A reggeliző asztalról nem maradhat le a folyadék, ami kávé, tea, egyéb gyümölcsitalok vagy akár víz is lehet, a reggeli jellemző összetevője a tej, joghurt vagy a tejesital, mint például a kakaó. A kategória jóval színesebb és ízesebb, mintsem gondolnánk. A járványhelyzet ellenére is sok újdonsággal és innovatív termékkel jelentkeznek a piac résztvevői.

A minőségi ébredés
A vírushelyzet miatt sokan tértek át a home office munkavégzésre, illetve tanulnak az otthonaikban.
Margittai Péter, a Moccabit Kft. ügyvezető igazgatója szerint ebből kifolyólag többen tudnak otthon kényelmesen megreggelizni, ezzel együtt nagyobb hangsúly helyeződik a kávé- és tea­fogyasztásra is.
Ez a tendencia várhatóan a közeljövőben is megmarad, így az „otthoni kávé- és teafogyasztás tovább növekedhet.
„A Dallmayr minden fogyasztójára gondol, azonban az, hogy a fogyasztók mikor melyik terméket választják ­reggelire, főként az egyéni preferenciákon múlik, valamint függ az elkészítés módjától. A klasszikus forró italok között az eszpresszó, vagy annak tejes változatai a legjellemzőbbek. A teák esetében a ­fekete- és gyümölcs változatok a leginkább kedvelt fajták” – említette Margittai Péter.
A magyar fogyasztók nyitottak az új termékek iránt, ami kísér­letezésre ösztönzi a termelőket. A Dallmayr kávék mind termő­terület, mind pörkölés tekintetében innovatív, széles választékkal rendelkeznek. Ennek köszönhetően minden generáció megtalálja a ­számára megfelelő ízvilágot.
A Dallmayr rendkívül széles kapszulás kávé kínálatával is igyekszik minden igényt kielégíteni. Az alapnak tekinthető eszpresszó fajták mellett vannak kifejezetten hosszú (Lungo) kávéhoz ajánlott termékek, továbbá csokoládé és vanília ízesítésű változatok is.


Margittai Péter megjegyezte, hogy a reggelizők számára a Dallmayr teák között még szélesebb a kínálat – az Indiából, Ceylonról (Sri Lanka) és Kínából származó klasszikus teaspecialitások mellett igazi tearitkaságok sokaságát is kínálja a cég – vannak fekete-, zöld-, gyümölcs-, rooibos-, és gyógynövény teák is szép számmal.
„A Dallmayr mindig nagy hangsúlyt fektetett a fenntarthatóságra. A tavalyi évben egy új termékcsalád került bevezetésre” – jegyezte meg Margittai Péter, hozzáfűzve, hogy a Gran Verde kávék bio és Fair Trade tanúsítványokkal rendelkező termékek. Mint mondta, ez a Peru felföldjeiről származó, 100% Arabica kávébabokból készülő – Single-origin – kávékülönlegesség teljes egészében a fenntarthatóság jegyében lett létrehozva.
A kávékapszulák komposztálható anyagokból készülnek, ezzel is csökkentve a környezeti terhelést.
Az ügyvezető igazgató szerint érezhetően nő a vásárlói igény a bio minősítésű termékek iránt, erre a gyártók és a kereskedők is reagáltak. Példaként említette, hogy a Gran Verde kávék fogadtatása rendkívül pozitív volt.
Margittai Péter szerint noha a Dallmayr egy konzervatív vállalat, ez nem jelenti azt, hogy termékei küllemében ne végezne időnként „frissítést”.
A megújulás a legikonikusabb márka, a Prodomo esetében mindösszesen árnyalatnyi változtatást jelentett, míg az új termékcsaládok esetében (pl. Gran Verde) kifejezetten üde, harsány színeket és motívumokat hozott. Erre tökéletes példa a minden évben megújuló „év válogatása” kávé, amely 2021-ben a Karibi-térségből érkezik, és már a csomagolásával magával ragadja a kávékedvelőket.

