális listázások, ­illetve a szortimentek beállításai már az év első 2 hónapjá­ban megtörténnek, ekkor minden húskészítmény-gyártó előre megpróbálja figyelembe venni a lehetséges változásokat, az alapanyagárak mozgását.
„Az árak konkrét mozgását előre senki nem ismeri, ugyanakkor kijelenthető, hogy van egy stabil forgalom, amire lehet tervezni minden évben. Nagyobb kérdés lesz inkább az intézkedések és korlátozások okozta hatások, de a belföldi forgalomban idén is bízunk” – fogalmazott az ügyvezető.
Az idei grillszezonban a Pápai Hús social media felületein kiemelten futnak majd a grilltermékek, ezen kívül természetesen újságos megjelenésű promóciókra is számíthatnak a fogyasztók.

Vadhús a grillrácson

„Hazánkban a vadhúst a tudatos fogyasztók keresik leginkább. Nagy feladatunk és missziónk a vadhús általános fogyasztói csoportokhoz történő közelebb helyezése és a hazai vadhús fogyasztás ösztönzése – fogalmazott dr. Lőrincz Attila, a VADEX Mezőföldi Erdő- és Vadgazdálkodási Zrt. vadfeldolgozási ágazati igazgatója. – A VADEX Vadvilág márka­néven forgalomba kerülő innovatív vadhús termékekkel szeretnénk újjáéleszteni és felfrissíteni a vadhúsfogyasztás hagyományait, közelebb hozva ezt az értékes húsfajtát a fogyasztókhoz. Az a tapasztalatunk, hogy aki megkóstolja a vadat, annak egyből bekerül a kedvencei közé, és újravásárolja a termékeket.”
A szakember elmondta, hogy a vállalat új termékcsaládjának, a VADEX Vadvilág termékei kiválóan alkalmasak grillezésre. A kizárólag hazai vadhúsból készített, konyhakész termékek már induláskor elnyerték a Magyar Termék védjegyhasználati jogát.
A kisfogyasztói, kényelmi kiszerelésű termékeink a grillszezon igazi szenzációi lehetnek. A termékpalettát úgy alakítottuk ki, hogy a legkülönfélébb fogyasztói igényeket is ki tudjuk elégíteni” – ismertette dr. Lőrincz Attila, hozzáfűzve, hogy a VADEX Vadvilág termékei közül a grillkolbászokat debreceni és bajor ízesítésben, a hamburgerpogácsákat és a cevap termékeket ajánlja grillezésre. „Előpácolt vadhúsaink is tökéletesen alkalmasak a grillezésre. Ilyenek például a pácolt szarvascomb és szarvasnyak szeletek” – egészítette ki.
Napjainkban a vásárlók egyre inkább tudatosak. Gyorsan elkészíthető, minőségi, ízletes és egészséges megoldásokat keresnek. A vadfeldolgozási ágazati igazgatótól megtudtuk, hogy a VADEX Vadvilág termékek, köszönhetően a kényelmi csomagolásnak, fogyasztásra kész feldolgozottságnak és a kompakt kiszerelésnek, versenyképes alternatívát nyújtanak az egyéb húsfajták mellett a grillezés szerelemeseinek.
„A grillszezon alatt jobban fogynak azon tőkehús termékeink, amelyekből otthon készíthető például házi grillkolbász, vagy pácolásra alkalmasak. Ilyenek például a szarvas, őz, muflon, vaddisznó comb és nyak. Aki pedig nem akar otthoni feldolgozással bíbelődni, szívesen választja a konyhakész VADEX Vadvilág grillezésre rögtön alkalmas termékeinket” – ismertette a kínálatot dr. ­Lőrincz Attila.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a vadhús iránt érdeklődőknél, a fogyasztás nem ár kérdése, ők azok, akik tudatosan, minden időben keresik a vadhúst, illetve vadhús termékeket. Dr. Lőrincz Attila szerint a szélesebb fogyasztóközönség inkább árérzékeny. „Azonban a grillszezon és a konkurens hústermékek árának emelkedése jó alkalom lehet a vadhús termékek megkóstolására. A vásárlók igénylik a széles termékkínálatot, a sokszínűséget és szívesen próbálnak ki új termékeket, akár grillezéseik során is” – tette hozzá.


