A húsvét a karácsony után a legkiemelkedőbb időszak a kereskedelemben, ennek megfelelően legyen szó sonkáról, tojásról, csokoládéról, édességről vagy játékokról, a kiskereskedelmi kínálat egyre színesebb és izgalmasabb.

Idén is erős húsvéti forgalomra számítanak a magyarországi üzletláncok, a nagypénteki zárva tartás miatt a csütörtök az év egyik legforgalmasabb napja lehet. Az elmúlt néhány évben kétszámjegyű értékbeli növekedést elérő hazai kiskereskedelem sonka- és szezonálisédesség-eladás tekintetében az idén is bizakodhat: a vásárlók változatlanul a sonkákat, a tojást és a csokoládékat keresik leginkább.

A húsvétot jellemző bővülő kínálat válasz a vásárlók igényeire, arra, amit a vásárlók elvárnak és amiért hajlandók fizetni.Idén is erős húsvéti forgalomra számítanak a magyarországi üzletláncok, a nagypénteki zárva tartás miatt a csütörtök az év egyik legforgalmasabb napja lehet. Az elmúlt néhány évben kétszámjegyű értékbeli növekedést elérő hazai kiskereskedelem sonka- és szezonálisédesség-eladás tekintetében az idén is bizakodhat: a vásárlók változatlanul a sonkákat, a tojást és a csokoládékat keresik leginkább.

A vásárlók gyorsan alkalmazkodtak a négynapossá bővült ünnephez, ennek megfelelően várható, hogy idén is a húsvétot megelőző nagyhéten, azon belül is csütörtökön keresik fel legtöbben a boltokat, de valószínűsíthetően szombaton is hosszú sorok lesznek, mert nyitva tartanak az üzletek.

A tavalyinál idén is nagyobb forgalomra számítanak a kereskedők a húsvéti időszakban, az ünnephez kapcsolódó élelmiszer-vásárlások túlléphetik a tavaly elért 50 milliárd forintot – áll az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményében.
Húsvét körül az iparcikkek forgalma is megugrik, például a játékforgalom 20 százaléka a húsvéti időszakhoz kötődik. A hagyományos alapélelmiszereken túl, ünnepre való élelmiszerekre, de például kisebb ajándékokra, vásárlási utalványokra, színházjegyekre vagy utazásokra is költenek. Emellett ebben az időszakban a szezonális hatások is megjelennek, nő a kertészkedéshez, a lakásfelújításokhoz, a tavaszi ruhatárhoz, a szabadidős tevékenységekhez köthető termékek forgalma.

Ahogyan tavaly a karácsonyi vásárlás idején, jelenleg is kedvező a kereskedelem piaci környezete; a magyar gazdaság növekedése, a bérek emelkedése, illetve a kormányzati családpolitikai intézkedések miatt több pénz van a családoknál, ennek köszönhető a kiskereskedelmi forgalom erőteljes bővülése.

A csokoládényúl népszerűbb a tojásnál

Húsvéti édességekből jóval magasabb forgalmat bonyolított le tavaly az élelmiszer-kiskereskedelem, mint a tavalyi előtti évben. Több mint 4 milliárd forintért, mintegy 800 tonna csokoládétojást, csokoládényulat és egyéb ünnepi ajándékot adtak el a boltokban tavaly a húsvéti időszakban, két hónap alatt. Húsvéti édességekből jóval magasabb forgalmat bonyolított le tavaly az élelmiszer-kiskereskedelem, mint a tavalyi előtti évben.
Több mint 4 milliárd forintért, mintegy 800 tonna csokoládétojást, csokoládényulat és egyéb ünnepi ajándékot adtak el a boltokban tavaly a húsvéti időszakban, két hónap alatt. 
Értéket tekintve 5%-kal, mennyiség szempontjából pedig 10%-kal csökkent a forgalom, a tavalyelőtti húsvéti szezonhoz képest.  Továbbra is a nyúl és a tojás figurák dominálnak ezen a piacon.

