Az élettempó, az étkezési kultúra és az online kereskedelem változásai mind ­hozzájárulnak a kisebb kiszerelések népszerűségéhez. Egy felmérés szerint a megkérdezett vásárlók 40 százaléka fogyaszt valamit menet közben. Talán az on-the-go hat ­napjainkban a leginkább a csomagolások piacára.


Szakértők szerint azonban nem csupán a rohanó életvitel csökkenti a csomagolások méretét az FMCG piacon, hanem az egyszemélyes háztartások növekedése, az öregedő társadalmak (könnyebb csomagolás, gyógyszerek és étrend-kiegészítők) sőt a fejlődő társadalmak népességnövekedése is hozzájárul az egyadagos kiszerelésekhez.
„Az elmúlt években egyre jobban megváltozott a társadalom életritmusa. Egyre gyorsabb tempó jellemzi a minden­napokat, legyen szó munkáról, háztartásról, családról. Az on-the-go, igazából már nem csak a csomagolás neve, hanem magáé az életstílusé is. Különösen a karrierorientált, gyors életmódot folytató emberek körében látható az, hogy nincs mindig idő leülni és egy órán keresztül ebédelni, hanem menetközben tudnak elfogyasztani pár falatot és kortyot. Ezért van nagy szükség az ilyen célcsoportok igényeinek kielégítésére az on-the-go csomagolásokra. Sokszor ez a csomagolás már úgy van kialakítva, hogy formájával, alakjával, segíti a termék elfogyasztását különböző eszköz igénybevétele (pl. kanál) nélkül” – mondta el Szabó-Nótin Beatrix, a Szent István Egyetem Élelmiszeripari tanszékének tanársegédje.

Egyre több termék kapható egyadagos kiszerelésben. Az eltérő életstílus miatt a családtagok eltérő időben étkeznek a nap folyamán. Ahhoz, hogy az egyszemélyes kiszerelésű termékek minél inkább fogyasztóbarát kategóriába kerüljenek, egyszerűen alapvető elvárás az, hogy minél könnyebb legyen a nyitása-visszazárhatósága, akár egy kézzel is kényelmes legyen fogni, ne boruljon fel, vagyis menet közben is könnyű legyen használni – akár tömegközlekedésen, autóban, lépcsőn is tudjunk belőle inni.

Ipszilonok itt is az élen

A budaörsi Tetra Pak gyár több mint 15 éve gyárt az on-the-go fogyasztást támogató 0,2 és 0,3 literes Tetra Brik csomagolást, 0,2 és 0,3 literes Tetra Top termékeket pedig 2015 óta készítenek.

A Tetra Pak-nál is az a tapasztalat, hogy a XXI. század felgyorsult tempója az élet minden területére kihat, és alapjaiban változtatja meg a hagyományos étkezési szokásokat is.
„Ma már nem azt esszük és nem olyan formában, mint 30 évvel ezelőtt, sokkal több kész és félkész étel közül lehet választani, több helyen, több csomagolási formában és méretben, éppen ezért a klasszikus reggeli-ebéd-vacsora hármas is átalakulóban van, immár sokkal kevésbé kötött adott időponthoz és helyhez. Ez a változás frusztrációt kelthet a fogyasztókban” – mondta a fogyasztói motivációkkal kapcsolatban  Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak marketing vezetője.

Az on-the-go szegmens évek óta folyamatosan növekszik. Különösen a tizenévesek és az Y-generáció fogyaszt átlagon felül menet közben, illetve ezek a fogyasztói csoportok azok, akik különösen igénylik az újdonságokat, a termékinnovációkat. Az ő igényeik kényszerítik ki elsősorban az on-the-go szegmens folyamatos fejlődését, megújulását is. Mint megtudjuk – habár a Tetra Pak által gyártott termékek értékesítésének alappillére továbbra is az otthoni fogyasztásra szánt családi kiszerelések lesznek -, a cég igyekszik újabb és újabb innovációkkal kielégíteni a menet közben fogyasztott termékek speciális csomagolási igényeit.

Elvárás az egészséges termék

A Tetra Pak megbízásából a GfK Közvélemény és Piac­kutató Kft. által 1.000 fogyasztó megkérdezésével 2016-ban készített felmérés adatai szerint az anyák és a fiatal felnőttek ugyan fontosnak tartják a reggeli étkezést, azt mégis egyre nehezebben valósítják meg a hétköznapok során.
Ezt az ellentmondást oldja fel a menet közbeni étkezés, mely a jó minőségű, tápláló élelmiszerek és a modern csomagolások megjelenésével és elterjedésével a reggeli és a tízórai valós alternatívájává vált, hiszen a megkérdezettek közel 50%-a immár az otthonán kívül fogyasztja a napindító falatokat és italokat.

Az on-the-go fogyasztás népszerűségének növekedését jól mutatja, hogy a kutatásukban megkérdezettek közül minden második-harmadik ember havonta fogyaszt valamilyen italt, jellemzően ásványvizet (67%), üdítőt (36%), gyümölcslevet (31%), tejalapú italokat (9%) menet közben. Az adatok azt is mutatják, hogy az ennivalókhoz (6%) képest az italok esetében gyakoribb (8%) a mindennapos, menet közbeni fogyasztás. Az on-the-go a 15-39 éves fogyasztók körében népszerű „étkezési forma”, amely leginkább a reggelit és a tízórait/uzsonnát helyettesíti, de fontos szerephez jut akkor is, amikor napközben és sportolás után az elvesztett energiát kívánjuk pótolni.

