Magyarországon szilveszter után húsvétkor nő meg jelentősen az alkoholtartalmú italok iránti kereslet. A kereskedők és a gyártók minőségi sör- bor- és pezsgőkínálattal, valamint minden ízlést kielégítő prémium kategóriás tömény italokkal is készülnek a vásárlói rohamra.

Polcokon az ünnepi kínálat
A karácsony után a húsvéti időszak a második kiemelt ünnep, amikor a szeszforgalom nagy mértékben megnövekszik. „Egy átlagos, az ünnepeket megelőző héthez viszonyítva mintegy 1,5-szeresére nő. Más italok mellett a vodkák, whiskyk, likőrök és krémlikőrök forgalma a leg­jelentősebb ebben az időszakban” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A SPAR folyamatosan figyelemmel kíséri a vásárlói igények változását és ehhez igazítjuk a kínálatot is. „Példaként említhetem, hogy míg a keserű likőrök, vodkák és whiskyk és a ginek a legnépszerűbb kategóriák, a minőségi rumok és whiskyk is egyre népszerűbbek a vásárlók körében, ezért ezekben a kategóriákban mi is szélesítettük a kínálatot” – mondta Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a vásárlók elsősorban a jó ár-érték arányú termékeket keresik.
Általános nézet, miszerint a hölgyek jobban kedvelik az édesebb alkoholos italokat, köztük a „női” likőröknek is tartott édes krémlikőröket, illetve tejszín alapú likőröket. Mint megtudtuk, a krémlikőr kategória az egyik legdinamikusabban növekvő kategória a húsvéti időszakban, a forgalom 2-2,5-szeresére nő egy átlagos héthez viszonyítva. A whiskys krémlikőr a legnépszerűbb, de a többi íz is kedvelt ebben az időszakban.
„Bár tapasztalatunk alapján az ajándékcsomagok elsősorban a karácsonyi időszakban népszerűek, azért egyedi ajánlatokkal a húsvéti időszakra is készülünk. Ahogy minden évben, idén is követjük a fogyasztói igényeket és elvárásokat, ennek megfelelően idén elsősorban szélesebb akciós kínálattal készülünk, de lesznek egyedi, csak a SPAR polcain megtalálható ajánlatok is” – ismertette a kommunikációs vezető.

Széles választék az igényekhez igazodva
Az ünnepi szezonban jelentősen megnő az alkoholfogyasztás egy átlagos, nem ünnepi időszakhoz képest. Az Auchan áruházakban központi helyen található több hazai és nemzetközi pincészet borkínálata. Az elmúlt évben a fogyasztási trendeknek megfelelően megerősödött a rosé borok kedveltsége a legnépszerűbb minőségi magyar fehér és vörösborok mellett.
A vásárlók egyre inkább a magasabb minőségű termékeket keresik, a tömény italok esetében nagyobb arányban fogynak a drágább, prémium whiskyk, gyomorkeserűk, az édes likőrök és természetesen a tradicionális magyar pálinkák.
Az áruházlánc forgalmát már az Auchan online áruházat felkeresők is erősítik. Mint megtudtuk, az ünnepek alatt a nagyobb súlyú, illetve nagyobb mennyiségű termékeket, köztük például a sörtermékeket szívesen teszik online a kosarukba a vásárlók. A hagyományos hazai árérzékenység ellenére minden termékcsoportban nő az igény a minőségi termékek iránt - hangsúlyozta az Auchan.

