Instagram, Youtube, Tumblr, Snapchat – csupa olyan felület, amelyen az Y és főleg a Z generáció tagjai otthonosan mozognak. Utóbbiakat pedig egyre inkább csak ezeken a felületeken lehet elérni - éppen ezért óriási a fejlődési potenciál ezekben a platformokban és itthon messze nincs 100 százalékig kihasználva.

Bár a felhasználók nagy részét irritálják a reklámok, a márkákat mégis követik, az influencerek  hirdetéseivel szemben pedig elnézőek. Sorozatunk második részében – Facebookos összehasonlítással – az Instagramot mutatjuk be.


Az Instagram egy olyan közösségi hálózat, amely fényképek és rövid videók okostelefonon történő megosztásán alapul. A felhasználók fényképeket és videókat tölthetnek fel, amelyeket különböző művészi hatású effektekkel/filterekkel láthatnak el, feliratozhatják, beállíthatják a készítés helyét, majd ezt követően megoszthatják másokkal.Az alkalmazást Kevin Systrom és Mike Krieger készítette 2010 októberében. Ma Magyarországon 900.000-nél több Instagram-felhasználó van, akiknek több mint 60%-a 25 év alatti. Ezek a felhasználók körülbelül 50%-ban budapestiek, többségében szinglik. 

Nincsenek fent a szülők

„A Facebook egyre inkább hírportál lesz, erről már ők is többször nyilatkoztak. Mára már nem olyan fontos, hogy egy oldalnak mekkora például a like száma. 

Az Instagram első nagy előnye, hogy nincsenek fent a szülők, nagyszülők és tanárok, így szabadabban lehet megosztani a tartalmat - az életünket. Könnyebben is kezelhető, mert nem vesznek el az információk, azt kapod, amit régen a Facebooktól kaptál meg: az ismerőseid tevékenységét. Persze itt is változtattak az algoritmusokon, de ez nem jelentős. Másik előnye, hogy vannak extra funkciói. Bár fejlesztésben csak a Snapchat után kullog, mégis rengetegen használják a Storyt vagy a filtereket„– fogalmaz az Instagram előnyeivel kapcsolatban Bodó Balázs az Unique School Presence vezetője.

Ahogy az ügynökségvezető fogalmaz: minden terméknek/szolgáltatásnak meg kell jelennie az összes platformon, csak más-más tartalommal. Itt leginkább a kézzel fogható termékek érvényesülnek, hiszen ezeket be lehet mutatni különböző szituációkban, vagy az olyan szolgáltatások, ahol készül valamilyen produktum. 
„Mi például életképeket teszünk ki, itt mutatjuk be, milyen is az élet nálunk, direkt nem a munkáról: hogy kicsit belelássanak a hétköznapjainkba.”

Számos olyan márka létezik, amelyek a hagyományos hirdetésekkel szemben egyre inkább csak a Facebookot vagy az Instagramot használják, utóbbit elsősorban olyan termékek, amelyek a fiatalabb generációt célozzák meg. Egy márka saját maga is posztolhat az Instagramon, vagy influencerekkel – véleményformálókkal – reklámozhatja termékét.

Az Easy Spritz italízesítő márkaépítési stratégiája részben a saját social media oldalak felépítésén, másik részben pedig rendezvények támogatásán, rendezvényeken való megjelenéseken alapul.

„Saját oldalaink felépítésében segítségünkre volt a magyar youtube fiatal sztárpárosa, Anett és Ancsa, valamint a Középsuli online websorozat is. Nem volt meghatározott breef a termék reklámozására, hiszen akkor fogadják el az influencerek reklámjait, ha azok beleillenek a saját csatornájuk mondanivalójába. Ezek az influencerek a Z generáció tagjai, így a náluk elhelyezett tartalmak az őket követő fiataloknak szólnak” – mondta el Tüske László, a Speedy Drinks Kft. marketingmenedzsere.