nyul94804390 m

A szezonális édességek teljes – forintban mért – forgalmából a csokoládényulak piaci részesedése 44%, hasonlóan a tavalyi szezonhoz. A csokoládétojás piaci részesedése is változatlan: 38%. Utánuk, szintén érték szempontjából a múlt évi szezonban a hagyományos és a speciális húsvéti csomag következik, együttesen 9%-kal. Az egyéb csokoládé figurák, azaz kacsa, bárány és csibe aránya 8%-ot ért el a tavalyi szezonban. A játékot is tartalmazó ajándékcsomagok népszerűsége egyre csökken, 1%-os részesedést értek el a 2018-as szezonban.A húsvéti édességek esetében a fogyasztók a tejcsokoládét részesítik előnyben. Tavaly húsvéti édességekre kiadott pénzük 87%-át költötték tejcsokoládéra, ami pontosan annyi, mint a tavalyelőtti arány. Az étcsokoládéból készült édességek stabilan tartják második helyüket 6%-os értékbeli részesedésükkel. A nugát népszerűsége 2%-ra csökkent a tavalyi évben, a maradék 4%-ot pedig a fehér és egyéb keverékek adták.

 

Húsvéti dömping az ALDI kínálatában

A húsvét a kiskereskedelemben a karácsony után a második legkiemelkedőbb forgalmat hozó évszaka az évnek, a forgalom évek óta magas, az ALDI idén is a forgalom bővülésére számít. 
„Tapasztalataink szerint a vásárlók egyre korábban kezdik meg a felkészülést az ünnepekre és húsvéti vásárlásaikat több részletre elosztva végzik. Ezzel együtt az ünnepek előtti utolsó napok mindig kiemelkedő forgalmat hoznak” – fogalmazott az ALDI.

Az ALDI a vásárlók számára már február végétől kínál különböző tavaszi dekorációs termékeket, a húsvéti szezon azonban inkább március elején, közepén indul. Az áruházlánc a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan idén is hétről hétre az ünnephez kapcsolódó élelmiszer- és nem élelmiszer jellegű termékekkel bővíti választékát, amelyek megoldást nyújtanak mind az ünnepi készülődéshez, sütéshez-főzéshez, mind az ajándékozáshoz, korosztálytól függetlenül kicsiknek és nagyoknak. Az ALDI-ban kapható húsvéti szezonális édességek márciustól érhetőek el országszerte széles kínálatban. Mint megtudtuk, több mint 80 féle termék- és ízkombináció közül választhatnak a vásárlók, amelyek között többféle csokoládényúl, ízesített és alkoholos krémekkel töltött csokoládétojások, illetve plüssfigurás termékek és gumicukrok is megtalálhatóak.

Az ALDI szokásosan kiemelkedő fogyásra számít a halak esetében, ráadásul a vásárlók már nem csupán az ünnepek előtti akciók során vásárolhatnak friss tengeri, illetve édesvízi halakat: „2018 októberétől már az állandó kínálatunk részét képezi az ASC tanúsított norvég lazac filé, melyet Norvégiában, őshonos területen, nyílt tengeri akvakultúrában tenyésztenek. Ugyancsak a szortiment részét képezi a pisztráng – amely Szlovákiából, zárt rendszerű, édesvízi tenyészetből érkezik –, továbbá a ponty, amely hazai akvakultúrából kerül áruházláncunk polcaira” – közölte az ALDI. 
A húsvéti ünnep elmaradhatatlan kelléke természetesen a sonka és a tojás. Mint megtudtuk, az ALDI-ban négyféle magas minőségű sonkaterméket kínálnak: füstölt combot, füstölt, főtt tarját, valamint füstölt, főtt kötözött lapockát, ezeken kívül egy prémium sonkát is. Emellett a nagy igényre való tekintettel egy téli szezontermék, a csülök is egészen húsvétig a szortimentben marad. És ha sonka, akkor nedves ételízesítők is, hiszen a húsvét az egyik legfontosabb szezonja a mustároknak, tormáknak.

Mint megtudtuk, a húsvéti étkezési szokásokból adódóan a diszkontlánc magasabb fogyásra számít a majonéz és mustár értékesítésben, emellett a szortimentben megtalálható torma mellett akciósan elérhető lesz durvára reszelt és tejszínes ízben is a friss, hűtött torma is.Az ALDI polcain továbbá prémium borok, pálinkák is elérhetők lesznek akciós áron, továbbá az áruházlánc arra is figyelmet fordít, hogy a vásárlók a legkedveltebb, állandó kínálatban lévő alkoholos termékeket is kedvezményesen tudják megvásárolni.

