A téli hónapokban különösen megnövekszik a háztartási papíráruk forgalma, amit a koronavírus-járvány elhúzódó hatásával járó bizonytalanság és erősödő fogyasztói igény is befolyásol, ezért a jelenlegi megnövekedett kereslet nem jelent meglepetést a gyártók számára. S bár azt gondolnánk, hogy a pandémia időszaka nem a fejlesztésekről szól, a gyártók több innovatív újdonsággal is jelentkeztek.

Előtérben a fenntarthatóság és a biztonság
„Világszerte elismerték, hogy az egyszer használatos tissue papírtermékek kulcsfontosságú tényezővé váltak a fertőzés terjedésének csökkentésében, különösen az Away From Home szektorban” – fogalmazott Omar Balducci, a Lucart Kft. Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatója.
Mint megtudtuk, a járvány indulásakor a cég először munkavállalói és családtagjaik számára biztosította az alapvető biztonságot mind Magyarországon, mind a csoport többi üzemében. Új utakat és módszereket keresett egészen a kereskedelmi csatornák támogatásától a végfelhasználókig.
Omar Balducci hangsúlyozta, hogy a vállalat és a fogyasztók jövőjét folyamatosan szem előtt tartva a Lucart mindent elkövet azért, hogy biztonságos termékeket állítson elő mindenki számára biztonságos módon. Mint mondta, a biztonság hangsúlyozása nemcsak egy válasz a koronavírus-járványra, hanem a Lucart olyan közép- és hosszútávú stratégiai szemlélete is egyben, amely fontosnak tartja az emberek és a bolygó védelmét.
A kereskedelmi igazgató szerint a 2021-es év a világ minden országa számára kihívást jelentő helyzetben kezdődött el. „Hiszünk abban, hogy munkatársaink rugalmasságának, felelősségvállalásának és szolidaritásának köszönhetően új utat határozhatunk meg a biztonságos és sikeres jövő érdekében. A Lucart mindig jó kapcsolatot ápolt kereskedelmi partnereivel, ezért ennek szellemében reméljük, hogy nemcsak kiváló minőségű és fenntartható termékeinkkel, hanem ismereteink és szakértelmünk megosztásával is együtt dolgozhatunk egy jobb világért” – említette.
Mint megtudtuk, az elmúlt év papír plusz adagoló megoldások sikerét elsősorban a higiénia iránti igény ­növekedése, a fogyasztás csökkenése és tisztább mosdók iránti igény elterjedése hozta.
Omar Balducci szerint a termékfejlesztések sikere, valamint a fenntarthatóságba vetett erős hit arra inspirálta a céget, hogy ezt a két hajtóerőt egy, a piacon mára már elérhető új projektben egyesítse, és a termékeket – mind a tissue ­papírt, mind pedig az adagolót – használt italos karton­dobozok felhasználásával újrahasznosított anyagokból állítsa elő.
„Határozott meggyőződésünk, hogy a Covid–19-járvány során kialakult magasabb szintű higiéniai tudatosság ­egyre jobban arra ösztönzi a végfelhasználókat, hogy az egyszerhasználatos tissue papír-megoldásokat használják akkor is, amikor a korlátozások megszűnnek, és ennek következtében a nyilvános helyek, pl. az irodák, repülő­terek, bevásárlóközpontok stb. ismét megnyitnak” – említette Omar Balducci.

Választék minden igénynek
„A háztartási papíráruk forgalma szokatlan mértékben növekedett a pánikvásárlási időszakban, mint az összes többi elengedhetetlen termék ebben az időszakban, összességében egy évre vetítve növekedett a kategória” – ­ismertette Szabó Márton, az Essity senior category managere, hozzáfűzve, hogy az előző évhez hasonló növekedés megismételhetetlen, de a vállalat elvárása továbbra is bázis feletti a kategóriát tekintve.
Mint mondta, ebben a kategóriában a háztartási törlők szegmense tudott a legjobban növekedni, ami köszönhető a megváltozott körülményeknek. A fogyasztók ma sokkal több időt töltenek otthon, többet takarítanak, fertőtlenítenek és főznek, és mivel ez a szegmens a leginkább sokszínű a papírkategóriában, így szinte bármire használható mind a háztartásban, mind egyéb helyeken.
Szabó Márton szerint a járványhelyzet a termékméret-választásra is kihatott: a piac továbbra is tolódik a nagyobb kiszerelések felé, főleg az egységár, illetve a „járványkamra” feltöltésének céljából.