Ízkavalkád a grillrácson
A grillezés egyre népszerűbb családi-baráti társas ­tevékenység, amely nemcsak az étkezésről, hanem a közös programról, együttlétről is szól. A jelen járványhelyzetben, amikor már egy éve kisebb-nagyobb volumenben korlátozott mindenki mozgása, sokan vágynak a „felelősségteljes” szabadtéri programokra.
„Úgy gondolom, ezt a háttérhelyzetet figyelembe véve, hatalmas „bummal” fog indulni a szezon, már az első perctől, április közepétől kezdve népszerűek lesznek a grill termékeink” – vélekedett Dékány Attila, a Deka Union Kft. ügyvezetője.
A Deka Union grillkolbászokból évről évre többet értékesítenek; 2020-ban több mint 100 tonna grillkolbász fogyott el. Tavaly a legnépszerűbb a Debrecziner és Füstölt grillek voltak. „A vásárlók keresik az új ízeket, bátran választanak az izgalmas, különleges fűszerezésű termékek közül” – említette Dékány Attila.
Mint megtudtuk, a cég idén is nagy népszerűségre számít a tavaly kimagasló sikereket elért, már hagyományosnak számítható baconös, sajtos, fokhagymás ízű füstölt grill kolbász termékektől. Emellett az idei évben csípős és mézes ízesítésben is készítenek grill kolbászokat.
Tavaly nagy sikert arattak a Deka Union egzotikus ízvilágú – chilis, lime-os, mézes mustáros, édes-savanyú, whiskys, barbecue – grillkolbászai is, a vevők szívesen próbálták ki az új ízeket. Idén más területen is újított a cég. A termékkínálatba bekerült a külföldön rendkívül népszerű „csiga” forma is.
A szezon kezdetétől, április közepétől a polcokra kerül a baconös és sajtos tekercses grillkolbász, ami egy új forma és ízvilág a Deka Union termékei között. A Debrecziner kolbászokat klasszikus (ízesítés nélküli), pirított hagymás, sajtos változatokban kínálják. Az ügyvezető szerint a vevők folyamatosan keresik az újításokat.
„A termékfejlesztéseket tartjuk fontos ütőkártyának a cégünk kezében – jegyezte meg Dékány Attila, hozzáfűzve, hogy a Deka Unionnál folyamatosan monitorozzák a vevők igényeit, és ezeknek megfelelően alakítják a cég kínálatát és a kommunikációját.
„Az idei évben is egy jelentős termékfejlesztésen és tesztelésen vagyunk túl. Több mint 40-féle ízvilágú grill terméket készítettünk és teszteltünk. Ebből 12 fajta ízesítésű terméket választottak be az áruházak a boltok polcaira, ezek közül több új ízvilágú és különleges formájú termékünk is van” – ismertette az ügyvezető.
A cég a tavalyi évben lépett partnerével közösen a piacra a díjat is elnyert Bivaly grillkolbásszal, ami idén is a polcokra kerül, de Dékány Attila az új fejlesztésű hurkagrill számára is szép keresletet jósol. Ez a hagyományos májas hurka grill változata.
„Jelentős forgalomnövekedésre is számítok, hosszú volt a tél és a bezártság, a már említett járványhelyzet miatt, így nemcsak a társas összejövetelek, hanem a szállodák kínálatában is nagy szerepet fog játszani a grillezés. Hosszú grillszezonra számítunk, áprilistól októberig fog tartani, mindez a grillezés népszerűségének, a széles termékkínálatnak és annak is köszönhető, hogy egyre kevésbé kötődik évszakhoz a grill. A körülmények mind azt támasztják alá, hogy az idei évben izgalmas, pörgős grillszezonnak nézünk ­elébe” – vélekedett az ügyvezető. Cégünk idén jelentős márkakampányt indított, amely az aktív közösségi média jelenlét és a klasszikus marketingkommunikációs print és online eszközök mellett, számos izgalmas videós, tartalmi együttműködést is tartalmaz.