Legyen minőségi és hazai
Természetesen az ALDI polcain prémium borok, illetve pálinkák is elérhetők lesznek akciós árakon, továbbá az üzletlánc arra is igyekszik figyelmet fordítani, hogy a vásárlók a legkedveltebb, állandó kínálatban lévő alkoholos termékeket is kedvezményesen tudják megvásárolni.
„Általánosságban a vevői igények területén továbbra is két fő tendenciát érzékelünk: nő a kereslet a prémium minőségű termékek iránt, illetve egyre többen keresik és választják a magyar termékeket. Húsvétkor leginkább a pálinka iránti kereslet emelkedik ki a többi alkoholos ital közül. Ez a termék elsősorban a húsvét hétfői locsolók megkínálása céljából kerül előtérbe: vásárlóink ugyanis egy magyar népszokásért cserébe magyar itallal szeretnek kedveskedni vendégeiknek. Emellett természetesen megnő a borok, pezsgők, sörök és más alkoholos italok forgalma is, de ez a változás elsősorban az ünnepi nyitvatartás miatt zárva tartott napokra való felkészülés miatt tapasztalható” – ismertette az ALDI.
Mint megtudtuk, az ALDI-ban a például a likőrök, keserűlikőrök, koktélok és egyéb égetett szeszek iránti kereslet nem emelkedik meg kiugróan. Egyedül a rumok iránti vásárlói igény növekszik minimálisan, mely főként annak tudható be, hogy a rum alapanyagként számos tradicionális ünnepi sütemény elkészítéséhez használható fel.
Az ALDI tapasztalata szerint nem érezhető szignifikáns keresletnövekedés a „női” italok (pl. krémlikőrök, illetve tejszín alapú likőrök, édes likőrök stb.) iránt, aminek az is lehet az oka, hogy a „könnyedebbnek” tartott alkoholos italokat nem köti olyan közvetlen kapcsolat a húsvéti ünnephez, mint például a pezsgőt a szilveszteri időszakhoz. „Ennek értelmében tehát elsősorban azon vásárlóink veszik meg ezeket a termékeket, akik máskor, vagyis a normál hétköznapokban is ezeket preferálják fogyasztani” – egészítették ki.
Az ALDI igyekszik minél gyakrabban felmérni az aktuális trendeket, illetve kellő pontossággal követni a vásárlói igényeket annak érdekében, hogy meghatározott időközönként újdonságokkal állhasson elő. Hozzátették: „emellett természetesen állandó termékkínálatban tartjuk a vásárlóink által legjobban preferált termékeket is, hogy a kevésbé kísérletező, konvencionálisabb igényű fogyasztók igényeit is kiszolgálhassuk”.
A megnövekedett vásárlói igényeket az üzletlánc megnövekedett rendelésekkel tudja kielégíteni, ami szervezési oldalról komoly logisztikai kihívást jelent. Mint megtudtuk, az üzletek zavartalan kiszolgálása érdekében nemcsak biztosítják a megfelelő létszámú bolti személyzetet, de optimalizálják a napi munkafolyamatokat és műszakbeosztásokat is. A meglévőkön túl extra kamionokat is üzembe állítanak, melyekhez igény szerint további sofőröket biztosítanak.
„Húsvétkor még inkább igyekszünk priorizálni az egyes feladatok között, vagyis minél több munkát átütemezni és idejekorán elvégezni, melynek segítségével némileg tehermentesíthető ez a sűrű időszak. Mindebben kulcsszerepe van a folyamatos kommunikációnak az ALDI társosztályai között, valamint a bolti dolgozóknak, akik rendszerint igen hatékonyan támogatják egymást az ünnepek alatt is” – tudtuk meg.

Minőségi sörök az ünnepi asztalon
„A húsvéti ünnepek ideje alatt mindig megnövekszik a kereslet a sörök iránt, ilyenkor kezd megélénkülni a radlerek forgalma is, amelyek erős szezonalitást mutatnak. A húsvét nálunk általában a grillszezon kezdetét is jelenti, a grillételeknek pedig remek kiegészítői a sörök, különösen a barna sörök, amelyek pácoláshoz is kiválóan használhatók. Ünnepek alkalmával a fogyasztók hajlandóak kicsit magasabb árkategóriájú söröket választani, így van egy elmozdulás a prémium márkák, így a Heineken és a tavaly bevezetett Desperados felé. Ez utóbbi elsősorban a fiatal felnőtt fogyasztók körében nagyon népszerű és tequila ízesítésével egyedülálló a sörpiacon” – fogalmazott a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok igazgatója. Pálfalvi Márta szerint az IPA és a gyümölcsös sörök is kelendőbbek a jó idő beköszöntével, így az Óvatos Duhaj termékcsalád is népszerű.
„Az Óvatos Duhaj Meggy Ale tavalyi sikere után a válla­latnak nagy várakozásai vannak a húsvétra piacra ­kerülő ÓD Málna bevezetésével kapcsolatban is, bízunk benne, hogy a fogyasztók ezt az ízt is hasonló lelkesedéssel fogadják majd” – fűzte hozzá.
A sörpiacot az elmúlt években a sörkülönlegességek iránti megnövekedett kereslet jellemzi leginkább. A kézműves sörök megjelenésének köszönhetően a fogyasztók szélesebb köre kezdett el érdeklődni az iránt, hogy mi van a lágereken túl. Mint megtudtuk, idén húsvétkor a cég legnagyobb újdonsága a már említett Óvatos Duhaj Málna Ale lesz, ami illeszkedik a termékcsalád kínálatába. Ezen kívül igazi különlegesség, hogy piacra kerül a Soproni első dark radlere, ami ízvilágában újdonságot fog hozni a radlerek kínálatába.
„Mi magyarok szeretjük a gyümölcsízeket, nem véletlen, hogy Európában az elsők között voltunk a radlerek bevezetésében, és a mai napig nagy népszerűségnek örvend a kategória a fogyasztók körében. A gyümölcsök közül is kiemelkedően népszerűek a piros gyümölcs ízű termékek, erre jó példa a Soproni meggy radler és a sörkülönlegességek közül a már említett Óvatos Duhaj Meggy Ale is” – említette Pálfalvi Márta.
Hozzátette: a sörfogyasztók kísérletező kedve is viszonylag jelentős, ezt megmutatja a sörkülönlegességek térhódítása is, azon belül az IPA a citrusos, gyümölcsös ízvilágával nagy siker a magyar fogyasztóknál. Pálfalvi Márta hangsúlyozta: a húsvét kiemelkedő fontosságú az innovációk bevezetése szemszögéből, a Soproni márka, a Dark radler és az Óvatos Duhaj Málna Ale is az ünnepre lesz elérhető. Emellett a vállalat kommunikációjában és a promócióiban is megfigyelhető ez a dominancia. „A különlegességeket kedvelő fogyasztóinknak pedig Mort Subite és Óvatos Duhaj Multipackokkal szeretnénk kedvezni” – tette hozzá.