Forgách Réka, az Essity brand managere szerint a háztartási papíráruk piacán a legfontosabb trend a fenntarthatóság irányába történő elmozdulás, illetve a fogyasztói igényekkel összhangban levő termékfejlesztés.
„A Zewa márka kiemelten figyel a fenntarthatóságra. Környezetünk óvása érdekében vezettük be a 100%-ban újrahasznosítható csomagolást, illetve termékeink az eddigiekhez megszokott módon csak fenntartható erdő­gazdálkodásból származó farostokat tartalmaznak. A fogyasztói igényekre született egyik megoldás a Quick Pack termékünk, mely egy olyan háztartási papírtörlő, mely többé már nem guriga formátumú, hanem a lapokat egymás fölé helyezve, egyesével tartalmazza, így akár fél kézzel is könnyen adagolható” – ismertette Forgách Réka.
A pandémiára válaszul a Zewa kifejlesztett egy prémium minőségű arcmaszkot is. A Zewa orvosi arcmaszkok segítenek a fertőzés terjedésének csökkentésében. Kényelmesek, higiénikusak, és olyan anyagokból készülnek, amelyek lehetővé teszik a baktériumok legalább 98%-ának kiszűrését.
A Zewa háztartási papírtörlő választéka lefedi a különböző fogyasztói igényeket. Forgách Réka ismertetése szerint a Wish&Weg termékcsalád úgynevezett TAD technológiával készül, mely magas minőségű, extra nedvszívó, dörzsölésálló, kicsavarható és újrahasználható lapokból áll.
„Ezen belül különféle kiszereléseket kínálunk a fogyasztók különböző csoportjainak: a háztartások mérete és a felhasználás gyakorisága szerint elérhető 2, 4 és 8 tekercses kiszerelésben is ez a termék. A Sparblatt ­kettétéphető, perforált lapokból áll, amely nagyon praktikus és gazdaságos, ha csak kisebb szennyeződéseket kell eltávolítanunk. Az Extra Lang Design mintás lapokkal és hosszabb tekercsekkel teszi hangulatosabbá konyhánkat, míg a Quick Pack egy olyan különleges kiszerelés, mely leginkább a dobozos papírzsebkendőkéhez hasonló. Egyenkénti lapadagolóval és műanyag, cseppmentes csomagolással rendelkezik, melyből a papír egy kézzel is könnyen kivehető. Emellett 6 különböző trendi dizájnban elérhető, így otthonunk minden helyiségéhez megtalálhatjuk a leginkább odaillőt” – részletezte a kínálatot a brand manager.
Forgách Réka megemlítette, hogy a régóta méltán népszerű 325 lapos Jumbo termék mellé tavaly bevezette a Premium termékcsaládot is, ami 1 és 2 tekercses kivitelben, akár extra hosszú változatban és limitált kiadásban is elérhető. A Zewa Premium a Power-X technológiának köszönhetően nedvesen is erős, rendkívül nedvszívó, így sokoldalú segítséget nyújt az otthoni feladatokban.
„Úgy látjuk, hogy a papírtörlő kategóriában minden fogyasztó megtalálja a neki legmegfelelőbb terméket, az egyszerű 2 rétegű két tekercses cikktől a legnagyobb, akár 800 lapos, már-már ipari kiszerelésű termékig” – tette hozzá Szabó Márton.
A senior category manager megjegyezte, hogy a szalvéta kategória folyamatosan csökkenő részesedést mutat a teljes papíráru piacon – mint mondta, a fogyasztók folyamatosan vándorolnak át a háztartási papírtörlők felé, de a szezonalitás (pl. karácsony, húsvét) továbbra is ­jellemzi ezt a szegmenst.
A papír zsebkendő szegmens is kínál újdonságokat. Forgách Réka elárulta, hogy a vállalat az idei évben vezeti be a piacra a Zewa Natural Soft termékcsaládot. Az innováció lényege, hogy egyszerre kíméletes a bőrhöz és a környezettel is. Hozzáadott színezék-, illatanyag- és allergén­mentes, ami lehetővé teszi, hogy az érzékeny bőrűek is nyugodtan használhatják. Lapjai emellett fehérítésmentesek, így kellemesen krémszínűek, mely a rostok természetes ­színét tükrözi, a klór használatával nem terhelve a környezetet. „Igazán felelős választást jelent a tudatos fogyasztók ­számára” – nyomatékosította.
Szabó Márton szerint a magyar piacon továbbra is a legdominánsabb szegmens az úgynevezett tasakos kiszerelés (90-100 darab egyben). „Ami szintén kizárólag erre a ­piacra jellemző, de folyamatos átlag feletti fejlődést mutatnak a ­dobozos termékek, amik a környező országokban sokkal magasabb részesedéssel rendelkeznek.”
„A Zewa ezért időről időre új mintákkal jelenik meg a boltok polcain, melyek követik az aktuális trendeket és a fogyasztók különböző ízlésének is megfelel, amellett, hogy prémium minőségű papír zsebkendőt tartalmaz” – fűzte hozzá Forgách Réka.
A gyermeknek szánt termékek igazodnak a korosztály szükségleteihez, így a Zewa Kids termékcsalád a gyermekek igényeire és ízlésére lett szabva. „Állatos figuráinak köszönhetően könnyebben szoktathatjuk rá a gyermekeket az alapvető higiéniával kapcsolatos termékek használatára” – említette a brand manager, hozzáfűzve, hogy a termék száraz- és nedves toalettpapír, kiscsomagos, valamint dobozos papír zsebkendő kiszerelésekben is elérhető.
Mint megtudtuk, a 2021-es évben az eddig megszokott módon 360 fokos marketing támogatást biztosít a vállalat a Zewa termékek számára. TV-reklámokkal, digitális megjelenésekkel, PR-kampányokkal, közösségi média megjelenésekkel és bolti kommunikáció segítségével informálja fogyasztóit és vásárlóit a legújabb innovációikról.