 

Tavaszias hangulatban

Az Auchan minden évben gondosan válogatott termékekkel készül a húsvétra, és évről évre igyekszik minden főbb területen újdonságokkal előrukkolni. Az ünnep előtti hetekben, a megelőző hónapban már megfigyelhető a forgalomnövekedés, főleg a tartós élelmiszerek, csokoládék, ill. füstölt hústermékek választékából, amit a tojások, majd az utolsó napokban a frissáruk és péksütemények beszerzése követ, közölte az Auchan Retail Magyarország.

Mint megtudtuk, húsvét előtt 30-40 százalékkal növekszik az Auchan áruházak tojásforgalma, és az ünnepet megelőző napokban közel 2 millió db tojás értékesítésére számítanak. A sonka iránti érdeklődés ugrásszerűen megnő a húsvét előtti hetekben, amelyre minden évben több száz tonna, az éves forgalomnak pedig a 20 százalékát kitevő sonkamennyiséggel készül az áruházlánc.

A tradicionális sonkafélék mellett idén új termékek is megjelennek az Auchan áruházakban, mint például a békebeli csont nélküli bőrös parasztsonka. Ugyancsak az igazi ínyenceket kívánja megszólítani az Auchan a különleges pármai sonkával. A hagyományos érlelésű és füstölt hústermékek kínálata is bővült idén, többféle comb, lapocka és karaj termék került a hűtőkbe. Emellett a különböző ízesítésű és többféle kiszerelésben kapható kalácsok, ünnepi torták és aprósütemények szintén az ünnepi asztal elmaradhatatlan kellékei.

A gyerekek legnagyobb örömére több mint 1,1 millió csokitojás és kb. 800 ezer darab egyéb csokifigura talál gazdára ebben az időszakban, amit kiegészítenek még a különleges táplálkozási igényeknek megfelelő glutén-, illetve laktózmentes, hozzáadott cukor nélküli, fruktózzal készült és paleo édességek.

Az édességimádók találhatnak majd a polcokon többek között 3 kg-os prémium tejcsokoládé óriásnyulat is. Az Auchan áruházakban idén is minden kellék adott a lakás húsvéti ünnepi díszbe öltöztetéséhez. A lakberendezési részleg két új színvilággal fogadja a vásárlókat.

Előtérbe kerül az önkiszolgálás a húsvéti sonka vásárlásánál

2018. március-áprilisban közel 9 milliárd forintos a kategória kiskereskedelmi forgalma: ez egy százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. 2018. március-áprilisban közel 9 milliárd forintos a kategória kiskereskedelmi forgalma: ez egy százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Mennyiség szempontjából  7%-kal csökkent a kategória 2017. március – áprilishoz képest.Hasonlóan a korábbi évekhez ismételten a főtt sonka dominált: a kétnapos húsvéti időszakban  96% jutott rá a kategória teljes bevételéből. Az „egyéb” sonkák részaránya 3%.

sonkaatlagar

Átlagárak tekintetében az „egyéb” sonkák drágultak a legjelentősebben egyik húsvéti időszakról a másikra: tavalyhoz képest  24%-kal nőtt a kilogrammonkénti átlag, ami 2010 forintos árat jelent. Ezzel párhuzamosan a főtt sonka 8%-kal és a füstölt főtt sonka ára  9%-kal emelkedett. Továbbra is erősen koncentrált a bolti eladás: a ­sonka értékben mért forgalmából  80% a 400 négyzet­méteresnél nagyobb üzletekben realizálódott, szemben a  2017-es  77%-kal. Mutatóink szerint a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek piaci részesedése csökken, miközben a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna részaránya fokozatosan emelkedik ( +4%p).

sonka2

 

 

A Tesco felkészül a húsvétra

A kereskedelemben a karácsony után a húsvét a második legtöbb bevételt hozó időszak az évben. A forgalom az ünnephez közeledve folyamatosan növekszik a Tesco áruházakban, a csúcspontot a húsvét előtti utolsó héten éri el – foglalta össze a ­Tesco ­Sajtóosztálya.Mint megtudtuk, a forgalom mértéke a húsvéti időszak során nagyjából a 1,5-szeresére nő a normál időszakhoz képest. Eleinte a száraz áru eladások növekednek, majd az ünnep közeledtével a friss áru is az átlagnál jobban fogy. A legnépszerűbb termékek ilyenkor a sonka, a húskészítmények, a tojás, a torma, a friss szezonális zöldségek és a különböző édességek – a Tesco idén is többféle figurás csokoládé termékkel készül majd a gyermekeknek.