Az édesebb italok előnyben
Az alacsonyabb árfekvésű termékektől egészen a magasabb árszínvonalat képviselő italokig széles termék­palettával rendelkezik a Győri Likőrgyár.
Hazánkban a húsvét hagyomá­nyaival együtt jár a koccintás. A Győri Likőrgyár gyógy- és fűszer­növény kivonatoló üzemében több mint 30 féle gyógy- és fűszer­növényt dolgoznak fel. „Olyan keserű likőröket készíthetünk, amelyeknél a folyamat minden lépését felügyelhetjük a kiváló minőség érdekében” – fogalmazott Barabás Attila, a Győri Likőrgyár Zrt. vezérigazgatója, aki egyben a Magyar Pálinka Lovagrend nagymestere.
Noha szeszesitalaival egész évben jelen van a boltokban, a húsvéti ünnepek ideje alatt a cég különösen széles kínálattal jelentkezik az üzlethálózatokban. Mint megtudtuk, a ­vodka alapú gyümölcsös likőrök édes íze és alacsony alkohol­tartalma miatt elsősorban a nők körében kedvelt italok egyike. Hasonlóan a Crema di Latte krémlikőrhöz, amely citrom, banán, kókusz, tojás, erdei gyümölcs és kávé ízesítésekben kapható. A Győri Likőrgyár vezérterméke, a Ferencz keserű likőr mellett a Snapsz termékcsalád forgalma is megnő minden évben.
Mintegy 60 százalékkal esett vissza tavaly a pálinka kereskedelmi forgalma a népegészségügyi termékadó (neta) bevezetésének hatására. Barabás Attila szerint a forgalomcsökkentő hatást az ágazat stabilitásának megőrzése érdekében áfac­sökkentéssel lehetne ellensúlyozni, az MTI közleménye szerint.

Prémium sörök húsvétra is
Sokan nem is gondolnák, de a húsvét, illetve a hozzá kapcsoló­dó böjti időszak során a „sernek” évszázadok óta ­kiemelkedő szerep jut. Ezt látszik alátámasztani a Pécsi Sörfőzde kereskedelmi igazgatója is, miszerint a húsvét az év első olyan ünnepe, amikor hagyományosan megnövekszik az alkoholos termékek forgalma, így a söröké is.
„Ezen időszakra kiemelt ajánlatokkal szoktuk segíteni a termékeink forgalmát, elsődlegesen a Pécsi Prémium és a Pécsi Craft termékcsalád forgalma ugrik meg ezen időszakban” – mondta lapunknak Putics András, a Pécsi Sörfőzde kereskedelmi igazgatója, hozzáfűzve, hogy a fogyasztók elsődlegesen akciós ajánlatokat keresnek, így a pécsi sörgyártó idén is a legjobb ár-érték arányú termékként ­pozícionálja a termékeit a húsvéti időszakra.
Mint megtudtuk, a Pécsi Sörfőzde hagyományosan a húsvéti ünnepek idejére szokta az új termékeinek bevezetését időzíteni. Idén több izgalmas változás is lesz a vállalat termékportfóliójában.
„Ezek közül a kedvencünk a Pécsi Prémium Radler termékcsaládunk, amely eddig is az egyik legkreatívabb termékcsomagolás volt a piacon. Ennek ellené­re úgy döntöttünk, hogy idén tavaszra meglepjük a fogyasztóinkat egy formabontó és különleges Pécsi Radler designnal. A radlerpiacon a Pécsi Sörfőzde termékei mindig is egy lépéssel előrébb jártak a versenytársak termékeihez képest, célunk, hogy ez a hagyomány ne szakadjon meg idén sem” – ismertette a kereskedelmi igazgató.
Putics András elmondta, a felmérések szerint a prémium kategóriás termékek forgalma húzza a sörpiacot, amely trendből a Pécsi Sörfőzde is kiveszi a részét.
„A legnagyobb kisüzemi sörfőzdeként tevékenykedünk a magyar sörpiacon, ezért a minőségi sörök felé való fogyasztói nyitás találkozik cégünk filozófiájával, miszerint minden termékünk legyen jobb, mint a versenytársaink azonos kategóriájú terméke – fogalmazott, hozzátéve: a minőségi kínálatot a fogyasztók is meghálálják, és hűek a Pécsi Sörfőzde termékeihez.
Mint megtudtuk, a Pécsi Prémium termékcsalád a sörgyár legszélesebb termékportfólióval rendelkező brandje, így összességében ebből a termékcsaládból értékesítenek a legtöbbet.
„Ezen belül a Pécsi Prémium Lager és Szűretlen Pils termékeink a legnagyobb volumenben értékesített termékek. Tavaly kimagasló növekedést értünk el a Pécsi Radler termék­családdal is” – egészítette ki Putics András.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. márciusi szám)