Papír zsebkendő: a nagyobb üzleteket választjuk

A 2019. december – 2020. no­vemberi papírzsebkendő-forgalom 16 milliárd forintra ­rúgott, amely nem mutat jelentős változást a ­megelőző, azonos időszakkal össze­vetve – a pánik­vásárlások okozta márciusi megugrás dacára sem. A mennyiségi eladás is szinte stagnál, a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint 7 milliárd darab zsebkendőt vásároltunk.
Az értékben mért piac kétötödét a 401–2500 négyzetméteres üzletek teszik ki. Ez a csatorna volt az egyetlen, amely növekedni tudott a kategóriában – értékben 8, mennyiségben pedig 10 százalékkal. További mintegy egyötödös részesedést hasítanak ki a 2500 négyzetméternél nagyobb boltok. 17 százalékkal a harmadik ­helyen állnak a drogériák.
A gyártói márkák piaci ­részesedése 4 százalékpontot esett a vizsgált idő­szakban: értékben 53 százalékot tesznek ki a forgalomból. A megelőző, azonos periódussal összevetve mind értékben, mind volumenben 7 százalékkal esett az eladásuk. A saját márkás termékek forgalma ezzel szemben 10 százalékkal nőtt értékben, volumenben pedig 7 százalékos az emelkedés.
A forintban mért értékesítés 71 százalékát adták a 3 rétegű zsebkendők, több mint egynegyedét pedig a 4 rétegű termékek.

 

Alkalmazkodás és bővítés
Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing managere lapunknak elárulta, hogy a koronavírus-járvány kitörésével egy időben, 2020 tavaszán az addigi, átlagosan napi 2 millió toalettpapír tekercs gyártását 3 millióra emelte a vállalat.
„Mindenképpen óriási köszönetet érdemel minden munkatársunk és üzleti partnerünk, aki ebben a nagyon intenzív tavaszi időszakban velünk együtt dolgozott és kitartott a feszített tempóban” – fogalmazott Varga Orsolya.
Egyértelműen a vendéglátóhelyek, az éttermek zárva tartása, a nagy irodaházak kiürülése következtében csökkent az igény a közületi, horeca szegmenst is kiszolgáló termékek iránt. A home office viszont növelte a hagyományos, lakossági kiszerelésű toalettpapír és papírtörlő termékek iránti igényt.
„Az Ooops! kétrétegű és háromrétegű papírtörlői között megtalálhatók a kisebb és nagyobb átmérőjű tekercsek, ­amelyek az 50 lapos verziótól az 500 lapos tekercsig terjednek jelenleg – említette Varga Orsolya.
A papír zsebkendők hazai szegmense egyedi helyzetben van Európában: a vásárlók legnagyobb részben, az európai régióban is unikumnak számító 90–100 darabos kiszerelésű, nagy csomagos, háromrétegű papír zsebkendőket választják Magyarországon, azonban ez a szegmens hosszútávon kis mértékben csökkenő tendenciát mutat.
„Legnagyobb örömünkre egyre nagyobb fogyasztói körben válik kedvenc termékké Ooops! Excellence Lotioned négyrétegű 80 lapos dobozos papír zsebkendő termékünk” – mondta a dobozos kiszerelésű papír zsebkendőkről Varga Orsolya.
A koronavírus időszakában a szalvéta kategóriánál egyértelműen a vendéglátóhelyek és az éttermek zárva tartása következtében csökkenő tendencia mutatkozott. Varga Orsolya megemlítette, hogy az Ooops!-nál remélhetőleg mielőbb, új portfólió bevezetésével készül a vállalat, addig pedig leginkább az évszakok legjellemzőbb ünnepeire készül új, nyomott mintás Ooops! szalvétáival.
„Az idén 10 éves Ooops! márkánkat ünnepelve idei első kampányunk a közkedvelt és ismert márkatermékünk ünnepléséről szól és szülinaposként mi adunk ajándékot a szerencsés vásárlóinknak. Emellett fókuszálunk idén a környezettudatos termékeinkre is egy tavaszi kampányban” – említette Varga Orsolya, hozzátéve, hogy a tavaly sikeressé vált társadalmi felelősségvállalási kampányát is hosszútávon szeretné folytatni a Vajda-Papír a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal és a Betegápoló Irgalmasrenddel.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. februári szám)

BELELAPOZOK