Ízek és innovációk reggelire
„A reggeli az egyik legfontosabb étkezés a nap folyamán. Az ízletes és tápláló napkezdetnek különös jelentősége van. A Milli portfóliója megoldást nyújt erre az alkalomra is. Példaként említhető a Milli vajkrémek széles választéka, amely nemcsak könnyen kenhetőn lágy és krémes, de változatos ízvilágú is, és finom napkezdő étkezés lehetőségét is biztosítja” – mondta Massimo Katalin, a FrieslandCampina Hungária Zrt. Milli brand managere, hozzátéve, hogy akár otthon, akár a munkahelyen vagy az iskolában elfogyasztott vajkrémes szendvicsekkel a hét minden napja más ízzel dobható fel.
Massimo Katalin megemlítette, hogy a reggeli italok közül a leggyakrabban fogyasztott folyadékok közül – egy család minden tagja számára megfelelő ízben – kakaót és jegeskávét is kínál a Milli. Visszazárható palackjuknak köszönhetően egész nap elkísérhetnek minket. 2020 őszén a Milli jegeskávé új, dobozos kiszerelésben, 3 ízzel (Caffé Latte, Caramel Latte, Double Shot Espresso) jelent meg az üzletek polcain és hamar népszerűek lettek a vásárlók körében.
„Fontos fehérjeforrás a Milli kaukázusi kefir, mellyel ­sokat tehetünk egészségünk érdekében, akár otthon is elfogyaszthatjuk, de ha indulnunk kell, magunkkal is vihetjük” – említette a brand manager.
„A Milli kiemelten fontosnak tartja a környezetvédelmet, ezért folyamatosan azon dolgozunk, hogy termékeink csomagolását környezettudatosabbá tegyük” – közölte Massimo Katalin. Mint mondta, a Milli vajkrémekről tavaly lekerült a műanyag zárófedél, illetve a tégely eltávolítható papírcímkét kapott, ezzel a műanyagpohár is vékonyabb lett. Így közel 17 tonna műanyaghulladékkal kevesebb keletkezik majd évente.
A tejitalok piacán elsők között a Milli Kakaó és Jegeskávé 100%-ban újrahasznosított műanyag palackba kerül idén márciusban, a rajta lévő – terméket is védő, és szavatosságát meghosszabbító – műanyag fólia pedig perforált ’zipzárt’ kap a könnyebb eltávolíthatóság és a szelektív hulladék­gyűjtés elősegítése miatt.