A cég eddig elsősorban saját Instagram felületét építette. A továbbiakban pedig főként hazai instagram celebekkel próbálják magukhoz csábítani a közönséget. Posztjaik főként képi tartalmak lesznek, de a termék használatáról szóló videók is fontos szerephez jutnak a jövőben.

„Hiszünk benne, hogy termékünk ugyanúgy segítheti az Y generáció életét is, tehát még több influencer, főként sport és fitness témakörben, kerül majd be stratégiánkba” - körvonalazta a marketingmenedzser.

Instagram = kulisszatitkok

2012-ben a Facebook felvásárolta a képmegosztó oldalt.  „Bejelentettük, hogy a Facebook felvásárolta az Instagramot. Tudtuk, hogy a Facebook-kal közösen jobb Instagramot tudunk fejleszteni nektek. Azóta a Facebook csapatával együttműködve dolgozunk e cél megvalósításán. Az együttműködés során rájöttünk, hogy ha megoszthatjuk egymással az elemzéseket és az adatokat, jobb élményt tudunk nyújtani felhasználóinknak” – állt a hivatalos közleményben.

A Facebook és Instagram tartalmak megosztása közti egyik leglényegesebb különbség a hashtag használat. Hashtageket mindkét felületen használhatunk, az Instagram esetében viszont kiemelkedő szerepük van. Az algoritmus ugyanis ezeket veszi alapul és a felhasználók jelentős százaléka keres hashtagekre, amikor bizonyos tartalmakra kíváncsi. Magyarországon a legnépszerűbb hashtagek a #MIK, #LOVE, #HAPPY, #FRIENDS, #Budapest.

„A Facebook és Instagram fiókkal egyaránt rendelkezők fele sokkal érdekesebbnek, illetve közvetlenebbnek tartja az Instagram-hírfolyamot a Facebook hasonló felületéhez képest.

 A marketinganyagok szegmentációja az Instagram esetében is rendkívül fontos, mert a felhasználók nem és kor szerinti eloszlása elég nagy eltéréseket mutat. Például a férfi felhasználók kb. 70%-a 24 év alatti, míg ez a szám a női felhasználók esetében csak 30% körül alakul” – áll az egyetemisták körében kedvelt cég, az S. Oszkár kutatásában. Az elemzés a Crane ügynökség: Instagram körkép című kutatásának adatait vette alapul. Az S. Oszkár egy olyan brandet alkot – egy képzeletbeli egyetemista nevével – amely alapvetően az egyetemisták közötti szolidaritásra és a humorra épül: az alapítók által kitalált vicces mondatok, mémek pólókra, vagy más tárgyakra kerülnek, melyeket azután online lehet megrendelni. A brandet Heller Péter, Pelczer Dániel és Göbölös Kristóf alapították, melynek Facebook oldalát  jelen pillanatban 80 ezren követik. A cég jelen van mind a Facebookon, mind az Instagramon, és óriási népszerűségnek örvend a fiatalok között.

Tőlük tudjuk meg azt is, hogy a felhasználók nagy része egyöntetűen reklámkerülőnek tartja magát és zavarónak tartja a reklámokat, ennek ellenére közel felük követ valamilyen céget vagy márkát. Az influencerek bújtatott reklámposztjai vagy termékmegjelenítései nem váltanak ki ilyen éles ellenszenvet. Céges profilok esetében többször van egyszerű termékmegjelenítés, amelyekben gyakran élethelyzeteket, a háttérmunkát vagy kulisszatitkokat mutatnak be. 

Ám nagy kérdés, hogy az Instagram megmarad-e a fiatalok csatornájának, vagy itt is jön egy idő után az idősebb generáció? 

„Az új marketing modell az YWN (Youth, Woman, Netizen) miatt biztos, hogy megjelennek majd az idősebbek is, hiszen ami a fiatalok körében népszerű, az lesz az idősebb generáció körében is. Mára már úgy működik, hogy a fiatalok diktálják a divatot. Hogy az Instagram mennyire lesz népszerű, ez kérdéses, hiszen a Snapchat is nagyon jön, és a legfiatalabb korosztályok számára már ez a döntő” – fogalmaz Bodó Balázs.

