A magyar fogyasztók számára egyre fontosabb az egészségesebb életmód követése, ami az étkezési szokások változásában is megmutatkozik. Nemcsak szívesen választják, de keresik is a természetes alapanyagokat tartalmazó, adalékanyagoktól mentes, biztonságos és egyszerűen elkészíthető termékeket.

Noha hazánkban még mindig értékelik a hagyományos konyhát, egyre több háztartás választja az egészséges és természetes étkezést, az egészségtelen zsírok vagy cukor csökkentését. Ugyanakkor amellett, hogy növekszik az egészségtudatos fogyasztók száma, akik jellemzően ezzel egyidejűleg tartósan kívánják óvni a környezetet és a természetet, nagyra értékelik a termékekhez való könnyű hozzáférést és a vásárlás kényelmét is. Az amerikai International Republican Institute (IRI) tanulmánya szerint az egészséges életmód egyre fontosabbá válik a fogyasztók számára. Az általános egészség javulása kihat az ellenőrzött termesztésből származó mentes, bio- és ökotermékek iránti igényre. Ez a trend mind az élelmiszer, mind az illatszer és a kozmetikai kiskereskedelem területén megmutatkozik.

Bővülő vegán kínálat
A BiOrganik Online Kft. tulajdonosai a 2001-ben létre­hozott cég fennállása óta azon dolgoznak, hogy minél szélesebb körben elérhetővé tegyék a minőségi, tisztán növényi alapú termékeket a vegán, egészségtudatos és az ételérzékenységgel küzdő vásárlók számára. „A munkánk gyümölcse lassan beérni látszik, egyre nő a kereslet a termékeink iránt. Mi ­pedig ennek megfelelően igyekszünk kiszolgálni vásárlóinkat és partnereinket” – említette Szikora Zsolt, a BiOrganik Online Kft. ügyvezetője, megjegyezve, hogy a tavalyi évtől már saját termékeket is gyárt a cég.
Mint megtudtuk, a saját termékek közül elsőként a VeganChef Veganéz növényi majonéz került forgalomba, ami amellett, hogy tisztán növényi eredetű termék, nem tartalmaz adalékanyagokat, tartósítószert, színezéket, szóját, laktózt, pálmaolajat és még sorolhatnánk. Ez a termék a gluténmentes üzem egy elkülönített részén készül, tisztított szűrt víz hozzáadásával. A gyártás során az állati eredetű anyagokkal történő érintkezés természetesen kizárt.
Szikora Zsolt elárulta, hogy a BiOrganik Online webáruházban az egészséges termékek kategórián belül a tej- és tejtermékhelyettesítők nagyon keresettek, illetve a gluténmentes és vegán termékek is. Ezeken kívül jelentős még a kereslet a különböző természetes édesítőszerek iránt is.
A fogyasztók általában több tényező alapján választják ki, hol, melyik áruházban, illetve webáruházban vásároljanak. „A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlókat a mentesség vonzza hozzánk és a minőség, az élvezeti érték és megbízhatóság tartja itt. Örömmel tapasztaljuk, hogy számos vásárlónk évek óta, rendszeresen rendel tőlünk és sokan, akik a webshopon keresztül ismerkedtek meg a termékeinkkel, mára már viszonteladói hálózatunk tagjai” – említette Szikora Zsolt.
A BiOrganik forgalmából kitűnik, hogy az egészséges, illetve vegán vagy mentes élelmiszerek vásárlására és fogyasztására nem jellemző a szezonalitás. „Aki vegán, az télen-nyáron és ünnepekkor is vegán. Az allergiával és intoleranciával kapcsolatban ugyanez a helyzet. Az ünnepek előtti időszakok természetesen nálunk is erősebbek a megszokottnál, de erre külön készülünk minden évben” – fűzte hozzá az ügyvezető.
A BiOrganik Online minden terméke 100%-ban vegán, vagyis semmilyen állati eredetű anyaggal sem érintkezik. Így a vegánok mellett a tej- és tojásallergiában szenvedők, laktózérzékenyek is fogyaszthatják a kapható termékeket. Emellett a cég széles választékot kínál gluténmentes termékekből a lisztérzékenyek számára. Szikora Zsolt hangsúlyozta, hogy a választékból minden vásárló megtalálhatja a számára megfelelő árut.
A BiOrganik számára jelentős fejlesztői lépés volt, hogy gyártással kezdett foglalkozni. Mint megtudtuk, a jövőben szeretnék a tulajdonosok tovább növelni a kínálatot saját gyártású és forgalmazott termékekkel. Emellett a VeganChef termékcsalád választéka is hamarosan bővülni fog. Azok a fogyasztók, akik nem szeretnének lemaradni az újdonságokról, a cég Facebook és Instagram közösségi oldalain érdeklődhetnek, valamint a webshop és a rendszeres hírlevelek is beszámolnak az újdonságokról, akciókról, egyéb hírekről.