Hagyományostól az új ízekig
A Gyulahús Kft. a minigrill kategóriában lépett be pár éve a grillpiacra, első évben 150 g-os 5 db-os kiszerelésben hozta forgalomba. 2020-ban izgalmas termékkel nőtt a vállalat grillpalettája – szarvashúst is tartalmazó grillkolbászokkal jelent meg. A szarvashúsos grillkolbász magyaros és sweet chili ízesítéssel kerül forgalomba, már kaphatók a nagyobb láncokban, belistázásuk folyamatban van.
„Fontos tudni, hogy a „Gyulai” termékek laktóz-és glutén­men­te­sek, így a grillkolbászaink is, azok számára is étrendbővítő lehetőség, akik táplálékintoleranciában szenvednek” – hangsúlyozta Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketing managere.
A hagyományos magyaros ízvilág mellett új ízekkel is próbálkozott a vállalat – pl. tormás, chili-lime, sweet ­chili –, valamint 350 grammos vegyes csomagolásban, grillkolbász mixben is kínálta azt partnereinek. Tamáskovitsné Gila Éva úgy látja, hogy 2020-ban az otthoni kerti sütögetés, ­baráti összejövetelek nem a megszokott mederben futottak, ­ennek ellenére volt érdeklődés a grilltermék iránt, bár csökkent vala­melyest a kategória.
Mint megtudtuk, az export kiszállításokat több tényező sújtotta, így megtorpantak a Japánba irányuló kiszállítási lehetőségek, ott a tormás–wasabis ízesítés volt a legkedveltebb.
A járvány mellett a takarmányárak emelkedése is be­folyásolja a húsalapanyagárak emelkedését, ami, mint minden gyártó esetében, sajnos befolyásolja a Gyulahús készítményeinek árát is, reméljük mihamarabb konszolidálódik a helyzet.
„Marketing munkánkban továbbra is fókuszban marad az a törekvésünk, hogy tippeket és ötleteket adjunk Facebook oldal követőinknek, hogyan és miként lehet feldobni egy családi grillpartit, illetve konyhai ötletekkel segítjük követőinket. Hunyaddobrai Csaba mesterszakács van ­segítségünkre a konyhai praktikákban, apró trükkökkel hogyan lehet megkönnyíteni a mindennapos főzés fáradságos munkáját” – ismertette a marketing manager.

Hangsúly a minőségi grillkínálaton
A Bogád-Hús Kft.-nél sertéshúsból készítenek házias ízvilágú, természetes burkolóanyagú termékeket. Kínálatában megtalálható a juhbélbe töltött nyers sütnivaló kolbász, paprikás és bajor ízesítéssel. Nagyon kedvelt termékek, egész évben készül, de a tavaszi, nyári időszakban kiemelkedő a forgalmuk.
„A 2021-es grillszezonban új termékekkel jelentkezünk, ezek klasszikus grillerek paprikás és bajor fűszerezéssel, de szívesen ajánlom még a debreceni kolbászunkat is” – ismertette Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője.
Mint mondta, bizakodóan tekintenek az idei tavaszi-nyári hónapok elé, mert az elhúzódó járványhelyzet hatására az emberek vágyakoznak a közösségi programokra. A grillezés vagy egy családi piknik, sütögetés a természetben, kellemes kikapcsolódás és elérhető program mindenkinek.
A takarmányok áremelkedése az egész piacra hatással van, a vágóhidaktól már magasabb áron vásárolja az alapanyagot a cég. Mint megtudtuk, január vége óta emelkednek az árak, azonban a készítmény árakban még nem került érvényesítésre. „Árérzékeny a ­piac, a fogyasztó pedig a lehető legjobbat akarja a pénzé­ért. Azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy kimagasló minőség esetén hajlandó többet áldozni. A grill készítmények szezontermékek, általában az árak a szezonra (április - szeptember) vannak meghatározva” – ­említette Pozsgai Tamás. Jelenleg a Facebook-oldalán hasznos információkkal és termékújdonságokkal támogatja termékeit a Bogád-Hús, ezen túl a kereskedőpartnerek aktivitásán keresztül ismerteti aktuális akcióit.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. áprilisi szám)

BELELAPOZOK