A tartalom-készítési és követési szokások korosztályonként eltérnek, de általánosságban elmondható, hogy a felhasználók nagyobb része csak havonta posztol, rendszeres napi tartalmat csak a felhasználók körülbelül 10%-a készít. 

Sikeres hajnali posztok

„A különbségeket a Facebook és Instagram oldalunk között mi is követjük. A Facebook oldalunkon 98%-ban az általunk készített vicces tartalmak találhatók, melyek mögött hosszabb ötletelési és kivitelezési fázis is állhat, főleg akkor, ha hirdetést is tartalmaz. Emellett a követőink által beküldött tartalmak közül is szívesen osztunk meg olyanokat, amelyeket az oldal szellemiségébe illőnek érzünk. A hiányzó 2%-nyi tartalom olyan véleménynyilvánítás, kiállás, amikor egyetemeket, egyetemistákat érintő kérdésekben szeretnék hallatni a hangunkat” – fogalmaznak S. Oszkárék.  

Az S. Oszkár statisztikái egészen jól lekövetik az országos átlagot, több mint 14.000 Instagram követő közül 29% férfi és 71% a nők javára. A legtöbb követőnk, 87% a 18-24 éves korosztályba tartozik.

top5instagram

Mint mondják, az Instagramon szintén találhatók vicces tartalmak, ám ezek vagy kicsit erősebbek, amit nem szeretnének a Facebookra kitenni, vagy pedig olyanok, amit szeretnének kisebb körben tesztelni, mielőtt a nagyközönség elé tárják. Emellett az Instagramukon találhatók backstage-posztok, ott belefér, ha bulizik egyet a szerkesztő-csapat, vagy ha dolgoznak valamin együtt és szeretnénk egy pillanatnyi belátást adni a követőknek. Ilyen tartalom a Facebookon sosem jelenik meg.

„Az időzítést illetően a Facebookon bejáratott, kitesztelt időkben posztolunk, amit igazítunk szorgalmi-, és vizsgaidőszakhoz, hiszen más időben kelnek általában az egyetemisták ilyenkor. Vagy például vizsgaidőszakban hajnali kettőkor is lehet nagy sikert elérni egy poszttal, mert általában tanulnak az emberek. 

Az Instagramon az időzítést sem vesszük olyan szigorúan, a backstage posztok akkor kerülnek ki, amikor megszületnek, a vicces tesztposztok vagy random posztok pedig időzítésben is a random elvet követik. Instagramon az algoritmus működése miatt a tartalmak egyébként is megjelennek minden követő számára. Azonban az egyéb tevékenységek, mint kedvelések, kommentelések időzítésének optimalizálásával nagyobb eredmény érhető el. Ezek az aktivitások nagyban hozzájárulnak a követőtábor növekedéséhez, emiatt tartjuk fontosnak, hogy a legjobb pillanatban kapják meg az értesítést a leendő követőink róluk” – részletezik az oldal alapítói. 

A 2013. június 20-i Instagram frissítés óta minden felhasználó elkészítheti a maximum 1 perces videóit. Ezt a képekhez hasonlóan filterekkel láthatja el, valamint feliratot, helyszín megjelölést és megosztási oldalakat adhat hozzá.

Események és közösségi média: CoCos Coconut Water

Két éve indult útjára itthon a coconutwater.company, a CoCos Prémium 100% Kókuszvíz kanadai kókuszvíz brand kizárólagos Európai Unión belüli forgalmazó magyar partnere. Itthon – jóllehet virágzik az egészséges életmód trendje – egyelőre még rétegterméknek számít a kókuszvíz, és elsősorban bioboltokban lehet kapni. 

A márka magyarországi bevezetésében a rendezvényeken, eseményeken túl nagy szerepe van a közösségi médiának: a hazai cég ott van a legtöbb nagy oldalon, a Twitteren, a Pinteresten, a Youtube-on, a LinkedIN-en, mégis az elsődleges felületeknek a Facebook és az Instagram számítanak. 