Az on-the-go csomagolásoknál kulcsfontosságú szempont a praktikusság. Az italos kartondobozok esetében a praktikum megjelenik mind a töltővállalatok, mind a fogyasztók, mind pedig a kereskedők oldalán.

A töltővállalatok számára előnyös, hogy az on-the-go fogyasztásra gyártott kartondobozok is kiválóan márkáz­hatók, csavarzáraik többféle méretben és színben kaphatók, illetve űrtartalom és dobozforma tekintetében is rendkívül széles a választék.

„Vásárlói szemszögből nézve a Tetra Pak on-the-go csomagolásai könnyen kezelhetőek, beleférnek akár egy kisebb táskába is, környezetbarátok, egyszerű az újrahasznosításuk. Ergonomikus kialakításuknak köszönhetően könnyű őket kinyitni és visszazárni. A kereskedők azért kedvelik a Tetra Pak on-the-go csomagolásait, mert azok polcképe egységes és esztétikus, vagyis a termékek jól mutatnak a boltok polcain, ami támogatja az értékesítést” – részletezi Posztós Zsuzsanna.

A kutatás arra is rávilágított, hogy az on-the-go szegmens termékeivel szemben fogyasztói oldalról alapvető elvárás, hogy azok egészségesek legyenek; ne tartalmazzanak sok cukrot és zsírt, energetizáljanak és finomak legyenek. Mivel az egészségtudatosság napjainkban egyre nagyobb teret nyer, a Tetra Paknál arra számítanak, hogy ez a trend az on-the-go fogyasztás esetében is tovább erősödik majd.

A Tetra Pak on-the go fogyasztásra alkalmas csomagolásaiba jellemzően gyümölcsleveket és tejalapú italokat töltenek a gyártók. Ezek a termékek lehetnek reggeli helyettesítő, vagy tízórai, uzsonna helyett elfogyasztott italok.
Ezekkel szemben általános elvárás, hogy táplálóak, egészségesek és finomak is legyenek. Ezért ezeket gyakran rostokkal, fehérjékkel, vitaminokkal és/vagy ásványi anyagokkal dúsítják. A másik fő elvárás, elsősorban gyümölcslevek esetében a szomjoltás, energiapótlás.

Fontos a praktikum

A vállalatnak több, kifejezetten menet közbeni fogyasztásra szánt csomagolása is van. Ezek közül kiemelendő a Tetra Brik Aseptic Edge 200-250 ml, mely lejtős felső panelével modern és egyedülálló külsőt ad a terméknek. A Tetra Prisma Aseptic 200-250-330-500 ml a legelterjedtebb on-the-go csomagolás, amely formájának köszönhetően kiválóan illesz­kedik a tenyérhez. A Tetra Top 200-500 ml-ig elérhető csomagolás pedig feltűnő, palack formára hasonlító kül­sejével kényelmes és menet közben is könnyen kezelhető megoldást nyújt.
A dobozok mellett a csavarzárak is igazodnak az on-the-go fogyasztói igényekhez. A Tetra Pak a DreamCap csavarzárat a fogyasztók ivási szokásait megfigyelve erre a célra fejlesztette ki. Kialakításának köszönhetően könnyen nyitható és zárható, elhelyezkedésével és lenyúló oldalával kényelmesebb és higiénikusabb ivást biztosít, valamint optimális mennyiségű folyadékot juttat egyszerre a szájba megkönnyítve a menet közbeni fogyasztást.

Rohamos fejlődés

„Az STI Petőfi Nyomda számos FMCG termék csomagolását állítja elő nap, mint nap. Az éves termelésünk meghaladja a két milliárd darab terméket. Ezeken belül az úgynevezett on-the-go csomagolások is nagy részt képviselnek.

Számos élelmiszeripari partnerünk van szerte Európában, akik ebben a szegmensben mozognak” – mondta el Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda értékesítési igazgatója.
Mint hozzátette, a gyorséttermi csomagolóanyagok klasszikus példái ennek. A cégnél a legnépszerűbbek az olyan hajtogatott karton termékek, vagy dobozok, amelyek praktikusak és környezetbarát anyagból készülnek.
Mint megtudtuk, az STI Petőfi Nyomda már több éve élelmiszerbarát festékkel gyártja termékeit és a folyamatból minden olyan anyagot kizártak, ami az egészségre ártalmas lehet.

„Ezért partnereinket nem köti semmilyen korlát, csak a fantáziájuk, ha a csomagolóanyagok kialakítására gondolnak. A különböző dobozok, tálcák megoldásai egyre frappánsabbak és számos esetben World Star díjat is nyertünk már” – mondta el az igazgató. Szerinte a csomagolások méretének csökkenése általános trend minden szegmensben, amely a hatékonyság és költségtudatosság hozadéka.

Ahogy elmondta: „Fejlődőképes ez a szegmens, hiszen az embernek, a fogyasztóknak egyre értékesebbé válik az idő és ez az, amit nem tudunk megvásárolni, tehát ha erre a problémára egy ötletes on-the-go csomagolás megoldást kínál, a fogyasztók venni is fogják. Minden gyártót arra biztatok, hogy építsen erre a szektorra, ha a terméke megengedi, hiszen van benne potenciál.”

 

(TERMÉKMIX - 2017. júniusi szám)