Folyamatosak az innovációs megjelenések
A SPAR kínálatában az életmódkategóriák a speciális cukorcsökkentett, hozzáadott cukor nélküli termékeket; gluténmentes termékeket; laktózmentes termékeket; biotermékeket, valamint a tudatos táplálkozás kategóriákat, azaz a táplálékkiegészítőket, sportos étrend-kiegészítőket foglalja magába. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője szerint a gyakorlat azt mutatja, hogy mindegyik kategória dinamikusan fejlődik és a termékkínálat folyamatosan bővül, ami a vásárlói magatartásra is kihat: „az emberek egyre tudatosabban étkeznek életmódváltás miatt, vagy kényszerből, valamely betegség, érzékenység miatt”.
Mint megtudtuk, az INTERSPAR áruházak kínálatában közel 900 termék található az ’életmód’ kategóriában, mely magában foglalja a speciális, gluténmentes, laktózmentes, bio- illetve tudatos táplálkozás kategóriákat. Emellett a választékban megjelennek a vegán, szójamentes és GMO-mentes termékek is minden korosztály számára.
„A szupermarket kategóriában ennél szűkebb a szortiment, azonban mindkét kategóriában folyamatosan törekszünk az egyre szélesebb szortiment kialakítására” – egészítette ki Maczelka Márk, megemlítve, hogy a termékválasztás során elsősorban az a funkció számít, amelyet betölt a termék.
Az egészséges élelmiszerek nagy figyelmet kapnak minden piaci szereplő részéről. „Folyamatosan érkeznek innovációk a brand oldalról és a saját márkában is egyre több terméket fejlesztünk azért, hogy minden felmerülő igényt ki tudjunk elégíteni. Ebben a kategóriában egyre több saját márkás termékünkkel – SPAR Bio Natur*pur, SPAR Free From, SPAR Vital név alatt – találkozhatnak a vásárlók” – ismertette a kommunikációs vezető.


Széles választék mindenki számára
A TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. bár széles választékot nyújt az ételintoleranciában vagy cukorbetegségben érintettek, valamint a bio- és vegán élelmiszereket fogyasztók számára, folyamatosan igyekszik bővíteni a glutén- és laktózmentes, illetve diabetikus és bioélelmiszereinek kínálatát.
Mint megtudtuk, a fogyasztói igények egyre jobban növekednek, egyre nagyobb hajlandósággal választják a minőségi, egészséges élelmiszereket, legyen az mentes, bio vagy vitaminnal dúsított, így a szegmens erősödésére van kilátás. Ennek megfelelően a TESCO áruházak polcain az egészséges ételek kategóriájában a biorozsliszttől kezdve a szójaitalokon és a pékárun keresztül a sárgarépa chipsig nagyon széles a kínálat. „A TESCO megfizethető áron, magas minőségű élelmiszereket kínál a fogyasztók számára. Az egészségen túl a vállalat számára fontos szempont a magyar gyártók támogatása is, így a lehető legtöbb termék hazai termelőtől származik” – fogalmazott a cég.