A húsvét előtti hónapban értékesíti a Tesco a füstölt áru éves forgalmának csaknem felét, a tojás éves volumenének 15 százalékát, valamint a kalácsok éves mennyiségének csaknem 25 százalékát. A korábbi évek tapasztalatai alapján a parfüm és kölni termékcsoportban mintegy 5 százalékos forgalomnövekedésre lehet számítani idén is. A Tesco-Global Áruházak Zrt. tájékoztatása szerint az áruházlánc a húsvéti szezonra idén is készül több akcióval.

 

A vásárlói igényekre koncentrál a SPAR

A húsvét előtti héten átlagosan másfélszeresére nő a forgalom a SPAR üzleteiben – ahol az áruházakban az ünnepi hangulatot az árukihelyezésekkel is igyekeznek fokozni –, mivel sokan hagyják az utolsó hétre a nagybevásárlást, várhatóan a szerda, csütörtök és szombati napok lesznek kiemelkedőek forgalmi szempontból, a csütörtök az év talán legerősebb napja lehet. „Nagyjából karácsonyi forgalomra számítunk idén húsvétkor. Frissáru tekintetében a húsvéti bevásárlás kb. egy héttel korábban, egyéb tartós élelmiszerek tekintetében pedig két-három héttel korábban kezdődik. Az, hogy idén áprilisra esik a húsvét, a kínálatot nem befolyásolja” – árulta el Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy ebben az időszakban a szokásos, húsvétkor jellemző termékek forgalma nő meg, pl.: tojás, sonka, kalácsfélék, édességek, primőr zöldségek stb.
A nagyböjti időszak után, a húsvéti ünnepi menü kedvelt és fontos termékei a húsfélék.

„Idén is kiszélesített húsvéti szezon választékkal várjuk a vásárlókat. A szezon kezdetétől 19 IN-OUT füstölt termékkel bővítjük az alapválasztékban található termékek körét, amelyek között megtalálhatóak a klasszikus érlelési és füstölési eljárással készült sertés termékek, valamint a füstölt csirke és pulyka termékek. A vásárlói igényeket követve évről évre minőségben fejlesztjük a választékot, megtartva a már jól bevált és a vásárlók körében kedvelt termékeket” – tudtuk meg Maczelka Márktól. A kommunikációs vezető megemlítette, hogy az ideiglenesen választékba kerülő termékekkel együtt több mint 40 különféle füstölt termékből válogathatnak majd a vásárlók, melyek között idén is megtalálható lesz a REGNUM húsfeldolgozó üzem által gyártott SPAR füstölt, kötözött sonka (vákuum-csomagolt), melyből idén is több mint 200 tonnával készül az üzem és a hálózat. A húsárun túlmenően a SPAR több, az ünnephez kapcsolódó hagyományos áruféleséget, sokféle slágerterméket, valamint a húsvéti süteményekhez szükséges kiegészítőket kínál vásárlóinak.

Maczelka Márk megjegyezte, hogy a sütési segédanyagok tekintetében évről-évre egy minimális csökkenés tapasztalható mind mennyiségben, mind értékben, egyre inkább tolódik el az igény a késztermékek vagy a könnyen elkészíthető sütemények felé. A tapasztalat azt mutatja, hogy a tortabevonóknál a magasabb minőségű, magas kakaótartalmú termékeket keresik inkább a SPAR vevői. „Az utóbbi években azt látjuk, hogy a magasabb minőségű termékek irányába tolódik a kereslet, s ez a trend a szezonális édességekre hatványozottan igaz” – tette hozzá Maczelka Márk.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 márciusi szám)