A coconutwater.company (Dharma By Kova Kft) 2016. december óta működik együtt a BGE Team Academy képzési programjával. Ennek keretében a diákok coach felügyelete mellett élesben ismerkedhetnek meg az üzleti élettel, saját céget kell alapítaniuk és profitot termelniük. A coconutwater.company kommunikációs feladatait ők látják el.

„Nagyon szezonfüggő, hogy éppen milyen csatornát veszünk igénybe. A különböző fesztiválok és rendezvények ideje alatt a legnagyobb figyelmet a hagyományos kommunikációs csatornákra fordítjuk, azonban ezeket a megjelenéseket előre lekommunikáljuk a Facebook, illetve az Instagram oldalunk segítségével. A „mindennapokban” az egyes promóciók és kampányok fő csatornája a közösségi média, kisebb százalékban pedig a már megszokott hirdetési felületek” – fogalmazott Sárréti Norbert a BGE hallgatója.

 Cégek az Instagramon 2016-ban

2016-ban készült el a második Magyar Instagram Körkép, a Crane ügynökség közösségi kutatása, amiből kiderült, hogy a magánemberek Instagramos posztolásának gyakorisága, 30 százalékról 50 százalékra ugrott.

2016-ban a dobogó első fokára a Topjoy állhatott fel 82 ezer követővel, melyet a Sugarbird (64 400) és a BP Shop Budapest (33 100) követ. A hazai divatcégek és médiumok esetében: a Sugarbird vezetett fölényesen, maga mögött hagyva a Nanushkát (25 200) és Daalarnát (20 600), míg utóbbinál a tv2 (58 500), a Glamour (41 200) és az Index (31 000) versenyeznek az elsőségért. A tavalyi felmérésből kiderült, hogy a Snapchaten aktívak száma megduplázódott (kb. 40%). Egy tipikus Snapchet felhasználó 18 év alatti, kisvárosban vagy községben élő nő. A Snapchat támadására azonban friss visszavágás történt az Instagram Stories és a Messenger Day-el.

„Az Instagram felületünk 2015 tavaszán indult a Facebook oldalunkkal párhuzamosan, ekkor készültek a legelső posztok a közösségi médiába. Nagy részben megegyeznek a Facebookra és Instagramra kikerült posztok és hirdetések, néhány kivételes esetben azonban az egyes kampányok ideje alatt a helyzettől függően prioritást élvez a Facebook, vagy az Instagram.Ami az utóbbi oldalon megjelenik, az automatikusan látható a Facebookon is, ám a fizetett hirdetésekhez elsősorban a Facebookot használjuk. 

A lényeg, hogy a fizetett hirdetéseink mindig valamilyen eseményhez, fesztiválhoz, vagy promócióhoz kapcsolódnak. Ilyenkor nyilván az adott fesztivált szervező cég is megjelenik a közösségi médiában, így könnyebb összekapcsolni a két hirdetést” – fogalmazott Kovács László, a coconutwater.company ügyvezetője.

A kókuszvizet is különböző videók és képanyagok formájában promócionálják influencerek a YouTube, illetve az Instagram oldalaikon. A metódus egyszerű: mintaterméket küldenek a véleményformálóknak, akiknek, ha tetszik a dolog, akkor ajánlják a kókuszvizet. A coconutwater.company kapott már megrendelést Szlovákiából, Máltáról, de Kínából is volt érdeklődés.

„Véleményem szerint a közösségi média egyre nagyobb és nagyobb szeletet fog kihasítani az emberek mindennapjaiból. Itt példaképpen megemlíthető a sajtóban is megjelent törekvése a Facebooknak, mely szerint egyfajta film és sorozatnéző funkcióval bővítenék a legnépszerűbb közösségi oldalt. Éppen ezért elengedhetetlen az egyes közösségi médiafelületek ügyes kihasználása a marketingkommunikáció szempontjából” – mondta Varga Bence, a programban résztvevő BGE hallgató.


(TERMÉKMIX - 2017. július-augusztusi szám)