Előtérben az egészséges életmód
Az ellenőrzött ökológiai gazdálkodás az ALDI számára is igen fontos. „2003 közepe óta válogatott biotermékek széles választékát kínáljuk minden üzletünkben. Azonban nemcsak az egyre növekvő keresletre, hanem az ezekkel a különleges élelmiszerekkel való felelős bánásmódra is odafigyelünk: ezt bizonyítja biomárkánk, a „Natur aktiv” is. Biotermékeink beszállítói a környezetbarát és fenntartható termelés elkötelezett hívei: nap, mint nap azért dolgoznak a szigorú európai bioszabványok betartásával, hogy a vásárlók igényeinek megfelelő, első osztályú termékeket állíthassanak elő” – közölte az ALDI, megemlítve, hogy az egészséges élelmiszerek kiválasztásánál a legfontosabb tényező leginkább az élvezeti érték (frissesség, ízletesség és minőség), valamint az ár.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az egészségtudatos életmód részeként egyre többen választják a cukormentes, a csökkentett cukortartalmú ételeket vagy a növényi táplálkozást. A legnépszerűbb vegán termékek közé bio natúr rizs-, zab-, vagy szójaitalok, szendvicskrémek, gyümölcslevek, teljes kiőrlésű rozskenyerek, biotésztafélék, édességek, ínyenc szószok, gabonapelyhek tartoznak. A legnépszerűbb vegetáriánus termékek közé szendvicsfeltétek, sajtkészítmények, gyümölcsszeletek és kekszek, valamint mélyfagyasztott pizzák tartoznak. Ezeken túl számos hozzáadott cukor nélküli étel is elérhető az ALDI-ban, például a laktóz- és gluténmentes jégkrém, light joghurtok, konzerv-, illetve készételek, biogyümölcspürék, szénhidrátcsökkentett és proteinszeletek, rizs- és zabkásák, valamint a legkeresettebb üdítőitalok zero, illetve light változatai.
Mint megtudtuk, az ALDI New Lifestyle termékcsaládjában megjelenő light hámozott sertésvirslit – csakúgy, mint a New Lifestyle márka további tagjait is – az egészségtudatosság, frissesség és fittség ihlette, hiszen a hagyományos virslihez képest 30 százalékkal kevesebb zsírt tartalmaz, ám ez ízében nem érezhető. Az Év Terméke díjjal kitüntetett termékek az ALDI 144 üzletében országszerte elérhetők. Az ALDI New Lifestyle termékcsalád további népszerű tagjai a Milfina sovány natúr joghurt, sűrített tej, krémtúró, valamint számos pékáru, illetve sajt-, joghurt-, sonka-, pástétom- és felvágott-féle.
A fentieken túl, az ALDI „Azon melegében” látványpékségeiben kapható teljes kiőrlésű purpur vekni az egészségtudatos étrend, a frissen sütött pékáruk iránti számottevő érdeklődés és igény, valamint a kiváló minőség jegyében született.
Az egészséges életmódhoz hozzátartozik az energikus, jó közérzet. Az ALDI üzleteiben időszakosan, a készlet erejéig elérhetők sport- és fitneszeszközök, szabadidős és sportruházatok beltéri vagy kültéri edzéshez, nyáron pedig vízisportokhoz.
„Vásárlóink aktív életmódját és fejlődését szigorúan ellenőrzött és tesztelt fehérjeporokkal, táplálékkiegészítőkkel és vitaminokkal is segítjük. Ezen túl az ALDI időszakosan, a készlet erejéig forgalmaz turmix- és smoothie készítő gépet is, mellyel szintén az egészséges életmódot igyekszik támogatni” – fűzte hozzá a cég.
Az ételérzékenyekre gondolva az ALDI áruházakban egyre több gluténmentes és laktózmentes termék megtalálható a kínálatában – jelenleg már 110-nél is több, ráadásul folyamatosan alacsony áron. A laktóz- és gluténérzékenyek, valamint a „mentes” termékeket egyéb okból választók száma folyamatosan nő, az ALDI Enjoy Free jelölésű választéka számukra nyújt egyedülálló kínálatot országszerte.
„A mentes termékek eladási görbéje átlagon felüli növekedést mutat, az erősödés az ételintoleranciát kiszolgáló ételek és italok esetében még intenzívebb” – tudtuk meg. Fejlődik a szénhidrátcsökkentett pékáruk (pl. cipó, pogácsa) eladása is, illetve nagy népszerűségnek örvend az ALDI Bake-Off látványpékségében elérhető teljes kiőrlésű cukormentes kakaós csiga is, amely egy „hónap terméke“ tesztidőszakból mára állandó alaptermékké vált. „Összességében elmondható, hogy mind a Natur Aktiv, mind az Enjoy Free állandó szortimentben lévő termékeivel, valamint az ALDI időszakos kínálatával és akciós ajánlataival igyekszünk az összes vásárló igényét magas színvonalon kielégíteni, melynek sikerességét az eladási adatok hosszútávon igazolják vissza” – ismertette lapunkkal az üzletlánc.
Mint megtudtuk, a diszkonthálózat az összes saját márkás termékcsaládja esetében a termékportfólió folyamatos bővítésére és a kínálat szélesítésére törekszik. Az állandó szortiment mellett évente több alkalommal is extra akció keretében nyújtunk vásárlási lehetőséget a bio- és mentes termékkategóriák iránt érdeklődők számára. Mindezt az ALDI a folyamatos termékfejlesztésnek köszönhetően teszi lehetővé. Köztudott például, hogy a kecsketej jótékony hatással van az egészségre, mivel a belőle készült élelmiszerek könnyen emészthetők és kevés allergén anyagot tartalmaznak, így a tejtermékek kategóriájában több kecsketejből készült sajttermék is bekerült az állandó szortiment-kínálatba, például a Milfina Sajttallérok vagy az Alpenmark Kecskesajt. Emellett két laktózmentes sajtkülönlegesség is széles körben kapható: az olasz mozzarella és a feta, utóbbi ráadásul két ízben is elérhető.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. márciusi szám)