Kezdjük a napot kakaóval
Főfainé Kiss Viktória, a FrieslandCampina Hungária Zrt. Pöttyös brand managere tapasztalata szerint a koronavírus hatása kettős. Azok a termékek, amelyek kifejezetten az on-the-go fogyasztást célozzák, megszenvedik a járványt. „Jelenleg többen reggeliznek otthon azok közül, akik korábban menet közben, munkahelyen vagy iskolában reggeliz­tek. A fogyasztásra kész kakaók piacán ­például ez egy­értelműen látszik – jegyezte meg a brand manager, hozzá­téve, hogy a korábban dinamikusan növekvő RTD kakaó kategória 2020-ban volumenben kis mértékben csökkent az ­előző évhez képest. Az értékbeli 5%-os növekedést egy­értelműen a kategóriában prémiumnak számító Pöttyös ­kakaó ­piacra lépése hozta.
„A Pöttyös márkával a kakaót kifejezetten reggeli fogyasztásra kínáljuk. Bár a kategória volumenben kis mérték­ben csökkent, értékben pedig mindössze 5%-os növekedést mutatott, a Pöttyös márka dinamikusan tudott fejlődni. Mind volumenben, mind értékben két számjegyű növekedést értünk el 2020-ban az előző évhez képest. Míg sokan inkább amellett döntöttek, hogy a bizonytalan időszakban limitálják a márkák mögötti költést, a FrieslandCampina folyamatos támogatást biztosított a zászlós­hajó Pöttyös márkájának” – említette Főfainé Kiss Viktória.
A brand manager szerint a hidegen és melegen fogyasztható Pöttyös Kakaó az RTD kategóriában a korábban piacon lévő termékekhez képest krémesebb és kényeztetőbb ízélményt kínál. Kiszerelés tekintetében a szívószálas 200 ml-estől kezdve a visszazárható 300 ml palackoson át, egészen az 1 literes családi kiszerelésig mindenki megtalálja az ideális méretet.
Az egészségtudatos étkezés és a fenntarthatóság a FrieslandCampina számára nemcsak trend, hanem kiemelt téma. „Fontos törekvésünk, hogy folyamatosan jobb minőségű élelmiszereket biztosítsunk az emberek számára. Ezen törekvés részeként egyes összetevők mennyiségét korlátozzuk termékeinkben” – jegyezte meg Főfainé Kiss Viktória, hozzá­téve, hogy a cég a Pöttyös Kakaó összes cukortartalmát több, mint 14%-kal csökkentette az ízprofil megtartása mellett, hogy a mai, modern egészségtudatosabb fogyasztók igényeinek is megfeleljen. A változás a klasszikus verziókat érinti (1L, 200 ml, 300 ml) 2021 márciusától. „A 300 ml-es palackos kiszerelésben ezen felül 0% hozzáadott cukor tartalom­mal is kínálunk Pöttyös Kakaót azok számára, akik teljesen minimalizálni szeretnék a cukorfogyasztást” – tette hozzá.
A Pöttyös Kakaó háza táján egyéb változások is történnek idén: a Pöttyös 300 ml palackos kakaókat (klasszikus és 0%-os) 2021 márciusától 100%-ban újrahasznosított palackba töltik és a fóliát lehúzva, elfogyasztás után, a palack egyben 100%-ban újrahasznosítható is lesz. Az újítást a csomagoláson feltűnően és egyértelműen kommunikálja a fogyasztók számára a FrieslandCampina.
„A Pöttyös Kakaó esetében nagyon fontosnak tartjuk, hogy minél több impulz vásárlási pontra eljuttassuk a terméket. Mivel ez egy elsősorban on-the-go fogyasztást ­célzó kategória, amit sokan munkába vagy iskolába menet vásárolnak meg, kiemelt fókusszal kezeljük a Pöttyös Kakaó kis boltokba, benzinkutakra, pékségekbe történő kihelyezését” – ismertette Főfainé Kiss Viktória.

Reggelire is prémium csokisat
Az elmúlt években egyre inkább jellemző, hogy nemcsak az ételallergiában szenvedők, hanem a tudatos vásárlók is inkább az egészséges, természetes és jó ár-érték arányú készítményeket választják, nyitnak az új dolgokra.
Lakatos Tamás, a jelenleg közel harminc márka ­képviseletét el­látó „A Csokoládés Kft.” kereskedelmi ­igazgatója elárulta, hogy ebben a szemléletben választották be szortimentjükbe a Calidad Pascual spanyol cég ViveSoy névre hallgató alternatív ­italait, amelyek közt megtalálhatók a cukormentes mandula, zab, magmix és szója italok, valamint a natúr szója, vaníliás, csokoládés és cappuccino ízesítésű szója italok. Mint ­jellemezte, ezek az termékek nemcsak egészségesek, hanem finomak és ­kiválóan habosíthatóak kávékba, smoothie-kba, egyéb turmixok­ba, vagy akár fogyaszthatók zabkásához vagy bármilyen müzlihez. Az egészségtudatos fogyasztók számára is ajánlottak, mert mindegyik alacsony kalória- és szénhidráttartalmú.
„A Csokoládés” választékában ugyancsak újdonságként szerepel a spanyol Calidad Pascual, kimondottan gyermekek számára készült YogiKids joghurtcsaládja. „Ezek a termékek glutén-, színezék-, tartósítószer- és mesterséges aroma mentesek, így a legfontosabbak számára tudunk egészséges és nem utolsó sorban játékos csomagolásban finomságot nyújtani” – említette Lakatos Tamás, hozzátéve, hogy mindegyik termék már 1 éves kortól fogyasztható.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. februári szám)